Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

ماهی کت فیش، نحوه نگهداری در آکواریوم و قیمت خرید و فروش آن

ماهی کت فیش یا لجن خوار یکی از معروف ترین ماهی های آب شیرین است که در آکواریوم ها هم زندگی می کند. اصلیت این ماهی به رودخانه های آمازون و آمریکای جنوبی باز می گردد که بعد ها به صورت گسترده تکثیر یافته و امروزه تقریبا در تمام آکواریوم ها وجود دارد. کت فیش ها از غذای باقی مانده در آکواریوم تغذیه می کنند و با ممانعت از رشد جلبک ها نیز نقش مهمی در حفظ بهداشت آکواریوم و شفافیت آب دارند. لجن خوار در واقع به کمک فیلتر ها و دیگر عوامل تمیز کننده محیط را تمیز می کند و به همین دلیل هم نام دیگرش ماهی رفتگر است. این ماهی علاوه بر نقشی که در تمیز کردن آکواریوم دارد جلوه و زیبایی منحصر به فرد خودش را دارد و تماشای او برای عده ای جذاب است.

در ادامه این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خواهیم درباره ویژگی ها، انواع، تغذیه، نحوه نگهداری و قیمت خرید و فروش ماهی کت فیش صحبت کنید. اگر در زمینه حیوانات خانگی علاقه مند هستید، می توانید به سایر مقالات این نشریه که در باب حیوانات مختلفی از جمله همستر، خرگوش لوپ و مینی لوپ، خرگوش جرسی، طوطی کاسکو، طوطی کاکادو، انواع قناری و عروس هلندی هستند، مراجعه کنید.

ماهی کت فیش، نحوه نگهداری در آکواریوم و قیمت خرید و فروش آن
ماهی کت فیش، نحوه نگهداری در آکواریوم و قیمت خرید و فروش آن

تاریخچه ماهی کت فیش

کت فیش ها از خانواده Loricariidae هستند، زیستگاه اصلی این ماهی ها به رودخانه های آمازون که در آمریکای جنوبی واقع هستند و کشور های توباگو، گویاناس، برزیل و ترینیداد برمی گردد. ماهی لجن خوار تقریبا می تواند در هر شرایط و محیطی زندگی کند و آب و هوا های مختلف را تحمل کند. این ماهی به دلیل این که شباهت ظاهری به گربه دارد با نام کت فیش و به دلیل این که جلبک های آکواریوم می خورد و آن را تمیز می کند، با نام لجن خوار نیز شناخته می شود.

این ماهی انواع مختلفی دارد که طرح و رنگ های مختلفی دارند و در بازار ایران بیشتر ماهی های لجن خوار شیشه ای، پلنگی، معمولی، معمولی، شکلاتی و اسپورت وجود دارند. هر فردی بسته به سلیقه اش می تواند هر نوعی از کت فیش را که می خواهد انتخاب کند.

انواع ماهی کت فیش

اکثر کت فیش ها کار یکسانی انجام می دهند ولی آن ها را بر اساس رنگ پوستشان به انواع مختلفی از جمله کت فیش های شیشه ای، سفره ای، پلنگی، رویال، پوزه بوته ای، شکلاتی، آفریقایی و اسپرت یا معمولی تقسیم بندی می کنند.

ماهی کت فیش، نحوه نگهداری در آکواریوم و قیمت خرید و فروش آن
ماهی کت فیش، نحوه نگهداری در آکواریوم و قیمت خرید و فروش آن

کت فیش اسپرت یا معمولی

این ماهی را با نام های مختلفی از جمله ماهی جلبک خوار، پلاکو، لجن خوار مکنده و پلاکو می شناسند. قسمت بالایی بدن کت فیش اسپرت از جنس ماده ای سخت است به همین دلیل هم جزو کت فیش های زرهی دسته بندی می شود. این ماهی ها جزو ماهی های آکواریومی معروف و مشهور در سراسر جهان هستند و از نظر تغذیه ای فاقد ارزش اند یا ارزش خیلی کمی دارند. این ماهی ها اکثرا در آکواریوم های بزرگی که حاوی ماهیان گوشتخوار هستند، زندگی می کنند. عمر کت فیش های اسپرت حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است و طولشان در مواردی به ۵۰ سانتی متر هم می رسد. دمای مناسب برای زندگی این ماهی ها ۲۲ تا ۲۹ درجه است و PH آبی که در آن زندگی می کنند، بهتر است بین ۶.۵ تا ۷.۵ باشد و تا درجه سختی ۲۵ آب را تحمل می کند.

تغذیه

این ماهی همه چیز خوار با دهان مکنده اش فضای آکواریوم را تمیز می کند. گونه های بزرگتر این ماهی غذایشان را از غذاهای باقی مانده و گیاهان داخل آکواریوم تامین می کنند، در حالی که کت فیش های کوچک نمی توانند غذایشان را تامین کنند و باید به آن ها غذا هایی از جمله پلیت های مخصوص و خیار یا کدوی برش خورده بدهیم.

تکثیر

پرورش این ماهی لجن خوار در آکواریوم دشوار است و متاسفانه اطلاعات کاملی درباره نحوه تکثیرش موجود نیست. ماهی اسپرت در طبیعت روی سطح صاف و مکان هایی که شبیه به غار هستند، تخم ریزی می کند، گونه نر این ماهی وظیفه محافظت از تخم ها تا زمانی که لاور ها از آن خارج شوند را دارد.

نحوه نگهداری

کت فیش های اسپرت را می توانید در آکواریوم هایی که حاوی ماهی هایی مثل گوارمی ها، تترا و سیچلاید های آفریقایی هستند، نگه دارید. ماهی های لجن خوار بزرگتر کمی خشن و پرخاشگر هستند و بهتر است آن ها را در کنار ماهیان گیاهخوار نگه ندارید. کت فیش های بزرگتر را می توانید در کنار ماهیانی مثل دیگر گونه های کت فیش، پنکوسی، اسکار و پنت نگه دارید.

تغذیه ماهی کت فیش

بعضی ها تصور می کنند که لجن خوار ها فقط از لجن و غذاهای باقی مانده تغذیه می کنند در حالی که این تصور کاملا غلطی است و اگر غذا نخورند به خوبی رشد نمی کنند و ممکن است بمیرند. غذا دادن به این ماهی ها کار نسبتا سختی است زیرا هر غذایی را که در آکواریوم بریزید ، ماهی های دیگر به خصوص اگر ماهی لوچ یا شارک نیز وجود داشته باشد، آن را می خورند و چیزی برای کت فیش شما باقی نمی ماند.

شما می توانید یک آکواریوم جدا برای این ماهی داشته باشید و زمانی که حس کردید آکوریم اصلی نیاز به تمیز کاری دارد، ماهی را در آن بیندازید یا این که هنگام شب و در گوشه ای از آکواریوم برای آن غذا بریزید یا توری قرار دهید تا این ماهی را از بقیه جدا کند. بهتر است به کت فیش ها غذا هایی مثل غذا های خشکی و گوشت بدهید.

ماهی کت فیش، نحوه نگهداری در آکواریوم و قیمت خرید و فروش آن
ماهی کت فیش، نحوه نگهداری در آکواریوم و قیمت خرید و فروش آن

نحوه نگهداری از ماهی کت فیش

اکثرا ماهی های کت فیش را در آکواریوم ها به همراه ماهی های دیگر نگه می دارند، این ماهی ها جزو ماهی هایی هستند که نگهداری از آن ها بسیار آسان است و می توانند به راحتی با ماهی های گیاه خوار و گوشت خوار آب شیرین زندگی کنند و به دلیل این که می توانند آکواریوم ها را تمیز کنند، ماهی تمیز و ایده آلی هستند. اندازه ماهی لجن خوار را باید براساس ماهی های دیگری که با او نگهداری می کنید و اندازه آکواریوم انتخاب کنید.

حتما باید فضای زندگی این ماهی اکسیژن کافی داشته باشد و فیلتراسیون آکواریوم مناسب باشد. از آن جایی که این ماهی ها در شب کار می کنند، بهتر است مخفیگاه هایی مثل کوزه سفالی یا چیز های دیگری برایش قرار دهید تا در طول روز بتواند در آن استراحت کند. آب آکواریوم کت فیش بهتر است جریان ملایمی داشته باشد و در کل محیط های سالم برای آن ها مناسب است.

ماهی کت فیش، نحوه نگهداری در آکواریوم و قیمت خرید و فروش آن
ماهی کت فیش، نحوه نگهداری در آکواریوم و قیمت خرید و فروش آن

بیماری های ماهی کت فیش

لجن خوار ها در کل ماهیان مقاومی هستند و با هر شرایطی خودشان را وفق می دهند و احتمال ابتلایشان به بیماری کم است. اگر طی مدت زمان زیادی ماهی های کت فیش را در دمای زیر ۲۰ درجه سانتی گراد نگه دارید، ممکن است دچار بیماری سفیدک شوند. رعایت بهداشت محیط آکواریم نیز اهمیت بالایی دارد، به طوری که اگر بهداشت این محیط را رعایت نکنید، ممکن است سوراخ هایی در قسمت باله و بدن ماهی ایجاد شود که اگر به موقع متوجه آن نشویم و آن را درمان نکنیم، ممکن است باعث مرگ ماهی شود.

نحوه تکثیر ماهی کت فیش

کت فیش ها را نمی توانیم درون آکواریوم پرورش بدهیم و تکثیر آن ها به طور حرفه ای و تخصصی در حوضچه های مصنوعی تکثیر انجام می شود. حجم این حوضچه باید حداقل ۱۰۰ لیتر باشد و دمای آب را روی ۲۸ درجه سانتی گراد ثابت کنید. هیچ بستری را درون این حوضچه قرار ندهید و مخفی گاه هایی برای این ماهی ها تعبیه کنید، برای این که این ماهی ها حین جفت گیری آرامش داشته باشند این مخفی گاه ها را تا حد ممکن از پمپ هوا دور تعبیه کنید.

ماهی کت فیش، نحوه نگهداری در آکواریوم و قیمت خرید و فروش آن
ماهی کت فیش، نحوه نگهداری در آکواریوم و قیمت خرید و فروش آن

قیمت خرید و فروش ماهی کت فیش

همان طور که قبلا هم گفتیم کت فیش ها گونه های مختلفی دارند که عملکرد یکسانی دارند و از نظر شکل ظاهری شباهت دارند، بنابراین قیمت خرید و فروش ماهی کت فیش بنابر گونه، سن و جثه اش متفاوت است. بهتر است کت فیش مورد نظرتان را از مر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا