Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

 آشنایی با انواع ماهی آب شیرین و قیمت خرید و فروش آن

امروزه انواع  ماهی آب شیرین از پر طرفدارترین حیوانات خانگی در ایران و جهان شناخته می شوند. همانطور که می دانید نگه داری از این حیوانات کوچک علاوه بر زیبایی که به محیط زندگی شما می بخشد برای سلامتی آن ها نیز مفید است. بر طبق تحقیقات نگه داری از ماهی برای کاهش استرس، کاهش فشار خون و ضربان قلب بسیار مفید است و باعث آرامش می شود.

به طور کلی ماهی ها به دو دسته، ماهیان آب شیرین و آب شور تقسیم می شوند. ماهیان آب شیرین به دو دسته صلح جو(گیاه خوار) و خشن(گوشت خوار) طبقه بندی می شوند.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با ویژگی ها و قیمت خرید و فروش انواع ماهی آب شیرین آشنا می کنیم. در دیگر مقالات این نشریه می توانید درباره سایر حیوانات خانگی از جمله عروس هلندی، طوطی کاسکو، طوطی کاکادو، خرگوش بلژیکی، فنچ، همستر و خرگوش لوپ و مینی لوپ مطالعه کنید. آبزیان زینتی آب شیرین از شش خانواده تشکیل شده است که عبارت اند از: ماهیان دندان دار زنده زا، کاراسین ها، کپور ماهی ها،سیجلایدها، لابیزینت داران و گربه ماهی ها.

 آشنایی با انواع ماهی آب شیرین و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با انواع ماهی آب شیرین و قیمت خرید و فروش آن

ماهی دندان دار زنده زا

ماهی های این دسته دارای جذابیت خاصی در بین ماهی دوستان هستند، شرایط نگه داری از این ماهی ها آسان بوده و یکی از ویژگی های خاصی که این ماهی ها دارند این است که به آسانی تولید مثل می کنند. از ویژگی های بارز ظاهری آنها داشتن آلت تناسلی به نام گونویودیوم در جنس نر است که به صورت باله مخرجی تغییر شکل یافته است، ماهی نر فقط در یک لحظه خیلی کم اندام تناسلی خود را به منفذ تناسلی ماهی ماده برخورد داده و مقداری مایع اسپرم را وارد بدن ماهی ماده می کند، ماهی نر همیشه به دنبال این کار است.

ماهی ماده در منفذ تناسلی خود کیسه ای دارد که اسپرم ها را در آنجا ذخیره می کند و پس از آن جنین در داخل کیسه تولید مثل رشد می کند و پس از دوران حاملگی کم کم نوزادان با انقباض شکم ماهی به دنیا می آیند که در هنگام خروج شبیه توپ هستند و بلافاصله پوسته تخم را پاره می کنند و بیرون می آیند. چون این نوزادان بسیار ضعیف هستند به ته آب سقوط می کنند. از مهم ترین ماهی های این خانواده گوپی، مولی، سوراتیل و پلاتی را می توان نام برد.

ماهی گوپی

این گونه دارای بیشترین تنوع رنگ در بین ماهیان زنده زا است و بسیار مقاوم است. طول ماهی نر در حدود ۴.۵سانتی متر و طول ماهی ماده در حدود ۶ سانتی متر است، آنها دارای تنوع زیادی در شکل خود هستند و ماهی نر دارای بدنی کشیده با باله دمی بلند است اما ماهی ماده جثه و اندام پهنی دارد که لکه های سیاهی در نزدیکی منفذ گوارشی اش وجود دارد.

دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است و PH مناسب آن بین ۶ تا ۸.۵ است. این ماهی سختی کم تا سنگین را می تواند تحمل کند. از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و بیشتر دوست دارد تکه ها و ذرات گیاهی را بخورد، دوره زایمان این ماهی یک ماه است و بیشتر در دمای ۲۷ درجه سانتی گراد زایمان می کند و در حدود ۲ ساعت عمل تکثیر انجام می شود.

 آشنایی با انواع ماهی آب شیرین و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با انواع ماهی آب شیرین و قیمت خرید و فروش آن

ماهی پلاتی

منشا پیدایش این ماهی دریاچه های آمریکای مرکزی و مکزیک است. این ماهی تنوع رنگی بسیار زیبایی دارد، انواع مختلفی از آن موجود است و در طبیعت نوع وحشی این ماهی به رنگ سبز زیتونی با لکه های سیاه و قهوه ای است و نوع پرورشی آن در رنگ های قرمز، نارنجی و یا نارنجی با سبز فسفری دیده می شود. از انواع مختلف پلاتی می توان پلاتی قرمز، باله بلند، پلاتی توکسیدو، پلاتی خورشیدی و پلاتی واریاتوش را نام برد. یک نکته این که حاصل جفت گیری پلاتی با سوراتیل یک هیبرید با ترکیب رنگی بسیار زیبا و چشم گیری است. شرایط نگه داری از پلاتی آسان است چون این ماهی می تواند تغییرات محیطی را در طیف گسترده تحمل کند.

محیط قلیایی با سختی آب کم ایده آل است و دمای مناسب برای این ماهی ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. مخزنی که برای ماهی پلاتی در نظر گرفته می شود باید از گیاهان آبزی پر شده باشد و نور زیادی داشته باشد زیرا پلاتی عاشق نور زیاد است، روش تکثیر آسانی دارد، سازگار است و می توان در مخزن عمومی از آن نگه داری کرد. تغذیه این آبزی با استفاده از غذای آماده، پولکی، کرو خونی، پارامسی و آرتیما انجام می شود.

ماهی مولی

منشا پیدایش این ماهی جنوب غربی آمریکا، آمریکای مرکزی و ونزوئلا است. ویژگی بارز ظاهری آن باله پشتی اش است که در نوع نر این باله بسیار وسیع وبلند نسبت به نوع ماده است. طول بدن نوع بزرگتر آن ۱۱ سانتی متر است و رشد کمتری نسبت به گوپی دارد، مولی ماهی بسیار اجتماعی است و دارای انواع مختلفی از جمله مولی بادبان باله، مولی باله کوتاه، مولی باله بالن و باله دمی است. رنگ نوع نر این ماهی در زمان تولید مثل و در زمان جفت گیری براق و درخشان می شود و باله پشتی آن طور کامل باز می شود و خال های رنگی بر روی آن خودنمایی می کنند.

مولی ها در رنگ های مختلفی از جمله مشکی، زرد، پرتغالی، سفید و خال خال وجود دارند. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است و PH ایده آل ۶.۸ تا ۷.۵ برای آن مناسب است. این ماهی از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است، سن بلوغ ماهی مولی ۵ تا ۶ ماهگی است و دوره پرورش آن حدود ۶ ماه است.

 آشنایی با انواع ماهی آب شیرین و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با انواع ماهی آب شیرین و قیمت خرید و فروش آن

ماهی سوراتیل یا دم شمشیری

این ماهی بومی مکزیک، هندوراس و گواتمالا است. ماهی بسیار زیبا که  نوار قرمز رنگی در حاشیه بدنش دارد و نوع نر آن داری دم شمشیری شکل است واز ویژگی ظاهری جنس ماده باله دمی ساده و وجود لکه های سیاه در نزدیکی منفذ تولید مثلی است. این ماهی در رنگ های سبز، نارنجی، قرمز، تنه مشکی(توکسی دو) وجود دارد. در طبیعت نوع وحشی مولی به رنگ نقره ای مایل به سبز است. ماهی بسیار فعال و اجتماعی است که برای نگه داری به فضای بیشتری نیاز دارد تا در آن راحت شنا کند. شرایط نگه داری و تکثیر این ماهی آسان است، دمای مناسب برای نگه داری از آن ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد بوده و PH قلیایی و آب نیمه سنگین ایده آل برای این ماهی محسوب می شود. از لحاظ تغذیه ای بسیار پر خور است واز غذاهای خشک و زنده تغذیه می کند.

ماهیان کاراسین

از بزرگترین انواع ماهی های آب شیرین است دارای تنوع بسیاری دارد که در بین ماهی دوستان پر طرفدار است. طول بدن این ماهی بین ۱.۵تا ۲.۵متغیر است، ماهی سازگار و آرامی است به جز نوع پیرانا که از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است، اکثرا گوشت خوار محسوب می شوند و روش تولید مثل آنها از طریق تخم گذاری بر روی سطح گیاهان است. تتراها از خانواده این ماهی ها هستند که در زیر به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

تترا کاردینال

جزو زیباترین نوع تترا است رنگ بدن از سر تا آخر باله دمی قرمز درخشان بسیار زیبایی است در بالای نوار قرمز یک نوار فسفری رنگ است. به صورت گروهی شنا می کندد که زیبایی خاصی به آکواریوم می دهند. طول بدن این ماهی تا ۵ سانتی متر است، ماهی ماده از لحاظ جثه چاق تر است و باله های مخرجی دارای فرورفتگی به سمت داخل است. این ماهی آرام و صلح طلب است، شرایط نگه داری از آن آسان است، دمای مناسب برای نگه داری از آنها ۲۲ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است و PH اسیدی و همچنین آبی که آهکی نباشد برایشان بهتر است. در محل نگه داری از این ماهی از گیاهان ریز برگ استفاده شود، از حشرات زنده و گیاهان تغذیه می کنند.

 آشنایی با انواع ماهی آب شیرین و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با انواع ماهی آب شیرین و قیمت خرید و فروش آن

تترا نئون

از لحاظ ظاهری خیلی شبیه تترا کاردینال است فقط رنگ قرمز جلوی بدنش وجود ندارد و جثه کوچکتری دارد. طول بدن تترانئون ها تا ۴.۵ سانتی متر می رسد و بهتر است در دسته های ۶ تایی نگه داری شوند. ماهی ماده پررنگ تر و چاق تر از ماهی نر است و نوار فسفری بالایی به سمت پایین انحنا پیدا کرده است. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است و PH اسیدی ایده آل برای این ماهی است. تغذیه این آبزی با استفاده از غذای منجمد شده، غذای خشک و حشرات زنده انجام می شود.

تترا پنگوئن

دم این ماهی همیشه آویزان است و از لحاظ رنگ شبیه پنگوئن مینیاتوری است. از ویژگی بارز ظاهری این ماهی وجود رگه های سیاه بایک نوار رنگین کمانی  که تا پشت سرپوش آبششی امتداد دارد، جنس ماده این ماهی جثه چاقی دارد. تترا پنگوئن ماهی خجالتی است و بهتر است به صورت دسته ای نگه داری شود، یک نکته این که این حیوان شنای بسیار جذاب و فعالی دارد. دمای مناسب برای نگه  داری از این ماهی ۲۰ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است، از لحاظ تغذیه ای گوشت خوار است.

ماهیان سیپرینده یا کپور ماهیان

دارای ۲۰۰ گونه مختلف است، از ویژگی ظاهری این ماهی ها بدن دوکی شکل و تا حدودی بلند، چشمان بزرگ، دهان کوچک و نیمه تحتانی و فلس های آشکار است و گوشت خوار هستند. از انواع معروف این ماهی ها می توان به گلدفیش ها، بارب ها و دانیوها اشاره کرد.

گلد فیش ها

طراحی شکل آیرودینامیکی ماهی قرمز طوری است که به خوبی در آب شنا می کند. از معروف ترین این ماهی ها، ماهی قرمز، ریوکین، کله شیری، فلس مرواریدی، گل کوکبی، اوراندا، رد کپ و چشم حبابی را می توان نام برد.

ماهی قرمز حوض

شبیه ماهی کپور است که باله های ساده و کوتاهی دارد و رنگ این ماهی همانطور که از نامش پیداست قرمز است.

کله شیری

این ماهی تاجی دارد که تمام سرش را پوشانده است و از لحاظ ظاهری، بدنی کوتاه و چاق دارند و باله پشتی ندارند.

چشم حبابی

کیسه بزرگ پر از مایع زیر هر دو چشم ماهی وجود دارد که با شنا کردن ماهی این کیسه ها حرکت می کنند، مواردی مانند سخره های تیز و تزئینات به کیسه آسیب برسانند.

 آشنایی با انواع ماهی آب شیرین و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با انواع ماهی آب شیرین و قیمت خرید و فروش آن

ماهیان لابرینت دار

این ماهی ها دارای یک عضو تنفسی به نام لابرینت چسبیده به حفره آبششی اند که از مویرگ های خونی تشکیل شده است. از ماهیان این گروه می توان جنگجوی سیامی و گورامی سه خال را نام برد.

ماهی جنگجوی سیامی

از زیباترین انواع ماهی آب شیرین آکواریومی است که به ماهی بتا معروف است. جنس نر آن باله های بلندی دارد، باله پشتی بلند و گسترده است و تنوع رنگی زیادی دارد. جنس ماده باله های کوتاه دارد و گردتر است و شکمش حالت متورمی دارد. فقط یک نکته در مورد نگه داری از این ماهی این است که به هیچ عنوان دو جنس نر را با هم نگه داری نکنید چون با همدیگر درگیر می شوند و حتی منجر به مرگ یکی از آنها می شود.

ماهیان سیجلاید

این ماهی ها طیف بسیار وسیعی از ماهیان آب شیرین را تشکیل می دهند. سیجلاید  هادارای بدنی بلند با باله های بزرگ و خاردار اند، باله های دمی با حالت گردی دارند و قدرت بینایشان فوق العاده ای است. بسیار متنوع هستند و به دو دسته تقسیم می شوند، نوعی که بر روی یک بستر سنگی تخم ریزی می کنند و نوع دیگر که تخم ها را در دهان نگه داری می کند. آنها بسیار مهاجم و قلمرو طلب هستند و از انواع این ماهی ها می توان اسکار و فرشته ماهی را نام برد.

اسکار

این ماهی جزو گونه های گوشتخواراست، ماهی بسیار محبوب است و مستقل رفتار می کند. این ماهی بسیار حساس است و خیلی زود دچا استرس می شود و با بروز شوک ممکن است سکته کند. دارای انواع مختلفی مانند اسکار مسی، اسکارمعمولی، اسکارباله بلند و اسکار سفید است.  دمای مناسب برای نگه داری ز آنها ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است.

گربه ماهیان

این ماهی ها که رفتگر محسوب می شوند، یکی از انواع ماهی آب شیرین هستند، در کف مخزن همیشه حرکت می کنند، زیاد دیده نمی شوند و روی آرواره پایینی سیبیلک دارند. از انواع این ماهیان می توان کوریدوراس، گربه ماهی مکنده و پنکوسی را نام برد.

پنکوسی

یکی از معروف ترین گربه ماهی ها به حساب می آید، بومی جنوب شرقی آسیا است. طول بدن این ماهی در حدود ۴۵ سانتی متر است، سرعت رشد خیلی زیادی دارد، از لحاظ رفتاری بسیار اکتیو و عصبی است. قدرت بینایی کمی دارد بنابراین در پیدا کردن غذا دچار مشکل می شود، از لحاظ تغذیه ای همه چیز خوار است و نوع گوش خوار این ماهی را می توان با کوسه نگه داری کرد. مکان زندگی پنکوسی باید بزرگ باشد و تا راحت شنا کند و خلوت و بسیار روشن باشد.

قیمت خرید و فروش انواع ماهی آب شیرین

برای خرید و فروش انواع ماهی آب شیرین از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا