Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

شناخت و نگهداری ماهی بارب و قیمت خرید و فروش آن

ماهی بارب جزو زیباترین ماهی های جهان است، ماهی از خانواده سیپرینده که از ماهی های آب شیرین محسوب می شود. علت نام گذاری اسمش وجود دو اندام شبیه شاخک در زیر لب پایینی است این ماهی بسیار مقاوم ، سرزنده و فعال است و دارای رنگ بندی بسیار زیبایی است. بارب ها ظاهری بسیار زیبا و آرامی دارند ولی برخلاف ظاهرشان تهاجمی هستند و به ماهی های دیگر آسیب می رسانند بنابراین پیشنهاد می شود در گروه های شش تایی یا بیشتر با هم نوع های خود نگه داری شوند.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با زیستگاه ، ویژگی اخلاقی، ویژگی رفتاری، شرایط نگه داری و قیمت خرید و فروش انواع ماهی بارب بیشتر آشنا می کنیم. در دیگر مقالات این نشریه می توانید درباره حیوانات مختلفی همچون فنچ، طوطی کاکادو، ماهی اسکار، ماهی فایتر، ماهی دم شمشیری، ماهی گوبی، ماهی مولی و انواع خرگوش ها هستند، مطالعه کنید.

شناخت و نگهداری ماهی بارب و قیمت خرید و فروش آن
شناخت و نگهداری ماهی بارب و قیمت خرید و فروش آن

زیستگاه ماهی بارب

زیستگاه این ماهی در مناطق وسیعی از رود خانه ها در سنگاپور، هند، اندونزی، مالزی و سوماترا است. آنها بیشتر دوست دارند گروهی زندگی کنند و در این حالت شادتر هستند، این ماهی ها دوست دارند بیشتر در میانه آب و مناطقی از رود خانه ها که سرشار از اکسیژن و خنک باشد شنا کنند. بارب دوست دارد در داخل آکواریوم در میانه آب یا در کف شنا کند و برخی از گونه ها نیز وجود دارد که در بین شنا کرده و شن ها را زیرو رو می کنند. یکی از ایده آل ترین و بهترین زیستگاه ها برای این ماهی پوشش گیاهی و نور اندک است.

ویژگی ظاهری ماهی بارب

این ماهی ها در زیر لب پایینی خود دو اندام شاخک مانند دارد که در یافتن غذا در کف آکواریوم به آن کمک می کنند. آن ها رفتار تهاجمی دارند و ممکن است به سایر ماهی های آکواریوم آسیب برسانند، بنابراین برای کاهش این رفتار تهاجمی بهتر است در گروه هایی چند تایی با هم نوع های خود نگه داری شود. این ماهی ها در مقابل بیماری ها زیاد مقاوم نیست و در صورت نگه داری نا مطلوب اکثرا در سنین کم از بین می روند.

شناخت و نگهداری ماهی بارب و قیمت خرید و فروش آن
شناخت و نگهداری ماهی بارب و قیمت خرید و فروش آن

انواع ماهی بارب

بیشتر از ۲۰۰۰ گونه از این ماهی شناخته شده است و دارای انواع مختلفی از جمله بارب حلب، بارب اودسا، بارب تایگر، بارب چری، بارب طلایی، بارب مخملی، بارب زندانی، بارب انار، بارب خط خطی، بارب آچار، بارب رد لاین، بارب یاقوت سیاه، بارب شطرنجی و بارب نواری آفریقایی است که در زیر به معرفی برخی ازآن ها می پردازیم.

ماهی بارب حلب

این ماهی از خانواده سیپرینیده است، زیستگاه اصلی این ماهی جنوب و جنوب شرقی آسیا از جمله کشور های کامبوج، تایلند، لائوس و ویتنام است. طول بدن این ماهی در حدود ۳۵ سانتی متر است، طول عمر این ماهی در حدود ۸ تا ۱۰ سال است. از لحاظ رفتاری آرام و صلح جواست و پیشنهاد می شود در دسته های ۵ تایی نگه داری شود، این ماهی می تواند ماهی های کوچکتر از خود را بخورد وهمچنین به گیاهانی که ریشه حساسی دارند آسیب می رساند. محل نگه داری از آنها باید بزرگ باشد چون رشد خیلی خوبی دارند و زود بزرگ می شوند، شرایط نگه داری از این ماهی متوسط تا کمی مشکل است، دمای مناسب برای نگه داری از آنها ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است و ماهانه ۲۵ تا ۵۰ درصد از آب آکواریوم باید عوض شود.

بارب های حلبی به رنگ های نارنجی، آبی، صورتی و بنفش رنگ در بازار یافت می شوند که دارای رنگ آمیزی مصنوعی هستند، عمر کوتاهی دارند و زود از بین می روند. تشخیص جنس نر و ماده بارب های حلبی امکان پذیر نیست، این ماهی تخم گذار است و به دلیل شرایط ویژه آبی که دارد، لازم است تکثیرش به صورت تجاری انجام شود. بارب ردلاین از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و تغذیه این ماهی با استفاده از غذاهای منجمد، میگو، کرم، گرانول، آرتیمای زنده و… انجام می شود، همچنین می توان از سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهوی پخته شده و نخود فرنگی پوست گرفته در رژیم غذایی آنها استفاده کرد. از ماهی های سازگار با بارب حلبی می توان به سیچیلایدها و کت فیش ها اشاره کرد و هرگز از ماهی های مهاجم مانند پنکوسی نباید در کنار این ماهی نگه داری شود.

شناخت و نگهداری ماهی بارب و قیمت خرید و فروش آن
شناخت و نگهداری ماهی بارب و قیمت خرید و فروش آن

ماهی بارب طلایی

بارب طلایی با نام بارب چینی نیز شناخته می شود که از محبوب ترین ماهی های آکواریومی است و بیسیار پرطرفدار است. زیستگاه این ماهی جنوب و مرکز آسیا از جمله کشورهای ویتنام، لائوس، تایوان، چین و روسیه است. طول بدن آن در حدود ۸ سانتی متر بوده و طول عمری در حدود ۳ تا ۵ سال دارد. این ماهی خلق و خوی صلح طلب و رفتار کمی خجالتی و ترسو دارد. بارب طلایی زندگی اجتماعی را دوست دارد و بهتر است در دسته های ۸ تا ۱۰ تایی نگه داری شود در این صورت کمتر هم دچار ترس و استرس می شود. از آن جایی که این ماهی نسبت به تغییرات آب آکوریوم مقاوم است، برای مبتدیان که می خواهند پرورش ماهی را شروع کنند گزینه مناسبی است.

دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد بوده و ph مناسب برای آنها ۶.۵تا  ۷.۵است، شرایط نگهداری از این ماهی در حد متوسط است، محل نگهداری از آن باید دارای بستری تیره رنگ باشد و برای تزئین آکواریوم بهتر است از گیاهان آبزی استفاده کرد. ماهانه در حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد از آب آکواریوم باید تعویض شود. آکواریومی با حجم آب حداقل ۴۵ لیتر برای نگه داری از آنها کافی است.

بارب طلایی نر و ماده

جنس ماده بارب طلایی از لحاظ جثه چاق تر از نوع نر است. تولید مثل این ماهی آسان و راحت است برای این کار ابتدا باید یک مخزن جدا گانه در نظر بگیرید و کف آن را با استفاده از تیله های شیشه ای پر کنید و حتما ph آب اسیدی با ph در حدود ۶ تا ۶.۵ باشد، سپس جفت هایی که قرار است با هم جفت گیری کنند به مخزن اضافه کنید. بیشتر در هنگام صبح ماده تخم ریزی می کند همزمان با تخم ریزی ماده نرها نیز آنها را بارور می کنند.

حتما بعد از انجام عمل تخم ریزی والدین را از مخزن خارج کنید چون آنها خیلی تمایل دارند تخم ها را بخورند. بعد از گذشت ۲۴ ساعت نوزادان متولد می شوند که پس از ۲ تا ۳ روز می توانند شنا کنند.از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و تغذیه آنها با استفاده از غذاهای منجمد، میگو، جلبک، پولکی، کرم، گرانول، آرتیمای زنده و… انجام می شود. ماهی های سازگار با بارب طلایی سیپروینیده ها و لوچ ها است.

 

شناخت و نگهداری ماهی بارب و قیمت خرید و فروش آن
شناخت و نگهداری ماهی بارب و قیمت خرید و فروش آن

ماهی بارب رد لاین

این ماهی با نام های بارب اژدر خط قرمز، ستاره دنباله دار، بارب خط قرمزو دنیسون بارب نیز شناخته می شود. زیستگاه آن شبه قاره هند است و طول بدنش در حدود ۱۵ سانتی متر است و طول عمری در حدود ۵ تا ۸ سال است. این ماهی بر روی بدن خود دارای خط قرمز افقی است، از لحاظ رفتاری بسیار اجتماعی است و خلق و خوی صلح طلبی دارد. دمای مناسب برای نگه داری از آن ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است و حجم آب آکواریوم حداقل ۲۰۰ لیتر برایش کافی است این گونه از ماهی ها برای نگه داری به آکواریومی نیاز دارند که اکسیژن فراوان داشته باشد و ماهانه ۲۵ تا ۵۰ درصد آب آکواریوم تعویض شود.

از لحاظ جنسیت جنس ماده بزرگ تر و کم رنگ تر از نوع نر است. این آبزیان تخم گذار هستند و تکثیر آن ها به صورت تجاری امکان پذیر است. بارب رد لاین همه چیز خوار است و تغذیه اش با استفاده از غذاهای منجمد، میگو، گرانول، کرم، آرتیمای زنده و .. انجام می شود، همچنین از سبزیجاتی مانند کاهوی پخته شده و اسفناج در رژیم غذایی اش می توان استفاده کرد. از ماهی های سازگار با این گونه می توان بارب های متوسط و ماهیان رنگین کمانی را نام برد.

ماهی بارب چری

این ماهی بسیار زیبا است و جثه بسیار کوچک و ظریفی دارد و بدنش به رنگ قرمز آلبالویی است. از لحاظ رفتاری صلح جو و آرام است و نباید در کنار ماهی های قوی تر نگه داری شود، طول عمر این ماهی ها در حدود ۶ سال است و طول بدن آن ها ۵ سانتی متر است. یک نکته این که در هنگام تکثیر تغییر رنگ می دهد و رنگ بدنش روشن تر می شود.

ماهی بارب تایگر

این گونه از رایج ترین نژاد های بارب است که زیستگاه آن در جنوب آسیا، سوماترا، مالزی و اندونزی است. طول بدن این ماهی در حدود ۵ تا ۷ سانتی متر است و طول عمری در حدود ۳ تا ۵ سال دارد. این ماهی دارای خلق و خوی نسبتا تهاجمی است و از خود گزندگی هایی نشان می دهد و بیشتر ماهی های باله بلند هدف اصلی این ماهی است ولی بهتر است با ماهی های قوی تر از خود نگه داری شود. دمای مناسب برای نگه داری از آن ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است و ph مناسب آن بین ۶ تا ۸ است. تایگر بارب از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و تغذیه آن با استفاده از غذاهای منجمد، میگو، کرم و… انجام می شود. از ماهی های سازگار با آن می توان ماهیان گیاه خوار را نام برد.

شناخت و نگهداری ماهی بارب و قیمت خرید و فروش آن
شناخت و نگهداری ماهی بارب و قیمت خرید و فروش آن

ماهی تایگر بارب سبز

این ماهی از خانواده سیپرینیده بوده و زیستگاه آن جنوب آسیا، سوماترا، مالزی، بورنئو، اندونزی و … است. طول بدن این ماهی ۵ تا ۷ سانتی متر است، طول عمر این ماهی در حدود ۵ سال است. بارب سبز دارای رنگ بندی بسیار زیبایی است که برای همین پر طرفدار است، خلق و خوی تهاجمی دارد و از خود گزندگی هایی نشان می دهد. دمای مناسب برای نگه داری از این بارب ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آن ۶ تا  درجه ۸ است. بهتر است این ماهی ها در گروه های ۶ تایی به بالا نگه داری شوند و برای تزیین آکواریوم آن ها می توان از گیاهان آبزی استفاده کرد. تغذیه آنها با استفاده از غذاهای منجمد، میگو، کرم، آرتیمای زنده و … انجام می شود. از ماهی های سازگار با بارب های سبز ماهیان گیاه خوار را می توان نام برد.

 

شناخت و نگهداری ماهی بارب و قیمت خرید و فروش آن
شناخت و نگهداری ماهی بارب و قیمت خرید و فروش آن

شرایط نگه داری ماهی بارب

برای اینکه ماهی شاداب و سرحالی داشته باشید بهتر است آن را به صورت گروهی نگه داری کنید همچنین برای جلوگیری از فضولی در کار دیگر ماهی ها این کار بهتر است. بارب ها خیلی ماهی های حساسی هستند و اگر شرایط نگه داری از آن ها مطلوب نباشد به سرعت بیمار می شوند و از بین می روند. این ماهی ها را می توانید با انواع ماهی های گیاهخوار ریز و درشت و صلح جویان معمول نگه داری کرد.

تغذیه ماهی بارب

این ماهی بسیار پر خور است و همه چیز خوار محسوب می شود. برای تغذیه بارب می توان از سبزیجات، غذاهای منجمد، غذاهای زنده استفاده کرد. این ماهی در زمان غذا خوردن وحشی می شود و باید به تغذیه آن توجه کنید. زیرا در طبیعت این ماهی ها از تنوع غذایی زیادی برخوردار هستند.

قیمت خرید و فروش ماهی بارب

این ماهی ها جزو ماهی های گران قیمت هستند. قیمت خرید و فروش ماهی های بارب بسته به نوع، رنگ بندی و سن شان متغیر است. برای خرید بهتراست از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا