Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

شناخت و نگهداری ماهی اسکار و قیمت خرید و فروش آن

ماهی اسکار که در کشور ما ایران از یکی از محبوب ترین خانواده های ماهی های آکواریومی است، از خانواده سیچلاد ها است. این ماهی گوشتخوار تنومند و قوی، رفتار متعادل و در مواردی خشن دارد و شامل انواع اسکار مسی، اسکار سلطنتی و اسکار تایلر است. اسکار ها را بهتر است در کنار ماهیان هم اندازه و خانواده شان و در دسته های بزرگ نگهداری کرد. این ماهی ها در حالت عادی حدود ۱۶۰۰ گرم وزن دارند و طولشان بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر است. خواستگاه اسکار ها سرشاخه رودخانه آمازون در شمال آمریکا، ونزوئلا، برزیل، کلمبیا، اورنیکو، پاراگوئه و پرو است.

عمر این ماهی ها معمولا ۱۰ تا ۱۵ سال است ولی نمونه ای از آن ها وجود دارد که تا ۲۰ سال هم عمر کرده اند. اسکار ها را در تمام نقاط آب یعنی هم در حجم آب و هم در کف می توانیم مشاهده کنیم، این ماهی های باهوش، می توانند کسی به آن ها غذا می دهد را بشناسند و حتی نسبت به افراد تازه وارد حس غریبگی کنند. یکی از مواردی که باعث شده است اسکار ها محبوب باشند، جان سختی و توانایشان در عادت به شرایط جدید است.

این مقاله ای که در سایت نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه می کنید، درباره خصوصیات ظاهری، ویژگی های ظاهری، تغذیه، نحوه نگهداری و قیمت خرید و فروش ماهی اسکار توضیح می دهد. در دیگر مقالات متنوع این سایت می توانید درباره حیواناتی مثل فنچ، همستر، طوطی کاسکو، مرغ عشق، خرگوش فرانسوی، خرگوش آنگورا و ماهی کت فیش نیز اطلاعات کسب کنید.

شناخت و نگهداری ماهی اسکار و قیمت خرید و فروش آن
شناخت و نگهداری ماهی اسکار و قیمت خرید و فروش آن

خلق و خو ماهی اسکار

قلمرو طلبی

از لحاظ اخلاقی اسکار ها ماهیان پرخاشگری حساب می شوند، این ماهیان سعی می کنند هر چیزی در محیط اطرافشان که اندازه دهانشان باشد را درسته ببلعند. این رفتار پرخاشگرانه در فصل تولید مثل و جفت گیری تا حد قابل توجهی بیشتر می شود. اسکار ها نسبت به قلمروشان حساسیت نشان می دهند و حتما باید فضای بزرگی را برای زندگی آن ها فراهم کنید، در غیر این صورت باعث درگیری خطرناک و مرگ آور آن ها با دیگر آبزیان محل می شود. به طور معمول یک جفت اسکار به ۲۵۰ لیتر فضا برای زندگی احتیاج دارند.

هوش بالا

این ماهی های باهوش مانند سگ ها می توانند کسی که به آن ها غذا می دهد و را شناسایی کنند. ماهیان اسکار جان سخت هستند و به مراقبت های مخصوص خودشان احتیاج دارند و باید با مکمل ها، ویتامین ها و غذاهای مناسب تغذیه شوند.

تغذیه ماهی اسکار

این ماهی های پر اشتها بد غذا نیستند و چیزهای مختلفی از جمله کرم خاکی، بچه قورباغه و ماهی های زنده بزرگ و کوچک را می خورند. اسکار ها حتی ماهیان بزرگتر از دهانشان را می گیرند و آن ها را ذره ذره و از ناحیه سر می خورند. شما می توانید به آن ها غذاهایی مثل دل گاو یا گوسفند، کرم خونی، کرم خاکی، سبزیجات و غذاهای زنده، حبه ای یا پولکی نیز بدهید. آکواریوم محل زندگی این ماهی ها بهتر است بیشتر از ۱۰۰ لیتر حجم داشته باشد.

شناخت و نگهداری ماهی اسکار و قیمت خرید و فروش آن
شناخت و نگهداری ماهی اسکار و قیمت خرید و فروش آن

نحوه تکثیر ماهی اسکار

زمان تولید مثل این ماهی ها زمانی است که طولشان حداقل ۱۵به  تا ۲۰ سانتی متر و سنشان به ۱۸ برسد. یکی از علامت هایی که نشان می دهد اسکار به فصل تخم ریزی نزدیک شده است این است که مکان تخم ریزی اش که معمولا بین تخته سنگ ها است را تمیز کرده و در آن حفره هایی ایجاد می کند. ماهیان اسکار هر دو جنس نر و ماده با همکاری هم از فرزندانشان مراقبت می کنند و شرایط را برایشان فراهم می کنند. تخم این ماهی ها بعد از ۴ روز از تخم در می آید و بیشتر روی سطوح صاف و کف تخم ریزی می کنند. این تخم ها به اندازه ماش، به رنگ قهوه ای، گرد و چسبناک هستند.

نحوه تخم ریزی

ماهی اسکار ماده هنگام تخم ریزی با لرزش هایی به سمت سطح سنگ نزدیک می شود، تخم ها را روی یک خط و ردیفی از اول تا آخر سنگ روی هم می چیند و از آن جایی که تخم ها چسبناک هستند، به هم و به روی سنگ می چسبند. اسکار نر هم با حرکات رقصی شادی آور، جذاب و همراه با لرزش اسپرم ها را روی تخم رها می کند.

این حرکات زیبا و رقص ها حدود ۲ ساعت طول می کشد و شاید ابراز علاقه آن ها به یکدیگر کمی خشن و شدید به نظر بیاید. این ماهی ها بعد از جفت گیری بی حال و شل در کنار یکدیگر آرام می گیرند و در نتیجه تجزیه اسپرم رنگ آب شیری شده و روی سطح آن حالت کف زده به وجود می آید که در این صورت باید آن قسمت آب را عوض کنید. بهتر است آکواریوم محل زندگی اسکار سر بسته باشد تا ماهی بیرون نپرد.

شناخت و نگهداری ماهی اسکار و قیمت خرید و فروش آن
شناخت و نگهداری ماهی اسکار و قیمت خرید و فروش آن

نحوه نگهداری از ماهی اسکار

بهتر است برای اسکار ها آکواریوم و مخزن بزرگی را انتخاب کنید. اگر می خواهید به همراه این ماهیان ماهی های دیگری را نگه دارید بهتر است ابتدا ماهی هایی مثل تگزاس، پروت و … را وارد آکواریوم کنید و سپس بعد از چند روز این ماهی ها را اضافه کنید. بهتر است آکواریومی را که در آن ماهی های گوشت خواری مثل اسکار را نگه می دارید را هر دو هفته تمیز کنید، چرا که به دلیل غذایی که می خورند تانک آن ها زود کثیف می شود و این ماهی ها به محیط تمیز و اکسیژن بالایی احتیاج دارند. اسکار ها در آب کثیف تمایلی به غذا خوردن ندارند و یکی از عوامل مهم برای آن ها محل زندگی و آب شفاف و تمیز است.

بهتر است در آکواریوم محل زندگی اسکار ها می توانید از دکور های مصنوعی و سنگ های بزرگ و کوچک رودخانه ای استفاده کنید و از گیاهان و وسایل سبک استفاده نکنید چرا که می توانند سنگ ها و درختان را جا به جا کنند. علاقه اسکار ها به گردش بین سنگ ها و جا به جایی سنگ ها بسیار زیاد است، بنابراین بهتر است دکور های داخل آکواریوم به گونه ای باشند که مجبور نباشید مرتب آن ها را در جای خودشان قرار دهید.

شناخت و نگهداری ماهی اسکار و قیمت خرید و فروش آن
شناخت و نگهداری ماهی اسکار و قیمت خرید و فروش آن

انواع ماهی اسکار

اسکار تایگر

این ماهی که با نام اسکار تایگر یا ببری شناخته می شود، از محبوب ترین انواع اسکار ماهی ها است و می توانیم آن را از الگوی روی پوستش تشخیص بدهیم. بدن این ماهی ها معمولا به رنگ سیاه است و الگوی نارنجی یا قرمز مایل به نارنجی روی آن وجود دارد. اسکار ها تا اندازه ۱۲ تا ۱۵ نیز رشد می کنند و زیبایی بسیار زیادی دارند.

اسکار فلوریدا

این ماهی شباهت زیادی به ماهی تایگر دارد و همانطور که از اسمش معلوم است در فلوریدا یافت می شود. اسکار فلوریدا ظاهرش بسته به کیفیت غذایی که می خورد و آب محل زندگی اش تغییر می کند و اگر این عوامل کیفیت نداشته باشند، رنگ ماهی با گذر زمان از بین می رود.

اسکار سلطنتی

این ماهی دمی بلند، شفاف و نخ مانند با لکه های نارنجی روشن دارد که آن را از سایر گونه های اسکار جدا می کند و رنگ بدنش می تواند سیاه یا نارنجی مایل به قرمز باشد. این ماهی ها می توانند دمشان را به راحتی گسترش دهند که ظاهر زیبایی به آن ها می دهد.

اسکار مسی

این ماهی ها معمولا بدن رو رنگی با ترکیب قرمز آتشین و سیاه دارند و باله هایشان بیشتر به رنگ سیاه است و خطی نارنجی در کنار چشمانشان که از سر بیرون زده دیده می شود. اندازه این ماهی ها معمولا چیزی بین ۱۲ تا ۱۵ اینچ است.

اسکار لیمویی

این ماهی ها بدن سفیدی دارند که شیبی زرد روی آن وجود دارد و در کل ظاهر آن ها به کیفیت غذایی که می خورند، بستگی دارد.

اسکار سبز

بدن این ماهی ها به شکل مخلوطی از سبز با رنگ های دیگری چون زرد و سیاه است و رنگ بندی ها و الگو های متفاوتی دارد. بعضی از این اسکار های سبز هسته ای تیره یا حلقه هایی زرد روی بدنشان دارند.

شناخت و نگهداری ماهی اسکار و قیمت خرید و فروش آن
شناخت و نگهداری ماهی اسکار و قیمت خرید و فروش آن

قیمت خرید و فروش ماهی اسکار

این ماهی ها در بین ماهیان آکواریومی از ارزان ترین ها محسوب می شوند و قیمت خرید و فروش ماهی اسکار به عوامل مختلفی بستگی دارد. بهتر است این ماهی های آکواریومی را از مراکز فروش قبل اعتماد و معتبر تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا