Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با ماهی دیسکس و قیمت خرید و فروش آن

ماهی دیسکس یا دیسکاس از خانواده سیکلیده و بومی منطقه رودخانه آمازون است که بدون شک یکی از زیباترین ماهی های آکواریومی است که طرفداران زیادی دارد که به دلیل شکل ظاهری دیسک مانندش به این نام شناخته می شود. این ماهی به دلیل زیبایی خاص و ترکیب رنگی عالی به عنوان شاه ماهی یا پادشاه ماهی های آب شیرین معروف است، ماهی بسیار آرام و صلح جویی است و جزء ماهی های گروهی است که به صورت دسته جمعی شنا می کنند که درخشندگی بی نظیری به آکواریوم می دهند. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با انواع، ویژگی ظاهری، ویژگی رفتاری، شرایط نگه داری، قیمت خرید و فروش این ماهی رنگارنگ بیشتر آشنا می کنیم در دیگر مقالات این نشریه می توانید با انواع سگ ها، خرگوش فرانسوی، خرگوش جرسی، ماهی گوپی، ماهی فایتر و … بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با ماهی دیسکس و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی دیسکس و قیمت خرید و فروش آن

زیستگاه ماهی دیسکس

این  ماهی بومی حاشیه دشت سیلابی دریاچه و رودخانه های آمازون است. سه گونه از این ماهی وجود دارد که در مناطق متفاوت از هم زندگی می کنند، گونه S.aequifaciatus بومی شرق رودخانه آمازون است و گونه S.tarzoo بومی غرب و گونه S در رودخانه های Rio Narqro، Uatumara، Trombetas and Abacaxis Rivers یافت می شود. رودخانه نانای در غرب آمازون زیستگاه اصلی این ماهی است که صادرات این ماهی در حدود ۳۰ سال پیش از این منطقه آغاز شده است.

ویژگی ظاهری ماهی

این ماهی ها ظاهری شبیه به دیسک دارند اما برخی از آنها دارای شکل گرد تری هستند، بدن این ماهی صاف و باریک است. طول بدن آن بین ۱۲.۳ تا ۱۶.۲ سانتی متر بوده اما در طبیعت تا ۲۳ سانتی متر نیز می تواند رشد داشته باشد، وزن این ماهی در حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ گرم است. طول عمر دیسکس ۱۰ تا ۱۵ سال می باشد، دیسکس دارای رنگ بندی بسیار متنوعی است ولی رنگ بندی اصلی بین رنگ قرمز و آبی پراکنده است که از محبوب ترین رنگ ها می توان به رنگ سبز، آبی روشن، قهوه ای، زرد، قرمز اشاره کرد البته رنگ این ماهی در طبیعت بسیار روشن تر است و همچنین تغذیه و نوع شرایط زندگی از عوامل موثر بر تغییر رنگ آن است.

این رنگ آمیزی به صورت خطوط عمودی و افقی به یکدیگر متصل هستند که تمام بدن این ماهی را پوشانده است. یک نکته زمانی که این ماهی دچار استرس یا ترس شود رنگ بدنش درخشان تر می شود. چشم های دیسکس دارای تنوع رنگی بسیار زیادی است که اکثرا ماهی با چشم های رنگی قرمز پر طرفدارتر است، در انواع قرمز رنگ به صورت red melo، red cover وجود دارند که در این نوع رنگ ماهی ماده از ماهی نر پر رنگتر است. از لحاظ جثه و هیکل ماهی نر از ماهی ماده بزرگتر است.

آشنایی با ماهی دیسکس و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی دیسکس و قیمت خرید و فروش آن

ویژگی رفتاری ماهی دیسکس

این ماهی بسیار آرام و صلح جو بوده، لبته کمی هم ترسو است. ماهی بسیار اجتماعی است که بهتر است در دسته های بیشتر از ۱۰ عدد نگه داری شود

انواع ماهی دیسکس

انواع مختلفی از این ماهی وجود دارند که عبارتند از: Giant Flora و Red Alenqier Discus  که دارای پوششی به رنگ قرمز و سفید است، در زیر به معرفی برخی از این ماهی می پردازیم.

ماهی دیسکاس Symbhysodon

این ماهی یکی از زیباترین ماهی از خانواده ماهیان دیسکاس است که بسیار مناسب برای آکواریوم است و بومی آب های شیرین رودخانه آمازون است. رنگ بدن این ماهی بیشتر به رنگ طلایی است که دارای خطوط عمودی تیره رنگ است که زیبایی خاصی به این ماهی بخشیده است، طول بدن این ماهی ۱۵ سانتی متر است و دارای اندام و جثه پهنی است. در سال ۱۹۳۳ برای اولین باراین ماهی  به عنوان ماهی تزئینی معرفی شد.

ماهی دیسکاس Royal Red

نوع دیگری از ماهی دیسکاس است که به عنوان ماهی قرمز سلطنتی معروف است. این ماهی ظاهر بسیار زیبایی دارد که دارای خطوط افقی به رنگ سیاه است و بال های آن به رنگ قرمز و آبی است که زیبایی این ماهی را دوچندان کرده است. آنها دارای خلق و خوی آرام و صلح طلب هستند، شرایط نگه داری از این ماهی کمی مشکل است و نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارد برای اینکه ماهی همیشه شاداب و سرحالی داشته باشید باید بیشتر به این ماهی رسیدگی کنید.

ماهی دیسکاس Ocean Green

این ماهی بدنی به رنگ سبز دارد که بسیار زیبا است و دارای خطوط افقی سیاه رنگی است که زیبایی این ماهی را دو چندان کرده است. ترکیب رنگ سبز و سیاه این ماهی بی نظیر است و جلوه خاصی به این ماهی داده است، شرایط نگه داری از این ماهی کمی مشکل است و نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد و تغذیه و آکواریوم نگه داری از این ماهی باید آیده آل باشد.

آشنایی با ماهی دیسکس و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی دیسکس و قیمت خرید و فروش آن

شریط نگه داری ماهی دیسکس

ابتدا مخزنی که برای نگه داری از این ماهی باید در نظر بگیرید باید دارای ارتفاع بین ۶۵ تا ۷۰ سانت باشد که راحت هم بتوانید کف آن را تمیز کنید و مخزن مناسب باید دارای عرض ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر است، حداقل آکواریومی که برای نگه داری از یک گله از این ماهی مناسب است که مخزن ۲۰۰ لیتری است که هرچقدر تعداد ماهی ها بیشتر شود باید حجم مخزن را افزایش دهید.ایده آل ترین نور برای این ماهی ترکیبی از نور صورتی و سفید است لامپ های ال ای دی T4 بهترین مناسبترین گزینه است، لامپ را در ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی از سطح آب قراردهید و این ماهی اصلا صدای جریان آب را دوست ندارد بنابراین بهتر است سنگ هوای مناسبی را در دو گوشه تانگ قرار دهید.

حتما برای این ماهی بخاری خوب تهیه کنید. دمای مناسب برای نگه داری از آن ۲۶ تا ۳۱ درجه سانتی گراد است، PH مناسب برای آن بین ۶ تا ۷ است و همچنین سختی آب باید بین ۱dH تا ۸dH باشد این شرایط تا حدودی شبیه شرایط آب های آمازون است.

برخی فاکتور ها

مقدار نیتریت برای این ماهی ppm0  است که آنها به مقدار خیلی کمی از نیتریت حساسیت دارند، مقدار آمونیاک برای این ماهی باید0ppm است که اگر این مقدار زیاد باشد رنگ ماهی کم رنگ می شود ودر تنفس ماهی مشکل ایجاد می شود و باید آب مخزن سریع تعویض شود، مقدار نیترات نیز باید 0ppm باشد که اگر مقدار نیترات آب افزایش پیدا کند می توانید با استفاده از گیاهان و از بین بردن مواد فاسد آن را کنترل کرد. این ماهی ها به شرایط آب خیلی حساس هستند و باید هر سه روز یک بار حدود ۵۰ درصد از آب تعویض شود، برای تزئیین آکواریوم از گیاهان ساقه بلند و تکه های چوب استفاده کرد که شبیه محل زندگی آنها در آمازون باشد.

آشنایی با ماهی دیسکس و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی دیسکس و قیمت خرید و فروش آن

تغذیه ماهی دیسکس

این ماهی همه چیز خوار است، در طبیعت این ماهی بیشتر از مواد گیاهی سبز مثل جلبک یا خزه های دریایی تغذیه می کنند و همچنین آنها از حشرات، سخت پوستان و بی مهرگان مانند پاروپایان و دوجورپایان می خورند. تغذیه بر روی رنگ بندی این ماهی ها تاثیر گذار است برای اینکه بهترین رنگ آمیزی ازاین ماهی ها را داشته باشید باید به آنها غذاهای متنوع بدهید.

تغذیه این ماهی در آکواریوم با استفاده غذاهای خشک، منجمد مانند دل گوساله، کرم خونی، غذاهای زنده مانند بچه ماهی، میگوی تازه از تخم در آمده و غذاهای خشک انجام می شود. غذا دادن با غذاهای زنده به دلیل وجود انگل باعث انتقال بیماری در این ماهی می شود، از برگ اسفناج، کاهو و نخود فرنگی پخته شده به عنوان رژیم غذایی گیاهی می توان استفاده کرد. هر روز دو وعده غذا باید به آنها داده شود و به مقداری باشد که در عرض ۳ الی ۵ دقیقه خورده شود، غذا اضافی باید از مخزن خارج شوند چون برای سلامتی ماهی مشکل ایجاد می کند و همچنین آب را آلوده می کند.

ماهی های سازگار با دیسکس

این ماهی بیشتر خجالتی است. و از ماهی های سازگار با آن می توان امبر تترا و تترای نئون را نام برد و از ماهی های بزرگ که برای جفت گیری با آنها مناسب است سیچلاید رم بولیویایی، گورامی و مداد ماهی را می توان نام برد.

کوریدوراس استربای که بهترین نوع از گربه ماهی ها است نیز گزینه مناسبی است چون در آب های گرم می توانند زندگی کنند و صلح جو هستند. ماهی آنجل سه خط نیز می تواند با آنها سازگار باشد ولی چون ماهی بسیار رقابتی است ممکن است بر سر غذا با آنها در گیر شود. یک نکته برای اینکه ماهی های مختلف را بتوانید در کنار همدیگر نگه  داری کنید باید به مزاج و رفتارهای مختلفی که از خودشان نشان می دهند توجه داشته باشید.

آشنایی با ماهی دیسکس و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی دیسکس و قیمت خرید و فروش آن

تکثیر ماهی دیسکس

پرورش این ماهی بسیار آسان است ابتدا چند عدد از این ماهی را با هم پرورش داده و زمانی که به بلوغ برسند و اقدام به تخم ریزی کنند باید محیط را برای آنها آماده کرد حداقل آب برای تخم ریزی در ارتفاع ۴۰ سانت باشد و تا ۸۰ سانتی متر برای تکثیر ایده آل است، دمای آب برای تکثیر باید ۲۸ درجه باشد اگر جفت گیری انجام نشد می توان دمای آب را کمی افزایش داد یا مقداری آب با آب سرد تعویض شود. Ph مناسب نیز باید ۶.۵ باشد که بسیار مهم است، محل مناسبی برای تخم ریزی در وسط آکواریوم آماده کنید البته این ماهی با استفاده از مکیدن و لمس کردن با دهان خود این سطح را تمیز می کند.

جنس ماده برای تخم ریزی به زمانی در حدود ۱ هفته تا ۱۵ هفته نیاز دارند بعد از عمل جفت گیری، تخم های بسیار کوچکی بر روی سطح مخروطی می گذارند که والدین از این تخم ها مراقبت می کنند و با حرکت دادن باله های خود آب را از روی آنها عبور می دهند که با این کار اکسیژن کافی به تخم ها برسد بعد از گذشت ۴۸ ساعت تخم ها شروع به شکستن می کنند و نوزادان ماهی  متولد می شوند و آنها توسط نوعی ماده غذایی که از پوست والدین ترشح می شود تغذیه می شوند.

آشنایی با ماهی دیسکس و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی دیسکس و قیمت خرید و فروش آن

مراقبت از ماهی دیسکس

ماهی دیسکس نسبت به تغییرات آب بسیار حساس است اگر در این شرایط نتواند تعادل خود را حفظ کند از یک تکیه گاه کمک می گیرد. باید مخزن این ماهی را در هفته یک بار کاملا تمیز کرد و ۲۵ درصد از آب مخزن را تعویض کرد و همچنین با استفاده از ماسه و آب تمام غذاهای باقی مانده را از مخزن خارج کرد.

اگر ماهی بدن خود را روی رسوبات یا وسایل درون آکواریوم خراش دهد نشان دهنده وجود انگل است و همچنین قرمز شدن رنگ پوست ماهی نشان دهنده مشکل تنفسی ماهی باشد بنابراین باید به رفتار و علائم ظاهری ماهی دقت داشته باشید تا در صورت بروز علائم سریع اقدام کنید.

قیمت خرید و فروش ماهی دیسکس

برای خرید بهتر است از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید، قیمت خرید و فروش ماهی دیسکس با توجه به رنگبندی و سن متغیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا