Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

راهنمای کامل رژیم جنرال موتورز یا رژیم جی ام + فواید و مضرات

رژیم جنرال موتورز یا رژیم جی ام برنامه رژیمی  است که وزن شما را تنها در یک هفته تا ۷ کیلوگرم کاهش می دهد. در این برنامه رژیمی قرار است هر روز هفته ،از یک گروه متفاوت غذایی استفاده کنید. ادعا شده است که در این رژیم بیش از سایر برنامه های کاهش وزن دیگر،  بدن برای چربی سوزی و کاهش وزن تحریک می شود. اما، آیا این رژیم قابل اجرا است؟ و مهمتر از آن، کاهش ۷ کیلوگرم در هفته به بدن آسیب  نمی زند و امن است؟

 رژیم جنرال موتورز چیست؟

راهنمای کامل رژیم جنرال موتورز یا رژیم جی ام + فواید و مضرات
راهنمای کامل رژیم جنرال موتورز یا رژیم جی ام + فواید و مضرات

در سال ۱۹۸۵، مدیران جنرال موتورز رژیمی را اختراع کردند که به رژیم غذایی جنرال موتورز معروف شد. ادعا می شود که این رژیم با همکاری وزارت کشاورزی ایالت متحده آمریکا و FDA با کمک رسانه مطالعاتی جان هاپکینز شکل گرفته است. با این حال، بیشتر آنچه در مورد این رژیم گفته می شود، فقط شبیه افسانه های محله ای است و هیچ کس واقعاً نمی داند این رژیم چگونه و تحت چه شرایطی به وجود آمده است. با این حال، برنامه کاهش وزن GM یک هفته را به هفت روز تقسیم می کند و هر روز دستورالعمل های بسیار خشکی دارد که باید آنها را دنبال کنید.

به عنوان مثال، در روز دوم سبزی می‌خورید، درست مانند روز آخر که مقدار زیادی برنج می‌خورید.

ادعا می شود پیروی از این رژیم غذایی عجیب خواص زیر را برای شما دارد:

  • کاهش وزن ۷ کیلوگرمی در یک هفته.
  • سم زدایی بدن.
  • بهبود هضم.
  • افزایش توانایی بدن برای سوزاندن چربی.

مدعیان می گویند که این رژیم به دلیل اینکه اکثر غذاهای این رژیم بسیار کم کالری هستند جواب می دهد. مانند میوه ها و سبزیجات.

بدون شک، این رژیم غذایی قرار است وزن شما را در اسرع وقت کاهش دهد و این کار را با ایجاد کسری کالری ، به این معنی که شما کالری بسیار کمتری نسبت به کالری مصرفی بدن خود مصرف کنید، انجام می دهد. همچنین گفته می شود که این رژیم غذایی حاوی موادی است که کالری بیشتری برای هضم غذا نسبت به کالری خود غذا می خواهند. با توجه به اینکه در این رژیم آب زیادی مصرف می کند و علاوه بر افزایش متابولیسم بدن، سم زدایی  نیز انجام می شود. افرادی هستند که یک هفته از هر ماه را صرف رژیم جنرال موتورز می کنند و ادعا می کنند که این برنامه بدن آنها را سالم و متناسب نگه می دارد. با این حال، بیشتر این ادعاها شواهد علمی یا پشتوانه علمی کمی دارند و بیشتر  به صورت افسانه ای  مطرح می شود.

دستورالعمل های رژیم GM چیست؟

  • شما باید روزانه بین ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید
  • ورزش برای سه روز اول لازم نیست و در سایر روزها اختیاری است
  • نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار حاوی قند در این رژیم ممنوع است.
  • انواع لوبیا باید حذف شود
  • سوپ مخصوص این رژیم باید هر روز استفاده شود

دستور تهیه سوپ جنرال موتورز

راهنمای کامل رژیم جنرال موتورز یا رژیم جی ام + فواید و مضرات
راهنمای کامل رژیم جنرال موتورز یا رژیم جی ام + فواید و مضرات
  1. پیاز
  2. کلم (از هر نوع یکی به دلخواه شما)
  3. فلفل دلمه ای
  4. ساقه کرفس
  5. جعفری

از هر یک از  مواد اولیه  مقدار مشخصی تهیه شود. سپس آنها را خرد کرده و با آب بپزید. برای طعم دادن می توانید از  آب لیمو ترش یا آب نارنج استفاده کنید. می توانید مقدار کمی نمک را نیز به آن اضافه کنید.

روند رژیم جنرال موتورز در یک هفته

این رژیم  برای مدت ۱ هفته طراحی شده است. پیروی از منوی روزانه در طول مراحل این رژیم، یک نیاز ضروری برای رسیدن  نتیجه نهایی کاهش وزن است. در ادامه مقاله، روند روز به روز  را برای  رژیم جنرال موتورز ارائه می دهیم. فقط به یاد داشته باشید که در کنار منوی هر روز، می توانید از دو یا سه کاسه سوپ رژیم جنرال موتورز نیز استفاده کنید.

الگوی رژیمی که  در ادامه این مقاله ارائه شده است، دلیلی برای اجرای این رژیم محسوب نمی شود. زیرا یک رژیم مناسب و درست، رژیمی است که تخصصی  برای خود فرد و براساس نیاز ها و شرایط  فرد تنظیم شده باشد.

منوی روز اول

  • در روز اول، فقط میوه بخورید.
  • می توانید هر میوه ای بخورید، اما موز را از منوی خود حذف کنید. (با توجه به این واقعیت که موز حاوی نشاسته است و می تواند روش کاهش وزن را متوقف کند)
  • هیچ محدودیتی برای مصرف میوه وجود ندارد، اما سعی کنید از میوه های آبدار برای کاهش وزن بیشتر استفاده کنید.

 منوی روز دوم

  • در روز دوم، شما مجاز به خوردن سبزیجات هستید.
  • همه سبزیجات غیر از سیب زمینی مجاز هستند. (زیرا سیب زمینی حاوی نشاسته است و ممکن است از کاهش وزن جلوگیری کند)
  • می توانید سبزیجات را به صورت پخته و خام مصرف کنید.
  • هیچ مقرراتی در مورد مصرف سبزی وجود ندارد. شما می توانید تا زمانی که سیر می شوید، سبزیجات را مصرف کنید.

منوی روز سوم

  • این روز مجموع روز اول و دوم است.
  • بنابراین می توانید میوه ها و سبزیجات را هر چقدر که می خواهید بخورید.
  • البته بهتر است موز و سیب زمینی را از منوی غذایی خود حذف کنید.

منوی روز چهارم

  • روز چهارم روز شیر و موز است.
  • در این روز می توانید پنج تا شش موز و سه تا چهار لیتر شیر بخورید.

منوی روز پنجم

  • در این روز، گوشت به برنامه رژیم خود گوشت اضافه کنید.
  • ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت قرمز یا سفید (مرغ، ماهی و …) را می توان در دو وعده مصرف کرد.

مصرف آب خود را افزایش دهید تا اسید اوریک بیشتری را که از مصرف بیش از حد گوشت دریافت می کنید، از بین ببرید. گیاهخواران می توانند از گزینه هایی مانند برنج قهوه ای و لبنیات  کم چرب استفاده کنند.

منوی روز ششم

  • روز ششم رژیم جنرال موتور درست مثل روز پنجم است.
  • برای تنوع در منوی کاهش وزن خود، می توانید در روز پنجم از گوشت قرمز و در روز ششم از گوشت سفیداستفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید که آب بیشتری باید بنوشید. (با توجه به اینکه با مصرف پروتئین بدن برای دفع راحت تر آب می‌خواهد)

 منوی روز هفتم

  • روز هفتم مقدار کمی برنج و سبزیجات است. برنج قهوه ای که از کربوهیدرات  کمی برخوردار است.در اولویت این رژیم غذایی است.
  • در روز هفتم، سیب زمینی از این منو حذف می شود.

چه مطالعاتی در رابطه با رژیم جنرال موتورز انجام شده است؟

راهنمای کامل رژیم جنرال موتورز یا رژیم جی ام + فواید و مضرات
راهنمای کامل رژیم جنرال موتورز یا رژیم جی ام + فواید و مضرات

متأسفانه، هیچ تحقیقی در مورد رژیم جنرال موتورز انجام نشده است و هیچ تضمین خاصی از جانب متخصصان تغذیه وجود ندارد. البته لازم به ذکر است که به طور مستمر مطالعات زیادی بر روی انواع رژیم های غذایی انجام  می شود، اما حذف کوتاه مدت  یا طولانی مدت برخی از غذاها جایگزین نامناسبی برای انواع رژیم های غذایی است.

مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم غذایی غنی از سبزیجات دارند نسبت به افرادی که سبزیجات کمتری در برنامه کاهش وزن خود مصرف می کنند، تعادل و ثبات وزن بیشتری دارند. البته، در این تحقیق، سبزیجات به عنوان سبزیجات کم کربوهیدرات در نظر گرفته می شوند.

در رژیم جنرال موتورز چه می‌خورند؟

ما این طرح رژیم را تایید نمی کنیم و قبول داریم که کاهش وزن ۷ کیلوگرم در ۷ روز به هیچ وجه بی خطر نیست. با این حال، بیایید  بار دیگر این رژیم را بررسی کنیم. گفتیم در این رژیم  یک هفته به ۷ روز و ۷ برنامه جداگانه تقسیم می شود. شما باید هر روز یک قانون واحد را رعایت کنید. همچنین، لازم است بین ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید تا بدن شما دیگر آب زیادی از دست ندهد. در این برنامه غذایی، ورزش اختیاری در نظر گرفته می شود، اما به طور معمول در ۳ روز اول بهتر است ورزش نکنید. افرادی که این برنامه کاهش وزن را دنبال می کنند معمولاً می توانند ۳ کاسه سوپ  مخصوص این رژیم  که تهیه شده از کلم، کرفس، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل دلمه ای را بخورند. اما به غیر از آن، روز های  هفته در رژیم جنرال موتورز اختصاصی  و متفاوت است.

معایب رژیم جنرال موتورز

این رژیم فاقد پشتوانه علمی است. بزرگترین مشکل رژیم غذایی جنرال موتورز  این است که هیچ مطالعات دقیقی وجود ندارد که به اندازه کافی آن را بررسی کرده باشد. از سوی دیگر، علیرغم این واقعیت که طراحان این رژیم ادعا می کنند که برنامه کاهش وزن آن از “مواد کالری منفی” تشکیل شده است، هیچ مدرکی برای تایید این موضوع وجود ندارد. این یک واقعیت است که برخی از مواد غذایی دارای کالری منفی هستند. اما به نظر نمی رسد مواد غذایی این رژیم در این گروه باشد. این رژیم فاقد برخی مواد مغذی مهم است

به نظر می رسد که برخی مواد غذایی مهم در این رژیم وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، پروتئین می تواند اشتها را کاهش دهد و باعث کاهش وزن شود، در حالی که در این رژیم مقدار آن بسیار کم است. یا اینکه در سه روز اول، چربی ها، ویتامین b12، آهن، کلسیم و ریزمغذی های مختلف در این رژیم غذایی بسیار کم است. البته طرفداران این رژیم معتقد هستند، به دلیل کوتاه بودن رژیم  آسیب خاصی به بدن وارد می شود.

کاهش وزن آن پایدار نیست

البته به نظر می رسد، بیشترین وزن  از دست رفته در این رژیم، وزن آب است به جای چربی. هر بار که کالری دریافتی خود را کاهش می دهید، بدن شما به سراغ سایر منابع سوختی می رود. این باعث می شود بدن شما گلیکوژن، یک مولکول ذخیره انرژی در کبد و بافت های ماهیچه ای را تجزیه کند.

گلیکوژن محتوی  آبی زیادی دارد. وقتی که ذخایر گلیکوژن شما تجزیه می شود، این از دست دادن آب می تواند منجر به کاهش وزن شود. متاسفانه این نوع کاهش وزن گذرا است. با کنار گذاشتن این رژیم، احتمالا وزنی را که از دست داده اید، دوباره به دست خواهید آورد.

 قوانین کلی در مورد رژیم جنرال موتورز را بدانید

  • باید هشت تا ۱۲ لیوان آب در روز بنوشید.
  • در این برنامه کاهش وزن نیازی به ورزش ندارید، یعنی می توانید بدون تمرین وزن کم کنید و به هدف خود برسید. لطفا توجه داشته باشید که در ۳ روز اول این برنامه کاهش وزن دیگر نباید ورزش کنید.
  • در این رژیم غذایی، مایل ها توصیه می شود که هر روز ۲ تا ۳ کاسه سوپ مخصوص  این رژیم  را بخورید. این سوپ با کلم، کرفس، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل دلمه ای آماده است.
  • حبوبات در این برنامه کاهش وزن مجاز نیستند. زیرا معتقدند کالری زیادی دارد و از کاهش وزن جلوگیری می کند. چای و قهوه در رژیم غذایی GM مجاز است، اما نباید از افزودنی های آب نبات استفاده کرد. الکل و سایر مایعات در این برنامه غذایی ممنوع است.
  • برخی از گزینه ها در این برنامه مجاز است. به عنوان مثال می توانید به جای شیر معمولی از پنیر خامه ای برای تازه کردن گوشت و شیر سویا استفاده کنید. پس از اتمام رژیم توصیه می شود برای حفظ وزن روزانه از رژیم غذایی سرشار از پروتئین و قهوه حاوی کربوهیدرات استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید رژیم غذایی GM را تکرار کنید، باید حداقل ۵-۷ روز بین دوره ها فاصله داشته باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا