Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

پرتقال ماندارین چیست و مصرف آن چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

پرتقال ماندارین یک میوه زمستانی عالی، خوشمزه و کم کالری است که سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و مواد معدنی است تا شما و خانواده تان را در ماه های خنک ‌تر سالم نگه دارد.

ماندارین ها حاوی ویتامین های A، B و سطح بالایی از ویتامین C هستند که برای جلوگیری از عفونت ها، از بین بردن رادیکال های آزاد و حمایت از سلامت پوست عالی است. ویتامین C موجود در این میوه برای جلوگیری از سرماخوردگی و حفظ عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن شما بسیار مفید هستند تا بتوانید با هر گونه بیماری بدی که سر راهتان قرار می گیرد مبارزه کنید.

ماندارین راهی عالی برای دفع سموم از بدن و حفظ حرکات طبیعی سیستم گوارش شماست زیرا منبع اصلی فیبر هستند! این میوه به کاهش کلسترول و متعادل نگه داشتن قند خون با کاهش جذب غذا کمک می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

روش کشت و پرورش پرتقال ماندارین

زیستگاه طبیعی ماندارین سرزمین های جنوبی چین مدرن و ویتنام است. در این زمین ها میوه پرتقال برای هزاران سال رشد کرده و یکی از نمادهای اشراف به شمار می رود. از این کشورها بود که ماندارین در سراسر جهان پخش شد.

در آغاز قرن نوزدهم این میوه به اروپا وارد شد. برای اولین بار اروپایی ها سعی کردند ماندارین را در سرزمین های مدیترانه پرورش دهند. این گیاه به خوبی به آب و هوای گرمی که مشخصه این مناطق است، پاسخ داد و تا به امروز در آنجا می روید.

در پایان قرن نوزدهم، نهال های ماندارین به قلمرو ایالات متحده آمریکا آمدند. این درختان به خوبی در قلمروهای فلوریدا، نیواورلئان، جورجیا، کالیفرنیا و تگزاس تا به امروز در مقیاس صنعتی رشد می کنند. با این حال، اروپایی ها و آمریکایی ها تنها کسانی نبودند که توانستند این گیاه دمدمی مزاج را پرورش دهند و در حال حاضر بسیاری از کشورها این درختان را پرورش می دهند.

انواع پرتقال ماندارین

در حالی که همه پرتقال را به خاطر طعم شیرین و ترش آن می شناسند و دوست دارند، آیا از انواع پرتقال و فواید آن نیز آگاه هستند؟ پرتقال ماندارین شبیه پرتقال معمولی است، فقط از نظر اندازه کوچک تر و از نظر طعم غنی تر است. آنها دارای پوست نازک و چروک قرمز- نارنجی هستند که به راحتی پوست کن می شود.

تانگور، کلمانتین، ساتسوما و اواری از انواع رایج پرتقال ماندارین هستند. در حالی که ماندراین تازه معمولا در زمستان ها برداشت می شود انواع کنسرو شده در تمام طول سال در دسترس هستند.

پرتقال ماندارین را می توان به صورت خام خورد، به سالاد و آب میوه اضافه کرد و از آن برای طعم دادن به آب نبات و بستنی استفاده کرد! به غیر از آن، روغنی که از پوست آن به دست می آید در صنعت عطرسازی و زیبایی نیز استفاده می شود. اینها تنها چند مورد از فواید پرتقال ماندارین هستند.

انواع پرتقال ماندارین
انواع پرتقال ماندارین

تفاوت پرتقال ماندارین با پرتقال معمولی

بسیاری از مردم در مورد خواص مفید مرکبات می دانند. میوه های آنها حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است که برای عملکرد بسیاری از اندام ها و سیستم های داخلی ضروری است. با این حال، وقتی صحبت از مفید تر بودن پرتقال یا ماندارین است برای بسیاری از مردم دشوار است که به این سوال پاسخ دهند.

به عنوان مثال، در هنگام سرماخوردگی فواید ماندارین آنقدرها که بسیاری فکر می کنند زیاد نیست. ویتامین A، B و C در ترکیب آن نسبت به پرتقال کمتر است. به همین دلیل است که در درمان سرماخوردگی، پرتقال مفیدتر از ماندارین خواهد بود. اما موادی که برای عملکرد طبیعی قلب و کبد ضروری هستند در ماندارین به مقدار زیادتری وجود دارد. بنابراین، در درمان این مشکلات پزشکان توصیه می کنند رژیم غذایی روزانه را با این میوه خاص متنوع کنید.

ماندارین به دلیل ترکیباتش در درمان بیماری هایی مانند برونشیت و سایر آسیب شناسی های دستگاه تنفسی مفیدتر از پرتقال است. این امر به راحتی با این واقعیت قابل توضیح است که در ترکیب این میوه ها مقدار زیادی سنیفرین وجود دارد که از بین بردن مخاط انباشته شده در ریه ها و برونش ها را تسریع می کند و ادم را برطرف می کند.

شایان ذکر است که ترکیب شیمیایی پرتقال ماندارین با مقدار زیادی قند اشباع شده است که مصرف آن در برخی از بیماری ها بسیار نامطلوب است. اما طبق آمار واکنش های آلرژیک بسیار کمتری ایجاد می کند که برای افرادی که از انواع مختلف آلرژی رنج می برند، اهمیت زیادی دارد.

بر اساس همه این حقایق می توان گفت که هر دو میوه می توانند تاثیر مفیدی بر بدن انسان بگذارند و اینکه کدام یک مفیدتر خواهد بود را فقط در هر مورد خاص می توان قضاوت کرد.

ارزش غذایی و محتوای کالری پرتقال ماندارین

ترکیب شیمیایی ماندارین حاوی تعداد زیادی مواد مفید است. در ۱۰۰ گرم از این میوه ترکیبات زیر وجود دارد:

  • ۰.۸ گرم پروتئین گیاهی
  • ۱۰.۶ گرم قند
  • ۰.۳ گرم چربی
  • ۱.۸ گرم فیبر
  • ۱۳.۳ گرم کربوهیدرات

این میوه همچنین منبع ویتامین های محلول در چربی و محلول در آب است.

فواید پرتقال ماندارین برای سلامتی

پرتقال ماندارین چیزی بیش از یک خوراکی خوشمزه است. این میوه فواید زیادی برای سلامتی از جمله کاهش خطر سرطان و کمک به کاهش وزن دارد. سایر خواص این میوه در ادامه شرح داده شده است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

تحقیقات نشان داده است که ماندارین می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد. در واقع کاروتنوئیدهای موجود در پرتقال ماندارین خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهند. آب ماندارین که به بیماران هپاتیت C داده می شود به دلیل محتوای بالای بتا کریپتوکسانتین مانع تبدیل این بیماری به سرطان کبد می شود. پرتقال ماندارین دارای سطح بالایی از لیمونن است که اثرات ضد سرطانی دارد و همچنین به پیشگیری از سرطان سینه کمک می کند.

منبع خوب ویتامین C

ماندارین حاوی سطح بالایی از ویتامین C است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. ویتامین C از طریق خواص آنتی اکسیدانی خود به مبارزه با مولکول های ناپایدار در بدن ما که به عنوان رادیکال های آزاد شناخته می شوند، کمک می کند. همه ما از این واقعیت آگاه هستیم که رادیکال های آزاد در بدن می توانند منجر به بیماری های عفونی و سرطان شوند. آنتی اکسیدان های موجود در ماندارین رادیکال های آزاد را خنثی و از آسیب سلولی جلوگیری می کنند.

به کاهش کلسترول کمک می کند

ماندارین ها سینفرین تولید می کنند که تولید کلسترول را در بدن مهار می کند. آنتی اکسیدان های موجود در ماندارین به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک می کند. ماندارین ها با رادیکال های آزاد که کلسترول را اکسید می کنند مبارزه می کند و باعث می شود کلسترول به دیواره عروق خونی نچسبد. علاوه بر این، آنها حاوی فیبر محلول و نامحلول مانند همی سلولز و پکتین هستند که از جذب کلسترول در روده جلوگیری می کنند.

فشار خون را کاهش می دهد

ماندارین همچنین به کاهش سطح فشار خون کمک می کند. این میوه ها از مواد مغذی و مواد معدنی مانند پتاسیم تشکیل شده اند که فشار خون را کاهش می دهد. ماندارین باعث می شود جریان خون به آرامی در شریان ها حرکت کند که فشار خون را متعادل نگه می دارد.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

ماندارین ها منبع قابل توجهی از فیبر هستند. غذاهای غنی از فیبر معده را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند و میل یا نیاز به خوردن غذای بیشتر را کاهش می دهند و به کاهش وزن کمک می کنند. پزشکان دریافته اند که خوردن پرتقال ماندارین برای کاهش انسولین مفید است بنابراین به جای ذخیره قند و تبدیل آن به چربی از آن به عنوان سوختی استفاده می کند که منجر به کاهش وزن می شود.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

ویتامین C موجود در ماندارین برای جلوگیری از سرماخوردگی مفید است و برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن بسیار حیاتی است. ماندارین دارای خواص ضد میکروبی است و از عفونی شدن زخم ها و عفونت های ویروسی، قارچی و باکتریایی جلوگیری می کند. ماندارین از اسپاسم در سیستم گوارشی و عصبی جلوگیری کرده و در نتیجه از گرفتگی عضلات و استفراغ جلوگیری می کند. ماندارین یک تصفیه کننده طبیعی خون است که به دفع سموم و مواد ناخواسته از بدن کمک می کند.

فواید پرتقال ماندارین برای سلامتی
فواید پرتقال ماندارین برای سلامتی

سلامت پوست را ارتقا می دهد

ویتامین C موجود در ماندارین هم در صورت مصرف خوراکی و هم به صورت موضعی برای پوست بسیار مفید است. مصرف منظم آب ماندارین تا حد زیادی باعث درخشندگی پوست و بهبود رنگ پوست می شود. آنتی اکسیدان های موجود در ماندارین از پوست در برابر اشعه های خشن UVA محافظت کرده و به پوست کمک می کنند تا در برابر آسیب های ناشی از آفتاب و رادیکال های آزاد مقاومت کند.

همچنین علائم پیری مانند چین و چروک، خطوط ظریف و لکه ها را کاهش می دهد. این یک واقعیت شناخته شده است که مرکبات برای پوست عالی هستند و ماندارین نیز تفاوتی با آنها ندارد.

منبع خوب آنتی اکسیدان

ماندارین سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند ۸۰ درصد از کل نیاز روزانه ویتامین C شما را تامین کند. آنها به خنثی کردن اثرات سمی مضر رادیکال های آزاد کمک می کنند. این باعث می شود پوست شما جوان تر و سالم تر به نظر برسد.

پوست را درخشان می کند

ماندارین ها حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی هستند. این کار پاکسازی سیستم گوارشی را آسان می کند. تمام سموم مضر را از بدن فرد دفع می کند و درخشش سالم و طبیعی به صورت شما می بخشد.

ماندارین ها همچنین منبع خوبی از ویتامین C و E هستند. هر دوی آنها برای داشتن ظاهر سالم پوست ضروری هستند. مصرف منظم ماندارین تا حد زیادی رنگ چهره را بهبود می بخشد. همچنین پوستی بی عیب و نقص و بدون لک به شما می دهد.

ماندارین ها برای مبارزه با علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز محبوب هستند. آنها را می توان به صورت خام یا به صورت آب میوه مصرف کرد و همچنین می تواند به صورت موضعی استفاده شود.

فواید پرتقال ماندارین برای مو

خواص آنتی اکسیدانی این میوه به مبارزه با آلودگی کمک می کند. از این رو آنها با حالت دادن به موهای شما از آنها محافظت می کنند. شما می توانید آب ماندارین را به صورت موضعی به موهای خود بمالید و سپس آن را کاملا آبکشی کنید. پس از این کار درخشش آنی در موهای شما قابل مشاهده خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که آب ماندارین را فقط پس از افزودن آن به روغن های ضروری به موهایتان بمالید.

خواص پرتقال ماندارین برای خانم ها

فواید ماندارین برای بدن زنان فوق العاده است مثلا به خلاص شدن آنها از شر وزن اضافی کمک می کند. واقعیت این است که ترکیب این میوه شامل حداقل تعداد کالری و موادی است که فرآیندهای متابولیک را تسریع می کند در نتیجه به کاهش وزن کل بدن کمک می کند.

علاوه بر این استفاده منظم از ماندارین وضعیت روانی-عاطفی در دوره قبل از قاعدگی را متعادل کرده و باعث افزایش مقاومت در برابر استرس و از بین بردن کامل افسردگی های مکرر می شود.

شایان ذکر است که این میوه بخشی از بسیاری از لوازم آرایشی است. این نشان می دهد که می تواند تاثیر مفیدی بر وضعیت پوست داشته باشد، ظاهر آن را بهبود ببخشد و جذابیت زنانه را برای سالها حفظ کند.

خواص پرتقال ماندارین برای مردان

این میوه برای مردان نیز مفید است و با مصرف منظم به موارد زیر کمک خواهد کرد:

ویتامین C در ترکیب با عناصر کمیاب و اسید سیتریک که بخشی از ماندارین است، می تواند عملکرد غده پروستات را تنظیم کند و از ایجاد بیماری های خطرناک جلوگیری کند. اسکوربیک، اسید سیتریک، فسفر و سایر مواد معدنی قادر به حفظ سطح اسیدیته انزال هستند.

اثرات منفی سموم را خنثی می کند. این ویژگی به ویژه برای مردان سیگاری بسیار مهم است.از کمبود ویتامین جلوگیری می کند. کمبود ویتامین ها منجر به کاهش فعالیت بدنی و سلامت عمومی می شود که به ویژه برای مردان شاغل نامطلوب است.

خواص پرتقال ماندارین برای دوران بارداری

مواد مفیدی که در این میوه وجود دارد نه تنها بر بدن مادر بلکه بر روی جنین نیز اثر مفیدی دارد و به تشکیل صحیح اندام های داخلی کمک می کند. با مصرف منظم ماندارین زن باردار با مشکلاتی که در ادامه ذکر شده مواجه نخواهد شد:

  • جدا شدن جفت
  • سرماخوردگی مکرر
  • سطح هموگلوبین پایین به دلیل قابلیت هضم ضعیف آهن
  • واریس
  • تشکیل تعداد زیادی استرچ مارک
  • شرایط افسردگی و هیستریک ناشی از تغییرات هورمونی
  • تورم اندام ها
  • پوسیدگی دندان
  • یبوست مکرر

علاوه بر این دریافت منظم ویتامین ها، عناصر ماکرو و میکرو موجود در این میوه از ایجاد بیماری های مادرزادی در نوزاد جلوگیری می کند و به تشکیل صحیح بافت های استخوانی او کمک می کند.

فواید و مضرات پوست پرتقال ماندارین
فواید و مضرات پوست پرتقال ماندارین

خواص پرتقال ماندارین برای دوران شیردهی

پزشکان اطفال توصیه می کنند مادرانی که کودک خود را با شیر مادر تغذیه می کنند تا زمانی که کودک به سن پنج ماهگی برسد در رژیم غذایی خود از ماندارین استفاده نکنند. این میوه باید با دقت زیادی وارد رژیم غذایی شود زیرا می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک حاد در نوزاد تازه متولد شده شود. با اینحال فواید مصرف این میوه بسیار زیاد خواهد بود که در ادامه ذکر شده است:

  • ایجاد انرژی و شادی که به ویژه برای یک مادر جوان
  • تقویت سیستم ایمنی مادر و نوزاد
  • مقابله با سرماخوردگی بدون استفاده از دارو
  • بهبود وضعیت روانی-عاطفی یک مادر جوان و جلوگیری از ایجاد افسردگی پس از زایمان یا مقابله با تظاهرات آن.
  • جلوگیری از کمبود ویتامین ها
  • ممانعت از انباشته شدن کلسترول بد

شرط اصلی مصرف این میوه در دوران شیردهی رعایت دقیق دوزهای مصرفی است. در غیر این صورت باعث ایجاد بیماری های جدی در نوزاد تازه متولد شده می شود.

خواص پرتقال ماندارین برای کودکان

استفاده از مرکبات برای کودکان بطورکلی مفید است. ویتامین D موجود در ماندارین می تواند از ایجاد راشیتیسم جلوگیری کرده و حتی درمان این بیماری را تسریع کند.

همه مرکبات از جمله ماندارین حاوی اسانس هایی هستند که می توانند بدن کودک را با انرژی اشباع کرده و فعالیت بدنی کودک را افزایش دهند. این ویژگی به ویژه برای کودکان مدرسه ای مناسب است.

همانطور که می دانید ترکیب ماندارین شامل اسید اسکوربیک است که به نوبه خود می تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد. فیبر آن به ایجاد فرآیندهای گوارشی کمک می کند.

کودکان خردسال اغلب کم اشتها هستند. برای حل این مشکل وارد کردن مقدار کمی مرکبات به رژیم غذایی روزانه کودک می تواند کمک کننده باشد.

با وجود خواص مفید فراوان، لازم است پرتقال ماندارین را با دقت زیادی وارد برنامه غذایی کودکان کنید. پزشکان اطفال این کار را تا زمانی که کودک به یک سالگی نرسد توصیه نمی کنند. حتما پش از مصرف بر واکنش بدن کودک نظارت داشته باشید. در صورت بروز علائم آلرژی حتی جزئی، مصرف میوه باید کنار گذاشته شود و با متخصص اطفال مشورت کنید.

فواید و مضرات پوست پرتقال ماندارین

پوست ماندارین می تواند به اندازه میوه آن مفید باشد. ترکیب شیمیایی آن حاوی تعداد زیادی اسانس و سایر مواد مفید است که به شما امکان می دهد از آن برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها استفاده کنید:

سرطان: برای جلوگیری از پیشرفت سرطان باید به طور منظم دمنوش پوست خشک ماندارین بنوشید.

دیابت: جوشانده پوست خشک شده ماندارین به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

تقویت ایمنی: استفاده منظم از فرمولاسیون های مبتنی بر پوست ماندارین به جلوگیری از بروز بیماری های ناشی از میکروارگانیسم های بیماری زا از جمله ویروس ها و باکتری ها کمک می کند.

بهبود عملکرد سیستم گوارش: دمنوش پوست ماندارین خشک شده به مقابله با سوء هاضمه کمک می کند و حملات تهوع و استفراغ را تسکین می دهد.

تنش عصبی: روغن های موجود در پوست ماندارین به آرامش و تسکین تنش عصبی کمک می کند.

بیماری زخم معده: یکی از عوامل پیشگیری کننده موثر که از ایجاد زخم معده جلوگیری می کند، جوشانده پوست ماندارین است.

قارچ ناخن: ناخن ها را با پوست ماندارین پاک کنید. این امر نه تنها به خلاص شدن از شر بیماری های قارچی کمک می کند بلکه ظاهر ناخن را نیز بهبود می بخشد.

پوست این میوه همچنین به مقابله با مشکلاتی مانند آکنه، لکه های سیاه کمک می کند. ماسک ها، تونیک ها و اسکراب های مبتنی بر پوست مرکبات بطورکلی به رفع چنین مشکلاتی کمک می کنند.

با وجود بسیاری از خواص مفید استفاده از فرمولاسیون های حاوی پوست ماندارین می تواند به سلامتی آسیب برساند. اگر از مشکلات زیر رنج می برید از مصرف این میوه و پوست آن خودداری کنید:

  • واکنش های آلرژیک
  • زخم ها
  • پانکراتیت
  • کولیت
  • افزایش اسیدیته در معده

فواید هسته پرتقال ماندارین

همه نمی دانند که نه تنها پالپ یا آب مرکبات، بلکه دانه های آنها نیز خواص مفیدی دارد. ترکیب غنی دانه های ماندارین به شما امکان می دهد از آنها در زمینه های بسیاری از جمله عطرسازی، آرایشی و بهداشتی، آشپزی، پزشکی استفاده کنید. با استفاده منظم، دانه های ماندارین می توانند تاثیر شگفت انگیزی بر بدن انسان داشته باشند:

  • خنثی کردن و حذف تعداد زیادی رادیکال های آزاد از بدن که وجود آنها می تواند باعث ایجاد بیماری های خطرناک در انسان شود.
  • جلوگیری از ایجاد و درمان کامل مراحل اولیه سرطان به دلیل محتوای پلی فنول در دانه ها امکان پذیر است.
  • بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، جلوگیری از افزایش ناگهانی فشار و جلوگیری از پیشرفت بیماری هایی مانند تصلب شرایین، ایسکمی، حمله قلبی و سکته مغزی.
  • حفظ سلامت و زیبایی پوست، توقف روند پیری زودرس، جلوگیری از ظهور آکنه و ریزش مو.
  • جلوگیری از ایجاد اختلالات در سیستم عصبی مرکزی از جمله افسردگی یا شرایط بی تفاوتی.
  • هسته های ماندارین می توانند تاثیر مفیدی بر بدن داشته باشند اما تنها در صورت استفاده صحیح و با استفاده از توصیه های متخصصان.
استفاده از خواص پرتقال ماندارین در پزشکی
استفاده از خواص پرتقال ماندارین در پزشکی

خواص و کاربردهای اسانس ماندارین

اسانس ماندارین با پردازش و فشردن پوست ماندارین ساخته می شود که ترکیب غنی آن را ارائه می دهد. از خواص مفید اسانس ماندارین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود عملکردهای گوارشی
  • جلوگیری از توسعه بیماری کبد
  • از بین بردن علائم ناراحتی روده
  • افزایش اشتها
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • مقابله با اختلالات خواب از جمله بی خوابی
  • از بین بردن استرس روانی-عاطفی
  • جلوگیری از توسعه و تسکین فرآیندهای التهابی در غشای مخاطی دهان و لثه.

یکی دیگر از ویژگی های شگفت انگیز این اسانس، قابلیت استفاده از آن برای درمان کودکان و زنان باردار است. این به دلیل تأثیر خفیف آن بر بدن امکان پذیر است. اسانس ماندارین به دلیل ترکیب منحصربفرد خود در زمینه های مختلفی از جمله:

به عنوان ابزاری برای رایحه درمانی، برای رفع تنش های عصبی و رفع سرماخوردگی، این روغن را به آب اضافه کنید و به مدت ۳۰-۲۰ دقیقه آن را استنشاق کنید.

اسانس ماندارین بخشی از محصولات آرایشی است که هدف آن محافظت از پوست در برابر اثرات محیطی، از بین بردن سلولیت، درمان لکه های پیری و از بین بردن آکنه است.

این ترکیب به طور گسترده به عنوان طعم دهنده طبیعی استفاده می شود که به شما امکان می دهد آن را به انواع نوشیدنی ها، کیک ها و شیرینی های خانگی اضافه کنید.

قبل از استفاده از اسانس ماندارین مطمئن شوید که به این محصول حساسیت ندارید. ۱-۲ قطره از آن را داخل آرنج بچکانید و بگذارید مدتی بماند. اگر بعد از ۱۰-۵ دقیقه جوش، قرمزی یا خارش در محل استفاده ظاهر شد از مصرف آن خودداری کنید.

فواید و مضرات ماندارین خشک

ماندارین های خشک نه تنها به یک خوراکی مورد علاقه بلکه یک درمان مفید برای مشکلات زیر هستند:

  • برای بهبود حرکت روده
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • افزایش اشتها
  • بهبود متابولیسم
  • افزایش ایمنی
  • تقویت دیواره رگ های خونی
  • درمان و پیشگیری از آترواسکلروز
  • پاکسازی بدن از سموم
  • بهبود عملکرد کبد
  • درمان کمبود ویتامین
  • پیشگیری از اسکوربوت
  • درمان بیماری های قارچی

با وجود خواص مفید فراوان در صورت مصرف بیش از حد ماندارین خشک می تواند به سلامت انسان آسیب برساند. پزشکان اکیدا توصیه می کنند که این خوراکی برای بیمارانی که از مشکلات زیر رنج می برند منع مصرف دارد:

  • مشکلات کلیوی
  • افزایش قند خون
  • چاقی

یکی از موارد منع مصرف میوه های خشک عدم تحمل فردی یکی از اجزاء است. شایان ذکر است که مصرف مقدار زیادی مرکبات خشک و سایر مرکبات می تواند بر بدن زنان باردار و کودکان خردسال تاثیر منفی بگذارد.

فواید مصرف آب پرتقال ماندارین

آب ماندارین حاوی همان مقدار ویتامین، عناصر ماکرو و ریز به اندازه خود میوه است. بر این اساس، می توان با اطمینان گفت که این نوشیدنی می تواند تاثیر مفیدی بر سلامت کل ارگانیسم داشته باشد و عملکرد اندام ها و سیستم های داخلی را بهبود بخشد. مصرف منظم آب ماندارین به موارد زیر کمک می کند:

  • از پیشرفت بیماری های حاد تنفسی جلوگیری می کند.
  • برای تسریع روند بهبود در بیماری هایی مانند برونشیت، در ترکیب با داروها
  • اشتهای خود را با تحریک تولید شیره معده بهبود دهید
  • به مقابله با کرم ها کمک می کند
  • از افسردگی جلوگیری می کند

به لطف ترکیبات ضد میکروبی تشکیل دهنده این نوشیدنی، می توان از آن به عنوان یکی از اجزای مراقبتی و آرایشی پزشکی ناخن، مو و پوست استفاده کرد.

آیا خوردن پرتقال ماندارین هنگام کاهش وزن امکان پذیر است

محققان دریافتند که این میوه می تواند به مبارزه با اضافه وزن کمک کند. با استفاده منظم از این میوه ها و مشتقات آنها پوندهای اضافی بسیار سریع تر از بین می روند. با این حال، کاهش وزن با رژیم ماندارین بعید است. آنها فقط به عنوان مکملی برای ورزش منظم موثر خواهند بود.

ارزش غذایی و محتوای کالری پرتقال ماندارین
ارزش غذایی و محتوای کالری پرتقال ماندارین

استفاده از خواص پرتقال ماندارین در پزشکی

تاثیر مثبت ماندارین بر سلامت انسان نه تنها توسط متخصصان طب سنتی بلکه توسط پزشکان طب مدرن نیز تائید شده است. درمانگران توصیه می کنند این میوه را در رژیم غذایی روزانه کودکان و بزرگسالان بگنجانید. مصرف منظم این میوه ها بدن را با ویتامین C اشباع می کند، سیستم ایمنی را بهبود می بخشد، از ایجاد کمبود ویتامین جلوگیری می کند و به مقابله با تظاهرات بیماری های خطرناک کمک می کند.

بیماری دیابت

پزشکان استفاده از ماندارین را به بیمارانی که از هر نوع دیابت رنج می برند، توصیه می کنند. مصرف منظم این میوه ها نه تنها سطح قند خون بیمار را کاهش می دهد، بلکه:

  • فشار خون را کنترل می کند
  • از هماهنگی بدن پشتیبانی می کند
  • جلوگیری از افزایش شدید قند
  • حذف سموم بدن
  • افزایش مقاومت بدن در برابر حمله ویروس ها
  • جلوگیری از افزایش وزن زیاد
  • جلوگیری از تشکیل پلاک های آترواسکلروتیک
  • مهم: شاخص گلیسمی ماندارین – ۴۰-۴۹ واحد (بسته به نوع)

پانکراتیت

برای افراد مبتلا به پانکراتیت این میوه به شدت ممنوع است. مصرف آن باعث افزایش علائم می شود و می تواند باعث توسعه بیماری شود که با محتوای مقدار زیاد اسید آن توضیح داده می شود که به نوبه خود برای غشاهای مخاطی داخلی تحریک کننده است.

این ممنوعیت فقط می تواند توسط پزشک معالج در طول دوره بهبودی مداوم برداشته شود. در این صورت میزان مصرف مجاز ماندارین حداقل خواهد بود.

ورم معده

پزشکان توصیه می کنند این میوه را در صورت تشدید گاستریت مزمن کنار بگذارید. در غیر این صورت، خطر علائم ناخواسته افزایش می یابد. این میوه می تواند باعث حملات تهوع و استفراغ، درد حاد موضعی در حفره شکم شود. در مورد دوره بهبودی بیماری – در این زمان شما مجبور نخواهید بود از میوه های مورد علاقه خود امتناع کنید.

مشکلات گوارشی

ماندارین ها یک ابزار عالی برای پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش از جمله روده ها هستند. با این حال، پزشکان می گویند که تنها در صورتی می توان از آنها استفاده کرد که این اندام سالم باشد. اگر بیمار سابقه بیماری های روده ای جدی داشته باشد مصرف این میوه باید محدود شود.

برای یبوست

اغلب پزشکان توصیه می کنند که رژیم غذایی روزانه حاوی این مرکبات کوچک به بیمارانی که از یبوست مکرر رنج می برند کمک خواهد کرد. فیبر که بخشی از این میوه است به رفع این مشکل ناخوشایند کمک می کند و روده ها را پاکسازی می کند.

نقرس

ماندارین محصولی نیست که بتواند اثر پیشگیرانه یا درمانی بر روی این بیماری داشته باشد، با این حال نمی تواند وضعیت بیمار را بدتر کند. برعکس موادی که در آنها وجود دارد، می ‌تواند از ابتلا به بیماری‌های همزمان جلوگیری کند که باعث می‌ شود پزشکان به بیماران خود توصیه کنند که آنها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

برای کبد

به گفته پزشکان، با استفاده منظم از ماندارین سلول های کبد بازسازی می شود. این میوه به دفع سموم و مواد مضری که در طول سالیان متمادی در کبد انباشته شده اند، کمک می کند. به همین دلیل، بسیاری از درمانگران به بیماران مبتلا به بیماری های کبد توصیه می کنند که ماندارین را به هر شکلی در منوی غذایی روزانه خود بگنجانند.

هموروئید

درمان پیچیده هموروئید همچنین شامل یک رژیم غذایی خاص است که در طی آن حذف ماندارین از رژیم غذایی روزانه توصیه نمی شود. آنها در ترکیب با سایر محصولات تاثیر مفیدی بر عملکرد روده خواهند داشت، حرکت روده را تسهیل می کنند و از ایجاد ترک های جدید جلوگیری می کنند.

کوله سیستیت

اما با کوله سیستیت، مصرف مرکبات باید کاملا کنار گذاشته شود. در غیر این صورت، خطر بدتر شدن وضعیت عمومی و پیشرفت بیماری وجود دارد.

دستور العمل های طب سنتی برای استفاده از ماندارین

به گفته متخصصان طب سنتی ماندارین و مشتقات آن به تنهایی قادر به مقابله با بسیاری از بیماری ها هستند. برای درمان سرفه یا گلودرد شدید از جوشانده تهیه شده از ۱۰ پوست ماندارین له شده و ۲۰۰ میلی لیتر آب داغ استفاده می شود.

قطعات خرد شده را به میزان مشخص شده در ظرفی مناسب برای پخت با مقدار مشخص شده آب بریزید و به مدت ۷ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید. بعد از پخت روی ظرف را با درب بپوشانید و بگذارید ۶۰ دقیقه دم بکشد. پس از مدت زمان مشخص شده آن را صاف کرده و هر بار ۲۰ میلی لیتر را ۴ بار در روز بنوشید.

پوست ماندارین خشک شده به خلاص شدن از شر نفخ کمک می کند. آن را به هر شکلی که مناسب باشد آسیاب کنید و ۵-۷ دقیقه قبل از غذا نصف قاشق چایخوری میل کنید.

دم کرده ۲۰ گرم پوست ماندارین له شده و ۲۰۰ میلی لیتر آب جوش می تواند سطح قند خون را کاهش دهد.۱۰ میلی لیتر دم کرده صاف شده را ۳۰ دقیقه قبل از غذا مصرف کنید.

یکی از موثرترین روش ها برای افزایش ایمنی با این میوه تنتور ۲۰ گرم پوست ماندارین و ۲۰۰ میلی لیتر ودکا است. پوست آن را آسیاب کرده در ظرف شیشه ای حاوی ودکا بریزید. تنتور را به مدت ۱۰ روز در یک مکان تاریک نگهداری کنید. سپس آن را ۲۰ قطره دو بار در روز مصرف کنید.

استفاده از پرتقال ماندارین در محصولات آرایشی

ماندارین و مشتقات آن به دلیل خواص منحصر به فرد خود به طور گسترده ای برای تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی خانگی استفاده می شوند. این مرکبات به حفظ جوانی و جذابیت پوست کمک می کند و همچنین می تواند درخشش از دست رفته و ظاهر سالم را به موها بازگرداند.

مضرات و موارد منع مصرف پرتقال ماندارین
مضرات و موارد منع مصرف پرتقال ماندارین

مضرات و موارد منع مصرف پرتقال ماندارین

اگرچه این میوه حاوی مواد مفیدی است اما ماندارین می تواند تاثیر منفی بر بدن انسان بگذارد. اغلب، این میوه ها عامل واکنش های آلرژیک حاد، به ویژه در کودکان پیش دبستانی هستند.

ماندارین همچنین می تواند در صورت نادیده گرفتن موارد منع مصرف به بدن آسیب برساند. پزشکان توصیه می کنند افراد مبتلا به بیماری های زیر از این میوه استفاده نکنند:

  • چاقی
  • بیماری های کلیوی خاص
  • بیماری زخم معده
  • افزایش اسیدیته

این میوه باید توسط زنان باردار و کودکان با احتیاط استفاده شود. اگر بیش از حد مصرف شود، ممکن است واکنش آلرژیک حاد رخ دهد که برخی از اشکال آن نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشند.

علائم حساسیت به پرتقال ماندارین

  • ظاهر شدن بثورات روی صورت و سایر قسمت های بدن
  • خارش شدید پوست
  • تورم پوست یا غشاهای مخاطی
  • رینیت آلرژیک
  • برونکواسپاسم
  • سندرم درد حاد موضعی در شکم
  • اشک ریزش

در صورت بروز یک یا چند علامت آلرژی، دوز مناسب آنتی هیستامین ها را مصرف کنید و فورا به پزشک مراجعه کنید.

نحوه انتخاب و نگهداری پرتقال ماندارین

برای انتخاب پرتقال ماندارین با کیفیت، باید به نکات ظریف زیر توجه کنید:

رنگ میوه باید یکنواخت و بدون هیچ گونه ناخالصی باشد. ماندارین مرغوب باید سفت و انعطاف پذیر باشد. وجود پوسیدگی و کپک نشان دهنده نگهداری نامناسب و کیفیت پایین میوه است.

برای اینکه میوه ها تمام خواص غذایی خود را حفظ کنند و زود خراب نشوند، پس از بیرون آوردن از کیسه پلاستیکی، آن ها را در یخچال نگهداری کنید.

برای حفظ ماندارین ها برای مدت طولانی، می توان آنها را منجمد کرد. برای انجام این کار، پوست همه میوه ها را بگیرید، آنها را به صورت ورقه ای تقسیم کنید و در فریزر قرار دهید و صبر کنید تا کاملا یخ بزنند. پس از انجماد کامل، برش ها را می توان در هر ظرفی قرار داد.

چقدر می توانید در روز پرتقال ماندارین بخورید

میزان مصرف روزانه این میوه برای بزرگسالان ۲۵۰ گرم است. این مقدار برابر ۳-۴ پرتقال کوچک است. اگر از مقدار روزانه بیشتر مصرف کنید خطر ابتلا به واکنش های آلرژیک افزایش می یابد.

آیا می توانم در شب و با معده خالی پرتقال ماندارین بخورم

مصرف این میوه با معده خالی توصیه نمی شود زیرا اسیدهای موجود در ترکیب آنها می تواند به غشاهای مخاطی اندام های دستگاه گوارش آسیب برسانند و باعث ایجاد بیماری های خطرناک شوند. در عین حال اگر این میوه در شب خورده شود به بدن آسیبی نمی رساند و به دلیل کالری کمی که دارد مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

سخن آخر

پرتقال ماندارین از نظر رنگ و طعم متفاوت است. پوست آنها صاف است و به مدت ۱ تا ۲ هفته در یک مکان خنک ماندگاری دارند. افراد همچنین می توانند آنها را برای مدت طولانی تری در یخچال یا فریزر نگهداری کنند. ماندارین منبع خوبی از ویتامین C و مواد مغذی گیاهی و دارای مزایای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این میوه به پیشگیری از برخی سرطان ها و سایر بیماری های مزمن کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا