Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص شاه توت چیست و از فواید بی نظیر آن چه می دانید؟

خواص شاه توت برای سلامتی بسیار زیاد است. این توت سیاه رنگ سرشار از پتاسیم، مس، آهن و منگنز است. ترکیبات موجود در این توت به بدن کمک می کند تا سلول های خونی جدید تولید کند و سلول های خونی آسیب دیده را بازسازی کند. این میوه سرشار از کلسیم نیز است که برای تقویت و رشد ماهیچه ها و استخوان ها بسیار مفید است. مصرف شاه توت به ویژه برای کودکان در سنین رشد و بزرگسالان در سنین بالا توصیه می شود.

توت سیاه که معمولا به نام «شاه توت» نیز شناخته می شود، مانند بیشتر انواع توت ها سرشار از مواد مغذی مهم مانند پلی فنول ها، آنتوسیانین ها و سایر آنتی اکسیدان ها است. این ترکیبات نه تنها بدن شما را از اثرات مضر رادیکال های آزاد سمی محافظت می کنند، بلکه به بهبود پوست، مو و سلامت کلی شما نیز کمک می کنند.

شاه توت سرشار از مواد مغذی و مفید برای سلامتی است. طعم آنها بسیار شبیه به انگور است و ساختار آنها بسیار شبیه به توت سیاه است. یک فنجان از این توت تنها ۶۰ کالری دارد که آن را به یک میان وعده ایده آل برای شما تبدیل می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شاه توت و فواید آن، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

توت چیست

درخت توت از خانواده گیاهان Moraceae می آید و از گیاهان نزدیک به انجیر و میوه نان است. این درخت گلدار در ابتدا به سرعت رشد می کند اما معمولا ارتفاع آن بین ۳۰ تا ۵۰ فوت است. درختان توت تمایل به رشد در آب و هوای معتدل دارند، از ژوئن تا آگوست برداشت می شوند و در سراسر جهان در سراسر اروپا، هند، شمال آفریقا و خاورمیانه یافت می شوند.

درختان میوه ای بلند و استوانه ای شکل می دهند که بسته به نوع درخت می تواند سفید، قرمز، بنفش یا سیاه باشد. میوه های این درخت شیرین و کمی ترش هستند، اگرچه طعم آنها نیز می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، توت سفید طعم شیرین تری دارد و نسبت به میوه های توت سیاه یا قرمز ترشی کمتری دارد. توت قرن ها در آسیا استفاده می شده است. توت سفید، به طور خاص، بومی چین است. توت قرمز بومی شرق آمریکا و ساحل خلیج فارس است و شاه توت بومی غرب آسیا است.

به عبارت ساده، توت میوه درختی به نام موروس آلبا است. ما معمولا فکر می کنیم که رنگ توت قرمز است، اما این میوه با رنگ های سفید، سیاه و آبی نیز در طبیعت وجود دارد. درختان توت می توانند تا ۱۰ فوت در سال رشد کنند و در ۳۰ فوت به بلوغ کامل می رسند. برگ های این درخت غذای مورد علاقه کرم های ابریشم هستند. توت در طی چند ماه رسیده و در ماه مه به طور کامل بالغ می شود.

توت در گویش های محلی نام های جالبی دارد. آنها در هندی Shahtoot، در مالایی Mulberi، در نروژی Morbær، در اسپانیایی Mora و در سوئدی Mulbär نامیده می شوند. این میوه به طور گسترده در مناطق گرم آسیا، آفریقا و آمریکا رشد می کند. بنابراین، اگر در این مناطق زندگی می ‌کنید، می‌ توانید به راحتی شاه توت را در بازار یافت و خریداری کنید.

تاریخچه استفاده از شاه توت

طبق مطالعات انجام شده، توت برای قرن ‌ها در طب گیاهی چینی برای درمان بیماری‌ های قلبی، دیابت، کم ‌خونی و آرتریت استفاده می ‌شده است. یک افسانه بابلی وجود دارد که رنگ ارغوانی مایل به قرمز توت ها را به مرگ دو عاشق در یک داستان عاشقانه غم انگیز باستانی نسبت می دهد.

تاریخچه گسترش درختان توت با رشد صنعت ابریشم مرتبط است. از برگ های توت برای تغذیه کرم های ابریشم در مشرق زمین استفاده می شود. گسترش درختان توت در سرتاسر جهان را می توان به نوعی ناشی از نیاز به برگ توت برای صنعت کرم ابریشم دانست.

توت به آرامی از کشورهای شرقی به حومه اروپا گسترش یافت. حتی امروزه نیز می توان درختان توت را در ترکیه مشاهده کرد، سرزمینی که فرش ابریشم در آن تولید می شود. توت در میان یونانیان باستان نیز محبوب بوده است و میوه آن به مینروا، الهه خرد تقدیم می شود. اولین توت در سال ۱۵۰۰ در انگلستان کاشته شد.

ارزش غذایی شاه توت
ارزش غذایی شاه توت

ارزش غذایی شاه توت

شاه توت سرشار از مواد مغذی است که برای بدن ما مهم هستند. این ترکیبات شامل آهن، ریبوفلاوین، ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم، فسفر و کلسیم است. آنها همچنین ممکن است حاوی مقدار قابل توجهی فیبر غذایی و طیف گسترده ای از ترکیبات آلی باشند که ممکن است شامل فیتونوترینت ها، زآگزانتین، رسوراترول، آنتوسیانین ها، لوتئین و ترکیبات پلی فنلی مختلف باشد.

به گفته سازمان USDA، یک فنجان شاه توت خام می تواند ۶۰ کالری، ۱۴ گرم کربوهیدرات و ۲ گرم پروتئین داشته باشد. همچنین محتوای آب بالایی دارد و یک فنجان از این میوه تقریبا حاوی ترکیبات زیر است.

  • ۵ گرم چربی
  • ۴ گرم فیبر رژیمی
  • ۵۱ میلی گرم ویتامین C
  • ۹ میکروگرم ویتامین K
  • ۶ میلی گرم آهن
  • ۲۷۲ میلی گرم پتاسیم
  • ۱ میلی گرم ریبوفلاوین
  • ۲ میلی گرم ویتامین E
  • ۲ میلی گرم منیزیم
  • ۲ میلی گرم فسفر
  • ۶ میلی گرم کلسیم

چرا مصرف شاه توت بسیار توصیه می شود

شاه توت سرشار از مواد مغذی و ویتامین است. یک فنجان از این میوه تنها حاوی ۶۰ کالری است که آن را به یک میان وعده سبک و خوشمزه تبدیل می کند و در عین حال مواد مغذی لازم برای بدن را تامین می کند. این میوه همچنین حاوی کربوهیدرات هایی است که قند را به گلوکز تبدیل کرده و در نتیجه انرژی سلول ها را تامین می کند. مصرف شاه توت باعث افزایش دریافت آهن و تامین اکسیژن کافی به بافت ها می شود.

این میوه سرشار از ویتامین K و C است. ویتامین C استحکام بافت ها را افزایش می دهد و سنتز کلاژن را تقویت می کند. ویتامین K به رشد بافت استخوانی کمک می کند و یک جز ضروری برای لخته شدن خون در بدن است. این میوه ها همچنین حاوی ریبوفلاوین هستند که از بافت های شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و به انتقال اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند.

مصرف هر شکلی از شاه توت، چه به صورت خام، خشک شده و پودر برای سلامتی شما بسیار مفید است. حتی می توانید عصاره این میوه را روی پوست خود بمالید و از فواید بسیار زیاد آن برای داشتن پوستی سالم و براق استفاده کنید.

فواید سلامتی مصرف شاه توت

مزایای سلامتی شاه توت بسیار زیاد است. این فواید ممکن است شامل توانایی آنها در بهبود هضم، کاهش کلسترول، کمک به کاهش وزن، افزایش گردش خون، ساخت بافت های استخوانی و تقویت سیستم ایمنی باشد. مصرف این میوه در طب سنتی نیز بسیار توصیه شده است. برخی از مهمترین فواید سلامتی مصرف شاه توت عبارتند از:

باعث کاهش وزن می شود

شاه توت یک غذای غنی از مواد مغذی برای بدن است. این بدان معناست که آنها کالری کمی دارند اما حاوی مقدار زیادی مواد مغذی از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین K و آهن هستند.

فیبر موجود در این میوه، می تواند به بهبود سلامت گوارش، درمان یبوست و حتی به کاهش وزن نیز کمک کند. فقط یک فنجان شاه توت می تواند تا ۱۰ درصد نیاز روزانه شما به فیبر غذایی را تامین کند. وقتی فیبر رژیمی می خورید، این فیبر بدون هضم از طریق دستگاه گوارش شما حرکت می کند. این کار باعث حجیم شدن مدفوع می شود و احساس سیری را افزایش می دهد و اشتهای شما را کاهش می دهد.

به هضم غذا کمک می کند

مانند اکثر میوه ها و سبزیجات، شاه توت نیز حاوی فیبر رژیمی است که تقریبا ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما را در یک وعده تشکیل می دهد. فیبر غذایی می تواند با حجیم کردن مدفوع به بهبود هضم کمک کند، در نتیجه حرکت غذا در دستگاه گوارش را تسریع می کند، در حالی که از بروز یبوست، نفخ و گرفتگی جلوگیری می کند. علاوه بر این، فیبر غذایی ممکن است به تنظیم سطح کلسترول خون نیز کمک کند و اگر به طور منظم به رژیم غذایی اضافه شود، ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد.

به افزایش گردش خون کمک می کند

شاه توت حاوی سطوح بالای از عنصر آهن است. موجود این عنصر در بدن برای تولید گلبول های قرمز خون بسیار ضروری است. در صورت افزایش تولید گلبول های قرمز خون، بدن می تواند توزیع اکسیژن خود را به بافت ها و اندام های مهم افزایش دهد. در نتیجه به افزایش متابولیسم و ​​بهینه سازی عملکرد تمام سیستم های بدن کمک می کند.

فواید سلامتی مصرف شاه توت
فواید سلامتی مصرف شاه توت

خواص شاه توت برای تنظیم فشار خون

یکی از ترکیبات مهم موجود در این میوه ترش مزه، رسوراتول است. این ترکیب شیمیایی یک فلاونوئید بسیار مهم است که می تواند به طور مستقیم بر عملکرد مکانیسم های خاصی در رگ های خونی تأثیر بگذارد و در درجه اول آنها را احتمالا کمتر در معرض آسیب آنژیوتانسین قرار می دهد که می تواند باعث انقباض عروق خونی شود. رسوراترول ممکن است تولید نیتریک اکسید را که یک گشاد کننده عروق است، افزایش دهد.

این بدان معنی است که رگ های خونی را شل می کند و ممکن است احتمال تشکیل لخته خون و مشکلات قلبی بعدی مانند سکته مغزی یا حملات قلبی را کاهش دهد. رسوراترول را می توان در بسیاری از انواع میوه های با پوست تیره مانند شاه توت یافت کرد.

بینایی را بهبود می بخشد

یکی از کاروتنوئیدهای موجود در شاه توت زآگزانتین است که ممکن است مستقیما با کاهش استرس اکسیداتیو در برخی سلول ‌های چشمی از جمله ماکولا لوتئای شبکیه مرتبط باشد. علاوه بر این، زآگزانتین می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و از آسیب های خاصی به شبکیه چشم، از جمله رادیکال های آزاد که می تواند باعث دژنراسیون ماکولا و آب مروارید شود، جلوگیری می کند. در طب سنتی چینی، چای این میوه اغلب برای بهبود بینایی تجویز می شود.

خواص ضد التهابی دارد

تحقیقات نشان می دهد که برگ درخت شاه توت ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشد که می تواند پاسخ التهابی بدن به بیماری های مزمن را قطع کند. این مطالعه همچنین نشان می دهد که این میوه به صورت تازه می تواند برای کاهش دردهای التهابی استفاده شود.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

ویتامین C یک سلاح دفاعی قدرتمند در برابر هر نوع بیماری یا پاتوژن خارجی در بدن است. یک وعده مصرف شاه توت ممکن است تمام نیازهای روزانه شما به ویتامین C را برآورده کند. سعی کنید این میوه را به اسموتی ها و سالادهای خود اضافه کنید تا سطح ایمنی بدن خود را افزایش دهید.

به سلامت استخوان ها کمک می کند

ویتامین K، کلسیم، آهن و همچنین مقادیر کمی از فسفر و منیزیم که در این میوه یافت می شود، همگی می توانند برای ایجاد و حفظ بافت استخوانی مفید باشند. با افزایش سن، حفظ استخوان‌ های قوی، تسریع روند بهبودی یا حتی معکوس کردن آسیب های وارده به استخوان می ‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌ هایی مانند پوکی استخوان یا سایر اختلالات استخوانی مرتبط با افزایش سن مفید واقع شود.

سطح قند خون را تثبیت می کند

قند خون بالا می تواند منجر به طیف گسترده ای از علائم، از جمله افزایش تشنگی، تکرر ادرار و تاری دید شود. کنترل کردن سطح قند خون کلید حفظ سلامتی بهتر است، به خصوص اگر مبتلا به بیماری دیابت دارید.

شاه توت حاوی فیبر است که به کاهش جذب قند در جریان خون کمک می کند تا از افزایش قند خون جلوگیری کند. آنها همچنین حاوی ترکیبات و آنتی اکسیدان های خاصی هستند که برای کاهش سطح قند خون مفید هستند. به خاطر داشته باشید که این میوه باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و کنترل شده با کربوهیدرات مصرف شود تا به حفظ قند خون طبیعی کمک کند.

خواص شاه توت برای مبارزه با سرطان

مانند انواع دیگر توت ها، شاه توت یکی از بهترین مواد غذایی برای مبارزه با سرطان محسوب می شود. این به دلیل محتوای چشمگیر آنتی اکسیدان آنها است. این ترکیبات به مبارزه با رادیکال های آزاد مضر به بدن کمک می کنند و از سلول ها در برابر آسیب ها محافظت می کنند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف این میوه می تواند به طور موثری سطوح آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد را در بدن موش ها کاهش دهد. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۶ روی حیوانات انجام شد، یافته های مشابهی داشت و نشان داده است که این آبمیوه به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل می کند و استرس ناشی از رادیکال های آزاد سرطان زا را کاهش می دهد.

خواص شاه توت برای کاهش کلسترول بد

فیبر موجود در شاه توت عمدتا فیبر نامحلول است، اما این میوه حاوی حدود ۲۵ درصد فیبر محلول به شکل پکتین نیز است. فیبر محلول نوعی فیبر است که می تواند آب را جذب کند. تحقیقات نشان داده است که این فیبر محلول به کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر بروز بیماری های قلبی به انسان بسیار کمک می کند.

مصرف منظم این میوه به صورت های مختلف ممکن است به میزان قابل توجهی سطح تری گلیسیرید و LDL (کلسترول بد) را کاهش دهد. این اثرات منجر به پیشگیری از تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته می شود.

خواص شاه توت برای مبارزه با سرطان
خواص شاه توت برای مبارزه با سرطان

به جلوگیری از پیری زودرس به شما کمک می کند

شاه توت دارای سطح بالایی از ویتامین A و ویتامین E، همراه با طیف وسیعی از اجزای کاروتنوئیدی مانند لوتئین، بتاکاروتن، زآگزانتین و آلفاکاروتن است. همه این عناصر ممکن است به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل کنند که به طور خاص از اندام های بدن مانند پوست، مو و بافت های حساس محافظت می کند. مصرف این میوه ممکن است ظاهر لکه های موجود بر روی پوست را کاهش داده و با جلوگیری از اثرات اکسیداتیو رادیکال های آزاد، موها را درخشان و سالم نگه دارد.

چگونه شاه توت را انتخاب و نگهداری کنیم

شاه توت یا توت سیاه از سایر انواع توت ها خوش طعم تر است. این میوه ها از ماه می تا آگوست بهترین طعم را دارند. اگر آنها را از فروشگاه خریداری می کنید، باید مطمئن شوید که چاق و رنگ آن ها زنده است. بهتر است از توت هایی که رنگ پریده هستند خودداری کنید، زیرا این نشان می دهد که هنوز نرسیده اند. برای خرید مناسب به دنبال توت های تازه باشید و از خرید آنهایی که کبود یا فرورفته هستند، اجتناب کنید.

اطمینان حاصل کنید که توت های سبز رنگ را نمی خورید، زیرا هنوز خام هستند و اثر ملین دارند. هنگامی که توت ها را جمع کردید، آنها را در سبد قرار دهید. به یاد داشته باشید که سبدها را خیلی پر نکنید زیرا ممکن است توت های زیرین له شوند. مرحله بعدی این است که آنها را در ظروف در بسته نگهداری کنید. این میوه ها را می توان حدود سه روز در یخچال نگهداری کرد. شما همچنین می توانید شاه توت ها را حدود سه ماه در فریزر خود به خوبی نگهداری کنید.

بهترین زمان مصرف شاه توت

شاه توت میوه ای بسیار شگفت انگیز با فواید بسیار زیاد برای سلامتی است. شما می توانید این میوه را به راحتی در بازار خریداری کنید و آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این توت به دلیل داشتن ترکیبات مفید برای بهبود سلامت کلیه، مو، پوست و ریه های شما بسیار مفید هستند. بهترین زمان مصرف شاه توت براساس گفته پزشکان طب سنتی به صورت ناشتا با معده خالی است. شما همچنین می توانید این میوه را به عنوان یک میان وعده نیز مصرف کنید.

شاه توت حتی پتانسیل درمان بیماری مانند سرطان را دارند. اینترنت مملو از کاربردهای هیجان انگیز و دستور العمل های شاه توت است تا شما به راحتی بتوانید این میوه را به رژیم غذایی معمولی خود اضافه کنید. توصیه می شود این میوه را به صورت تازه و کنده شده از گیاه مصرف شود. اطمینان حاصل کنید که توت های سبز رنگ را نمی خورید، زیرا هنوز خام هستند و اثرات ملین دارند.

خواص شاتوت برای کرونا

از آنجایی که شاتوت سرشار از ترکیبات مفید و مغذی مانند آنتی اکسیدان های قوی است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. سیستم ایمنی سالم و قوی از بدن در برابر بیماری های مانند کرونا محافظت می کند. علاوه بر این، شاه توت منبع خوبی از ویتامین C است. این ویتامین یک تقویت کننده قوی سیستم ایمنی بدن است.

همچنین پلی فنول های موجود در این میوه با تقویت سیستم ایمنی، از بدن در برابر عوامل بیماری زا خارجی محافظت می کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود به صورت روزانه شاه توت را مصرف کنید.

خواص شاه توت در طب سنتی

در طب سنتی خواص شاه توت بسیار شناخته شده است و برای بهبود بسیاری از مشکلات سلامتی توصیه می شود. سلامت کلیه ها برای حذف موثر مواد زائد و مایعات اضافی از بدن شما ضروری است. طبق یک مطالعه، عصاره شاه توت برای کسانی که از آسیب های کلیوی ناشی از بیماری دیابت رنج می برند، بسیار مفید است. مصرف این میوه به بهبود مقاومت به انسولین، کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب در بدن بسیار کمک می کند.

ملانین یک رنگدانه طبیعی است که رنگ مو را تعیین می کند. وقتی تولید ملانین در بدن کند می شود، موهای شما خاکستری یا سفید می شوند. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف شاه توت به تولید ملانین کمک می کند. علاوه بر این، رنگ طبیعی موهای شما را نیز حفظ می کند. اگر موهای سالمی می خواهید، باید به طور منظم از این میوه مصرف کنید.

در دوران گذشته مصرف شاه توت برای درمان عفونت ریه بسیار توصیه شده است. طبق تحقیقات انجام شده، شاه توت دو پاتوژن مسئول عفونت ریه، ویروس های آنفولانزا و پنوموکوک را مهار می کند. شما می توانید برای درمان عفوت ریه خود از این میوه به صورت های مختلف استفاده کنید.

خواص شاتوت برای کرونا
خواص شاتوت برای کرونا

خواص شاه توت برای کبد

کبد شما نقش اصلی را در سلامت کلی شما ایفا می کند. عملکرد این اندام در لخته شدن خون، شکستن چربی ها و فیلتر کردن سموم بدن نقش اساسی دارد. برخی از ترکیبات موجود در شاه توت می تواند تأثیر مفیدی بر سلامت کبد داشته باشد و به حفظ سلامت این اندام مهم در بدن کمک کند. این میوه به ویژه در پیشگیری از بیماری کبد چرب موثر است. کبد چرب بیماری است که در آن چربی در کبد انباشته می شود و توانایی این اندام را برای عملکرد صحیح مختل می کند.

یک مطالعه نشان داده است که ترکیبات موجود در شاه توت به جلوگیری از تشکیل چربی و همچنین بهبود پاکسازی چربی از کبد بسیار کمک می کند. پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و محدود کردن مصرف الکل همه اجزای حیاتی سلامت کبد هستند. برای داشتن یک کبد سالم و قوی رعایت موارد بالا الزامی است.

خواص شاه توت برای لاغری

طبق تحقیقات انجام شده، شاه توت حاوی یک نوع فیبر غذایی به نام پکتین است. پکتین فیبری است که معمولا در میوه ها یافت می شود و به عنوان یک ملین عمل کرده و به دفع مدفوع از روده کمک می کند. بنابراین، مصرف این میوه هضم را تسهیل می کند و سلامت دستگاه گوارش را تقویت می کند. هضم سریعتر مواد غذایی به کاهش وزن بسیار کمک می کند.

مصرف این میوه به دلیل داشتن ترکیبات خاص به همراه فیبر زیاد، باعث کاهش چربی خون، بهبود متابولیسم بدن و افزایش احساس سیری در فرد می شود. این عوامل تاثیرات بسیار زیادی برای کاهش وزن و لاغری دارند. قرار دادن شاه توت در رژیم غذایی یک انتخاب مناسب برای کاهش وزن و همچنین بهبود سلامت کلی بدن است.

خواص شاه توت و عسل

خواص شاه توت و عسل برای سلامتی بسیار زیاد است. میزان بالای آهن موجود در شاه توت باعث افزایش تولید گلبول های قرمز می شود. به زبان ساده، مصرف این میوه توزیع اکسیژن را به بافت ها و اندام های ضروری افزایش می دهد. در نتیجه متابولیسم را افزایش داده و عملکرد بدن را بهبود می بخشد. این میوه ها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هستند که با گشاد کردن عروق خونی، عملکرد قلب و سیستم عروقی را بهبود می بخشند.

استفاده از عسل به همراه شاه توت خواص این میوه را دو چندان می کند. در طب سنتی مصرف شاه توت و عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان بسیاری از بیماری ها بسیار توصیه شده است. طبق یک مطالعه، زآگزانتین یکی از کاروتنوئیدهای موجود در شاه توت است. این ترکیب شیمیایی به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از آسیب رادیکال های آزاد به شبکیه چشم جلوگیری می کند.

طبق تحقیقات انجام شده، شاه توت و عسل دارای آنتوسیانین ها و مواد دارویی زیادی هستند که دارای اثرات ضد سرطانی دارند. همچنین وجود رسوراترول موجود در شاه توت از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. آنها با هم با سرطان روده بزرگ، سرطان پوست، سرطان پروستات و تیروئید مبارزه می کنند.

فواید سلامتی مصرف شاه توت
فواید سلامتی مصرف شاه توت

مضرات شاه توت

این میوه خواص و فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اما مصرف زیاد آن، ممکن است مضراتی برای سلامتی در پی داشته باشد. برخی از اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی وجود دارد که باید قبل از مصرف شاه توت از آنها مراقبت کنید.

ممکن است منجر به هیپوگلیسمی شود

شاه توت ممکن است قند خون شما را کاهش دهد. هنگامی که این میوه را مصرف می کنید، پس از ۹۰ دقیقه به تدریج افزایش سطح گلوکز خون در سرکوب می شود. در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث گرسنگی، سردرد، تاری دید، تعریق بیش از حد، سرگیجه، گیجی و لرزش شود.

ممکن است باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود

خوردن زیاد این میوه باعث سو هاضمه، حالت تهوع، اسهال و نفخ می شود. شاه توت نرسیده نیز اثرات ملین دارد و مصرف زیاد آن باعث اسهال و از دست دادن آب بدن می شود.

مانع جذب کربوهیدرات شود

جذب کربوهیدرات به کنترل وزن و درمان دیابت بسیار کمک می کند. اما در برخی موارد، در جذب بهینه مواد مغذی در بدن اختلال ایجاد می کند. همچنین ممکن است اثرات مضری بر بدن نیز داشته باشد. مصرف زیاد شاه توسط باعث جذب بیشتر کربوهیدرات در بدن می شود.

ممکن است اثرات مضری بر کبد داشته باشد

مصرف دمنوش برگ درخت شاه توت سطح اسید اوریک را کاهش می دهد؛ بنابراین به تسکین علائم بیماری نقرس کمک می کند. با این حال، اگر داروهای خاصی مصرف می کنید، توصیه می شود از دمنوش برگ شاه توت استفاده نکنید. همچنین سطح زیاد پتاسیم در بدن، ممکن است باعث کم آبی و خونریزی داخلی شود.

باعث بروز واکنش های آلرژیک می شود

برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به شاه توت داشته باشند. واکنش های آلرژیک به این میوه شامل تنگی نفس، تورم زبان و دهان، خارش و خس خس در سینه است. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، فورا با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

شاه توت معمولا یک میوه با طعم ترش است که در بسیاری از دسرها و غذاهای مختلف استفاده می شود. این توت ها کالری کمی دارند، اما می توانند فیبر، ویتامین C، ویتامین K و آهن را همراه با چندین ریز مغذی مهم دیگر برای بدن فراهم کنند. مطالعات نشان داده اند که این توت ممکن است به پیشگیری از سرطان، کاهش سطح کلسترول و قند خون، کمک به کاهش وزن و محافظت از سلامت کبد بسیار موثر باشد.

توصیه می شود شاه توت ها را به صورت تازه یا خشک به ماست ها، اسموتی ها، دسرها یا مرباهای خود اضافه کنید تا بتوانید از فواید بسیار زیاد این میوه برای بهبود سلامتی خود استفاده کنید. امیدواریم از مطالعه این مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خواص شاه توت برای کبد

    شاه توت بسیاری از سمومی که وارد کبد شدن رو مهار می‌کنه و از احتمال ایجاد بیماری در بدن جلوگیری می‌کنه.
    شاتوت برای بهبود سلامت کبد: در هنگام مصرف, کبد رو تغذیه و تصفیه می کنن و همچنین توانایی تقویت کبد رو داره و نیز حاوی آهن است که برای حفظ سلامتی کبد خوب عمل می کنه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا