Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام شربت رویال ژلی آشنا کنیم. شربت رویال ژلی در چند برند مختلف تولید شده و به بازار عرضه می شود. در این مقاله ما دو برند معروف فیشر کیندر و یوروویتال را مورد بررسی قرار داده ایم.

شربت رویال ژلی یک شربت تقویتی و منحصر به فرد است که برای تقویت سیستم ایمنی کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد. پیش از این نیز ما در رابطه با داروهای تقویتی دیگری نظیر شربت زینک، مولتی ویتامین جویدنی فیشر کیندر، قرص جویدنی دیفنس کیندر، قرص اسکای من و قرص اسکای وومن اطلاعاتی برای شما منتشر کرده ایم که خواندن آن ها خالی از لطف نیست.

شما در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و موثری در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که قسمت سمت چپ و بالای صفحه اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

اگر به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن خود و فرزندتان هستید، این مطلب برای شماست. لطفا ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید تا پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

پیش از آن که بخواهیم در رابطه با ویژگی های شربت رویال ژلی صحبت کنیم بهتر است بدانیم که ژل رویال چیست و چرا تا این حد از اهمیت برخوردار است؟

شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

فهرست مطالب

ژل رویال چیست

حتما شما هم نام ژل رویال را زیاد شنیده اید. به زبان ساده ژل رویال نوعی عسل است که به وسیله زنبورها تولید می شود. اما فرق آن با عسل معمولی چیست؟ چرا خواص بیشتری دارد؟ در این بخش از مقاله به پاسخ این پرسش ها اشاره کرده ایم.

ژل رویال ترشحی شیر مانند است که توسط زنبورهای عسل کارگر تولید می شود. این ژل به پرورش و رشد زنبور ملکه کمک می ‌کند. ژل رویال را با نام شاه انگبین نیز می شناسند.

این ژل خواص درمانی بسیاری دارد. استفاده از آن برای افرادی که نیاز به کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول خود دارند، توصیه شده است.

نحوه ی تولید ژل رویال

ژل رویال از ناحیه ‌ی فوقانی سر زنبور به ‌دست می‌ آید. این ژل را از خانه‌ های کندو استخراج می کنند. زمانی که نوزاد کرمی شکل زنبورها که به اصطلاح به آن ها لارو می گویند به دنیا می آیند، توسط ژل رویال تقویت شده و می توانند زنده بمانند.

این ژل تنها ۳ الی ۴ روز به نوزادان زنبورها داده می شود. در صورتی که احتمال ملکه شدن یک نوزاد وجود داشته باشد، این ژل اهمیت بیشتری برای او دارد. چنین لاروهایی در کندو توسط ژل رویال احاطه خواهند شد. این کار سبب می شود تا ساختار بدنی این زنبورها برای ملکه شدن توسعه یابد.

در هر کندوی زنبور عسل در طول ۵ تا ۶ ماه، ۵۰۰ گرم ژل رویال ذخیره می ‌شود. توجه داشته باشید که ژل رویال هرگز نباید گرم شود، چرا که خواص آنزیمی و پروتئین های سودمند آن برای انسان از بین خواهد رفت.

مواد مفید ژل رویال

ژل رویال یک ماده بسیار غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است. از جمله این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلسیم، مس، آهن، فسفر، سیلیکون، سولفور، پتاسیم، خانواده ویتامین  B، بیوتین یا ویتامین  B7، اینوزیتول، فولات، اسیدهای نوکلئیک، گاما گلوبین، ۱۷ نوع اسید آمینه شامل ۸ نوع اسید آمینه ‌ای که بدن انسان قادر به تولید آن ها نیست و باید ازطریق مواد غذایی به بدن خود وارد کند.

کاربردهای درمانی ژل رویال

ژل رویال برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش علائم یائسگی، ناباروری، کلسترول بالا، زخم‌ های پای دیابتی، زخم معده، پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده، بیماری های کبد و کلیه، برخی از انواع سرطان، آسم، اختلالات پوستی و… .

شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

ممنوعیت مصرف ژل رویال

با این که ژل رویال بسیار مفید است، برای برخی افراد مصرف آن منع شده است. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افرادی که به ژل رویال یا عسل حساسیت دارند

بیمارانی که آسم دارند

فشار خون پایین

التهاب یا آزردگی پوست

در صورت بارداری فقط با دستور پزشک مصرف شود

اگر در دوران شیردهی قرار دارید فقط با تجویز پزشک مصرف شود

برای کودکان زیر ۶ ماه ممنوع است

خواص ژل رویال

خواص فراوانی برای ژل رویال ذکر شده است. از جمله این خواص مواردی که بیشتر از همه گفته می شود را برای شما در ادامه شرح داده ایم.

تنظیم فشار خون

طبق تحقیقات انجام شده، پروتئین ‌های موجود در ژل رویال فشار خون را تنظیم خواهند کرد. این پروتئین در ترکیب با پتاسیم به ‌عنوان بازکننده عروق در جهت کاهش فشار رگ‌ های خونی و قلب موثر است. همچنین گفته می شود این ماده برای رفع مشکلات قلبی بسیار مفید است.

 ایجاد تعادل در سطح کلسترول

طبق تحقیقات انجام شده، اکثر مواد شیرین سطح کلسترول خون را تغییر می دهد. این موضوع در رابطه با ژل رویال صدق نمی کند. به گفته محققان استفاده از ژل رویال در رژیم غذایی افراد سبب کاهش سطح کلسترول بد خون می شود.

این ژل می تواند از مشکلاتی نظیر تصلب شرایین جلوگیری کند. همچنین برای پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی دیگر نظیر سکته قلبی و مغزی بسیار مفید است.

شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

 رفع مشکلات باروری

این که ژل رویال چگونه می تواند سبب رفع مشکلات باروری شود هنوز مشخص نیست. با این حال به نظر می رسد که ماده رویالاکتین در این امر تاثیر گذار است. رویالاکتین برای تکمیل ریخت شناسی و باروری زنبور ملکه ضروری است.

به گفته محققان مصرف این ژل سبب افزایش تحرک اسپرم‌ ها و بالا رفتن امکان باروری خواهد شد.

جلوگیری از سرطان

ژل رویال سبب مهار ماده بیسفنول اِی (bisphenol A) می شود. این ماده نوعی استروژن محیطی است که در ابتلا به سرطان پستان اثر دارد.

کاهش التهاب

ژل رویال ویتامین ها و آنزیم های فعالی دارد که سبب کاهش التهاب خواهند شد. گرم کردن ژل رویال سبب بی‌ اثر شدن خواص ضد التهابی و آنزیمی این ماده خواهد شد. برای این که خواص ضد التهابی ژل رویال را مشاهده کنید می توانید آن را بر روی نقطه ی دارای التهاب بمالید.

جلوگیری از پیری زودرس

تحقیقات نشان می دهند که آنتی‌اکسیدان‌ های موجود در این ژل سبب افزایش طول عمر زنبور ملکه می شوند. این ماده با حذف رادیکال های آزاد در انسان نیز می ‌تواند از پیری زودرس جلوگیری کند.

 کاهش وزن

لسیتین یکی از مواد موجود در ژل رویال است. این ماده سبب کاهش کلسترول، بهبود عملکرد کبد و هضم بهتر خواهد شد. این موضوع سبب کاهش وزن در انسان می شود. پروتئین های موجود در این ژل در بهبود سوخت و ساز بدن موثر بوده و سبب کاهش وزن می شود. افزایش سوخت ‌و ساز بدن با تأمین ۸ نوع اسید آمینه‌ ای صورت می گیرد که بدن انسان به‌ خودی‌ خود قادر به تولید آن ها نیست.

عوارض جانبی ژل رویال

ژل رویال می تواند سبب واکنش های حساسیتی شود. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کهیر

سختی تنفس

تورم صورت، لب‌ ها، زبان و گلو

در صورت مشاهده علائم زیر باید به پزشک مراجعه کرده و مصرف ژل رویال را قطع کنید:

شکم‌ درد همراه با اسهال خونی یا اسپاسم برونش (خس خس سینه، مشکل در تنفس، گرفتگی و درد قفسه سینه)

آزردگی و خارش پوست سر هنگام استفاده از آن در این ناحیه از بدن

شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

تداخل دارویی ژل رویال

مصرف ژل رویال به صورت همزمان با سایر مکمل‌ های گیاهی که سبب افت فشار خون می ‌شوند، خطرناک است.

از جمله داروهایی که ممکن است با ژل رویال تداخل داشته باشند و فرد را دچار مشکل افت فشار کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اندروگرافیس، پروتئین کازئین، پنجه گربه، کوآنزیم کیو ۱۰، روغن ماهی، ال آرژنین، دیوخار، گزنه دوپایه، تیانین

اگر از داروهایی به شرح لیست زیر استفاده می کنید حتما برای مصرف ژل رویال با پزشک مشورت نمایید:

وارفارین ( کومادین)

انواع داروهای فشار خون

پیش از آغاز مصرف ژل رویال لیستی از داروهای گیاهی و شیمیایی مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید.

مقدار مصرف ژل رویال

در صورتی که می خواهید از ژل رویال استفاده کنید حتما با پزشک مشورت کنید.

ژل رویال را طبق دستور پزشک و یا طبق دستوری که روی بسته بندی ان درج شده است مصرف نمایید.

هرگز مقداری بیش از مقدار توصیه ‌شده مصرف نکنید.

بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف همزمان این ماده در قالب ‌های مختلفی نظیر پماد، قرص لاغری، تونیک و… نکنید.

استفاده از شکل ‌های مختلف این ماده می ‌تواند منجر به اوردوز شود.

شکل موضعی آن را هرگز به ‌شکل خوراکی مصرف نکنید.

این ماده باید در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگهداری شود.

اگر در حین مصرف ژل رویال، یکی از نوبت‌ های استفاده را فراموش کردید، در نوبت بعدی مقدار بیشتری مصرف نکنید.

شربت رویال ژلی فیشر کیندر

حالا که همه چیز را در رابطه با ژل رویال دانستیم، بهتر است به جزئیات مربوط به شربت رویال ژلی اشاره کنیم. در ابتدا از شربت رویال ژلی فیشر کیندر صحبت می کنیم.

شربت رویال ژلی پروپولیس فیشر کیندر یکی از مکمل های منحصر به فرد است که از ژل رویال به عنوان غنی ‌ترین ماده مغذی بیولوژیک شناخته شده در جهان ساخته می شود. خاصیت آنتی بیوتیکی یک چهارم ژل رویال برابر با پنی سیلین است. جالب است بدانید که عوارض جانبی این ژل در زمانی که به صورت دارو مصرف می شود به حداقل می رسد.

در شربت رویال ژلی فیشر کیندر پروتئین قوی میکروب کشی به نام ریالیزین وجود دارد. این پروتئین اثر به سزایی بر از بین بردن  باکتری ‌های گرم مثبت دارد.

این شربت سبب بهبود رشد ذهنی و جسمی کودکان می شود. شربت رویال ژلی فیشر کیندر دارای ویتامین‌ ها و مواد معدنی مورد نیاز جهت رشد و حفظ سلامت کودکان است. از این دارو می توان برای کودکان با سنین ۳ تا ۱۲ سال استفاده کرد. از دیگر تاثیرات شربت رویال ژلی، افزایش مقاومت و ایمنی بدن و افزایش اشتها است.

ویژگی های مهم

شربت رویال ژلی سیستم ایمنی بدن کودکان را به خوبی تقویت خواهد کرد. به گفته محققان فرایندهای متابولیکی بدن کودکان توسط این شربت تقویت خواهد شد.

شربت رویال ژلی فیشر کیندر، انرژی مورد نیاز کودکان و نوجوانان در سنین رشد را فراهم می کند. این شربت برای فعالیت‌ های مدرسه، ورزش و امتحانات بسیار مفید است.

خاصیت ضد میکروبی این ترکیب، از ابتلا به سرماخوردگی خفیف و عفونت در کودکان نیز جلوگیری می کند. این شربت در دسته داروهایی قرار می گیرد که برای افزایش اشتهای کودکان و رفع ضعف بدنی آن ها مفید است. محققان ایتالیایی اعلام کرده اند کودکانی که رویال ژلی مصرف می کنند، مشکل رشد کم آن‌ ها به سرعت حل می شود. همچنین با افزایش اشتها، رشد مطلوب‌ تری خواهند داشت.

شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

عصاره ی پروپولیس چیست

شربت رویال ژلی فیشر کیندر دارای عصاره ی پروپولیس است. این عصاره یک درمان چند منظوره است. از مدت ‌ها قبل استفاده از این ماده برای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا رایج بوده است.

هر گاه شاهد بروز اولین علائم گلو درد به خصوص برای کودکا بودید، استفاده از شربت رویال ژلی برای آن ها مفید است. چرا که طعم عسل برای کودکان بسیار خوشایند خواهد بود.

این شربت به دلیل حضور عصاره ی پروپولیس جهت حفظ سلامت پوست، کاهش آلرژی و مبارزه با التهاب بسیار مفید است.

ویژگی های شربت رویال ژلی فیشر کیندر

در این قسمت از مقاله ویژگی های شربت رویال ژلی فیشر کیندر با عصاره ی پروپولیس را به صورت گزینه وار برای شما شرح داده ایم:

دارای رویال ژلی و پروپولیس

تقویت کننده سیستم ایمنی

کمک به حفظ سلامت عمومی بدن

حاوی ویتامین A و  D۳، ویتامین های گروه B، ویتامین C، ویتامین K1

مناسب برای کودکان بیشتر از ۳ سال

کمک به حفظ سلامت پوست، مو و ناخن

بهبود رشد جسمی و ذهنی

با طعم مطلوب پرتقال

۲۰۰ میلی لیتر

نحوه ی مصرف شربت رویال ژلی فیشر کیندر

گروه سنی ۳ تا ۱۲ سال روزانه یک قاشق مرباخوری معادل ۵ میلی لیتر

نوجوانان و بزرگسالان روزانه ۵ الی ۱۰ میلی لیتر یا مطابق دستور پزشک

هشدارهای در رابطه با شربت رویال ژلی فیشر کیندر

شربت رویال ژلی فیشر کیندر را در جای خشک، خنک و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

این فراورده صرفا یک مکمل بوده و جهت تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری نیست.

برای کودکان کمتر از دو سال و افراد مبتلا به آسم و آلرژی مناسب نیست.

بعد از باز شدن درب، بطری را در یخچال نگهداری کنید.

از مصرف بیش از میزان توصیه شده خودداری نمایید.

قبل از مصرف شیشه رویال ژلی فیشر کیندر را تکان دهید.

این مکمل تا یک ماه قابل استفاده است.

شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، طبق دستور پزشک و یا دکتر داروساز مصرف شود.

با توجه به اینکه شربت رویال ژلی فیشر کیندر حاوی میزان مورد نیاز ویتامین A و D3 است، لذا از مصرف همزمان با سایر مکمل های حاوی ویتامین A و D3 خودداری کنید.

قیمت شربت رویال ژلی فیشر کیندر

قیمت این دارو به دلیل نوسانات بازار مشخص نیست. اما در زمان نگارش این مقاله در اردیبهشت ۱۴۰۱، آن را می توانید از داروخانه های سراسر کشور به صورت آنلاین و حضوری با قیمت ۱۳۰ هزار تومان تهیه نمایید.

شربت رویال ژلی یوروویتال

این شربت مانند شربت شرکت فیشر کیندر حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری است. شربت رویال ژلی پلاس مولتی ویتامین یوروویتال حاوی رویال ژلی، عسل، بیوتین، روی، فولیک اسید و ویتامین های  C، E، A، B1، B2، B3، B5، B6، B12،D3  و  K1 است.

شربت رویال ژلی به حفظ سلامت عمومی و تقویت سیستم ایمنی بدن در کودکان و بزرگسالان کمک خواهد کرد.

ویژگی های شربت رویال ژلی یوروویتال

دارای رویال ژلی و مولتی ویتامین

تقویت کننده سیستم ایمنی

حفظ سلامت عمومی بدن

روش مصرف شربت رویال ژلی یوروویتال

کودکان بالای ۴ سال، نوجوانان و بزرگسالان، روزانه ۵ میلی لیتر ترجیحا همراه غذا میل شود.

نوجوانان و بزرگسالان روزانه ۵-۱۰ میلی لیتر یا مطابق دستور پزشک مصرف شود.

قبل از مصرف به خوبی تکان داده شود.

روش نگهداری شربت رویال ژلی یوروویتال

محصول در محیط خشک و خنک (دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد)، دور از تابش نور خورشید و گرما نگهداری شود.

دارو دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

پس از باز کردن، حتما داخل یخچال نگهداری شود و طی مدت ۳ ماه مصرف گردد.

شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

هشدار مصرف شربت رویال ژلی یوروویتال

در کودکان کوچک تر از ۴ سال و افراد دارای سابقه حساسیت و آلرژی به ژل رویال، مصرف این فرآورده توصیه نمی شود.

این فرآورده صرفا یک مکمل است و جهت تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری نیست.

مصرف این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی، با توصیه پزشک انجام شود.

از مصرف بیش از میزان توصیه شده خودداری شود.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، مطابق دستور پزشک و یا دکتر داروساز مصرف شود.

قیمت شربت رویال ژلی یورویتال

قیمت این دارو به دلیل نوسانات بازار مشخص نیست. اما در زمان نگارش این مقاله در اردیبهشت ۱۴۰۱، آن را می توانید از داروخانه های سراسر کشور به صورت آنلاین و حضوری با قیمت ۱۹۸ هزار تومان تهیه نمایید.

عوارض جانبی شربت رویال ژلی

این شربت به دلیل این که دارای ژل رویال است همان عوارض جانبی ژل رویال را خواهد داشت. این عوارض جانبی شامل واکنش های حساسیتی می شود. البته لازم به ذکر است وجود این عوارض احتمالی نباید مانع از مصرف شما شود. در صورتی که دارو طبق دستور مصرف شود، انتظار نمی رود که عوارض جانبی جدی داشته باشد.

با این حال در صورت مشاهده علائم زیر مصرف شربت رویال ژلی را قطع کرده و به اورژانس مراجعه کنید:

کهیر

سختی تنفس

تورم صورت، لب‌ ها، زبان و گلو

شکم‌ درد همراه با اسهال خونی یا اسپاسم برونش (خس خس سینه، مشکل در تنفس، گرفتگی و درد قفسه سینه)

آزردگی و خارش پوست سر هنگام استفاده از آن در این ناحیه از بدن

تداخل دارویی شربت رویال ژلی

مصرف شربت رویال ژلی به صورت همزمان با سایر مکمل‌ های گیاهی که سبب افت فشار خون می ‌شوند، خطرناک است.

از جمله داروهایی که ممکن است با شربت رویال ژلی تداخل داشته باشند و فرد را دچار مشکل افت فشار کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اندروگرافیس، پروتئین کازئین، پنجه گربه، کوآنزیم کیو ۱۰، روغن ماهی، ال آرژنین، دیوخار، گزنه دوپایه، تیانین

اگر از داروهایی به شرح لیست زیر استفاده می کنید حتما برای مصرف شربت رویال ژلی با پزشک مشورت نمایید:

وارفارین ( کومادین)

انواع داروهای فشار خون

پیش از آغاز مصرف ژل رویال لیستی از داروهای گیاهی و شیمیایی مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید.

شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
شربت رویال ژلی چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

کدام برند بهتر است

شاید با خواندن این مقاله دچار شک شوید که کدام برند شربت رویال ژلی از کدام برند بهتر است؟ در این رابطه باید به شما بگوییم که فرق چندانی میان این دو شربت نیست. بلکه هر دو مواد سازنده ی یکسان و ویژگی های یکسانی دارند. تنها تفاوت آن ها شرمت سازنده است. بنابراین استفاده از هر دوی آن ها مناسب است. بهتر است برای این که تصمیم بگیرید کدام یک را انتخاب کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف شربت رویال ژلی

از آنجایی که این شربت دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری است، بهتر است زمان مصرف آن بعد از یک وعده ی غذایی غنی از چربی و کربوهیدرات باشد. این وعده غذایی معمولا ناهار است.

با این حال اگر در رابطه با بهترین زمانی مصرف شربت رویال ژلی دچار ابهام هستید، بهتر است در این رابطه با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

پیش از مصرف دارو حتما بروشور اطلاعات مربوط به آن را مطالعه نمایید. بسیاری از اطلاعاتی که لازم از مصرف کنندگان در رابطه با داروها بدانند، در بروشورهای موجود در بسته بندی داروها ذکر شده است.

مصرف در بیماری های خاص

در صورتی که فرزند شما دچار بیماری خاصی است، پیش از این که اقدام به مصرف این شربت برای او کنید، حتما پزشک معالج کودک خود را مطلع سازید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا