Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص سیب آبی (Blue apple) چیست و از فواید مصرف آن چه می دانید؟ 

خواص سیب آبی (Blue apple) برای سلامت انسان بسیار است و به دلیل کاربردهای درمانی برای درمان بیماری‌های مختلف، از جمله بیماری‌ های قلبی و اختلالات کبدی، ارزشمند است. خواص دارویی منحصر به فرد این میوه گوشتی به خوبی در طب سنتی هند – آیورودا، سیدا و یونانی مستند شده است.

میوه های رسیده سیب آبی به شکل زنگوله هستند، پوستی به رنگ زرشکی در بیرون دارند که گوشت سفید، آبدار و ترد را در بر می گیرد. میوه ها خیلی شیرین نیستند و حاوی یک یا دو دانه خاکستری کوچک هستند. ماهیت آن آبکی است (نه خمیری) و از این رو به دلیل خاصیت رفع تشنگی محبوب است.

سیب های آبی زمانی که تازه هستند بهترین طعم را دارند. آب شیرین، گوشت ترد و خوش طعم با بافتی ترد، آن را به یک میوه لذیذ و دلپذیر در تابستان تبدیل می کند. آب آن را می توان در تهیه انواع مربا و ژله نیز استفاده کرد. اگرچه این میوه های مغذی نام رایج سیب رز را دارند و از بیرون شبیه به سیب دراز هستند، اما از نظر عطر، طعم و بافت شباهتی به گل رز یا سیب ندارند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با خواص سیب آبی (Blue apple) ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

سیب آبی (Blue apple) چیست

سیب آبی با نام های سیب رز آبکی یا سیب رز نیز شناخته می شود. نام علمی آن Syzygium aqueum (خانواده Myrtaceae) است. نام سیب آبی معمولا گیج کننده است، زیرا گاهی اوقات برای اشاره به هر گیاهی از جنس سیزیژیوم (Syzygium) استفاده می شود. به همین دلیل میوه سیب آبی با نام علمی ذکر شده را عموما سیب گل رز یا سیب رز آبکی می گویند.

سیب آبی بومی کشورهای آسیای جنوب شرقی و مناطق گرمسیری جنوبی هند مانند کرالا است که معمولا به آن «چامباکا» یا «جمباکا» می ‌گویند. در فیلیپین به آن تامبیس می گویند. در تایلند، چوم فو پا است. چوب درخت آن سخت است و به قطعات کوچک صنایع دستی تبدیل می شود.

میوه های سبز نارس ترش و دارای طعمی قابض هستند و از این رو برای استفاده در تهیه ترشی ایده آل است. در اندونزی، میوه ها در بازارها به صورت انبوه یا به سیخ کشیده شده بر روی چوب های بامبو باریک فروخته می شوند.

انواعی از آن گاهی اوقات به صورت برش خورده در سالاد سرو می شود. طبق نوشته های اولیه، سالاد سیب آبی یک غذای تشریفاتی برای زنانی است که تازه زایمان کرده اند. جوشانده پوست آن قابض است و کاربرد موضعی جهت رفع برفک دهان دارد. برگ های آن خوراکی است و گاهی برای بسته بندی غذا استفاده می شود.

به طور کلی، برخی از گونه های خوراکی Syzygium نیز در مناطق گرمسیری در سراسر جهان کاشته می شوند. این جنس در صنایع دارویی، آرایشی، کشاورزی و غذایی کاربرد دارویی دارد. مطالعه تحقیقات انجام شده بر روی گونه های سیزیژیوم، طیف وسیعی از خواص دارویی و مصارف آن‌ها مانند بهبود گوارش، ضد دیابت، قابض، ضد کرم، ضد باکتری، ضد درد، ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد هیپرگلیسمی، محافظ معده، فعالیت ضد اسکوربوتیک، ادرارآور، ضد نفخ، ضد سمیت ژنتیکی، فعالیت ضد لیشمانی و ضد قارچ را نشان می ‌دهد.

سیب آبی سرشار از فیبر، کلسیم، پتاسیم، آهن، ویتامین A و C است. پوست آن حاوی جاموزین (آلکالوئید) است که برای کمک به مدیریت دیابت در حال مطالعه است. عصاره برگ و شش ترکیب فعال زیستی آن دارای اثرات انسولین مانند و یا حساسیت به انسولین هستند. چندین ترکیب فعال بیولوژیکی از جمله اپی گالوکاتچین، اپی گالوکاتچین گالات، وسکالاژین، کاستالاژین و سامارنجینین های A و B از گیاه جدا شده است. سیب های آبی آبرسان هستند و به مبارزه با خستگی کمک می کنند. این میوه هاسدیم کمی دارد و از این رو برای پیشگیری از بیماری قلبی مفید است.

سیب های آبی کجا رشد می کنند

سیب آبی به طور طبیعی در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب رشد می کنند، جایی که خاک دارای رطوبت غنی است. محیط های بومی آن همانطور که در بالا قید شد شامل کشورهای استوایی جنوب شرقی آسیا یعنی مالزی، اندونزی، فیلیپین، هند و سریلانکا است. با توجه به مزایای شگفت انگیز آن برای افزایش سلامت عمومی، آنها همچنین در محیط های معتدل هاوایی، فلوریدا و کالیفرنیا در ایالات متحده و همچنین در مناطق جنوبی استرالیا سازگار و کشت می شوند.

درخت سیب آبی تا ارتفاع ۳ تا ۱۰ متر رشد می کند. برگ ‌های این درخت با پوسته ‌ای درشت و سخت قهوه ‌ای که شاخه ‌های گسترده را پوشش می دهد، درخشندگی برجسته ‌ای دارند و بلند و باریک هستند. این گیاه در ماه‌ های تابستان از می تا آگوست به طور کامل شکوفا می ‌شود و گل‌های آن به رنگ سبز کم رنگ، کرم و سفید هستند.

از آگوست تا نوامبر، پس از رشد، میوه ها به رنگ سبز مایل به کرم (سیب آبی- سبز) هستند و پس از رسیدن کامل به قرمز مایل به صورتی روشن تبدیل می شوند (سیب آبی یا سیب رز) و عطر ملایم دلپذیری دارند. طول میوه ها تقریبا ۵ تا ۸ سانتی متر و پوست آنها صاف و نازک است.

سیب آبی (Blue apple) چیست
سیب آبی (Blue apple) چیست

خواص سیب آبی و ارزش غذایی آن

مشخصات تغذیه ای سیب آبی نه تنها برای میوه های نارس و رسیده، بلکه برگ ها نیز بسیار چشمگیر است. میوه سیب آبی به دلیل محتوای کالری پایین و مقادیر ناچیز چربی های اشباع شده برای کاهش وزن ایده آل است. علاوه بر این، فیبرهای غذایی را برای کمک به هضم غذا و بدون کلسترول برای عملکرد بهتر قلب فراهم می کند.

سیب آبی سرشار از ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی و ویتامین A برای بهبود بینایی مناسب است. آنها همچنین سرشار از ویتامین های B هستند که می تواند به تنظیم متابولیسم کمک کند.

علاوه بر این، آنها دارای مقادیر زیادی از مواد معدنی حیاتی مانند آهن و کلسیم و آنتی اکسیدان ها هستند که عملکرد آنزیم را کنترل کرده و از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. برگ ها همچنین حاوی ترکیبات گیاهی قدرتمندی به نام فلاونوئیدها هستند که خواص ضد التهابی را برای کسانی که از بیماری های مزمن رنج می برند، ارائه می دهد.

سیب های آبی امروزه به طور گسترده ای در سراسر جهان کشت و مصرف می شوند و همچنین به شکل آب میوه های تازه، مربا، ترشی و سالاد فرآوری می شوند. عطر مطبوع، طعم خمیری و فواید بی ‌شمار این میوه ترد برای افراد در هر گروه سنی مطبوع است و به عنوان یک افزودنی ارزشمند در رژیم غذایی روزانه قابل استفاده است.

محتوای مواد مغذی موجود در هر ۱۰۰ گرم سروینگ میوه سیب آبی در زیر مشخص شده است. این اطلاعات بر اساس پایگاه داده مواد مغذی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) است:

محتوای مایع:

  • آب ۹۳.۰ گرم (۹۰ درصد)
  • پروتئین کل ۰.۶ گرم (۱ درصد)
  • کربوهیدرات کل ۵.۷ گرم (۲ درصد)
  • فیبر رژیمی ۱.۵ گرم (۰.۵ درصد)
  • نشاسته ۰.۰ گرم
  • شکر ۰.۰ گرم
  • چربی کل ۰.۳ گرم (۰ درصد)
  • چربی اشباع ۰.۰ گرم
  • چربی تک غیراشباع ۰.۰ گرم
  • چربی اشباع نشده ۰.۰ گرم
  • کلسترول ۰.۰ میلی گرم

ریز مغذی ها:

  • ویتامین ث ۱۵۶ میلی گرم (۲۵ درصد)
  • ویتامین آ ۲۲ میلی گرم (۵ درصد)
  • ویتامین B1 (تیامین) ۱۰ میلی گرم (۲ درصد)
  • ویتامین B3 (نیاسین) ۵ میلی گرم (۱ درصد)
  • کلسیم ۲۹.۰ میلی گرم (۳ درصد)
  • آهن ۰.۱ میلی گرم (۰.۱ درصد)
  • منیزیم ۵.۰ میلی گرم (۱ درصد)
  • فسفر ۸.۰ میلی گرم (۱ درصد)
  • پتاسیم ۱۲۳ میلی گرم (۲۰ درصد)
  • سدیم ۰.۰ میلی گرم (۰ درصد)
  • گوگرد ۱۳ میلی گرم (۱.۵ درصد)
خواص سیب آبی و ارزش غذایی آن
خواص سیب آبی و ارزش غذایی آن

فواید و خواص سیب آبی برای سلامتی

مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد

سیب آبی غنی از ویتامین C و سایر ترکیبات فنلی به نام فلاونوئیدها است. اینها از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد، آلاینده ها و مواد شیمیایی سمی که منجر به بیماری های سلامتی مانند بیماری قلبی، سرطان و آرتریت می شود، جلوگیری می کنند. رادیکال های آزاد زمانی در بدن ایجاد می شوند که بدن در معرض تشعشعات، تنباکو یا دود و در طول فرآیند تجزیه غذا قرار می گیرد. خاصیت آنتی اکسیدانی سیب آبی به طور موثری با سموم بدن مبارزه می کند.

حاوی خواص آنتی اکسیدانی است

آنتی اکسیداسیون فرآیند محدود کردن اکسیداسیون مولکول ها است. اکسیداسیون مولکول ها به دلیل ایجاد رادیکال های آزاد شروع می شود. اینها را می توان از طریق مصرف سیب آب از بدن خارج کرد زیرا ویتامین E، لیکوپن، لوتئین، ویتامین C، بتاکاروتن، سلنیوم و زاکسانتین را تامین می کند.

تقویت عملکرد ایمنی

ویتامین C تولید گلبول های سفید را افزایش می دهد و همچنین به عملکرد آن کمک می کند. از آنجایی که ویتامین C یک آنتی اکسیدان است، آسیب اکسیداتیو را از بین می برد و عملکرد صحیح را افزایش می دهد. ویتامین C به طور موثر سیستم ایمنی را برای مقابله با سرماخوردگی تقویت می کند.

کاهش خطر سکته

مقادیر ناچیز سدیم و کلسترول موجود در سیب آبی، احتمال سکته مغزی و بیماری ‌های سلامتی مانند التهاب، آسیب اکسیداتیو، سلامت قلب، تصلب شرایین، فشار خون و سلامت اندوتلیال را کاهش می ‌دهد. ایجاد پلاک در بدن منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی می شود که با مصرف ویتامین C کاهش می یابد.

کلسترول خوب HDL را افزایش می دهد

سیب آبی منبع نیاسین است که سنتز کلسترول را در سیستم بدن تنظیم می کند. نیاسین سطح کلسترول خوب HDL را افزایش می دهد و مقدار تری گلیسیرید مضر و کلسترول بد LDL را در خون کاهش می دهد.

متابولیسم را بهبود می بخشد

مصرف سیب آبی در رژیم غذایی معمولی به تسریع جذب کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها در غذا کمک می کند و به عنوان یک کاتالیزور برای آنزیم ها در فرآیندهای بیوشیمیایی عمل می کند. این به نوبه خود باعث افزایش اشتها و متابولیسم مناسب می شود و به حفظ وزن مطلوب بدن کمک می کند.

جلوگیری از یبوست

فیبر غذایی موجود در سیب آبی باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی و تسهیل حرکت مواد در دستگاه گوارش می شود. همچنین حجم مدفوع را افزایش می دهد که برای کسانی که عملکرد نامنظم روده یا یبوست دارند مفید است. به داشتن وزن سالم کمک می کند و احتمال بیماری قلبی و دیابت را کاهش می دهد.

گرفتگی عضلات را درمان می کند

سیب آبی دارای مقادیر کافی پتاسیم و آب است. قدرت ماهیچه ها را افزایش می دهد و گرفتگی عضلانی را که اغلب به دلیل سطوح پایین پتاسیم، سدیم و کم آبی ایجاد می شود، کاهش می دهد.

آبرسانی به بدن

محتوای آب فراوان موجود در سیب های آبی، آنها را به راهی عالی برای رفع تشنگی و خنک کردن بدن در اوج تابستان، زمانی که بدن اغلب دچار کم آبی است، تبدیل می کند. برای اطمینان از تامین آب کافی و برای تکمیل الکترولیت سلول ‌های بدن، می ‌توان این میوه را به صورت خام مصرف کرد یا آن را به صورت آبمیوه‌ سرد و جرعه جرعه میل کرد.

درمان آسیب کبدی

آسیب کبدی منجر به بیماری های مختلفی می شود که به دلیل مصرف زیاد الکل، کم خونی، سوء تغذیه، عفونت و داروهای کبدی ایجاد می شود. سیب رز آبکی حاوی عوامل محافظ کبدی است که به درمان موثر بیماری های کبدی کمک می کند.

برای دیابت مفید است

سیب آبی دارای خواص ضد هیپرگلیسمی قوی است، به این معنی که سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش می دهد. با شاخص گلیسمی پایین (فقط ۲)، آنها به پردازش تدریجی قندهای مواد غذایی که وارد بدن می شوند، کمک می کنند و از این رو مانع افزایش سطح گلوکز خون به صورت ناگهانی می شوند.

جامبوزین یک آلکالوئید کریستالی زیست فعال موجود در سیب آبی است که تبدیل نشاسته به قند را به حالت تعلیق در می آورد و در نتیجه سطح قند را به ویژه در بیماران دیابتی تنظیم می کند. از این رو افراد دیابتی می توانند سیب آبی را به میزان متوسط مصرف کنند. با این حال، برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی، با پزشکان و متخصصان تغذیه مشورت کنید.

فواید و خواص سیب آبی برای سلامتی
فواید و خواص سیب آبی برای سلامتی

خواص سیب آبی برای زنان باردار

سیب آبی حاوی مواد معدنی و ویتامین های ضروری مانند ویتامین A و آهن است که به دلیل افزایش نیاز به مواد مغذی برای زنان باردار و مقابله با علائم ناراحتی بسیار مهم است. همچنین برگ ها دارای فعالیت ضد درد هستند و به تسکین درد پس از زایمان به زنان کمک می کنند.

علاوه بر این، در دوران بارداری، شرایط بهداشتی اجتناب ناپذیری مانند غش و استفراغ وجود دارد که می تواند باعث کم آبی بدن در دوران بارداری شود. سیب آبی در این دوران به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می کند.

آب سیب آبی برای بارداری

مواد لازم:

  • سیب آبی (سیب رز) – ۱ کیلوگرم
  • شکر – ½ فنجان
  • آب لیمو – ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
  • آب – ۵ تا ۶ فنجان
  • نمک – ¼ قاشق چایخوری

روش تهیه:

  • سیب آبی را از دانه به دانه بشویید و تمیز کنید.
  • آنها را به قطعات ریز خرد کنید.
  • در ظرف همزن، سیب آبی خرد شده و حدود ۲ تا ۳ لیوان آب را اضافه کنید و خوب میکس کنید.
  • پوره سیب آبی را از صافی رد کنید تا آب شفاف آن گرفته شود.
  • به آب سیب آبی شفاف، شکر، نمک، آبلیمو و آب را به میزان لازم اضافه کنید و دوباره در همزن قرار دهید تا همه چیز خوب مخلوط شود. شکر، آب و نمک و همچنین آبلیمو را به سلیقه شخصی تنظیم کنید.
  • سپس تا زمان استفاده در یخچال نگهداری کنید و خنک سرو کنید. آب سیب آبی خوشمزه و خنک آماده است.

ارزش غذایی:

مقدار خونی که در داخل سیستم بدن منتقل می شود در زنان باردار افزایش می یابد زیرا آنها باید نیازهای تغذیه ای جنین در حال رشد در رحم را نیز برآورده کنند. آب سیب آبی به کنترل فشار خون پایین یا افت فشار خون کمک می کند و همچنین بدن را هیدراته می کند و به مدیریت دوره های مکرر حالت تهوع و سرگیجه کمک می کند.

سالاد سیب رز آبکی برای

در مالزی و اندونزی و همچنین در سنت عامیانه هند باستان، مرسوم است که سالاد سیب رز آبکی تازه تهیه شده برای زنان پس از زایمان سرو شود.

مواد لازم:

  • ۱ عدد سیب آبی (سیب رز آبکی) بزرگ
  • ۱ عدد سیب کوچک
  • ۱ عدد انار متوسط
  • ½ قاشق غذاخوری عسل
  • برگ نعنا، برای تزئین

روش تهیه:

  • تمام میوه ها را با آب بشویید.
  • میوه ها را به قطعات کوچک برش دهید.
  • کمی عسل اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  • با برگ نعناع تازه تزئین کنید.

ارزش غذایی:

سیب آبی سرشار از ویتامین A است که ویژگی های آنتی اکسیدانی مفیدی را در زنان پس از زایمان به ارمغان می آورد. همچنین بدن را هیدراته می کند و از این رو در تسکین علائم تهوع و سرگیجه ارزشمند است. عسل دارای ویژگی های ضد باکتریایی است که سلامت پوست را افزایش می دهد در حالی که برگ های نعناع پتاسیم را برای حفظ تعادل الکترولیت در بدن و عملکرد ماهیچه های انعطاف پذیر فراهم می کند.

خواص سیب آبی برای پوست
خواص سیب آبی برای پوست

خواص سیب آبی برای پوست

بافت پوست را بهبود می بخشد

مقدار کافی ویتامین A و C را می توان از سیب آبی به دست آورد که به جلوگیری از آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو ناشی از رژیم غذایی نامناسب، استرس و آلودگی کمک می کند. همچنین خشکی پوست را کاهش داده و چین و چروک را کاهش می دهد.

از بین بردن برنزه ها و لکه های تیره

محتوای فنلی موجود در برگ های سیب آبی حاوی عوامل سفید کننده مفید برای پوست است. عصاره برگ سیب آبی به طور گسترده در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود، زیرا آنتی اکسیدان فنولیک دارای توانایی مسدود کردن UVB است. ماسک صورت سیب آبی و بلغور جو دوسر:

مواد لازم:

  • ۱ عدد سیب آبی
  • ½ فنجان بلغور جو دوسر
  • ½ فنجان آب

روش تهیه:

  • بلغور جو دوسر را با عصاره سیب آبی مخلوط کنید و آن را به یک خمیر همگن تبدیل کنید.
  • به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید، بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.
  • با آب ولرم بشویید.

کارایی:

ترکیبات فعال فلاونوئید موجود در سیب آبی دارای خواص روشن کنندگی فوق العاده ای است که سلول های پوست را جوان می کند، پیری را کاهش می دهد و چهره شما را بدون نقص و درخشان می کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در بلغور جو دوسر به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند و در نتیجه چهره را درخشان می کند.

از آکنه جلوگیری می کند

آکنه ولگاریس یک بیماری پوستی است که منجر به التهاب ناشی از عفونت پوستی می شود. برگ های سیب آبی دارای خواص ضد آکنه مانند خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی است که به طور موثر با میکروب های ایجاد کننده آکنه مبارزه می کند و در نتیجه التهاب و اسکار آکنه را کاهش می دهد.

عفونت های پوستی را درمان می کند

عصاره های تهیه شده از پوست سیب آبی بر علیه استافیلوکوکوس اورئوس، یک عامل میکروبی باکتریایی رایج که باعث بسیاری از اختلالات پوستی مانند تاول و جوش و همچنین حساسیت و آلرژی می شود، بسیار موثر است.

خواص سیب آبی برای مو

سیب های آبی بیش از یک هدایای خوش طعم تابستانی هستند. این میوه های استوایی نه تنها مملو از مواد مغذی برای حمایت از هضم، ایمنی، سلامت قلب، متابولیسم و بارداری هستند، بلکه فواید شگفت انگیزی برای رشد مو نیز دارند.

این میوه های آبدار که به نام سیب گل رز نیز شناخته می شوند، دارای مقادیر زیادی از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B12، ویتامین C و مواد معدنی با خواص آنتی اکسیدانی مانند روی و مس هستند. علاوه بر آن، سیب های آبی حاوی مقادیر زیادی از مواد شیمیایی گیاهی یا مشتقات گیاهی مانند جامبوزین، تانن ها و فلاونوئیدها هستند. اینها به صورت هم افزایی برای تحریک رشد مو عمل می کنند و موهای شما را ضخیم، قوی و ابریشمی می کنند.

در اینجا برخی از خواص شگفت انگیز سیب های آبی برای دستیابی به موهای بلند و متراکم و درمان بسیاری از بیماری های پوست سر آورده شده است.

از ریزش مو جلوگیری می کند

سیب های آبی یا سیب های گل رز سرشار از ویتامین C هستند که دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی قوی است تا به طور موثر رادیکال های آزاد و سموم تجمع یافته در مو را از بین ببرد. آنها گردش خون را در پوست سر افزایش می دهند، رشد مو را از فولیکول ها تحریک می کنند و ضخامت و بافت موها را افزایش می دهند. اضافه کردن مقداری آب سیب آبی در شامپوها، نرم ‌کننده‌ها و استفاده از آن در حین شستشوی مو، تارهای ضعیف و بیمار را تقویت می کند تا موهای سالم، براق و حجیم داشته باشید.

بافت پوست سر را احیا می کند

ماسکی از آب سیب آبی و روغن زیتون با خاصیت پاک کنندگی و قابض، علاوه بر متعادل کردن pH بافت و کنترل ترشحات اضافی چربی یا سبوم، سطوح زیادی از رطوبت را برای پوست سر تامین می کند. این به جلوگیری از مسدود شدن منافذ و فولیکول های پوست سر با کثیفی و سایر آلاینده ها کمک می کند. علاوه بر این، ویژگی‌ های ضد قارچی و آنتی‌ اکسیدانی میوه سیب آبی یک راه ‌حل عالی برای خنثی کردن شوره، خشکی و پوسته ‌پوسته شدن پوست سر است، جدا از اینکه به طور موثر عفونت‌ های متعدد پوست سر را درمان می ‌کند.

از سفیدی زودرس جلوگیری می کند

جدا از جزء جادویی ویتامین C، سیب های آبی به دلیل داشتن ذخایر عظیم ویتامین B12، روی و مس نیز ارزشمند هستند. اینها تارهای مو روی پوست سر را از ریشه تا نوک تغذیه می‌ کنند، و باعث می ‌شوند که تارهای بلند و محکم به رنگ‌ طبیعی‌ رشد کنند و از آن‌ها در برابر از دست دادن درخشندگی محافظت کنند. علاوه بر این، عناصر جامبوزین و پلی فنل به طور قابل توجهی به کاهش سرعت پیری مو کمک می کنند تا فرهای نرم، صاف و ابریشمی داشته باشند.

خواص سیب آبی برای مو
خواص سیب آبی برای مو

کاربردهای سیب آبی در طب سنتی

در آیورودا (طب سنتی هندی)، اسناد باستانی مجموعه ای از خواص درمانی باورنکردنی و استفاده از میوه، برگ و پوست سیب آبی را نشان می دهند.

درمان صرع و تشنج

ترکیبات زیست فعال موجود در سیب های آبی که به ترپنوئیدها معروف هستند به بهبود عملکرد اعصاب کمک می کنند. از این رو به عنوان درمانی برای کسانی که از عوارض عصبی مانند تشنج رنج می برند، موثر است.

برفک دهان را درمان می کند

عصاره پوست خرد شده برای عفونت های میکروبی در دهان به نام برفک دهان استفاده می شود تا زخم ها و تورم را التیام بخشد.

درمان سنگ کلیه

عصاره برگ سیب آبی دارای خواص ضد التهابی قوی است که به خلاص شدن از شر سنگ کلیه کمک می کند و از حذف صحیح سموم و عملکرد مثانه اطمینان حاصل می کند.

کاربردهای درمانی سیب آبی

همانطور که گفته شد نه تنها میوه، بلکه سایر قسمت‌ های این گیاه نیز به دلیل فواید دارویی به صورت سنتی و دارویی در فرهنگ های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد:

میوه ها

در هند، مردم آن را به عنوان یک مقوی برای تقویت کننده های مغز و کبد به عنوان بخشی از مزایای سیب رز مصرف می کنند. طبق سنت چینی، به عنوان خنک کننده خون نیز عمل می کند. پوست آن به درمان زخم، گرم کردن معده و تقویت طحال کمک می کند.

دانه ها

در درمان بیماری هایی مانند اسهال خونی و اسهال مفید هستند. در نیکاراگوئه، مردم آمریکای مرکزی دانه ها را بو داده و پودر می کنند تا برای درمان دیابت مصرف کنند. مردم کلمبیا معتقدند که این دانه ها دارای خواص مسکن هستند.

برگ ها

در برخی فرهنگ ها برگ ‌ها را تزئین می ‌کنند و در خانه آویزان می ‌کنند، زیرا این باور در بین مردم وجود دارد که تماشای این برگ ‌ها باعث تسکین چشم‌ ها می‌ شود.

گل ها

از گل ها می توان در تهیه شیرینی استفاده کرد. این شیرینی به دلیل خواص گلبرگ های گل می تواند در کاهش تب نیز مفید باشد.

پوست

از پوست آن در طب عامیانه در مالزی استفاده می شود. مایع حاصل از جوشاندن پوست برای درمان برفک دهان، نوعی عفونت قارچی در دهان، گلو و سایر قسمت‌ها مفید است. همچنین می تواند به درمان گرفتگی صدا، آسم و برونشیت کمک کند.

ریشه

مردم کوبا و مکزیک از ریشه سیب آبی برای درمان صرع استفاده می کنند. در سنت چینی، آنها به عنوان خنک کننده خون قابل استفاده هستند.

کاربردهای درمانی سیب آبی
کاربردهای درمانی سیب آبی

دستور العمل های استفاده از سیب آبی

مربای سیب آبی

این مربای تازه، مغذی و لذیذ مطمئنا جوانه‌ های چشایی را تحریک می ‌کند و کاملا مکمل نان تست و انواع نان است.

مواد لازم:

  • ۲ عدد سیب آبی متوسط، رسیده
  • ¼ فنجان نعناع
  • ۳ قاشق چایخوری پودر دارچین
  • ۲ قاشق چایخوری پودر هل

روش تهیه:

  • سیب های آبی را کاملا در آب گرم بشویید و به قطعات کوچک خرد کنید.
  • مقداری آب را در ظرف روی شعله متوسط گرم کنید، سپس سیب های آبی خرد شده را به همراه دارچین و هل اضافه کنید.
  • این مخلوط را بپزید تا میوه کاملا ذوب شود و طعم شیرین آن در آب حل شود و قوام شربتی به خود بگیرد.
  • اجاق گاز را خاموش کنید و اجازه دهید خمیر غلیظ کاملا خنک شود.
  • این مربای سیب آبی را تا یک هفته در ظرف دربسته نگهداری کنید.

ارزش غذایی:

سیب آبی منبع فوق العاده ای از فیبرهای غذایی است که به هضم غذا و تنظیم اشتها کمک می کند. مربای سیب آبی مقادیر زیادی از آهن معدنی کلیدی را تامین می کند که سنتز گلبول های قرمز را تقویت می کند. دارچین نه تنها طعم و عطر مربا را افزایش می دهد، بلکه جذب کلسیم را برای داشتن استخوان های قوی تسهیل می کند. هل سرشار از ویتامین C است، بنابراین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

ترشی سیب آبی سبز

این دستور غذایی سریع و به راحتی آماده می شود و به عنوان یک مکمل عالی برای ساندویچ و برنج استفاده می شود.

مواد لازم:

  • ۲ عدد سیب آبی سبز کوچک (نرسیده)
  • ۱ قاشق چایخوری پودر فلفل
  • ½ قاشق چایخوری پودر زردچوبه
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام زمینی
  • ۲ قاشق چایخوری دانه خردل
  • ۱۰ تا ۱۲ برگ کاری، ریز خرد شده
  • نمک به مقدار لازم برای طعم دادن

روش تهیه:

  • سیب های آبی سبز را به قطعات کوچک برش دهید و دانه ها را دور بریزید.
  • در تابه ای روغن بادام زمینی را گرم کنید و دانه های خردل را اضافه کنید.
  • زمانی که داغ شد، برگ های کاری را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید.
  • حالا برش های سیب آبی سبز برش خورده را به همراه پودر فلفل (چیلی)، پودر زردچوبه و نمک به آن اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه با شعله متوسط بپزید.
  • هنگامی که این ترشی سیب آبی سبز در یک شیشه تمیز و خشک و بدون هوا نگهداری می شود، تا ده روز تازه می ماند.

ارزش غذایی:

سیب آبی دارای خواص ضد التهابی شگفت انگیزی است که عملکرد کبد را بهبود می بخشد و همچنین آنتی اکسیدان هایی دارد که رادیکال های آزاد مضر را از بدن حذف می کند. روغن بادام زمینی فاقد کلسترول است، در نتیجه سلامت قلب را تقویت می کند، در حالی که دانه های خردل دارای پلی فنول های قوی هستند که به پیشگیری از سرطان کمک می کند.

مضرات سیب آبی
مضرات سیب آبی

مضرات سیب آبی

اگرچه خواص سیب آبی از میوه تا سایر قسمت های گیاه آن قابل توجه است، اما ریشه، ساقه ها، برگ ها و دانه ها حاوی مقادیری اسید پروسیک، اسید هیدروسیانیک یا سیانید هستند. همه این اسیدها برای بدن انسان بسیار سمی هستند و در صورت مصرف بدون دستورالعمل مناسب می توانند خطرناک باشند. بنابراین باید در مصرف آن احتیاط کرد.

به خاطر داشته باشید که سیب آبی را در مقادیر توصیه شده بخورید، زیرا خوردن بیش از حد به دلیل تجمع ترکیبات فلزی معدنی موجود در میوه باعث ایجاد سمیت در بدن می‌ شود. قبل از اینکه به طور منظم سیب آبی را در رژیم غذایی خود قرار دهید، با پزشک مشورت کنید.

خرید سیب آبی

سیب آبی مانند سایر انواع سیب در بازار یافت نمی شود. این میوه را ممکن است در فروشگاه های خاص که میوه های استوایی را عرضه می کنند پیدا کنید. از اینرو قیمت این میوه نیز در بازار ایران قابل مقایسه با انواع دیگر سیب نخواهد بود.

سخن آخر

سیب های آبی که به نام های دیگر سیب رز یا سیب رز آبکی شناخته می شوند، در واقع معدن طلایی از درشت مغذی های ضروری، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های قوی هستند. آنها علاوه بر این که در درمان چندین بیماری مانند دیابت، بیماری قلبی و اختلالات عصبی بسیار ارزشمند هستند، ویژگی‌ های مفیدی را برای افزایش سلامت جسمی و روانی به ارمغان می ‌آورند. علاوه بر این، آنها مزایای قابل توجهی را برای زنان در مراحل مهم بارداری و پس از زایمان به ارمغان می آورند. از این رو، درک ارزش‌ تغذیه ‌ای برجسته و شگفت‌انگیز سلامتی که سیب‌های آبی برای سلامتی کلی ارائه می‌ دهند، ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا