Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول کونرژی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

کپسول کونرژی مکملی مناسب برای سلامت قلب و سیستم ایمنی است. این مکمل یک آنتی اکسیدان قوی است و در رفع درد قفسه سینه عالی است. در زمان های چالش برانگیز مانند کرونا، قدرت سیستم ایمنی فرد از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجایی که همه‌گیری COVID-19 در سراسر کشورها گسترش می‌یابد، جهان با مهار ویروس و جلوگیری از گسترش آن دست و پنجه نرم می‌کند. از کپسول کونرژی در نشریه جهان شیمی فیزیک اطلاعاتی به شما میدهیم.

کپسول کونرژی چیست

کپسول کونرژی مکملی عالی برای سلامت قلب و سیستم ایمنی است. کوآنزیم Q10 (CoQ10) تعدادی نقش مهم در سلول دارد که برای عملکرد بهینه سیستم ایمنی مورد نیاز است. CoQ10 از طریق توانایی آن در سرکوب بیان ژن التهابی، نقش ضد التهابی دارد. CoQ10 یک عملکرد مهم در لیزوزوم، اندامک مرکزی برای پاسخ ایمنی، ایفا می کند.

کپسول کونرژی غنی از کوآنزیم Q10، برای بهبود سلامت قلب و عروق و ارتقای تولید انرژی ساخته شده است. کوآنزیم Q10 علاوه بر کمک به پمپاژ خون به قلب، کمک ارزشمندی برای تقویت ایمنی شما می باشد. مکمل PQQ & Q10، یک فرمول آنتی اکسیدانی است که برای مبارزه با اختلالات شناختی و بهینه سازی عملکرد قلبی عروقی طراحی شده است. محتوای بالای یوبی کینون آن نیز به بهبود دفاع بدن شما کمک می کند.

خواص کپسول کونرژی

موارد زیر از خواص کپسول کونرژی است:

  • آنتی اکسیدان قوی
  • کمک به سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن
  • کاهش درد قفسه سینه
  • برطرف کردن عوارض سستی ناشی از برخی داروها
  • تقویت قلب برای افراد بالای ۱۲ سال
  • حاوی کوکیوتن

 ویژگی کپسول کونرژی

کپسول کونرژی شامل ۳۰ میلی گرم کوآنزیم کیوتن (Co Q10) برای درمان نارسایی های قلبی، مشکلات عروق کرونر، فشار خون بالا و دیابت، تقویت عملکرد قلب و سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از مشکلات لثه است.

روش مصرف کپسول کونرژی

در افراد بالای ۱۲ سال روزی ۱ کپسول مصرف گردد.

کپسول کونرژی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول کونرژی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

کوآنزیم Q-10 چگونه کار می کند

کوآنزیم Q-10 یک ماده ویتامین مانند مهم است که برای عملکرد مناسب بسیاری از اندام ها و واکنش های شیمیایی در بدن لازم است. به تامین انرژی سلول ها کمک می کند. به نظر می رسد کوآنزیم Q-10 نیز دارای فعالیت آنتی اکسیدانی باشد. افراد مبتلا به بیماری‌های خاصی مانند نارسایی احتقانی قلب، فشار خون بالا، بیماری پریودنتال، بیماری پارکینسون، برخی بیماری‌های عضلانی و ایدز ممکن است سطوح پایین‌تری از کوآنزیم Q-10 داشته باشند.

کوآنزیم Q10 چیست

کوآنزیم Q10 که با نام CoQ10 یا یوبی کینون نیز شناخته می شود، ماده ای است که برای تولید انرژی در سلول ها مورد نیاز است. در اکثر موجودات زنده وجود دارد. هر فرآیند فیزیولوژیکی انسان که مستلزم صرف انرژی باشد به CoQ10 نیاز دارد. به همین دلیل، در هر قسمت از بدن (قلب، معده، کلیه ها …) یافت می شود.

بسیاری از مردم از کوآنزیم Q-10 برای درمان بیماری های قلب و عروق خونی مانند نارسایی احتقانی قلب (CHF)، درد قفسه سینه (آنژین صدری)، فشار خون بالا و مشکلات قلبی مرتبط با برخی داروهای سرطان استفاده می کنند. همچنین برای دیابت، بیماری لثه (هر دو از طریق دهان و استفاده مستقیم روی لثه ها)، سرطان سینه، بیماری هانتینگتون، بیماری پارکینسون، دیستروفی عضلانی، افزایش تحمل ورزش، سندرم خستگی مزمن (CFS) و بیماری لایم استفاده می شود.

برخی از مردم فکر می کنند کوآنزیم Q-10 ریزش مو ناشی از مصرف وارفارین (کومادین) را درمان می کند، دارویی که برای کند کردن لخته شدن خون استفاده می شود.

برخی افراد همچنین فکر می کنند کوآنزیم Q-10 ممکن است به افزایش انرژی کمک کند. این به این دلیل است که کوآنزیم Q-10 در تولید ATP، مولکولی در سلول های بدن که مانند یک باتری قابل شارژ در انتقال انرژی عمل می کند، نقش دارد. کوآنزیم Q-10 برای درمان اختلالات ارثی یا اکتسابی که تولید انرژی در سلول های بدن را محدود می کند (اختلالات میتوکندری) و برای بهبود عملکرد ورزشی آزمایش شده است.

برخی از افراد همچنین از کوآنزیم Q-10 برای تقویت سیستم ایمنی افراد مبتلا به HIV/AIDS، ناباروری مردانه، سردردهای میگرنی و مقابله با دردهای عضلانی که گاهی توسط گروهی از داروهای کاهش دهنده کلسترول به نام استاتین ایجاد می شود، استفاده می کنند.

در سن ۸۰ سالگی، سطح کوآنزیم Q10 می تواند کمتر از زمان تولد باشد. برخی از مردم فکر می کردند که بازگرداندن سطوح بالای کوآنزیم Q10 در اواخر زندگی ممکن است باعث شود افراد طولانی تر زندگی کنند.

کپسول کونرژی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول کونرژی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

منابع یوبی کینون

CoQ10 تا حدی توسط بدن تولید می شود و بخشی از رژیم غذایی جذب می شود. منابع آن عبارتند از گوشت گاو، شاه ماهی ترشی، مرغ و کلم بروکلی، و همچنین مکمل های غذایی که به طور خاص برای به حداکثر رساندن مصرف یوبی کینون توسعه یافته اند.

البته مصرف این مکمل ها به این معنی است که شما از بسیاری از مزایای CoQ10 بهره مند می شوید، اما در برخی موارد، مکمل ها به طور خاص برای جبران کمبود مصرف می شوند: به عنوان مثال، استاتین هایی که برای کاهش سطح کلسترول بالا تجویز می شوند، می توانند منجر به سطوح ناکافی یوبی کینون شوند. هنگامی که ubiquinone توسط بدن جذب می شود، به ubiquinol تبدیل می شود.

مکمل با یوبی کینون بهتر است یا یوبی کوینول

هر دو ماده در افزایش سطح خونی یوبی‌کینول موثر هستند. با این حال، در مورد یوبی کینون، تمام آن در روده جذب نمی شود. بنابراین، یوبی‌کینول که راحت‌تر جذب می‌شود، این مزیت را دارد که یک ترکیب مستقیم فعال است. دوز روزانه ۲۰۰ میلی‌گرم CoQ10 سطح خونی یوبی‌کینول را تا حدود ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

فواید شناخته شده کوآنزیم Q10

CoQ10 با فشار خون بالا مبارزه می کند و از سیستم قلبی عروقی محافظت می کند. در مرحله اول، کوآنزیم Q10 با فشار خون بالا مبارزه می کند – افزایش غیرطبیعی فشار خون که به دیواره شریان فشار می آورد.

بنابراین کوآنزیم Q10 برای تقویت قلب و سیستم قلبی عروقی سالم شناخته شده است. در واقع، در ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی، از نظر پزشکی برای درمان مشکلاتی از این دست استفاده می شود.

توجه به این نکته مهم است که با افزایش سن، تولید کوآنزیم Q10 در بدن کاهش می یابد. سطوح پایین‌تر یوبی‌کینون معمولا در بیماران مسن‌تر (یا کسانی که از فشار خون بالا، دیابت، مشکلات قلبی، سرطان رنج می‌برند) مشاهده می‌شود. CoQ10 به جلوگیری از رشد تومورهای خاص، و همچنین تسکین میگرن و کاهش علائم بیماری پارکینسون کمک می کند. خواص آنتی اکسیدانی آن نیز ممکن است ریکاوری پس از ورزش را تسهیل کرده و احساس خستگی را کاهش دهد.

CoQ10 و ubiquinol چگونه سیستم ایمنی را تقویت می کنند

تحریک بافت و سلول های عملکرد ایمنی: ubiquinol ظرفیت قابل توجهی برای تقویت ایمنی دارد. دلیل این امر این است که بافت‌ها و سلول‌های درگیر در عملکرد سیستم ایمنی نیازهای انرژی قابل‌توجهی دارند و بنابراین نیاز به منبع قابل توجهی CoQ10 دارند. CoQ10 نقش مهمی در تحریک سیستم ایمنی و عملکرد فیزیکی دارد.

سطح ویروس ها و CoQ10 در بدن

سطح CoQ10 در بیماران مبتلا به عفونت حاد آنفلوانزا نسبت به افراد سالم به طور قابل توجهی کمتر است.

محققان ارتباط بین سطوح CoQ10 و پیامد بالینی را در کودکان بستری شده با آنفلوانزای همه گیر H1N1 بررسی کردند. این مطالعه به طور مشابه نشان داد که سطح CoQ10 در کودکان مبتلا به آنفولانزا در مقایسه با افراد سالم به طور قابل توجهی کاهش یافته است. یوبی‌کینون باعث افزایش سطح بالای لنفوسیت‌های T سیتوتوکسیک در خون می‌شود که سلول‌های آلوده را از بین می‌برند. نسبت T4/T8 لنفوسیت ها به دنبال تجویز کوآنزیم Q10 افزایش می یابد.

Ubiquinol را برای کمک به حفظ سیستم قلبی عروقی، محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو، افزایش منبع انرژی و تقویت سیستم ایمنی خود انتخاب کنید. اگر فکر می کنید از فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی رنج می برید، حتما از یک متخصص بهداشت مشاوره بگیرید. به یاد داشته باشید که بهتر است مکمل های CoQ10 را همراه با غذا مصرف کنید. این ماده وقتی با مقداری چربی مصرف شود راحتتر جذب می شود.

کپسول کونرژی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول کونرژی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

پاسخ های ایمنی ذاتی و بیماری های قلبی عروقی

پاسخ های ایمنی ذاتی و سازگار نقش اساسی در ایجاد و پیشرفت بسیاری از بیماری های قلبی عروقی دارند. آترواسکلروز مجموعه ای از بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و بیماری عروق محیطی – به عنوان یک بیماری التهابی مزمن است. التهاب در فیبریلاسیون دهلیزی و آریتمی قلبی دخیل است. تغییر پاسخ های ایمنی می تواند منجر به بازسازی قلب پس از انفارکتوس میوکارد شود.

بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سطح جهان است و بار قابل توجهی را بر سیستم مراقبت های بهداشتی تحمیل می کند. ما برخی از علل بیماری قلبی را می دانیم: سیگار کشیدن، رژیم غذایی ناسالم، چاقی، فشار خون بالا، دیابت و ژن.

اما افراد زیادی نیز هستند که به دلیل بیماری قلبی می میرند که هیچ یک از این عوامل خطر را ندارند. مطالعات در تلاش برای یافتن دلیل آن هستند، و به نظر می رسد که سیستم ایمنی و التهاب در بدن می تواند مقصر باشد.

شایع ترین نوع بیماری قلبی، بیماری عروق کرونر است که بر رگ های خونی قلب تاثیر می گذارد. بیماری عروق کرونر عمدتا به دلیل انسدادهایی ایجاد می شود که بر جریان خون به عضله قلب تاثیر می گذارد که باعث قطع شدن اکسیژن و سایر مواد مغذی مهم می شود.

شایع‌ترین علت این انسداد، تجمع مولکول‌های چربی به نام لیپیدها (که عمدتا از کلسترول تشکیل شده‌اند) است که منجر به تشکیل پلاک در داخل رگ‌ها و تورم (التهاب) در دیواره رگ‌های خونی می‌شود. این فرآیند آترواسکلروز نامیده می شود.

این پلاک‌ها معمولا در چند دهه اول هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند، تا زمانی که باریک شدن قابل‌توجه رگ یا اختلال در سطح پلاک که منجر به قلب می‌شود.

سیستم ایمنی چگونه بر قلب تاثیر می گذارد

کریستال‌های کلسترول در پلاک‌هایی که در آترواسکلروز ایجاد می‌شوند، باعث آزاد شدن مولکول‌ها از سیستم ایمنی می‌شوند. این مولکول ها باعث التهاب می شوند و آسیب عروق خونی و بی ثباتی پلاک را افزایش می دهند که منجر به حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ می شود.

سلول های ایمنی گیرنده هایی دارند که به عنوان نگهبان عمل می کنند. آن‌ها مولکول‌های مختلف بالقوه مضر (مانند پروتئین‌های خارجی، بقایای سلولی یا DNA آسیب ‌دیده) را حس می‌کنند، سپس مولکول‌هایی (مانند سربازان) را برای از بین بردن می‌فرستند. قدرت این پاسخ می تواند در نتیجه ژن های فرد افزایش یابد – همانطور که در برخی از بیماری های خودایمنی وجود دارد.

سطوح بالا از این سیتوکینها، با بیماری عروق کرونر مرتبط است. این سیتوکین ها در واقع می توانند با تحریک بیش از حد سیستم ایمنی برای حذف کریستال های کلسترول در دیواره رگ های خونی به ما آسیب بزنند. این تحریک بیش از حد باعث التهاب در لایه های دیواره عروق خونی می شود. کاهش این سیتوکین ها با داروهای کلسترول (استاتین ها) باعث کاهش پیشرفت آترواسکلروز و همچنین کاهش تعداد حوادث قلبی، از جمله حملات قلبی که منجر به مرگ می شود، می شود.

کپسول کونرژی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
کپسول کونرژی چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

قرص antioxidants چیست

آنتی اکسیدان ها از فرآیند اکسیداتیو بدن جلوگیری می‌کنند و سلامت عمومی بدن را افزایش میدهند.

انتی اکسیدان در چه چیزهایی است

غنی‌ترین مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها عبارتند از:

  • زالزالک
  • تمشک وحشی
  • شکلات تلخ
  • گردوی آمریکایی
  • کنگر فرنگی
  • تمشک
  • لوبیا
  • زغال‌اخته
  • شاتوت
  • گشنیز

عوارض مصرف آنتی اکسیدان

افزایش سطح آنتی اکسیدان اثرهای مثبت روی سلامتی دارد؛ اما مصرف زیاد آنتی اکسیدان‌ها عوارضی دارد. عوارض جانبی ناخواسته شامل حالت تهوع و سردرد است.

داروهای حاوی انتی اکسیدان

در داروخانه انواع قرص ها و داروهای غنی از آنتی اکسیدان وجود دارد.

آنتی اکسیدان شیمیایی

یک گروه آنتی اکسیدانهای مصنوعی برای جلوگیری از اکسیداسیون به محصول اضلفه می شوند.

شرایط نگهداری کپسول کونرژی

دور از دسترس اطفال و جای خشک نگهداری گردد.

عوارض و منع مصرف کپسول کونرژی

زنان باردار و شیرده قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

توصیه و هشدار در مصرف کپسول کونرژی

در صورت حساسیت به مکمل با پزشک مشورت کنید.
مقدار توصیه شده داروی خود افزایش ندهید.
زنان باردار و شیرده و زیر ۱۲ سال قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا