Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

کاربرد محافظ الیاف پشم چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

در صنعت نساجی جهت بهبود فرآیند تولید الیاف و پارچه از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود. محافظ الیاف پشم ازجمله محصولاتی است که به دلیل ایجاد خواص مطلوب در الیاف و پارچه در نساجی کاربردی گسترده دارد. کاربرد محافظ الیاف پشم به منظور محافظت از الیاف حاوی پشم یا الیاف پشمی صورت می‌پذیرد و موجب نرمی و لطافت این الیاف می شود. از خواص محافظ الیاف پشم در فرآیند رنگرزی الیاف پشم و پلی استر بهره برده می شود. انواع محافظ الیاف پشم توسط شرکت های مختلفی تولید و در بازار مواد شیمیایی صنعتی عرضه می گردد. قیمت محافظ الیاف پشم تحت تاثیر عواملی همچون کیفیت، شرکت تولید کننده و نرخ ارز دارد. خرید و فروش محافظ الیاف پشم به دلیل کاربرد آن در صنعت نساجی بسیار صورت می پذیرد.

خرید این محصول را می توان به روش‌های حضوری و غیر حضوری انجام داد. در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد محافظ الیاف پشم در نساجی می پردازیم. با ما همراه باشید. نشریه علمی جهان شیمی قبلا هم به بررسی سایر محصولات مورد استفاده در نساجی پرداخته است. صابون پخت پنبه، صابون پیش شوی الیاف پشمی، صابون پس شور، صابون لکه بر و… از آن جمله اند.

صنعت نساجی

یکی از کهن ‌ترین صنایع بشری صنعت نساجی است. نیاز به لباس و پوشاک پس از نیاز به غذا و مسکن همواره از نیازهای اولیه انسان ها محسوب می شده است. آثاری از بافندگی و نساجی به دست آمده است که به دوره پارینه‌سنگی برمی گردد. آثاری از بافندگی در دوران نوسنگی در سوئیس نیز کشف شده ‌است. صنعت نساجی در ابتدا تنها به تولید نخ محدود بود اما با گذشت زمان تمام انواع پوشاک و منسوجات را شامل گشت. صنعت نساجی همه مراحل تولید الیاف، تبدیل الیاف به نخ، تبدیل نخ به پارچه و فرایندهای تکمیلی را شامل می شود. رنگرزی، چاپ و دوزندگی پارچه ها نیز مربوط به صنعت نساجی می‌شوند.

بسیاری از محصولات نساجی تا پیش از انقلاب صنعتی در خانه و بدون استفاده از ماشین آلات ساخته می‌ شد. اما با انقلاب صنعتی، صنایعی همچون نساجی رشد بسیار چشمگیری داشتند. تولید دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی موجب ایجاد کارخانه‌های تولید و گسترش این صنعت شد. ماکو از اختراعات کلیدی این صنعت بود که به رونق و توسعه هرچه بیشتر صنعت نساجی منجر شد و امکان استفاده از پارچه را فراهم نمود.

انواع الیاف

کاربرد محافظ الیاف پشم چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
کاربرد محافظ الیاف پشم چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

الیاف طبیعی

به الیافی که از فراورده‌ های جانوری نظیر گوسفند، بز، خرگوش، کرم‌ ابریشم حاصل می آیند، الیاف طبیعی گفته می‌شود. همچنین الیاف به دست آمده از گیاهانی همچون پنبه، کتان، کنف، سیزال نیز الیاف طبیعی هستند. برخی از الیاف طبیعی هم از ترکیبات معدنی همچون آزبست حاصل می ‌آیند. الیاف گیاهی از قسمت های مختلف گیاه مانند بذر ( پنبه)، ساقه (کتان، کنف و جوت) و برگ ( سیزال) حاصل می آیند. تمامی الیاف طبیعی قبل از مصرف و شروع فرآیند نساجی نیاز به یک پاک‌ کردن یا شستشوی اساسی دارند تا چربی ها و کثیفی ها از آن ها گرفته شود. در صنعت نساجی برای شست و شوی این الیاف و آماده سازی آن ها از ترکیبات مختلفی استفاده می شود.

الیاف مصنوعی

علاوه بر الیاف طبیعی از الیاف مصنوعی نیز در صنعت نساجی استفاده می شود. ریسندگی از یک پلیمر در محیطی مناسب به تولید الیاف مصنوعی منجر می گردد. در ریسندگی مرطوب (ریون) از محیطی برای سفت ‌شدن استفاده می شود. در ریسندگی خشک (استات و تری ‌استات) نیز پلیمر را در حلالی حل‌ کرده که با حرارت ‌دادن محفظه تبخیر گشته و از محفظه خارج می‌ گردد. نخ ‌ریسی مذاب (نایلون و پلی‌ استر)، پلیمر استخراج شده را در مجاورت هوا یا گاز قرارداده و سپس سفت می کنند. این الیاف مصنوعی که به آن ها اشاره شد، طول بالایی می توانند داشته باشند. از کاربرد محافظ الیاف پشم برای جلوگیری از آسیب الیاف پشم (طبیعی) و پلی استر (مصنوعی) استفاده می شود.

پشم چیست

به الیاف نرم و فرخورده ای که به طور عمده از پشم گوسفند به دست می آید، در اصطلاح پشم گفته می شود. الیاف پشمی به طور گسترده ای در صنعت نساجی به کار می روند. درجات مختلف پشم بسیار کوچک و نازک هستند. این الیاف را می توان تحت فشار در هم بافت، درست مانند نمد. بسته به ظرافت و میزان فر الیاف انواع مختلفی از طبقه بندی الیاف پشمی وجود دارد. خاصیت مجعد بودن یا فرخوردگی پشم، خاصیت ارتجاعی قابل توجهی برای آن بوجود آورده است. بنابراین پارچه های پشمی به دلیل داشتن خواص ارتجاعی، استحکام کششی بالا و داشتن خواص کشسانی مطلوب بهتر از دیگر پارچه های الیاف طبیعی شکل خود را حفظ خواهند نمود. سبک بودن و توانایی جذب رطوبت و حفظ گرما از دیگر مزایا مصرف الیاف پشمی است.

قطر و طول الیاف، مقدار مواد گیاهی و مواد خارجی موجود در پشم گوسفند بر کیفیت پشم تاثیر خواهند گذاشت. البته براساس نژاد گوسفند قطر الیاف متفاوت خواهد بود. قطر الیاف در نوع استفاده از پشم مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب از الیاف پشمی با قطر کوچکتر یا پشم های نازک در تولید پوشاک استفاده می شود. پشم ساخته شده از الیاف با قطر بزرگ تر یا پشم ضخیم نیز برای تولید فرش و قالیچه استفاده خواهد شد.

همان طور که در بالا اشاره کردیم، الیاف پشمی به دلیل طبیعی بودن و داشتن خواص مطلوب از کارایی بالایی برخوردارند. اما برای حفظ کیفیت و محافظت از آن ها در حین فرآیند تولید نیاز است تا از ترکیبات مختلفی استفاده شود. برای محافظت از این الیاف از خواص محافظ الیاف پشم استفاده می شود.

محافظ الیاف پشم چیست

الیاف پشمی از الیاف طبیعی و پرمصرفی هستند که در صنایع نساجی بسیار کاربرد دارند. این الیاف دارای خواص ویژه ای بوده و از این رو در تولید پارچه و الیاف استفاده می شوند. کاربرد محافظ الیاف پشم در صنعت نساجی جهت حفاظت از الیافی که حاوی پشم هستند استفاده می شود. از خواص محافظ الیاف پشم در رنگرزی الیاف پشمی و پلی استر در دماهای بالا استفاده می شود تا به کیفیت الیاف آسیبی نرسد. استفاده از محافظ الیاف پشم یکی از موارد مهم در صنعت نساجی است.

کاربرد محافظ الیاف پشم

این ماده به دلیل داشتن خواص مطلوب در تولید الیاف از کاربرد زیادی در نساجی برخوردار است. در ادمه برخی از موارد مصرف محافظ الیاف پشم اشاره شده است.

کاربرد این ماده در فرآیند رنگرزی مخلوط های پلی استر- پشم در دماهای بالاتر از ۱۰۰ درجه سانتی گراد استفاده می شود. زیرا الیاف پشم ممکن است با توجه به زمان و دمای رنگرزی مورد آسیب قرار بگیرند.

محافظت از الیاف و خواص آن توسط این محصول در رنگرزی هایی با دمای ۱۲۰ درجه انجام می گیرد. کاربرد این ماده فرم پارچه رنگ شده را حفظ خواهد نمود.

دلایل استفاده از محافظ الیاف پشم

اغلب فرآورده های پشمی نسبت به سایر محصولات مشابه وزن کمتری دارند. سبک تر هستند. درواقع تارهای پشم از الیاف نظیر خود با همان قطر و اندازه، سبک تر هستند. بنابراین محصولاتی که با پشم تولید می شود، سبک تر بوده در فصل زمستان نیز بسیار گرم تر خواهند بود.

تارهای پشمی نسبت به سایر تارها از قابلیت ارتجاع و مقاومت در مقابل عوامل خارجی برخوردار بوده و مقاومت بیشتری هم از خود نشان می دهند. این الیاف با دوام تر بوده و دیرتر فرسوده یا کهنه می شوند. لازم به ذکر است که قابلیت ارتجاعی پشم بسیار زیاد است و باید به گونه ای آن را فرآوری نمود که خواصش حفظ گردد.

پوشاندن و محافظت از بدن مهم ترین کارکرد لباس است. اشعه های مختلف به خصوص اشعه UV از جمله عوامل آسیب زا به بدن هستند. برای محافظت در برابر این اشعه به پوشیدن لباس های پشمی توصیه شده است.

پشم قابلیت اشتعال ندارد. اما اگر به طور مستقیم در معرض آتش قرار گیرد، می سوزد. سبک و طبیعی بودن نیز از ویژگی های مهم این الیاف است.

همان طور که اشاره شد خواص مختلفی در استفاده از پشم وجود دارد. این الیاف دارای خواص منحصربفردی هستند که آن ها را به محصولاتی پرطرفدار مبدل ساخته است. کاربرد محافظ الیاف پشم با حفظ خواص و ویژگی های مطلوب این الیاف آن ها را برای فرآیند های رنگرزی مهیا می سازد.

کاربرد محافظ الیاف پشم چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
کاربرد محافظ الیاف پشم چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

مزایا محافظ الیاف پشم

  • مانع نمدی شدن الیاف پشمی می گردد.
  • از کاهش یافتن مقاومت الیاف پشمی جلوگیری به عمل می آورد.
  • نرمی و لطافت مطلوبی در الیاف ایجاد می کند.
  • در فرآیند رنگرزی با سایر مواد کمکی سازگار است.
  • از شکستگی الیاف جلوگیری کرده و مانع آسیب به الیاف پشم می گردد.
  • در محیط های اسیدی متوسط نیز اثر گذاری دارد..

نحوه و مقدار استفاده از محافظ الیاف پشمی

  1. استفاده از محافظ الیاف پشمی در فرآیند رنگرزی مخلوط های پشم و پلی استر و دمای ۱۲۰ درجه سانتی گرد مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. با افزودن ۲ تا ۳ درصد از محافظ پشم، بسته به وزن پارچه و با توجه به نوع پشم در دماهای بالا از آسیب به الیاف جلوگیری می ‌شود.
  3. مقدار مصرف محافظ الیاف پشمی در الیاف پشمی و پلی استر ۲ تا ۵ گرم در لیتر خواهد بود.
  4. توجه شود که با افزودن حرارت زمان رنگرزی کاهش خواهد یافت. البته این کاهش زمان عملیات نباید بیش از ۳۰ دقیقه باشد.

نحوه نگهداری محافظ الیاف پشم

نگهداری در دمای ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد و در ظروف کاملا در بسته صورت می پذیرد. این ماده باید به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری گردد. محصول مورد نظر باید از یخ زدگی محافظت گردد. قبل از مصرف باید ظرف حاوی محصول را به خوبی هم زد.

قیمت محافظ الیاف پشم

قیمت محافظ الیاف پشم تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. کیفیت و قیمت مواد اولیه بر قیمت نهایی این محصول تاثیر بسزایی دارد. نرخ ارز و شرکت تولید کننده نیز بر قیمت این محصول موثرند. توجه شود که تولیدات ایرانی قیمتی پایین تر نسبت به محصولات خارجی دارند. از طرفی نرخ ارز نیز بر قیمت محصولات خارجی تاثیر بیشتری دارد.

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت وزن و حجم خریداری شده است. بدیهی است هرچه مقدار بیشتری از محصول خریداری شود، قیمت بیشتری هم خواهد داشت.

خرید و فروش محافظ الیاف پشم

خرید و فروش محافظ الیاف پشم در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد. محافظ پشم از ترکیبات پرکاربرد در نساجی است. امروزه با افزایش جمعیت جهان تقاضا برای پوشاک و پارچه رو به افزایش نهاده است. بنابراین با گسترش صنعت نساجی تقاضا برای ترکیبات مورد نیاز جهت فرآیندهای صنعتی مرتبط با آن نیز رو به افزایش نهاده است. برای خرید محافظ الیاف پشمی می‌توان به روش های حضوری یا غیر حضوری اقدام نمود. با خرید از سایت های معتبر عرضه کننده مواد شیمیایی صنعتی می توان بدون واسطه اقدام به خریدی بصرفه نمود.

بازار خرید و فروش این ماده در ایران نیز پررونق است. زیرا در کشور ما ایران نیز کارخانه های متعدد نساجی در حال فعالیت بوده و برای افزایش کیفیت از این محصولات استفاده می کنند.

کاربرد محافظ الیاف پشم چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
کاربرد محافظ الیاف پشم چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

سخن آخر 

در این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و دلایل مصرف محافظ الیاف پشم پرداختیم. این ترکیبات موجب حفظ خواص پشم گشته و بعلاوه نرمی و لطافت مطلوبی به آن می بخشند. بنابراین با کاربرد این ماده در فرآیند رنگرزی در دمای بالا می توان از آسیب های احتمالی به الیاف جلوگیری نمود. خرید و فروش این ترکیبات به دلیل کاربرد در نساجی بسیار صورت می پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا