Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

۶ روش‌ موثر طبیعی تضمین کننده زیبایی پوست بدون عوارض جانبی

پوست و مو از اعضای بسیار حساس انسان است که نقش مهمی در زیبایی و سلامت دارد. از این رو، داشتن پوست و موی زیبا به مراقبت و برنامه منظم نیاز دارد. آکنه، جوش صورت، پیری پوست، آفتاب سوختگی، موخوره، شوره سر، خشکی و ریزش موها را می توان با مواد و روش های طبیعی درمان کرد.

به همین دلیل، شناخت درست نوع پوست و مو، مشکلات آن ها، استفاده از مواد طبیعی و روش های مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به معرفی روش های زیبایی پوست و مو با مواد طبیعی می پردازیم.

فهرست مطالب

زیبایی پوست با مواد طبیعی

وازلین به زیبایی پوست کمک می کند

وازلین یکی از قدیمی ترین روغن های معدنی است که به حفظ رطوبت پوست کمک می کند. این ماده در اکثر لوسیون های بهداشتی و کرم های نرم کننده وجود داشته و پایه روغنی اصلی این محصولات است. وازلین علاوه بر حفظ رطوبت پوست و کاهش چین و چروک، برای پر پشت کردن مژه و ابرو، پاک کردن آرایش و حفاظت از دندان ها بسیار مفید است.

ژل آلوئه ورا موجب جوانسازی پوست می شود

گیاه آلوئه ورا برای لطافت و نرمی پوست، جوانسازی، رفع چین و چروک، رفع التهاب، آبرسانی و درمان جای جوش و آکنه بسیار مفید است. ژل موجود در برگ های این گیاه خاصیت میکروب کشی، آبرسانی و ضد التهابی دارد.

برای این منظور، برگ آلوئه ورا را از وسط باز کرده و ژل آن را به وسیله ی قاشق خارج کنید. سپس، آن را با کوشت کوب برقی یا میکسر به ژل یک دست تبدیل کرده و داخل یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی درب دار قرار دهید. با این روش می توان ژل آلوئه ورا را برای مدت طولانی داخل یخچال نگهداری کرد.

ژل آلوئه ورا موجب جوانسازی پوست می شود
ژل آلوئه ورا موجب جوانسازی پوست می شود

چای کیسه ای برای رفع پف زیر چشم موثر است

بافت و پوست اطراف چشم بسیار لطیف و حساس است. به همین دلیل، به راحتی در اثر گذر زمان یا فشار های فیزیکی دچار کبودی، سیاهی و تورم می شود.

استفاده از چای کیسه ای، یکی از آسان ترین و ارزان ترین روش های کاهش پف زیر چشم است. از این رو، دو عدد چای کیسه ای بابونه یا چای سبز را به مدت یک دقیقه درون آب داغ قرار داده و سپس خارج کنید. پس از سرد شدن آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی پلک چشم قرار دهید.

تعویض رو بالشی در حفظ زیبایی پوست و مو موثر است

استفاده از پارچه های زبر و طرح دار سبب فشار فیزیکی به پوست صورت می شود. زیرا صورت در طول شب برای ساعت های طولانی روی بالش قرار داشته و فشار زیادی را متحمل می شود.

علاوه بر این، روبالشی ها مستعد جذب مبکروب ها و عوامل قارچی هستند. بنابراین، برای داشتن پوست و موی زیبا، توصیه می شود همیشه پارچه روبالشی را تمیز نگاه دارید.

روغن بادام موجب پاکسازی پوست صورت می شود

مواد معدنی موجود در روغن بادام، به خصوص روغن بادام تلخ، جذب پوست می شود. به همین دلیل این روغن از خاصیت پاک کنندگی پوست و مو برخوردار است. روغن بادام سبب رطوبت رسانی و تقویت پوست صورت هم می شود.

چای سبز روشن کننده پوست است

برای رفع مشکلات پوستی مختلف مانند خشکی و چین و چروک، بهتر است از پاک کننده های طبیعی به عنوان تونر استفاده کرد. برای انجام این کار، مقداری چای سبز را به مدت پنج دقیقه داخل آب داغ ریخته و پس از خنک شدن، آن را به وسیله پد روی پوست صورت بمالید.

چای سبز روشن کننده پوست است
چای سبز روشن کننده پوست است

جوانسازی پوست صورت با ماسک عسل، زردچوبه و ماست

این ماسک به دلیل داشتن خواصی چون پاک کنندگی، ایجاد خاصیت قلیایی و استفاده از مواد کاملا طبیعی برای زیبایی پوست بسیار موثر است. برای تهیه این ماسک صورت، یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق چای خوری زرد چوبه را با هم ترکیب کرده و روی پوست تمیز صورت قرار دهید. پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، صورت را با آب سرد شستشو دهید.

پارافین تراپی موجب جوانسازی پوست می شود

پارافین یک روغن معدنی مفید است که از مواد هیدروکربنی تهیه می شود. روش پارافین تراپی یا پارافین درمانی، با اعمال حرارت موضعی همراه است. این امر برای جوانسازی پوست صورت کاربرد زیادی دارد.

با استفاده از پارافین تراپی می توان منافذ پوست را پاک سازی کرده و جریان خون رسانی به سطوح بیرونی پوست را تشدید نمود. همین امر سبب جوانسازی پوست صورت می شود.

ماسک دارچین و موز در زیبایی پوست موثر است

استفاده از ماسک دارچین و موز برای بهبود جوش و آکنه صورت مفید است. در این روش، یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با مقداری موز و عسل ترکیب کرده و برای پانزده دقیقه روی پوست صورت قرار دهید.

تمشک و روغن نارگیل در داشتن لب های زیبا موثر است

خشکی، سیگار، نور خورشید، آلرژی و … از جمله عواملی هستند که موجب از بین رفتن زیبایی لب ها می شود. برای داشتن لب های زیبا، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را داخل ماهیتابه حرارت دهید.

سپس شعله را خاموش کرده و چهار عدد تمشک قرمز یخ زده داخل آن بیاندازید. از ترکیب آن ها یک اسموتی تهیه کرده و آن را داخل یخچال قرار دهید. سپس با انگشتان تمیز خود، آن را روی لب های خود بمالید.

حرکات یوگا به لیفت صورت کمک می کند

حرکات یوگا به لیفت صورت کمک می کند
حرکات یوگا به لیفت صورت کمک می کند

برای داشتن پوستی سفت و لطیف، باید گردش خون را در صورت خود افزایش دهید. یکی از روش های آن، انجام حرکات یوگا است. برای این امر، روی زمین دراز بکشید. دستان خود را شبیه به شنا روی زمین قرار داده، پا و زانوی خود را صاف کنید.

سپس به آرامی پای خود را خم کرده و انگشت پای خود را لمس کنید. این حرکت در زیبایی صورت بسیار موثر است. تا زمانی که احساس راحتی می کنید، مثلا حدود ۵ دقیقه در این پوزیشن قرار بگیرید.

گیاه ارنیکا تیرگی های زیر چشم را از بین می برد

تیرگی زیر چشم معمولا به دلیل کمبود خواب و الرژن ها، کمبود مواد مغذی، تغییرات هورمونی و بالا رفتن سن ایجاد می شود. ارنیکا گیاهی گل دار از خانواده آفتابگردان است که گلبرگ های زرد دارد. ژل طبیعی این گیاه مانند دارو عمل کرده و مصرف آن ورم، سیاهی و پف زیر چشم را از بین می برد.

چای سبز به عنوان تونر سبب روشن شدن پوست می شود

اگر پوستی خشک، ناسالم و پیر دارید، از یک پاک کننده طبیعی به عنوان تونر استفاده کنید. بعد از این که صورت را شستید، چای سبز کیسه ای را به مدت ۵ دقیقه داخل آب جوش قرار دهید. اجازه دهید چای کیسه ای در دمای اتاق خنک شود. سپس آن را داخل بطری اسپری ریخته و به پد صورت اسپری کنید.

روغن درخت چای جوش ها را کاهش می دهد

یکی از راه های مناسب برای جلوگیری از جوش، درمان آکنه ها و کاهش چربی صورت است. روغن درخت چای که از برگ درخت چای تهیه می شود دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی است.

به این ترتیب، عفونت های باکتریایی را از بین برده و التهاب را کاهش می دهد .این روغن آکنه، قرمزی و تورم را نیز کاهش داده و در نتیجه کیفیت کلی پوست را بالا می برد.

روغن درخت چای جوش ها را کاهش می دهد
روغن درخت چای جوش ها را کاهش می دهد

برای این منظور، یک الی دو قطره از این روغن را مستقیما به پوست خود بزنید. روغن درخت چای می تواند به عنوان یک پاک کننده، سرم آبرسان و مرطوب کننده عمل کند. همچنین می توان چند قطره از این روغن را با کرم مرطوب کننده ترکیب و دو الی سه بار در روز، به صورت خود زد.

مصرف چای بابونه سبب رفع خستگی پوست می شود

گاهی اوقات زمان زیادی برای از بین بردن جوش، پف یا رفع خستگی پوست حساس ندارید و دوست دارید با روشی سریع این مشکلات را برطرف کنید. در چنین شرایطی چای بابونه را داخل قالب یخ بیاندازید. سپس تکه های یخ را برای مدتی روی پوست خود قرار دهید تا شادابی و شفافیت پوست برگردد.

زیبایی مو با مواد طبیعی

وازلین به درمان موخوره کمک می کند

یکی از مشکلات رایج موی سر موخوره است که به دلیل استفاده بیش از حد از رنگ مو، مواد شیمیایی، شامپو های اسیدی و قلیایی و دستگاه های حرارتی مانند سشوار، ویو و اتو مو ایجاد می شود.

موخوره باعث دو شاخه شدن بخش انتهایی مو می شود. به همین دلیل اگر درمان نشود، به بخش های بالاتر ساقه مو گسترش یافته و جنس موی سر را ضعیف خواهد می کند.

از آن جایی که موخوره در اثر خشکی شدید مو به وجود می آید، توصیه می شود نوک انگشتان خود را به وازلین آغشته کرده و به نوک موی سر بمالید. با این روش، موی سر آبرسانی شده و موخوره درمان می شود.

سرکه سیب سبب شفافیت مو می شود

سرکه سیب خانگی ماده ای مناسب برای شفاف سازی و حفظ سلامت موی سر است. این ماده موی سر را از شلی و بی حالتی خارج کرده و ظاهر محکم تری به آن می دهد. پس از شستشوی موی های خود با شامپو، مقداری سرکه سیب را در لیوان ریخته و با آب ترکیب کنید. سپس موی سر را با این محلول آبکشی کنید.

سرکه سیب سبب شفافیت مو می شود
سرکه سیب سبب شفافیت مو می شود

روغن نارگیل شوره سر را درمان می کند

یکی از علائم خشکی شدید پوست کف سر، شوره سر است. درمان شوره سر به روش های مختلف و با استفاده از مواد شیمیایی و گیاهی متفاوتی انجام پذیر است. یکی از روش های رایج برای این منظور، استفاده از روغن های گیاهی مفید نظیر روغن نارگیل است.

روغن نارگیل می تواند سبب آبرسانی پوست کف سر و ساقه موها شود. از این رو توصیه می شود ۲ ساعت پیش از رفتن به حمام، مقدار کمی از روغن نارگیل را به موی خود آغشته کنید.

مصرف امگا ۳ سبب شادابی موها می شود

با گنجاندن مواد غذایی سرشار از امگا ۳ در برنامه غذایی، موهایی شاداب خواهیم داشت. از مواد غذایی که دارای امگا ۳ هستند می توان به ماست، بذر کتان، غلات و غذاهای دریایی مانند شاه ماهی اشاره کرد.

مصرف ویتامین A برای تقویت موی سر موثر است

مصرف انواع ویتامین ها در رشد و زیبایی مو تاثیر گذار هستند. در این میان، ویتامین A یکی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز پوست و موی سر است. این ویتامین دارای آنتی اکسیدان بوده خاصیت آبرسانی دارد. به همین دلیل، از خشکی پوست و مو جلوگیری می کند. اسفناج ، هویج و زرده تخم مرغ دارای ای ویتامین هستند.

ویتامین بیوتین (ب۷) سبب تقویت مو می شود

ویتامین بیوتین یکی از موثرترین ویتامین ها برای تقویت موی سر است. این ویتامین به حفظ آمینو اسید های بدن  کمک کرده و از شکستگی موها جلوگیری می کند. از مواد غذایی حاوی ویتامین بیوتین می توان مخمر، گردو، بادام و تخم مرغ را نام برد.

ویتامین بیوتین (ب7) سبب تقویت مو می شود
ویتامین بیوتین (ب۷) سبب تقویت مو می شود

ویتامین ب ۱۲ از ریزش مو جلوگیری می کند

برای جلوگیری از ریزش مو باید از مواد غذایی حاوی ویتامین ب ۱۲ استفاده کرد. این ویتامین به جذب آهن کمک می کند. کمبود آهن و ویتامین ب ۱۲موجب ریزش مو می شود. از مواد غذایی حاوی ویتامین ب ۱۲ می توان به تخم مرغ، شیر و پنیر اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا