Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مزاج بلغمی چیست؟ راهکار لاغری سریع بلغمی ها بدون دارو

مزاج بلغمی یکی از چهار مزاج در طب سنتی است که از طریق معده تولید و وارد خون می شود و سپس در تمام سطح بدن جریان پیدا می کند. این مزاج به عنوان طبع سرد و مرطوب شناخته می شود. افرادی که داری این مزاج هستند دارای ویژگی های ظاهری مانند موی نازک و پوست و موی روشن هستند و چاقی آنها نیز به صورت اندام گلابی شکل است به این معنا که چربی بیشتر در ناحیه شکم و پهلوی این افراد ذخیره می شود.

افراد بلغمی برای لاغری سریع بهتر است مواد غذایی مانند گوشت شتر و گوسفند و گنجشک را به همراه ادویه جات گرم مانند هل و دارچین و زیره و زنجبیل و…و سبزیجاتی مانند کرفس، نعناع و ریحان و ترخون مصرف کنند. این افراد از نظر رژیم غذایی همچنین می توانند از انواع کلم و گردو و لیمو ترش نیز استفاده کنند و از انواع لبنیات، ترشی و شوری، گوشت گاو و گوساله، مرغ و ماهی و انواع غذاهای فرآوری شده و کافئین دوری کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خودشناس مزاج بلغمی

مزاج بلغمی یک مزاج مرطوب و سرد و یکی از چهار مزاج موجود در طبیعت است. این مزاج نیز مانند سایر مزاج ها دارای علائم و ویژگی های ظاهری است که کارشناسان طب سنتی در تشخیص آن می توانند به شما کمک کنند. بلغم بطور کلی مربوط به سیستم ایمنی وغدد لنفاوی است و چیزی شبیه به سفیده تخم مرغ است.

افرادی که این مزاج را دارند در حالت عادی و در صورت رعایت سبک زندگی متعادل مشکلی نخواهند داشت. اما در صورتی که موارد لازم جهت متعادل سازی مزاج را رعایت نکنند اغلب دچار چاقی در شکم و پهلو، نفخ معده و مشکلات گوارشی خواهند شد.

راههای درمان مزاج بلغمی

برای درمان غلبه بلغم می توان از راهکارهای خانگی و یا نسخه های طب سنتی استفاده کرد در اینجا چند نمونه آورده شده است:

استفاده از بادکش

برای دفع بلغم از خون فرد دارای مزاج بلغمی کارشناسان انجام چندین جلسه بادکش را توصیه می کنند که می تواند به کاهش تجمع و غلبه بلغم کمک کند.

پرهیز مصرف غذاهایی با طبع سرد

برای کاهش بلغم و علائم آزاردهنده آن بهتر است این افراد از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی مانند انواع لبنیات، سرکه، ترشیجات، شورها و قهوه و نسکافه، میوه های ترش و اسیدی، کره گیاهی و نوشابه و انواع غذاهای فست فودی تا مدتی خودداری کنند.

استفاده از داروی پی ال ام شف

غلبه بر بلغم می تواند به صورت اختلالات هضم و بی اشتهایی و در ادامه به صورت زخم معده خود را نشان دهد. داروی گیاهی پی ال ام شف به عنوان یک درمان برای این مشکل به سرعت می تواند مفید و موثر باشد. بهتر است قبل استفاده از پزشک طب سنتی برای میزان مصرف، طریقه مصرف و مدت زمان مصرف مشاوره بگیرید.

خودشناس مزاج بلغمی
خودشناس مزاج بلغمی

انواع مزاج ها

مزاج ها بطور کلی به چهار دسته تقسیم می شوند:

مزاج صفراوی یا گرم و خشک

افراد دارای مزاج گرم و خشک یا صفراوی اندام لاغری دارند و رنگ پوست آنها زرد است. این افراد پوست گرم و خشکی دارند و تحمل گرما و فصل تابستان برایشان دشوار است. آنها دهانی خشک دارند و به شدت نیز دچار عطش هستند. این افراد به سرما علاقه دارند و فصل زمستان و پاییز بهترین فصل برای این افراد است. آنها اغلب غذاها و مواد خوراکی ترش و اسیدی و مواد غذایی دارای طبع سرد را مصرف می کنند و تمایل بسیار کمی به مصرف مواد غذایی شیرین و دارای طبع گرم دارند. این افراد همچنین باهوش، فعال و اجتماعی هستند و خیلی زود عصبانی می شوند و خیلی زود هم آرام می شوند.

مزاج دموی یا گرم و تر

افراد دارای مزاج دم و یا گرم و تر درشت اندام و دارای پوست سرخ و سفید و موهای پرپشتی هستند. خواب راحتی دارند و بی خوابی نیز آنها را اذیت نمی کند و به خوبی با بی خوابی کنار می آیند. این افراد کلا تحمل گرما و یا سرمای زیاد را ندارند ولی ترجیح می دهند که در مناطق و شرایط خنک قرار بگیرند.

تقریبا همه نوع غذا رو دوست دارند و تمایل یکسانی به مواد غذایی ترش و شیرین نشان می دهند و پوست این افراد هنگام لمس اغلب گرم و مرطوب به نظر می آید. این افراد اغلب به عنوان رهبر خود را نشان می دهند و بسیار شجاع و نترس هستند. رفتار بسیار آرامی دارند ولی عصبانیت های بسیار غیرقابل کنترلی نیز از خود نشان می دهند.

مزاج بلغمی یا سرد و مرطوب

افراد دارای مزاج بلغمی یا سرد و مرطوب غالبا افراد چاق و دارای چربی هستند که پوست سفید و موهای کم پشتی دارند. این افراد اغلب خواب زیادی دارند و به دلیل رطوبت بدنی عطش ندارند و کمتر دچار تشنگی می شوند. این افراد تمایلی به مصرف ترشیجات نشان نمی دهند و اغلب به شدت تمایل به مصرف گرمی جات و شیرینی دارند. این افراد غیراجتماعی، درونگرا و صبور هستند و کمتر پیش می آید که به شدت عصبانی شوند.

مزاج سودایی یا سرد و خشک

افراد دارای مزاج سودایی یا سرد و خشک اغلب لاغر و کم خواب هستند. به شیرینی و گرمی جات بیشتر از ترشیجات و مواد غذایی دارای طبع سرد تمایل نشان می دهند و علاقه فراوانی به فصل تابستان و گرما دارند. این افراد بسیار منظم و حسابگر هستند و به دلیل ترشح صفرا رنگ آنها اغلب زرد و پوستشان گرم و خشک است.

علائم مزاج بلغمی

علائم مزاج بلغمی علاوه بر ویژگی های ظاهری مانند مو و پوست روشن شامل سردی دست و پا، سستی و خواب آلودگی، مشکل در هضم غذا (این افراد معده ضعیفی دارند) و دفع زیاد ادرار است. آنها اغلب دچار کمردرد و پا درد می شود و همچنین این افراد غالبا از تپش قلب و تنگی نفس نیز رنج می برند. بهتر است دقت کنید که در هر فردی که دارای مزاج بلغمی است ممکن است تمامی این علائم وجود نداشته باشد اما تحقیقات نشان داده است که تمامی افراد مزاج بلغمی در طول زندگی خود این علائم را بارها تجربه کرد اند.

این افراد برای اینکه بتوانند در طول زندگی خود این علائم را کمتر تجربه کنند لازم است سبک زندگی خود را تغییر دهند و یا بر طبق نظر کارشناسان طب سنتی مزاج خود را اصلاح کنند. برای کمک به سلامت خود این افراد بهتر است تا حد امکان در مناطق گرم و خشک زندگی کنند زیرا بلغمی ها دارای مزاج سرد و مرطوب هستند و زندگی در مکان هایی مانند شمال کشور که میزان رطوبت بسیار بالاست می تواند درد کمر و پا و قولنج را در این افراد تشدید کند.

همچنین بهتر است در کنار توجه به محل زندگی از مواد خوراکی که می تواند علائم این مزاج را تشدید کند نیز تا حد امکان خودداری کنند. این افراد بهتر است تا جایی که ممکن است از خوردن غذاهای دارای طبع سرد پرهیز کنند و یا در صورت مصرف این غذاها را همراه با ادویه های گرم استفاده کنند تا با ایجاد اعتدال بتوانند از ایجاد علائم بلغم در بدن خود جلوگیری کنند.

علائم مزاج بلغمی
علائم مزاج بلغمی

دمنوش لاغری برای مزاج بلغمی

مزاج بلغم یکی از مزاج های چهارگانه است که دارای طبع سرد و مرطوب است و در صورت مصرف بیش اندازه مواد خوراکی و نوشیدنی با طبع سرد افراد دچار غلبه بلغم و اضافه وزن و حتی مشکلات گوارشی و قلبی خواهند شد. یکی از راه های دفع بلغم و کمک به کاهش وزن در این افراد استفاده از دمنوش های مناسب این مزاج است. در اینجا چند نمونه دمنوش مناسب افراد بلغمی آورده شده است:

دمنوش به لیمو

این دمنوش دارای طبع گرم و خشکی است و یک پیشنهاد مناسب برای افرادی است که مزاج بلغمی دارند. این دمنوش علاوه بر کمک به کاهش وزن برای درمان گلو درد، تب، مشکلات گوارشی و کم خوابی نیز استفاده می‌شود. گیاه به لیمو حاوی ترکیباتی به نام فنول است که می تواند به پاکسازی بدن و از بین بردن رادیکال‌های آزاد کمک کند. این دمنوش همچنین حاوی مقادیر بسیار بالایی آنتی‌اکسیدان است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند و همچنین با کاهش اشتها می تواند در کاهش وزن افراد بلغمی نیز موثر باشد.

برای تهیه این دمنوش در یک فنجان آب جوش مقداری به لیموی خشک بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد سپس این دمنوش را به همراه یک قاشق عسل مصرف کنید. بهتر است این دمنوش را قبل از وعده غذایی مصرف کنید.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه دارای طبع گرم و خشک است که می تواند با کم کردن میزان بلغم در کاهش وزن افراد دارای مزاج بلغمی تاثیر مثبتی داشته باشد. برای تهیه این دمنوش گل بابونه را همراه با یک لیوان آب جوش داخل قوری ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و سپس دمنوش خود را با مقدار کمی نبات یا عسل طبیعی میل کنید. این دمنوش در کنار رژیم غذایی لاغری برای طبع بلغمی توصیه می‌شود و بهتر است دو بار در روز قبل از وعده های غذایی این دمنوش را مصرف کنید. البته در دوران بارداری منع مصرف دارد.

دمنوش دارچین

دمنوش دارچین یکی از دمنوش های دارای طبع گرم و معطر است که علاوه بر خاصیت لاغری و کمک به کاهش وزن خاصیت پاکسازی و ضدعفونی کنندگی نیز دارد. با مصرف مداوم این دمنوش افراد بلغمی می توانند از تجمع بلغم جلوگیری کنند. افراد بلغمی برای تهیه این دمنوش می توانند دو تکه چوب دارچین را با ۳ فنجان آب جوش برای به مدت ۳۰ دقیقه دم کنند و در نهایت این دمنوش را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مصرف کنند.

دمنوش بادرنجبوریه

بادرنجبویه یکی از گیاهان مفید در طب سنتی است که دارای طبع خشک و گرم است. کارشناسان طب سنتی مصرف این گیاه را به صورت دمنوش برای لاغری افراد بلغمی‌ و برای غلبه بر طبع سرد و تر توصیه می کنند. برای تهیه این دمنوش گیاهی یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه را داخل قوری بریزید و ۲ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دمنوش گیاهی خوش عطر شما دم بکشد. این دمنوش را باید یک ساعت قبل از غذا میل کنید. اگر دمنوش بادرنجبویه را همراه با عسل و یا نبات ترکیب کنید، تاثیر بیشتری روی طبع سرد و تر و غلبه بر بلغم دارد.

دمنوش بهارنارنج

بهارنارنج یکی دیگر از دمنوش‌ های پرمصرف و رایج است که به افراد بلغمی توصیه می‌شود. این دمنوش گیاهی معطر دارای طبع گرم و خشک است که می تواند در کاهش وزن همه افراد موثر باشد. برای درست کردن این دمنوش یک قاشق غذاخوری از این گیاه را به همراه دو لیوان آب داخل قوری بریزید تا به جوش بیاید. سپس زمان بدهید تا دمنوش شما دم بکشد و این دمنوش را یک بار در روز قبل از ناهار همراه با عسل یا نبات مصرف کنید.

دمنوش لاغری برای مزاج بلغمی
دمنوش لاغری برای مزاج بلغمی

چای سبز برای مزاج بلغمی

چای سبز دارای طبع سرد و خشک و فواید سلامتی بسیار زیادی است و می تواند به افراد بسیار زیادی برای درمان مشکلات و بیماری ها کمک کند البته باید این موضوع را در نظر بگیریم که ممکن است این چای تاثیر مثبتی برای همه افراد نداشته باشد. بطور کلی در هنگام مصرف مواد غذایی باید به این نکته دقت کنید که طبع آن ماده غذایی با طبع یا مزاج شما یکسان و سازگار باشد.

چای سبز برای افرادی که مزاج گرم و خشک و یا گرم و مرطوب دارند بسیار مناسب است زیرا به این افراد کمک می کند که گرمی بدن آنها کاهش پیدا کند و تعادل ایجاد شود. در مقابل این چای برای افرادی که مزاج سرد دارند مناسب نیست زیرا به مروز زمان با مصرف این نوشیدنی دارای طبع سرد، سردی بدن افراد بلغمی افزایش پیدا کرده و باعث تجمع بلغم و ایجاد مشکلات دیگری خواهد شد.

البته اگر شما یک فرد بلغمی و علاقمند به مصرف چای سبز هستید بهترین راه برای استفاده از این چای مصرف مصلح در کنار مصرف این چای است. شما باید در کنار این چای از ادویه جات و یا مواد خوراکی که دارای طبع گرم هستند مانند دارچین ،زنجبیل و خرما و عسل استفاده کنید. این مواد خوراکی می توانند طبع سرد چای سبز را کنترل کرده و از ایجاد غلبه بلغم در شما جلوگیری کنند.

درمان مزاج بلغمی

عوامل بسیار زیادی می تواند در بهبود مزاج تاثیر بگذارد. یکی از عوامل مصرف مواد خوراکی است. برای بهبود و درمان مزاج بلغمی مصرف بعضی از مواد غذایی در وعده صبحانه می تواند علاوه بر کمک به بهبود هضم غذا و از تجمع بلغم نیز جلوگیری کند.

به عنوان مثلا مصرف تخم مرغ عسلی، پنیر به همراه زیره یا سیاه دانه، شیر گرم همراه با عسل، نان سنگک و ارده و کنجد به دلیل داشتن طبع گرم می تواند در درمان و اعتدال مزاج بلغمی موثر باشد.علاوه بر این مواد غذایی استفاده از داروهای گیاهی نیز می توانند به درمان علائم تجمع بلغم کمک کنند. یکی از این داروها شربت منضج بلغم است.

این شربت برای خارج شدن ماده ای که باعث ایجاد این مشکل شده است، استفاده می شود. به عنوان مثال هنگامی فرد مشکل صفراوی دارد این شربت می تواند به دفع صفرا و درمان مشکلات صفراوی کمک کند. شربت منضج به عنوان حل کننده برحسب مزاج بیمار انتخاب می شود. به عنوان مثال برای افراد بلغمی که بیماری به دلیل مصرف مواد غذایی با طبع سرد به وجود می آید باید شربت منضج برای پاکسازی گرمی به کار برده  شود.

همچنین این افراد برای درمان مزاج بلغم در کنار مصرف این شربت باید از مصرف سالاد کاهو و سالاد ماکارونی و ماست خودداری کنند و در کنار غذاهایی مانند انواع پلو و گوشت های سفید از ادویه هایی مانند فلفل و آویشن و زعفران استفاده کنند. افراد بلغمی بهتر است درمان خود را پیگیری کنند زیرا در صورت عدم توجه به تجمع بلغم دچار مشکلاتی مانند سفیدی مو ، آرتروز و روماتیسم در اندام های تحتانی بدن و همچنین چاقی، کند ذهنی و اضطراب های شبانه خواهند شد.

بلغمی ها چقدر اب بخورند

از دیدگاه طب سنتی آب باید به مقدار کافی مصرف شود. آب دارای طبع سرد و مرطوب است که مقدار مصرف آن می تواند در هر یک از افراد دارای مزاج های چهارگانه کاملا متفاوت باشد. در افرادی که دارای مزاج بلغمی و دارای طبع سرد و مرطوب هستند بهتر است مصرف آب کاملا به اندازه باشد. زیرا مصرف زیاد آب می تواند باعث تجمع بلغم در نواحی مفاصل این افراد شده و باعث شود این افراد به آرتروز مبتلا شوند.

همچنین بهتر است تا حد ممکن علاوه بر مصرف به اندازه آب از مصرف آب بسیار سرد که به شدت می تواند بر افزایش بلغم تاثیر بگذارد نیز خودداری کنند. زیرا باعث رماتیسم و ایجاد مفاصل خشک و همچنین ایجاد ساییدگی در ستون فقرات می شود. افراد بلغمی بهتر است آب را هم دمای محیط اتاق مصرف کنند و بهتر است از نوشیدن یکباره مقدار زیاد آب نیز خودداری کنند.

انواع مزاج
انواع مزاج

قویترین داروی ضد بلغم

مزاج بلغم مانند سایز مزاج ها در صورت داشتن سبک زندگی متعادل مشکلی برای افراد ایجاد نخواهد کرد اما زمانی که به دلایل متعدد افراد سبک زندگی ناسالم و کاملا مغایر با مزاج خود داشته باشند دچار مشکلات بی شمار و غلبه بلغم خواهند شد. هنگامی که میزان بلغم در بدن فرد دارای مزاج بلغمی به شدت افزایش داشته باشد دیگر نمی توان تنها با اصلاح رژیم غذایی این تجمع بلغم را درمان کرد بلکه نیاز به درمان قوی و استفاده از داروهای ضد بلغم خواهد بود.

یکی از قویترین داروهای ضد بلغم قرص نیاک است که به سرعت می تواند افزایش بلغم در بدن شما را درمان کند. این قرص باید با نظر پزشک سنتی در کنار رژیم غذایی و اصلاح مزاج مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین بهتر است قبل استفاده از یک پزشک طب سنتی مشاوره بگیرید. درصورت کم شدن علائم بهتر است درمان خود را کامل کنید و در طی مدت درمان از مصرف غذاهای ناسازگار با مزاج بلغمی خودداری کنید. این قرص هیچ گونه عارضه خاصی برای افراد بلغمی ندارد.

رژیم غذایی مناسب برای لاغری سریع بلغمی ها

برای داشتن رژیم غذایی مناسب برای لاغری علاوه بر شناسایی مزاج و پیروی از بایدها و نبایدهای آن باید از یک مشاور تغذیه نیز مشاوره گرفته شود. افراد بلغمی در فصل زمستان و در مکان های مرطوب دچار غلبه بلغم می شوند برای همین باید مصرف غذاهایی که با این مزاج سازگار نیست را در این فصل به شدت محدود کنند.

در شرایطی که تجمع بلغم باعث ذخیره چربی در نواحی شکم و پهلو شده است کارشناسان طب سنتی استفاده از بادکش را توصیه می کنند که با پاکسازی خون و کاهش بلغم می تواند از تجمع چربی جلوگیری کند. همچنین استفاده از روغن گرم نیز در قسمت های پهلو و شکم با کمک به بهبود جریان خون می تواند به کاهش چربی کمک کند. در کنار این درمان ها بهتر است این افراد در طول روز نیز از دمنوش های گیاهی و نوشیدنی های گرم به همراه دارچین و زنجبیل استفاده کنند.

غذا‌های مضر برای مزاج بلغمی ‌ها

مزاج بلغمی به عنوان مزاج مرطوب و سرد شناخته می شود بنابراین این افراد برای اصلاح مزاج و یا پیشگیری از غلبه بلغم باید نسبت به باید ها و نباید های تغذیه و سبک زندگی خود اطلاعات کافی داشته باشند. بلغمی ها بطور کلی افرادی هستند که به شدت تحت تاثیر طبع سرد قرار می گیرند به همین دلیل بهتر است تا حد امکان از مصرف مواد غذایی که دارای طبع سرد هستند خودداری کنند.

مواد غذایی مضر برای افراد بلغمی شامل گوشت گاو و گوساله، گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی، انواع مواد غذایی فرآوری شده و فسفت فودی، ماکارونی، برنج، ترشیجات و شورها، انواع مواد غذایی کنسرو شده و لبنیات و میوه های ترش و اسیدی است.

این مواد غذایی در صورتی که مصلح در کنار آنها مصرف نشود، می توانند به شدت در غلبه بلغم تاثیر بگذارند. بنابراین افراد بلغمی بهتر است در کنار این مواد غذایی از ادویه های گرم مانند آویشن، فلفل و زعفران و دمنوش های گیاهی گرم استفاده کنند.

افراد بلغمی به سرعت دچار پرخوری می شوند بنابراین بهتر است در کنار رژیم غذایی مناسب و به صورت روزانه از خرما و مقداری عسل نیز استفاده کنند. همچنین پزشکان طب سنتی به این افراد توصیه می کند که فعالیت های ورزشی را نیز در کنار سبک زندگی سالم خود انجام دهند ورزش و فعالیت بدنی می تواند در کاهش بلغم بسیار موثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا