Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

معرفی ۱۲ روش طبیعی و خانگی درمان وزی مو بدون مواد شیمیایی

وزی مو که در نتیجه جذب رطوبت توسط مو های خشک ایجاد می شود یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی از آن رنج می برند. از این رو، روش های مختلفی وجود دارد که برای درمان این مشکل توصیه می شود.

استفاده از ماسک مو های طبیعی، روغن نارگیل، زیتون، آلوئه ورا و … از جمله روش هایی هستند که برای رفع خشکی و وزی مو پیشنهاد می شود. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به روش های درمان جلوگیری و درمان وزی مو اشاره می کنیم.

دلیل ایجاد وزی مو

مو های صاف نسبت به رطوبت هوا به شدت حساس و آسیب پذیر هستند. در چنین شرایطی ابتدا به حالت پیچ خورده و موجی شکل و نهایتا به حالت وز در می آیند.

ساختار شیمیایی مو شدیدا نسبت به میزان هیدروژن موجود در هوا حساس است. مو از پروتئین کراتین تشکیل شده که می تواند با هیدروژن موجود در هوا ترکیب شده و در نتیجه ضعیف شود.

به بیان ساده تر این امر سبب خشکی و آسیب لایه بیرونی مو یا کوتیکول می شود. در این حالت عبور رطوبت ممکن بوده و رشته های مو حالتی برجسته به خود می گیرند. به طور کلی، هنگامی که رشته های مو خشک می شوند شروع به جذب رطوبت می کنند. این امر موجب وز شدن حالت مو می شود.

روش های درمان وزی مو

استفاده از مرطوب کننده ها برای آبرسانی به موی وز

برای مرطوب نگه داشتن مو های خشک می توان از ماسک ها و روغن های طبیعی مختلفی استفاده کرد. در این قسمت به معرفی چند ماسک مو و روغن مرطوب کننده مو می پردازیم.

ماسک مو آووکادو، عسل و تخم مرغ

مواد لازم
طرز تهیه ماسک مو آووکادو، عسل و تخم مرغ
طرز تهیه ماسک مو آووکادو، عسل و تخم مرغ
طرز تهیه ماسک مو آووکادو، عسل و تخم مرغ

ابتدا مواد را با هم ترکیب کرده و سپس به طور یکنواخت روی موها بمالید. اجازه دهید ماسک ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی موها مانده و بعد با شامپو بشویید. آووکادو و عسل موها را مرطوب می کند. مقدار عسل به میزان خشکی موها بستگی دارد.

بنابراین اگر احساس می کنید موها خیلی خشک هستند می توانید مقدار عسل را افزایش دهید. روغن رزماری یک تحریک کننده طبیعی رشد مو است. از این رو، موجب می شود در کنار مرطوب شدن، رشد موها نیز بیشتر شود.

روغن جوجوبا

افرادی که موی مختلط دارند، یعنی موی آن ها در ریشه چرب و در قسمت نوک ساقه خشک است، روغن جوجوبا پیشنهادی بسیار عالی محسوب می شود. استفاده از این روغن علاوه بر این که خشکی، وزی و گره خوردگی مو را برطرف می کند، ساقه مو را نیز نرم و مرطوب نگاه می دارد. روغن جوجوبا علاوه بر درمان وزی مو، از موی سر در برابر آلودگی، حرارت و آسیب‌های اشعه نور خورشید محافظت می‌ کند.

روغن زیتون

این روغن زیتون یکی از بهترین روغن های موثر جهت درمان وزی مو است. زیرا این خاصیت را دارد که کوتیکول های تشنه مو را آبرسانی کرده و آن را از حالت سوختگی خارج کند. درمان سوختگی و خشکی مو با روغن زیتون یکی از راهکار های مناسب گیاهی و بدون ضرر محسوب می شود.

براي تقویت مویی که دکلره شده، می توان چند قطره روغن زیتون را کف دست ریخته و دو دست را به یکدیگر بمالید تا به خوبی به روغن آغشته شود. سپس از کف سر به سمت ساقه مو شروع به ماساژ دادن کرده تا روغن روی کل موها را بپوشاند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل برای رفع خشکی و وزی مو بسیار مفید است. سعی کنید روغن طبیعی و خالص نارگیل را در روتین مراقبت از موهای خود قرار دهید. به دو روش می توان از روغن نارگیل استفاده کرد.

روغن نارگیل
روغن نارگیل

در روش اول به عنوان ماسک مو، آن را به موهای خود مالیده و اجازه دهید برای چند ساعت روی موها باقی بماند. در روش دیگر می‌ توان به عنوان یک راه حل درمانی، روغن نارگیل را در طول شب روی موی خود قرار داد.

آلوئه ورا

یکی از بهترین مرطوب کننده ها آلوئه ورا است. ترکیب ژل آلوئه ورا با روغن نارگیل یک لایه محافظتی ایجاد کرده و موها را نرم و براق می کند. برای این منظور، یک چهارم فنجان ژل آلوئه ورا و یک چهارم فنجان روغن نارگیل را با هم ترکیب کرده و روی ریشه و ساقه مو بمالید. بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه موها را با شامپو و نرم کننده بشویید. برای درمان وزی مو توصیه می شود این ماسک هفته ای ۲ بار استفاده شود.

آبرسانی عمیق موها به صورت هفتگی

موخوره اغلب در نتیجه خشکی مو به وجود می آید. خشکی مو نیز به خاطر کمبود آب موها اتفاق می افتد. موهای خشک یا کم آب، به خاطر از دست دادن حالت ارتجاعی بیشتر شکسته و آسیب می بینند.

همه متخصصان پوست و مو معتقدند آبرسانی عمیق موها به صورت هفتگی یا دو هفته یک بار راهی عالی برای برگرداندن رطوبت طبیعی موها است. کاندیشنرها و مرطوب کننده های خوبی وجود دارند که می توان از آن ها برای آبرسانی عمیق موها استفاده کرد.

سم زدایی موها

با وجود این که خشکی و وزی مو یکی از عوامل اصلی ایجاد موخوره است، ولی درمان آن دور از دسترس نیست. وز شدن موها زمانی اتفاق می افتد که مواد معدنی نظیر آهن و کلسیم موجود در آب سخت روی موها تجمع یابد.

این اتفاق سبب خشکی و وزی مو می شود. زیرا این مواد معدنی مانعی ایجاد می کنند که جلوی جذب رطوبت توسط موها را می گیرد. اگر مایل به استفاده از محصولات شیمیایی موجود در بازار برای سم زدایی موها نیستید می توانید روش خانگی زیر را به کار گیرید.

سم زدایی موها
سم زدایی موها

محلول سم زدای خانگی مو

مواد لازم
  • ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب یا آب لیمو
  • ۲ لیوان آب گرم
طرز تهیه ی محلول سم زدای خانگی

سرکه سیب یا آبلیمو را در آب گرم حل کنید. این محلول را در حمام روی موهای خیس بریزید. تمام رشته های موها را از ابتدا تا انتها به این محلول آغشته کرده و بعد از یک شامپوی مرطوب کننده استفاده کنید.

این کار را می توان ماهی یک بار انجام داد. البته افرادی که پوست سرشان حساس است نباید از این روش استفاده کنند. زیرا اسیدی بودن محلول موجب تحریک پوست سر می شود.

کسانی که موهایشان را رنگ کرده اند هم نباید خیلی از محلول آب و سرکه یا آبلیمو استفاده کنند. زیرا استفاده بیش از حد از این محلول می تواند رنگ موهای شما را محو کند.

بازسازی پیوندهای شیمیایی مو

رنگ کردن، گرما دادن و استفاده از روش های مختلف برای حالت دهی از جمله عواملی هستند که سبب خشکی، وزی مو و موخوره می شود. برای ترمیم آسیب های وارد شده به مو در اثر رنگ کردن و گرما دادن، باید پیوندهای شیمیایی بین مولکول های مو بازسازی شود.

با استفاده از محصولاتی که در بازار وجود دارند می توان موها را از داخل به بیرون بازسازی، ترمیم و تقویت کرد. به این ترتیب، موها درخشان تر شده، خشکی و وزی آن ها از بین می رود. علاوه بر این، ماساژ دادن موها با روغن های طبیعی نظیر روغن زیتون و نارگیل نیز به شادابی و درخشش بیشتر موها کمک می کند.

استفاده از بخار آب برای باز کردن کوتیکول های مو

بسته شدن منافذ موجود روی موها آبرسانی به آن ها را با مشکل روبرو می کند. هر چه آب کمتری به موها برسد خشکی و وزی آن ها نیز بیشتر می شود.

مو از پروتئین هایی توسط لیپیدها و اسیدهای چرب که به هم متصل شده اند، ساخته شده است. بیرونی ترین لایه مو کوتیکول است که منافذ فلس مانندی دارد. میزان باز یا بسته بودن فلس ها، درجه سختی یا راحتی انواع موهای مختلف برای جذب رطوبت و نگه داشتن آن در خود را مشخص می کنند.

استفاده از بخار آب برای باز کردن کوتیکول های مو
استفاده از بخار آب برای باز کردن کوتیکول های مو

کوتیکول هایی که منافذ زیادی دارند به راحتی آب را جذب می کنند. از طرفی این آب به سرعت تبخیر می شود. کوتیکول هایی که منافد کمی دارند هم آنقدر بسته هستند که آب به سختی از آن ها عبور می کند.

عیب چنین موهایی این است که محصولات نرم کننده، آبرسان یا سایر محصولات مربوط به مو، به جای این که جذب مو شوند روی آن می نشینند. به این ترتیب، آب قبل از این که جذب مو شود از آن جدا می شود.

به همین دلیل، بخار آب باعث باز شدن منافذ مو شده و به رطوبت اجازه وارد شدن به موها را می دهد. برای استفاده از بخار آب در خانه، به موهای تازه شسته شده، مرطوب کننده مو بزنید. سپس موها را با کلاه مخصوص دوش بپوشانید. در این مرحله یک حوله خیس شده با آب داغ را روی سرتان قرار دهید. بخار ناشی از آب داغ منافذ موها را باز کرده و به آب اجازه جذب شدن می دهد.

استفاده از بالش و رو بالشی مناسب

توصیه می شود از روبالشی های جنس ساتن یا ابریشم استفاده کنید تا موها وز و یا دچار ریزش نشوند. بالش های پنبه ای در طول شب رطوبت مو را جذب کرده و موجب خشکی و شکنندگی آن ها می شوند.

بهتر است از حوله میکروفیبر برای خشک کردن موهای خود استفاده کنید. حوله های نخی معمولی موها را زبر و شکننده کرده و احتمال بروز موخوره را افزایش می دهد. در مقابل، حوله های میکروفیبر بدون آسیب رساندن به کوتیکول مو آب اضافی موها را جذب می کنند.

استفاده از محصولات حالت دهنده مو روی موهای خیس

استفاده از محصولات حالت دهنده مو روی موهای خیس
استفاده از محصولات حالت دهنده مو روی موهای خیس

متخصصان توصیه می کنند رساندن رطوبت کافی به مو از یک نقطه شروع می شود و آن هم هیدراتاسیون یا همان آبرسانی به مو است. یکی از اشتباهاتی که خیلی از افراد با موهای وز و مجعد مرتکب می شوند استفاده از محصولات حالت دهنده مو روی موهای خشک است.

استفاده از محصول روی موهای خیس موجب می شود رطوبت موجود در آن محصول جذب مو ها شود. موهایی که منافذ زیادی دارند خیلی زود آب خود را از دست می دهند. به این ترتیب رطوبتی در آن ها باقی نمی ماند.

از این رو، بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده ها هنگامی است که موها خیس هستند. به این ترتیب، هم رطوبت در منافذ مو باقی می ماند و هم زیبایی و سلامت کلی مو افزایش می یابد.

بستن موها به مدل دم خرگوشی

اگر قبل از خواب دوش گرفته و تمایل دارید با مو های خیس به رختخواب بروید، یا این که می خواهید حالت موهای تان تا صبح به همان صورت باقی بماند، بهتر است آن ها را به حالت دم خرگوشی ببندید که دچار آسیب هم نشوند.

شانه کردن مو های خیلی فرفری با سرعت بیشتر

مو هایی که به شدت فر هستند را به کمک یک مسواک تمیز یا برس ریمل به اسپری موی فاقد الکل آغشته کرده و روی مو ها بکشید. سپس مو ها را با سرعت بیشتری شانه کنید .

خودداری از مصرف مواد الکلی در مو

توصیه می شود از محصولات الکلی نظیر اسپری های مو استفاده نکنید. زیرا موها را به شدت خشک و بی روح جلوه داده و به حالت وز در می آورند.

استفاده از اکسسوری های نرم و لطیف

بهتر است در زمینه استفاده از لوازم جانبی و اکسسوری هایی که برای موها به کار می برید، حتما از لوازم نرم و لطیفی استفاده کنید که موجب ضعیف شدن و شکنندگی ساقه موها نشوند.

استفاده از اکسسوری های نرم و لطیف
استفاده از اکسسوری های نرم و لطیف

درمان موی وز با مراقبت از کوتیکول

آب شدیدا داغ برای پوست و مو اصلا مناسب نیست. آب داغ به شدت موجب خشکی و آسیب به موها و حالت شکنندگی و وزی مو ها می شود. بنابراین، زمانی که دوش آب گرم می گیرید، بهتر است یک دقیقه آب خنک روی کوتیکول مو ریخته شود. این نوع مراقبت از مو ها به ویژه در فصل تابستان بسیار توصیه می شود.

نکته

مو های خیس به شدت آسیب پذیر هستند. بنابراین، توصیه می شود که آن ها را به دور حوله نپیچید و یا شانه نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا