Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

پروپانون (دی متیل کتون) استون اسید است یا باز؟

استون ماده شیمیایی است که از آن به عنوان حلال در صنایع و آزمایشگاه ها استفاده های زیادی می شود. استون یا پروپانون از ساده ترین کتون ها بوده و با فرمول شیمیایی C۳H۶O شناخته می شود. از خواص استون یا دی متیل کتون می توان به حلالیت در آب، قطبی یا اشتعال زا بودن آن اشاره نمود. کاربرد استون در صنایع به دلیل قدرت حل کردن ترکیبات آلی مختلف صورت می‌پذیرد. این ماده فراریت بالایی داشته و با بویی نافذ شناخته می شود. انواع استون در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می گردد. قیمت استون با توجه به درجه خلوص و گرید تولید شده در بازار متفاوت است. برای خرید استون می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

گروه عاملی استون

استون در گروه ترکیبات کتونی قرار دارد. استون دارای گروه عاملی کربونیلی بوده و این گروه عاملی در آن به دو گروه هیدروکربنی اتصال یافته است. گروه کربونیل از کربن و اکسیژن تشکیل شده است که با پیوند دوگانه به یکدیگر متصل گشته اند. این حلال پرکاربرد به عنوان ساده ترین و کوچک ترین کتون معرفی شده است.

پروپانون یا دی متیل کتون در متابولیک طبیعی در بدن انسان نیز تولید و البته دفع می گردد. این ماده را اغلب در خون و ادرار می توان یافت. از حمام پروپانون یا یخ خشک برای انجام واکنش های در دماهای پایین استفاده می شود. از بخار استون می توان به عنوان ردیاب فلورسنت در آزمایش های جریان سیال استفاده نمود. خواص منحصر به فرد این ماده شیمیایی موجب شده تا از آن در صنایع مختلفی استفاده شود. قیمت استون در انواع مختلف با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

انواع استون

دی متیل کتون در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می گردد. این ماده در گرید های صنعتی، آزمایشگاهی و دارویی تولید و قابل تهیه است. این گرید ها از لحاظ درجه خلوص و غلظت با یکدیگر متفاوت هستند. هرچه درجه خلوص محصول بیشتر باشد، قیمت استون نیز بیشتر خواهد بود.

استون قطبی است یا غیر قطبی

مولکول استون دارای یک گروه کربونیل در مرکز است. این گروه عاملی کربونیلی موجب قطبش مولکول گردیده است. همان طور که می دانید؛ کربن دارای الکترونگاتیوی کمتری نسبت به اکسیژن است. بنابراین استون می تواند به عنوان واکنش دهنده با مولکول های نوکلئوفیلی مورد استفاده قرار گیرد. بعلاوه ین ترکیب آلی حلال بسیار قوی است، بطوریکه قادر است برخی از الکل های خاص را دناتوره نماید.

استون اسید است یا باز

دی متیل کتون ماده شیمیایی همراه با بوی میوه است. پروپانون مایعی بی رنگ و قابل اشتعال بوده که به راحتی تبخیر می گردد. این ماده یک ترکیب آلی بوده و از اتم های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل یافته است. دی متیل کتون دارای pH برابر با ۷ است. درواقع پروپانون به تنهایی نه اسید است و نه باز. مقدار pH برابر با ۷ در پروپانون نشان می دهد که استون ترکیبی به نسبت خنثی است.

پروپانون (دی متیل کتون) استون اسید است یا باز؟
پروپانون (دی متیل کتون) استون اسید است یا باز؟

خطرات دی متیل کتون

پروپانون در مقادیر کم اثرات سمیت کمی دارد. این حلال شیمیایی پرمصرف در غلظت های نرمال، خطری برای سلامتی یا تولید مثل ایجاد نخواهد نمود.

البته تماس طولانی مدت این ماده با پوست باعث بروز خشکی، احساس سوزش یا ترک خوردگی خواهد شد. بنابراین توصیه می شوند هنگام کار با غلظت های بالا از این ماده از دستکش استفاده شود.

کاربرد استون در صنعت آرایشی بهداشتی

دی متیل کتون به عنوان حلال برای بسیاری از محصولات آرایشی استفاده می شود. استفاده از این ماده در تولید لاک پاک کن بسیار رایج است. زیرا این ماده قادر است تمام آثار موجود بر روی سطح ناخن را به طور موثری حذف نماید.

بعلاوه دی متیل کتون یک ترکیب ارگانیک رایج در تولید بسیاری از لوازم آرایشی همچون محصولات مراقبت از مو و پاک کننده صورت است. استفاده از این ماده خشکی پوست را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

کاربرد استون در برخی از درمان‌ های پوستی نیز صورت می پذیرد. از بین بردن آکنه و برخی مشکلات صورت، لایه‌ برداری شیمیایی و… بخشی از کاربرد دی متیل کتون هستند.

دی متیل کتون با حذف تمام چربی های موجود در پوست صورت از طریق لایه‌ برداری تخصصی موجب بهبود پوست خواهد شد. توجه شود که قیمت استون در این گرید (گرید بهداشتی) نسبت به سایر گرید ها بیشتر است.

کاربرد دی متیل کتون یا پروپانون در صنعت

این حلال شیمیایی در بسیاری از فرآیند های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. ساخت پلاستیک یکی از رایج ترین موارد استفاده از این ماده است. این ماده قادر است تا مواد خام را برای ایجاد یک محصول تصفیه شده حل و سنتز نماید.

با حل کردن پلیمرها در دی متیل کتون، می توان خواص آن ها را دستکاری نمود تا بافت، استحکام و رنگ مطلوب حاصل شود. البته این فرآیندهای صنعتی باید در هوای آزاد و به صورت کاملا کنترل شده انجام گیرند؛ تا از تجمع بخارات و تماس مستقیم با دماهای بالا ممانعت گردد. در غیر این صورت ممکن است عواقب جبران ناپذیری رخ دهد.

قیمت استون

قیمت این ماده در بازار به گرید تولید شده و درجه خلوص محصول وابسته است. گرید های بهداشتی و دارویی نسبت به بقیه گرید ها قیمت بیشتری دارند.

خرید و فروش استون

خرید و فروش این ماده به دلیل کاربرد های صنعتی بسیار صورت می پذیرد. برای خرید دی متیل کتون می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مواد شیمیایی صنعتی مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خرید نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا