Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

راهکارهای مراقبت از ساقه مو

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با راهکارهای مراقبت از ساقه مو آشنا کنیم. موها اصلی ترین جلوه زیبایی انسان هستند. از همین رو، بسیار مهم است که موهای سالمی داشته باشیم و از آن ها مراقبت کنیم.  بیشتر مشکلات مربوط به مو در ساقه ها ظاهر می شوند. ساقه ها شکننده ترین قسمت مو هستند. لایه ای محافظ به نام کوتیکول ساقه های مو را پوشانده است که به مراقبت بسیاری نیاز دارد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با کوتیکول و نحوه مراقبت از آن آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با بهترین روش های درمان شکستگی مو را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

 کوتیکول مو چیست

این بخش از مو، بیرونی ترین لایه آن است. کوتیکول سبب حفظ ظاهر ساقه مو شده و شکستن آن جلوگیری می کند. این بخش مو از بخش های داخلی تر مو نیز مراقبت می کند. از همین رو، حفظ سلامت آن بسیار حائز اهمیت است. اگر موهای شما براق و درخشنده است، یعنی کوتیکول آن سالم است. در حقیقت براقیت و درخشندگی موها یکی از علائم سالم بودن کوتیکول به شمار می رود.

کوتیکول موهای شما را در برابر آلودگی های محیطی، نور خورشید، گرما، کلر و عوامل خطرناک دیگر محافظت خواهد کرد. زمانی که موهای شما خشک و وز می شوند، یعنی کوتیکول آن آسیب دیده است. همین موضوع سبب می شود تا موهای شما در برابر دیگر عوامل آسیب زا بی دفاع شوند.

اگر شما ریزش موی شدید یا شوره سر دارید، این یعنی مشکل موهای شما در ریشه است و نه در ساقه. با این حال مشکلات مربوط به ساقه مو کمی پر دردسرتر هستند. برای اینکه بدانیم ساقه مو آسیب دیده است یا خیر به بخش بعدی این مقاله توجه کنید.

راهکارهای مراقبت از ساقه مو
راهکارهای مراقبت از ساقه مو

نشانه های موهای آسیب دیده

اگر می خواهید بدانید که موهای شما آسیب دیده هستند یا خیر باید ببینید که موهای شما علائم لیست زیر را دارند یا نه:

موهای کدر و شکننده

موخوره زیاد

موهای قطعه قطعه شده

از بین رفتن براقیت و درخشندگی موها

جالب است بدانید که با توجه به نوع موهای شما که چرب است یا خشک، هر کدام از علائم آسیب ساقه می تواند به شکلی خاص نمایان شود. در ادامه مقاله به شما می گوییم که با هر نوع مو چگونه مراقبت های لازم را انجام دهید تا ساقه هایی سالم داشته باشید.

مراقبت از ساقه موهای خشک

موهای خشک یکی از حساس ترین نوع موها هستند که در رابطه به ساقه و ریشه آن ها باید محتاط بود. اگر موهای شما خشک است باید بدانید که شانه زدن بلافاصله بعد از حمام یکی از بدترین کارهاست. این کار سبب شکستگی و کشیدگی موهای شما و قطع شدن ساقه از وسط می شود.

موهای خشک را نباید با حرارت بالای سشوار و اتو خشک کنید. موهای خشک معمولا وز یا فر هستند. برای این منظور باید از شامپوی مخصوص موهای خشک و وز استفاده کنید. همچنین روغن تراپی تا حد زیادی می تواند موهای شما را آبرسانی کرده و حالتشان را حفظ کند.

مراقبت از ساقه موهای چرب

نگهداری و مراقبت از موهای چرب برای افرادی که این نوع مو را دارند چالش و دغدغه بزرگی است. سبوم یا چربی طبیعی از غددی در فولیکول های مو ترشح می شوند. برای موهای چرب شما باید از شامپو روزانه استفاده کنید. البته حواستان باشد شستشوی زیاد موهای چرب سبب ترشح بیشتر چری خواهد شد. روغن تراپی برای ریشه موهای چرب اشتباه محض است. چرا که چربی بیشتر مساوی با ریزش موی بیشتر است. اما شما می توانید برای ساقه های مو از روغن تراپی استفاده کنید؛ آن هم اگر به سبب رنگ کردن یا دکلره کردن مو ساقه ها آسیب دیده باشند.

برای مراقبت از ساقه مو چرب، بهتر است از نرم کننده های مخصوص این نوع مو استفاده کنید. این نوع نرم کننده ها از چرب شدن زود به زود موهای شما جلوگیری خواهند کرد. همچنین استفاده از شامپوی خشک بدون نیاز به آبکشی به میزانی که بیش از حد و هر روز نباشد، می تواند چربی موهای شما را کنترل کند. چرا که شستن زیاد موهای چرب یکی از بدترین کارهاست.

راهکارهای مراقبت از ساقه مو
راهکارهای مراقبت از ساقه مو

مراقبت از ساقه مو با توجه به فعالیت های روزانه

این که شما در طول روز چقدر فعالیت می کنید، در سلامت موهای شما نقش دارد. برای مثال اگر شما هر روز ورزش می کنید، باید بدانید که باقی ماندن قطرات عرق روی ساقه موهای شما می تواند باعث پوسیدگی آن ها شود. بنابراین باید حتما بعد از ورزش دوش بگیرید.

حواستان باشد که شامپو کردن بی رویه موها می تواند سبب خشکی بیش از حد و در نتیجه آسیب به ساقه مو شود. بنابراین سعی کنید هفته ای دو الی سه بار موهای خود را شامپو کنید؛ مگر اینکه مجبور باشید هر روز موهایتان را بشویید. در این صورت حتما از مقداری کمی شامپو استفاده کرده و بعد از حمام از اسپری دوفاز آبرسان یا ماسک موی آبرسان استفاده کنید.

در موقع شنا حتما از کلاه شنا استفاده کنید. یک راه حل آسان برای مراقبت از ساقه مو در هنگام شنا، استفاده از نرم کننده های بدون نیاز به آبکشی است که موها را در برابر کلر محافظت می نماید. حتما بعد از استخر هم دوش بگیرید و موهای خود را به خوبی آبکشی نمایید.

اگر موها زیاد در معرض نور خورشید قرار بگیرند، احتمال پوسیدگی آن ها افزایش می یابد. حتما اگر قرار است مدت زیادی زیر نور آفتاب باشید موهای خود را با کلاه یا روسری بپوشانید.

مراقبت از ساقه مو با استفاده از محصولات آبرسان این روزها بسیار رایج است. این محصولات در قالب شامپو، نرم کننده، ماسک موها، اسپری دوفاز و کرم و بستنی مو به بازار عرضه می شوند. شما می توانید با توجه به نوع موی خود یکی از این محصولات را انتخاب کرده و استفاده نمایید.

بعد از هر بار حمام کردن حتما موهای خود را خشک کنید. موهای خود را طولانی مدت داخل حوله نپیچید. حتما با باد سرد سشوار موها را کامل خشک کنید تا ساقه مو نپوسد.

چگونه موهای آسیب دیده را ترمیم کنیم

در بحث مراقبت از ساقه مو، این موضوع پیش می آید که موهای آسیب دیده را چگونه می توان ترمیم کرد. گاهی اوقات بهترین راه درمان کوتاه کردن موهای آسیب دیده است. با این حال بعضی اوقات افراد تمایلی به کوتاه کردن موهای خود ندارند. بهترین راه ترمیم ساقه موهای آسیب دیده، استفاده از ماسک موهای آبرسان است که با انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مورد نیاز مو غنی شده اند. کرم مو، بستنی مو و اسپری های دوفاز نیز معمولا غنی از مواد مغذی مورد نیاز مو هستند و با استفاده از آن ها می توانید موهای خود را دوباره شاداب و سالم کنید.

اگر قرار است موهای آسیب دیده خود را با استفاده از لوازم حرارتی مثل سشوار و اتو مو آرایش کنید، حتما از اسپری های دو فاز مخصوص به این کارها استفاده کنید.

موهای آسیب دیده را نباید محکم شانه کنید و بگذارید که خیس باقی بمانند. حتما موهای خود را بعد از حمام خوب خشک کرده و سپس به آرامی از قسمت پایین شانه زده و به سمت بالای مو حرکت کنید.

اگر موهای شما گره خورده است، گره را تنها با استفاده از نرم کننده ها باز کنید.

استفاده از مکمل های زیبایی مخصوص پوست و مو که دارای ویتامین ها و مینرال های مورد نیاز برای رشد و سلامت موها هستند، تا حد زیادی می تواند شما را در داشتن موهای سالم و زیبا یاری نماید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا