Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بی کربنات سدیم از چه عناصری تشکیل شده و چه خواصی دارد؟

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین یک کریستال جامد سفید رنگ است که اغلب ظاهر آن به صورت پودری است. این ترکیب نوعی نمک است که در صنایع دارویی، پزشکی و صنایع غذایی به خصوص تولید کیک و شیرینی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

جوش شیرین برای ترد کردن گوشت و مرغ، حذف بو و مزه سرکه، جلوگیری از دلمه شدن شیر، حفط رنگ گل کلم و گرفتن بوی آن کاربرد دارد. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به بررسی ساختار، خواص، کاربرد ها و قیمت فروش جوش شیرین می پردازیم.

ساختار جوش شیرین یا بی کربنات سدیم

جوش شیرین با فرمول شیمیای NaHCO۳ ، ترکیبی از یون Na و یون بی کربنات است. اتم های هیدروژن، اکسیژن و کربن با پیوند کووالانسی به یکیگر متصل می شوند. یون بی کربنات دارای گروه عاملی کربونیل است.

خواص درمانی جوش شیرین

برای پوست و مو مفید است

از این ماده می توان به عنوان بوگیر طبیعی، لایه بردار پوست، نرم کننده دست، تسکین دهنده و ماساژ پا و تسکین خارش پوست استفاده کرد.

از دیگر خواص آن می توان به درمان جوش سرسیاه، پاک کردن سموم و دیگر ضایعات پوستی، مقابله با شوره سر، از بین بردن تیرگی زیر بغل و نرم کردن پوست آرنج و سر زانو اشاره کرد.

به کمک جوش شیرین می توان اشیا و خارهای ریز فرو رفته در پوست را بیرون آورد. برای این منظور کافی است قسمت آسیب دیده را روزی دو بار با محلول جوش شیرین و آب گرم خیسانده و پس از چند روز به راحتی بیرون آورد.

به رفع التهاب لثه کمک می کند

این ماده به عنوان یک پاک کننده و تمیز کننده شناخته می شود. به همین دلیل، در گذشته استفاده از آن به عنوان خمیر دندان رایج بود. به دلیل خاصیت سایندگی مینای دندان، با گذشت زمان استفاده مستقیم آن توصیه نمی شود. بلکه می توان آن را با خمیر دندان ترکیب کرد.

بی کربنات سدیم به رفع التهاب لثه کمک می کند
بی کربنات سدیم به رفع التهاب لثه کمک می کند

این ماده می تواند بوی بد دهان را از بین برده و التهاب لثه را تسکین دهد. به همین دلیل، به عنوان دهانشویه مورد استفاده قرار گرفته و منجر به پاکسازی دهان می شود. برای این منظور، نصف قاشق چای خوری از این ماده را با نصف لیوان آب گرم مخلوط کنید.

جوش شیرین به سفید کردن دندان کمک می کند

با ترکیب یک قاشق چای خوری از این ماده و کمی آب، یک خمیر تهیه کنید. تنها یک بار در هفته این خمیر را روی دندان ها مالیده و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه روی آن بماند. سپس دهان و دندان ها را بشویید. خواص این ماده بر سلامتی سبب می شود فروش جوش شیرین از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

از سرطان جلوگیری می کند

این ترکیب برای پیشگیری از سرطان مفید است. زیرا به عنوان افزایش دهندهpH  تومورهای اسیدی، بدون تاثیر برpH  بافت های سالم و خون شناخته می شود. هنگامی کهPH  در بدن از بین می رود، بافت ها و ارگان های بیمار قادر به رشد و شکوفایی خواهد بود. زیرا باعث صدمه زدن به دیگر بافت ها و اندام ها شده و سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد.

بی کربنات سدیم مفید برای تسکین سوزش معده

سوزش سر دل که به عنوان رفلاکس معده شناخته می شود، قسمت فوقانی معده را تحت تاثیر قرار می دهد. این حس ناخوشایند در گلو نیز احساس می شود. استرس، خوردن ادویه های زیاد و پرخوری از جمله عواملی هستند که می توانند منجر به ایجاد رفلاکس معده شوند.

برای تسکین سوزش معده می توان از این ترکیب به عنوان یک داروی کم هزینه و ارزان قیمت استفاده کرد. پس از خوردن غذا نوشیدن این محلول باعث کمک به رفع سوزش معده و خنثی سازی اسید معده می شود.

بی کربنات سدیم مفید برای تسکین سوزش معده
بی کربنات سدیم مفید برای تسکین سوزش معده

برای این منظور، یک قاشق چای خوری از این ماده را در یک لیوان آب سرد حل کرده و مخلوط را به آرامی بنوشید. به این ترتیب می توان تاثیر آن را بر سوزش معده مشاهده نمود.

مزایای بی کربنات سدیم به عنوان ضدعفونی کننده

این ترکیب خاصیت ضدعفونی کنندگی داشته و می تواند قارچ ها و باکتری ها را از بین ببرد. به همین دلیل فروش جوش شیرین بسیار رایج است.

شست و شوی لباس

  • سبب نرم شدن لباس ها و از بین بردن بوی آن ها می شود.
  • لکه های زرد رنگ و سرسخت روی یقه لباس و سر آ؛ستین ها را از بین می برد.
  • به مواد شوینده خاصیت پاک کنندگی و سفید کنندگی می دهد.
  • می تواند لکه های روغنی و لکه های جوهر را از بین ببرد.

تمیز کردن خانه

جوش شیرین به عنوان پاک کننده و براق کننده جواهرات و زیورآلات، پاک کننده لکه های روی چوب، پاک کننده قسمت فلزی اتو، پاک کننده زنگ آهن از ابزار آلات فلزی استفاده کرد.

درخشان کردن ظروف و مجسمه های کریستالی و بلور، مبلمان چوبی و حصیری از دیگر کاربرد های آن است. به عنوان ضدعفونی کننده دستشویی و کف حمام، باز کننده لوله ها، پاک کننده لکه مداد شمعی، جوهر و دوده شومینه نیز کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا