Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

همه چیز در مورد خواص بی نظیر شیر سویا و مضرات آن برای آقایان

شیر سویا یک شیر گیاهی است که از دانه های سویا تهیه می شود و به مراتب بیشتر از یک شیر گیاهی ساده فواید دارد. شیر سویا بیش از دو هزار سال است که به طور گسترده در کشورهای آسیایی مصرف می شود و اولین شواهد آن به ۲۵-۲۲۰ بعد از میلاد بازمی گردد.

روش های سنتی برای تهیه این شیر شامل آسیاب کردن دانه های سویا در آب و سپس جوشاندن مخلوط قبل از صاف کردن آن است. تولید تجاری آن با دانه های کامل سویا یا پروتئین سویا، آب، روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان و مالتودکسترین (نشاسته گیاهی یا ذرت تجزیه شده) انجام می شود. برخی از انواع نیز با ویتامین ها و مواد معدنی مثل کلسیم، ویتامین B12 و ویتامین D غنی شده اند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در مورد این شیر گیاهی مفید ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

شیر سویا چیست

این شیر یک نوشیدنی بسیار مغذی و سالم است. از نظر طب سنتی شیر سویا برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید است و اثر پاکسازی مواد زائد، خلط، کاهش چربی خون و کاهش فشار خون دارد. گفته می شود نوشیدن روزانه یک فنجان شیر سویا تاثیر خاصی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارد. این شیر به خصوص برای افراد دیابتی تاثیر خوبی در کاهش قند خون دارد.

شیر سویا سرشار از پروتئین ‌های گیاهی و فسفولیپید است، همچنین حاوی ویتامین‌های B1، B2 و نیاسین است. همچنین حاوی بسیاری از مواد معدنی مانند آهن و به خصوص کلسیم است. اگرچه به اندازه توفو کلسیم ندارد اما بیش از هر شیر دیگری کلسیم دارد. در تابستان، نوشیدن این شیر می تواند تشنگی را برطرف کند، تشنگی را برطرف کند و از کم آبی بدن جلوگیری کند.

در حالی که شیر سویا حاوی مواد مغذی مشابه با شیر لبنی است، بدون لاکتوز است و جایگزینی ایده آل برای بزرگسالان و کودکانی است که نیاز به پیروی از رژیم غذایی بدون لاکتوز دارند. بیشتر شیرهای سویا حاوی گلوتن نیستند، اما بهتر است که بسته بندی را برای برچسب بدون گلوتن و همچنین لیست مواد تشکیل دهنده بررسی کنید.

شیر سویا در مقایسه با شیر لبنی

شیر سویا و شیر لبنی دارای مشخصات تغذیه ای بسیار مشابهی هستند. دانه های سویا سرشار از پروتئین های گیاهی طبیعی هستند و به شیر آن پروتئین بیشتری نسبت به سایر جایگزین های شیر مانند شیر جو دوسر، شیر برنج یا شیر بادام می دهند. در واقع، یک لیوان از این شیر به طور کلی به اندازه یک لیوان شیر لبنی پروتئین دارد.

شیر غنی شده با کلسیم نیز دارای سطوح کلسیمی مشابه شیر گاو معمولی است. بنابراین شیر لبنی و سویا چه تفاوتی دارند؟ شیر گیاهی سویا فاقد لاکتوز است، یک قند طبیعی موجود در شیرهای لبنی و سایر محصولات لبنی که می تواند در برخی افراد باعث عدم تحمل شود.

تفاوت واقعی دیگر به چربی مربوط می شود. شیر لبنی حاوی چربی اشباع شده و کلسترول است در حالی که شیر گیاهی سویا حاوی چربی های اشباع نشده و یا تک غیراشباع از روغن های گیاهی است و کلسترول ندارد. رژیم غذایی کم چربی برای سلامت قلب و مدیریت سطح کلسترول بهتر است.

شیر سویا برای چی خوبه
شیر سویا برای چی خوبه

شیر سویا برای چی خوبه

شیر سویا دارای محتوای مغذی بالا و پروتئین ارزشمندی است. بعلاوه برخی از گونه ها با مواد مغذی غنی شده اند که معمولا زنان دچار کمبود آن هستند مانند کلسیم و ویتامین D.

غذاهای حاوی سویا، از جمله شیر سویا، توفو، میسو و ادامام (لوبیای سویا تازه/منجمد) دارای خواص ضدالتهابی هستند و نشان داده شده است که کلسترول LDL، فشار خون را کاهش می دهند، عملکرد کلیه را بهبود می بخشند و همچنین خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهند.

تعداد فزاینده ای از مطالعات جمعیتی مصرف این شیر را با افزایش محافظت در برابر سرطان سینه در زنان قبل و بعد از یائسگی و همچنین نرخ بقای بهتر مرتبط دانسته اند. یک بررسی سیستماتیک که در سال ۲۰۱۹ تکمیل شد، ارتباط بین مصرف محصول سویا را بر میزان مرگ و میر ناشی از سرطان تجزیه و تحلیل کرد و با افزایش میزان مصرف سویا، کاهش ۱۲ درصدی مرگ ناشی از سرطان سینه را نشان داد.

همچنین شواهد فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه خوب است کودکان، به ویژه دختران، را زودتر با نوشیدنی های حاوی سویا آشنا کنیم. مطالعات نشان داده است که وقتی دختران در دوران کودکی و نوجوانی روزانه ۱ تا ۱/۱ وعده سویا مصرف می ‌کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در سنین بالاتر بین ۲۸ تا ۶۰ درصد کاهش می ‌یابد.

خواص شیر سویا

کاهش کلسترول

کلسترول برای تولید سلول های سالم در بدن لازم است، اما سطوح بالای کلسترول شما را در معرض خطر بالای بیماری های قلبی قرار می دهد. در صورت سطح کلسترول بالا، رسوبات چربی در شریان ها ایجاد می شود که اگر لخته تشکیل شود منجر به حمله قلبی یا سکته می شود.

یک متاآنالیز نشان داد که مصرف ۵۰ گرم سویا در روز به کاهش ۹.۳ درصدی کلسترول تام و کاهش ۱۳ درصدی LDL بدون تأثیر قابل توجهی بر غلظت HDL سرم کمک کرد.

دارای پروتئین بالا

شیر سویا حدود ۶.۳۴ گرم پروتئین در هر فنجان دارد و برخلاف هر شیر گیاهی دیگری، هر ۹ اسید آمینه ضروری را نیز تامین می کند.

سرشار از آهن و کلسیم

کلسیم برای حفظ بافت استخوانی قوی و متراکم مورد نیاز است، در حالی که آهن برای کمک به عملکرد گلبول های قرمز خون مورد نیاز است. این شیر گیاهی دارای مقدار زیادی آهن و کلسیم است.

عدم آلرژی زایی

بسیاری از مردم اغلب نسبت به لاکتوز، قند موجود در شیر گاو، حساسیت ندارند. این عارضه منجر به علائمی مانند اسهال، حالت تهوع، گرفتگی عضلات و استفراغ می شود.

کازئین یکی دیگر از عناصر موجود در شیر گاو است که گاهی به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و علائم آلرژی کمک می کند. شیر سویا هیچ کدام از اینها را ندارد و هر کسی که به لاکتوز حساسیت دارد می تواند با خیال راحت آن را مصرف کند.

خواص شیر سویا
خواص شیر سویا

آیا شیر سویا می تواند به کاهش علائم یائسگی کمک کند

تحقیقات نشان داده شده است که ایزوفلاون های موجود در غذاهای سویا، از جمله شیر سویا، به کاهش گرگرفتگی، یکی از شایع ترین و ناامیدکننده ترین علائم یائسگی کمک می کند. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که غذاهای سویا یا مکمل ‌های سویا می ‌توانند به کاهش دفعات گرگرفتگی کمک کنند، به ‌ویژه برای زنانی که مکررا دچار گرگرفتگی می‌ شوند.

آیا سویا باعث افزایش وزن می شود

با نگاهی به حقایق تغذیه ای این شیر گیاهی باید گفت که یک لیوان ۸ اونسی شیر معمولی حدود ۱۱۵ کالری دارد. همچنین حاوی ۱۱ گرم کربوهیدرات، ۸ گرم پروتئین و ۴.۱ گرم چربی است که ۰.۵ گرم آن چربی اشباع است.

انتخاب شیر سویای کم ‌چرب، در هر وعده تنها ۸۷ کیلو کالری دارد و ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۴ گرم پروتئین و ۱.۲ گرم چربی برای شما فراهم می ‌کند. شیر معمولی و کم چرب در هر وعده ۲ گرم فیبر دارد.

شیر گیاهی سویا در مقایسه با شیر لبنیات فاقد کلسترول و لاکتوز است. حتی چربی کمتر و کالری کمتری نسبت به شیر معمولی دارد که در هر وعده حدود ۱۵۰ کیلو کالری دارد که ۵۰ درصد آن از چربی حاصل می شود.

کالری شیر معمولی و کم چرب سویا در هر وعده تقریبا یکسان است. همچنین تقریبا همان مقدار پروتئین، ویتامین D و کلسیم موجود در شیر گاو را دارد. این بدان معناست که این شیر گیاهی به اندازه شیر گاو مغذی است در حالی که اثر چاق کنندگی کمتری دارد.

در مطالعه ‌ای که در مجله انجمن رژیم غذایی آمریکا منتشر شد، افرادی که رژیم داشتند ۷۲۰ میلی ‌لیتر شیر بدون چربی برای کاهش وزن یا شیر سویا مصرف کردند. این مطالعه برای بررسی اینکه آیا شیر سویا به اندازه شیر بدون چربی برای کاهش وزن مفید است یا خیر انجام شد.

در پایان مطالعه، مشخص شد که هر دو گروه به یک اندازه وزن کم کرده بودند، به این نتیجه رسیدند که این شیر گیاهی برای کاهش وزن نیز مفید است.

آیا شیر سویا برای کاهش وزن مفید است

شیر سویا مملو از ویتامین های چربی سوز است. دو ویتامین ضروری برای تولید انرژی و متابولیسم اسیدهای چرب، ریبوفلاوین و ویتامین B12 در این شیر گیاهی به وفور یافت می شوند.

یک فنجان از این شیر گیاهی ۵۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده (RDI) ویتامین B12 و ۳۰ درصد RDI ریبوفلاوین را تامین می کند. زمانی که این مواد مغذی را زیاد مصرف می کنید، به شما کمک می کنند تا به طور موثرتری چربی بسوزانید و به طور قابل توجهی به کاهش وزن کمک می کنند.

همچنین در تئوری ثابت شده است که این شیر پس از مصرف مانند لپتین عمل می کند، هورمون متابولیک که به مغز سیگنال می دهد که شما باید غذا نخورید و سیر هستید. تنها راهی که ممکن است هنگام مصرف این شیر گیاهی وزن اضافه کنید این است که مصرف انرژی روزانه شما را افزایش دهد.

شیر سویا برای معده

شما نباید شیر  سویا را با معده خالی بنوشید اگر شیر سویا را با معده خالی بنوشید، بیشتر پروتئین موجود در آن به گرما تبدیل می شود و از بین می رود.

شما نباید در یک زمان بیش از حد، بیش از ۵۰۰ میلی لیتر شیر سویا مصرف کنید. اگر بیش از حد از این نوشیدنی استفاده کنید ممکن است منجر به درد شکم و اسهال شود، زیرا مواد مغذی موجود در این شیر به طور کامل جذب نمی شوند و بر دستگاه گوارش تأثیر منفی می گذارد.

درعوض هنگام نوشیدن شیر، باید از غذاهای نشاسته دار استفاده کنید، مانند نان، نان بخارپز، کیک وغیره. زیرا تحت تاثیر نشاسته، پروتئین موجود در شیر سویا به طور کامل می تواند با شیره معده واکنش دهد که به جذب کامل مواد مغذی کمک کند.

مضرات شیر سویا
مضرات شیر سویا

شیر سویا برای چاقی

با توجه به افزایش ملاحظات بهداشتی و محیطی در سال های اخیر، بسیاری از مردم از گزینه های گیاهی مانند شیر گیاهی سویا به عنوان جایگزینی برای شیر لبنی استفاده می کنند.

شیر سویا با استفاده از دانه های سویا خیس شده در آب، آسیاب شده و صاف شده تهیه می شود. این شیر دارای مقدار قابل توجهی پروتئین سویا و فیبر است که به کاهش خطر بیماری های قلبی و کلسترول بالا کمک می کند. این نوشیدنی به طور خاص چاق کننده نیست، اما مصرف بیش از حد کالری از هر منبع غذایی ممکن است به افزایش وزن کمک کند.

برخلاف چربی بسیار اشباع موجود در شیر، که ممکن است رسوب ایجاد کند، چربی سویا برای شما مفید است. این شیر گیاهی دارای چربی تک غیراشباع است که از افزایش چربی در خون جلوگیری می کند. همچنین از جذب کلسترول و چربی در روده جلوگیری می کند. سویا دارای فیتواسترول است که وظیفه مهار کردن چربی را بر عهده دارد.

مصرف این شیر میزان واقعی چربی رژیم غذایی شما را کاهش می دهد. شیر سویا پرچرب را می ‌توان به تنهایی مصرف کرد یا می ‌توان از آن برای تهیه دسرها و میان‌ وعده‌ های کم کالری استفاده کرد.

فواید شیر سویا در بدنسازی

این شیر می تواند به شما در ساخت ماهیچه های بدون چربی کمک کند. زیرا به اندازه شیر لبنیات پروتئین دارد – هفت گرم پروتئین در یک فنجان، با انواع اسیدهای آمینه ضروری!

پروتئین موجود در این شیر در واقع یکی از بهترین منابع پروتئین کامل محسوب می شود که تغذیه بافت های سالم، ماهیچه ها و سایر سیستم های عملکردی بدن را فراهم می کند. مطالعات همچنین نشان داده است که مصرف منظم محصولات سویا، همراه با ورزش، به کاهش چربی های ذخیره شده در بدن و ساخت درصد بالایی از عضلات بدون چربی کمک می کند.

مضرات شیر سویا

در برخی افراد، مصرف زیاد سویا می‌تواند عملکرد تیروئید را مختل کند، اما این تنها در صورتی اتفاق می ‌افتد که قبلا دچار اختلال تیروئید باشید. اگر در مورد تیروئید خود نگران هستید، از پزشک خود بخواهید که آزمایشات عملکرد تیروئید را انجام دهد. اگر نتایج نشان داد که تیروئید شما به طور طبیعی کار می کند، نیازی به نگرانی در مورد مصرف سویا نیست. حتی افرادی که کم کاری تیروئید دارند، می ‌توانند سویا بخورند، مشروط بر اینکه داروهای تیروئیدی آنها با در نظر گرفتن مصرف سویا تنظیم شده باشد.

آیا کودکان و نوزادان می توانند شیر سویا بنوشند

در حالی که شیر مادر یا شیر خشک برای نوزادان زیر ۱۲ ماه به عنوان نوشیدنی اصلی بهترین شیر است، مقادیر کمی از شیر سویای معمولی را می توان در پخت غذا برای کودکان از سن ۷ ماهگی استفاده کرد. از ۱۲ ماهگی، کودکان می توانند شیر پرچرب سویا بخورند، چه به عنوان جایگزین کامل لبنیات و چه در صورت عدم تحمل لاکتوز، مقداری از هر دو در رژیم غذایی کودک به سلامت او کمک می کند.

شیر سویا تنها شیر گیاهی است که به عنوان جایگزین لبنیات برای کودکان کوچک تر توصیه می شود. این به این دلیل است که مشخصات تغذیه‌ ای مشابه شیر لبنی دارد و حاوی پروتئین، چربی و کلسیم (در صورت غنی‌ سازی) است.

سایر انواع شیرهای گیاهی به عنوان جایگزین کامل شیر لبنی برای کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی شود، زیرا پروتئین و چربی کمتری دارند. با این حال، می توان از آنها به عنوان یک مکمل مغذی در رژیم غذایی کودک استفاده کرد.

آیا مصرف شیر سویا برای مردان خوب است
آیا مصرف شیر سویا برای مردان خوب است

تاثیر شیر سویا بر مردان

شیر سویا نوعی شیر است که برای سلامتی انسان مفید است، بنابراین برای مردان نیز مفید است و فواید زیادی برای سلامتی دارد از جمله:

مفید برای سیستم اسکلتی عضلانی – مفاصل

استفاده از این شیر توسط آقایان به جلوگیری از پوکی استخوان، کمک به رشد ماهیچه ها، تقویت استخوان ها و مفاصل کمک می کنند.

به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند

شیر سویا حاوی ساپونین ها، ایزوفلاون ها و پروتئین هایی است که به کاهش کلسترول بد کمک می کند و از تصلب شرایین جلوگیری می کند. همچنین خطر دیس لیپیدمی و بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد. برای بهبود وضعیت کلسترول خون بالا، لازم است رژیم غذایی کم چربی اشباع شده را ترکیب کنید.

پیشگیری از بیماری های قلبی -عروقی و دیابت

کاهش کلسترول خون به کاهش خطر بیماری های قلبی – عروقی کمک می کند. ایزوفلاون های موجود در این نوشیدنی توانایی کاهش التهاب و بهبود خاصیت ارتجاعی رگ های خونی را برای کمک به قلب دارند. علاوه بر این، شیر سویا حاوی محتوای قند پایینی است، بنابراین وقتی مردان شیر می نوشند، قند خون را افزایش نمی دهد. این شیر حاوی پروتئین زیادی است در نتیجه به متابولیسم چربی در کبد و بافت چربی کمک می کند و تشکیل چربی را محدود کند. این نوشیدنی به طور موثری از دیابت جلوگیری می کند.

تنظیم فشار خون

شیر سویا حاوی ایزوفلاون ها و اسید آمینه فراوان آرژنین است که به کنترل فشار خون کمک می کند. اگر مردان روزانه شیر گیاهی سویا را مصرف کنند، به تثبیت فشار خون کمک می کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری پروستات و سرطان سینه

ترکیبات موجود در این شیر به بدن کمک می کند با پیری مبارزه کند، از پوست محافظت کند، وزن را کنترل کند، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. ایزوفلاون های موجود در این شیر خواص ضد سرطانی دارند، کنترل استروژن به کاهش خطر سرطان پروستات و سرطان سینه کمک می کند.

آیا مصرف شیر سویا برای مردان خوب است

از فوایدی که این شیر گیاهی به همراه دارد می توان گفت که استفاده از شیر سویا تاثیر خوبی بر سلامت مردان دارد. با این حال، هر محصولی دوگانگی خود را دارد، استفاده صحیح و به اندازه کافی اثرات خوبی به همراه خواهد داشت و در صورت سوء استفاده، برعکس اثرات بدی بر سلامتی خواهد داشت. برخی از مشکلاتی که هنگام مصرف بیش از حد شیر گیاهی سویا توسط مردان به وجود می آید را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

تاثیر بر سطح تستوسترون و استروژن در بدن

این محصول حاوی مقدار زیادی ایزوفلاون است که مانند هورمون استروژن در بدن عمل می کند. در نتیجه می تواند باعث عدم تعادل هورمون استروژن و کاهش هورمون تستوسترون در بدن شود. مصرف بیش از حد این شیر می تواند منجر به کاهش تستوسترون و میل جنسی شوند.

خطر ابتلا به سرطان و بیماری های دستگاه گوارش

ترکیبات موجود در این شیر حاوی موادی است که هضم پروتئین را مهار می کند، باعث یبوست، نفخ می شود. علاوه بر این، در دستگاه گوارش مخاط ایجاد می شود. همچنین باعث کندتر شدن هضم و عملکرد دستگاه تنفسی می شود، این وضعیت اگر برای مدت طولانی ادامه پیدا کند باعث سندرم روده تحریک پذیر و آسم می شود.

کاهش جذب مواد معدنی

شیر سویا حاوی اسید فیتیک است که از جذب مواد معدنی جلوگیری می کند. جذب مواد معدنی به خصوص آهن باعث کاهش میزان آهن بدن می شود که منجر به کم خونی، خستگی، تپش قلب می شود.

پرکاری تیروئید

ایزوفلاون های موجود در این شیر میزان ید را در بدن کاهش می دهد و باعث فعالیت غده تیروئید می شود. فعالیت غیر طبیعی می تواند منجر به پرکاری تیروئید شود.

شیر سویا با چه غذایی ناسازگار است
شیر سویا با چه غذایی ناسازگار است

آیا نوشیدن زیاد شیر سویا در مردان باعث عقیمی می شود

مطالعات زیادی در مورد ناباروری بین مردانی که شیر سویا مصرف می ‌کنند و مردان دیگر انجام شده است. شیر سویا روی وضعیت اسپرم مردان تاثیری ندارد، بنابراین باعث ناباروری نمی شود. با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، اگر مردان از شیر سویا بیش از حد استفاده کنند، می تواند بر تعادل هورمون های جنسی و توانایی جنسی مردان تاثیر بگذارد.

شیر سویا با چه غذایی ناسازگار است

تخم مرغ را با شیر سویا مخلوط نکنید

بسیاری از مردم عادت دارند تخم مرغ را با شیر گیاهی سویا مخلوط کنند یا آن را با تخم مرغ بنوشند، زیرا فکر می کنند انجام این کار می تواند باعث افزایش مواد مغذی شود. واقعیت کاملا برعکس این تصور است، زیرا سفیده تخم‌ مرغ همراه با مخمر تریپسین موجود در این شیر رسوبی را تشکیل می ‌دهد که جذب بدن را دشوار می‌ کند، علاوه بر این مواد مغذی ذاتی تخم مرغ و شیر را نیز از بین می برد.

هنگام پختن شیر سویا شکر قرمز اضافه نکنید

نباید به شیر سویا شکر قرمز اضافه کنید. زیرا شکر قرمز حاوی اسیدهای آلی زیادی مانند اسید استیک، اسید لاکتیک و غیره است که با پروتئین ها و کلسیم ترکیب می شوند و ترکیبات دناتوره ای را تشکیل می دهند که مواد مغذی شیر را از بین می برد. در عین حال بر توانایی بدن در جذب و هضم تأثیر می گذارد.

چه کسانی نباید شیر سویا بخورند

افراد مبتلا به مشکلات گوارشی

شیر ​​سویای سرد برای افراد مبتلا به گاستریت خوب نیست بنابراین برای افرادی که روده ضعیفی دارند مناسب نیست. افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند اغلب با نوشیدن این شیر گیاهی مشکلاتی مانند درد معده، آروغ زدن و نفخ را تجربه خواهند کرد.

در ترکیب شیر سویا موادی وجود دارد که می تواند معده را برای دفع اسید بیشتر تحریک کند که برای معده مفید نیست. بنابراین، افرادی که از گاستریت حاد و مزمن رنج می برند، باید مصرف این شیر و همچنین مصرف غذاهای حاوی سویا را محدود کنند تا از تشدید این بیماری جلوگیری شود.

این شیر تحت تاثیر کاتالیزوری است که قادر به تولید گاز در دستگاه گوارش است، بنابراین باعث نفخ و گاز معده می شود، افراد مبتلا به اسهال بهتر است از آن استفاده نکنند.

افراد مبتلا به نقرس

این شیر حاوی پورین است، هنگامی که شما نمی توانید تمام آن را متابولیزه کنید، پورین تجمع می یابد و باعث ایجاد علائمی می شود که باعث می شود بیماران نقرس احساس درد بیشتری کنند. به همین دلیل است که افرادی که علائم نقرس دارند نباید زیاد شیر گیاهی سویا و فرآورده های سویا مصرف کنند.

چه کسانی نباید شیر سویا بخورند
چه کسانی نباید شیر سویا بخورند

 افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند

آنتی بیوتیک های حاوی اریترومایسین را نباید با شیر گیاهی سویا مصرف کرد. زیرا هنگامی که اریترومایسین با شیر ترکیب می شود می تواند واکنش شیمیایی ایجاد کند و ماده دیگری را تشکیل دهد که اثربخشی آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهد. بنابراین، شما مطلقا نباید بلافاصله پس از مصرف آنتی بیوتیک شیر بنوشید، بهتر است حدود ۱ ساعت صبر کنید.

افراد مبتلا به سرطان سینه

افراد با سابقه سرطان سینه، تخمدان و رحم نباید این شیر را مصرف کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که سویا حاوی فیتواستروژن است که مانند استروژن عمل می کند و می تواند باعث رشد سریع این سلول های سرطانی شود.

افراد مبتلا به سنگ کلیه

اگزالات موجود در این شیر خیلی ساده با کلسیم موجود در خون ترکیب می شود تا سنگ کلیه ایجاد شود. بنابراین افراد مبتلا به سنگ کلیه نباید این شیر را مصرف کنند.

شیر سویا را از کجا بخریم

این شیر غیر لبنی توسط برندهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. شما می توانید به راحتی این شیر گیاهی مغذی را از فروشگاه های بزرگ و هایپرمارکت ها خریداری کرده و از منافع آن بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا