Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

عوارض خطرناک قرص آرامش اعصاب | انواع قرص آرامبخش

قرص آرامش اعصاب برای درمان استرس و اضطراب استفاده می شود. همراه با محرک ها و مواد افیونی، آرام بخش ها دسته ای از داروها هستند که مصارف پزشکی و غیر پزشکی دارند. داروهای آرام بخش مختلف ممکن است با نام های دیگری مثل داروهای تضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی (CNS)، داروهای ضد اضطراب، آرام بخش ها و خواب آور شناخته شوند.

اگرچه داروهای مختلفی که در زیر چتر «آرام‌ بخش» قرار می‌ گیرند بسیار متفاوت هستند، اما بسیاری از آنها توانایی ایجاد حس آرامش و خواب‌ آلودگی را دارند. به همین دلیل است که آرام بخش ها اغلب برای اختلالات اضطراب، هراس و خواب تجویز می شوند.

برخی از عوارض جانبی رایج قرص های آرامش اعصاب سرگیجه و خواب آلودگی است، بنابراین تا زمانی که متوجه نشدید این دارو چه تاثیری بر شما می گذارد، رانندگی نکنید یا کاری که نیاز به تمرکز ذهنی دارد، انجام ندهید.

در صورت بروز هرگونه تغییر غیرعادی در خلق و خو یا رفتار، افسردگی یا بدتر شدن افسرگی، یا افکار خودکشی، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک به فواید و عوارض مصرف قرص آرامش اعصاب و معرفی بهترین قرص برای آرامش اعصاب می پردازیم لطفا همراه ما باشید.

قرص ارامبخش

قرص ارامبخش در انواع مختلف اکنون در داروخانه ها موجود است. همه آرام بخش ها از نظر عملکرد و فرمولاسیون یکسان نیستند. نوع متداول آرم بخش های تجویزی عبارتند از:

باربیتوات ها

باربیتوات ها زمانی به طور گسترده برای اضطراب و خواب استفاده می شدند، باربیتورات ها همچنان برای مدیریت برخی اختلالات تشنج استفاده می شوند. این داروها که عمدتا با بنزودیازپین ها جایگزین شده اند زیرا بنزوها در تعدادی از سناریوهای بالینی ایمن تر و موثرتر تلقی می شوند.

بنزودیازپین ها

گروهی از آرام بخش ها هستند که به طور گسترده برای درمان کوتاه مدت اختلالات اضطرابی حاد و هراس و همچنین برای مدیریت تشنج و ترک حاد الکل استفاده می شود.

داروهای خواب غیر بنزودیازپین

این داروهای کمکی خواب با نسخه (به عنوان مثال، Ambien،Lunesta) برای کاهش بی خوابی استفاده می شود و فقط برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته شده است.

در حالی که آرام بخش ها وقتی برای مدت کوتاه مصرف شوند، بسیار موثر هستند، اما خطراتی از جمله احتمال سوء مصرف، وابستگی و اعتیاد را به همراه دارند. همچنین می توانند در صورت مصرف همراه با الکل و مواد افیونی بسیار خطرناک باشند.

اثرات آنها می تواند منجر به آرامبخشی شدید و مشکلات تنفسی شود و افراد را در معرض خطر بالای اوردوز کشنده قرار دهد. علاوه بر این، مشخص شده است که وقتی بنزودیازپین‌ ها روزانه بیش از یک ماه مصرف می‌شوند، ممکن است اضطراب و بی ‌خوابی را بدتر کنند.

علت استفاده از قرص آرامش اعصاب
علت استفاده از قرص آرامش اعصاب

علت استفاده از قرص آرامش اعصاب

قرص آرامش اعصاب برای درمان شرایط مختلف از اضطراب، تنش، تشنج، اختلالات هراس و اختلالات خواب استفاده می شود. بیشتر آرام بخش هایی که برای اهداف تفریحی استفاده می شوند از کاربرد پزشکی منحرف شده اند. داروهای مورد استفاده برای آرامبخشی بسته به سن، وزن، سابقه سلامت، معاینه فیزیکی و نوع آزمایش انجام شده متفاوت است.

در حالی که آرام بخش های مختلف به روش های مختلف بر روی مغز اثر می گذارند، همه آنها GABA را افزایش می دهند و باعث ایجاد احساس آرامش، کاهش استرس و خواب آلودگی می شوند. اگر فردی داروهای آرام بخش را طبق دستور پزشک مصرف کند، احتمالا این داروها برای درمان اختلالاتی مانند بی خوابی، تشنج و حملات پانیک موثر خواهند بود. با این حال، افراد ممکن است به دلایل غیر پزشکی از داروهای آرام بخش استفاده کنند، زیرا اثرات سرخوشی (احساس خوب) ایجاد می کند.

بهترین قرص برای آرامش اعصاب

اکثر داروهای آرام بخش با افزایش فعالیت یک ماده شیمیایی خاص مغز به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) عمل می کنند. گابا یک انتقال دهنده عصبی است که فعالیت مغز را مهار می کند که می تواند باعث خواب آلودگی و احساس آرامش شود. چنین اثراتی باعث می شود این داروها برای افرادی که از اضطراب و بی خوابی رنج می برند بسیار موثر باشد.

هنگامی که داروهای آرام بخش در دوزهای بالاتر مصرف شوند، ممکن است مسمومیتی بسیار شبیه به مسمومیت ناشی از الکل ایجاد کنند. گاهی اوقات، تمایز این دو شکل از مسمومیت از یکدیگر چالش برانگیز است. در کنار اثرات مطلوب، آرام بخش ها می توانند عوارض جانبی ناراحت کننده و گاهی خطرناک بسیاری نیز داشته باشند. بنابراین بهترین قرص برای آرامش اعصاب بسته به مشکل شما توسط پزشک برایتان تجویز خواهد شد.

بهترین داروی اعصاب و روان

در فرمولاسیون بهترین داروی اعصاب و روان آلفا لیپوئیک اسید، اسید فولیک، متیل کوبالامین، پره گابالین و ویتامین B6 (پیریدوکسین) استفاده می شود. آلفا لیپوئیک اسید یک اسید چرب طبیعی است که اثر محافظتی بر روی مغز و بافت های عصبی دارد. اسید فولیک مواد مغذی ضروری را برای اعصاب فراهم می کند.

متیل کوبالامین و ویتامین B6 (پیریدوکسین) اشکالی از ویتامین B هستند که به تولید میلین کمک می کنند، ماده ای که از رشته های عصبی محافظت می کند و سلول های عصبی آسیب دیده را جوان می کند. پرگابالین یک لیگاند آلفا ۲ دلتا است که با تعدیل فعالیت کانال کلسیم سلول های عصبی درد را کاهش می دهد. آنها با هم درد نوروپاتیک را تسکین می دهند و اثرات آرم بخشی را القاء می کنند.

خطرناک ترین قرص اعصاب
خطرناک ترین قرص اعصاب

خطرناک ترین قرص اعصاب

قرص اعصاب باعث ایجاد آرامش، خواب آلودگی و کاهش هماهنگی حرکتی می شوند، در حالی که خواب آورها خواب را القا و حفظ می کنند. با توجه به کشف کلاس‌ های مختلف آرام بخش‌ ها و خواب ‌آورها، طب مدرن تغییر چشمگیری در مدیریت بی‌خوابی، صرع و اضطراب داشته است.

بنزودیازپین ها دسته ای از داروها هستند که فعالیت انتقال دهنده عصبی GABA را افزایش می دهند. آنها همچنین باعث ایجاد خواب آلودگی می شود و به خواب رفتن و خوابیدن در طول شب را برای فرد راحت تر می کنند. عوارض جانبی بنزودیازپین ها به طور کلی خفیف است و ممکن است زمانی که این داروها در دوزهای پایین استفاده می شوند، مشاهده نشود. سایر اثرات احتمالی که بسیار نادر هستند عبارتند از بی قراری، توهم و کابوس. کاهش دوز می تواند به کاهش عوارض جانبی کمک کند. به دلیل وجود احتمال عوارض جانبی خطرناک فقط از قرص های اعصاب تجویزی استفاده کنید.

قرص آرامبخش قوی

آرام بخش ها طیف گسترده ای از داروها با مکانیسم های اثر متفاوت را در بر می گیرند که می توانند باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی مرکزی (CNS) شوند. در نیمه اول قرن بیستم، دارو درمانی اضطراب و بی خوابی بر باربیتورات ها متکی بود که در نیمه دوم قرن گذشته با بنزودیازپین ها به عنوان داروهای انتخابی جایگزین شدند. علاوه بر این دو گروه از داروها، از داروهای آرام بخش دیگری نیز برای این منظور استفاده می شود. بسته به نوع مشکل شما هر یک از این داروها می توانند به عنوان قرص آرامبخش قوی برای شما تجویز شوند.

قرص اعصاب قوی

باربیتورات‌ ها تضعف ‌کننده‌ های غیرانتخابی CNS هستند که در گذشته اصلی ‌ترین درمان برای آرام کردن بیماران دچار استرس شدید یا القا و حفظ خواب بودند. در پزشکی مدرن، آنها عمدتا توسط بنزودیازپین ‌ها جایگزین شده‌ اند به این دلیل که می ‌توانند تحمل، وابستگی فیزیکی و علائم جدی ترک را ایجاد کنند. با این وجود، برخی از باربیتورات ها هنوز به عنوان ضد تشنج (فنوباربیتال) و برای القای بیهوشی (تیوپنتال) استفاده می شوند. قرص های اعصاب قوی را می توان در بین این دسته دارویی یافت.

قرص آرامبخش قوی
قرص آرامبخش قوی

قرص آرامبخش بی خیالی

بنزودیازپین ها پرمصرف ترین گروه از داروهای آرام بخش هستند. به دلیل ایمنی و اثربخشی بهبود یافته، آنها تا حد زیادی جایگزین باربیتورات ها به عنوان داروهای انتخابی در درمان اضطراب شده اند. آنها همچنین دارای فعالیت های خواب آور، ضد تشنج و شل کننده عضلات هستند، اما اثر ضد درد یا فعالیت ضد روان پریشی از خود نشان نمی دهند.

آرام بخش های غیر بنزودیازپین داروهایی هستند که از نظر ساختار با بنزودیازپین ها متفاوت هستند، اما روی زیرمجموعه ای از خانواده گیرنده های بنزودیازپین به نام BZ1 عمل می کنند. سایر داروهای آرام بخش عبارتند از آرام بخش های اپیوئیدی، بی حس کننده ها، کاربینول ها، آگونیست های گیرنده های ملاتونین و سایر داروها که از طریق مکانیسم های مختلف به عنوان مضعف CNS نیز عمل می کنند. آنها معمولا کاربرد درمانی محدودی دارند و فقط توسط پزشک برای شما تجویز می شود.

بهترین قرص گیاهی اعصاب

هزاران سال است که از داروهای آرام بخش گیاهی برای درمان بی خوابی و اضطراب در سراسر جهان استفاده می شود. اگرچه آنها بدون شک تا حد معینی موثر هستند اما برخی از جنبه های روان دارویی آنها باید حل شود. برای مثال، شواهد in vivo ضعیفی از فارماکودینامیک قرص های گیاهی اعصاب در انسان و عدم وجود هم ارزی زیستی بین عصاره های مختلف وجود دارد.

انواع قرص گیاهی اعصاب گیاهی با استفاده از خواص گیاهان دارویی آرام بخش از جمله سنبل طیب، رازک، بابونه و اسطوخدوس اکنون تولید شده اند. این قرص ها عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند و بسیاری از افراد ترجیح می دهند آنها را مورد مصرف قرار دهند.

قرص آرامبخش بدون عوارض

آرام بخش ها یا داروهای تضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی، گروهی از داروها هستند که فعالیت مغز را کند می کنند. افراد از این داروها برای کمک به آرام شدن، احساس آرامش بیشتر و خواب بهتر استفاده می کنند. آرام بخش ها داروهایی هستند که مردم معمولا از آنها سوء استفاده می کنند. استفاده نادرست از داروهای آرام بخش و طولانی شدن مصرف آنها ممکن است منجر به وابستگی و در نهایت علائم ترک شود.

آرام بخش ها کاربردهای بالینی متعددی دارند. به عنوان مثال، آنها می توانند قبل از عمل جراحی باعث آرام بخشی شوند و این می تواند از آرامبخشی خفیف تا بیهوشی عمومی متغیر باشد. پزشکان همچنین برای کاهش اضطراب و تسکین درد قبل و بعد از عمل به افراد مسکن می دهند.

پزشکان به دلیل توانایی آنها در کاهش استرس و اضطراب فیزیکی و ایجاد آرامش، ممکن است برای افراد مبتلا به بی خوابی، اختلالات اضطرابی و اسپاسم عضلانی نیز داروهای آرام بخش تجویز کنند. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، اختلال استرس پس از سانحه و تشنج نیز ممکن است از فواید داروهای آرام بخش بهره مند شوند. قرص های آرامبخش در صورت مصرف صحیح، عوارض خواصی ندارند و معمولا پزشک کم عارضه ترین قرص آرامش اعصاب را برای شما تجویز می کند.

عوارض قرص آرامش اعصاب
عوارض قرص آرامش اعصاب

عوارض قرص آرامش اعصاب

همانطور که قبلا گفتیم آرام بخش های رایج عبارتند از باربیتورات ها، بنزودیازپین ها، گاما هیدروکسی بوتیرات (GHB)، مواد افیونی و داروهای خواب آور مانند زولپیدم (Ambien) و اسزوپیکلون (Lunesta). آرام‌ بخش‌ ها تضعیف ‌کننده‌ سیستم عصبی مرکزی هستند و قدرت آنها از این نظر بسیار متفاوت است. آنها معمولا به شکل قرص یا شربت در دسترس هستند. اگرچه آرام بخش ها به دلیل خواص دارویی خود به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، سوء استفاده از آرام بخش ها می تواند منجر به وابستگی و اعتیاد شود.

اثرات داروهای آرام بخش بسته به نوع آنها می تواند از چند ساعت تا بیش از یک روز ادامه داشته باشد. به طور کلی، آرام بخش ها باعث افسردگی فیزیکی، آرامش عضلانی و آرام بخشی می شود. با توجه به انواع مختلف آرام بخش ها، بسته به اینکه کدام ماده مصرف شده است، طیف وسیعی از اثرات دیگر نیز وجود دارد.

آرام‌ بخش ‌ها بیشتر عملکردهای بدن را کاهش می‌ دهند، بنابراین بر توانایی رانندگی، کار با ماشین ‌آلات و شرکت در کارهایی که نیاز به هماهنگی عضلانی دارند، تاثیر زیادی می ‌گذارند. فردی که تحت تأثیر یک مسکن است، به ویژه اگر با داروی دیگری ترکیب شود، هرگز نباید رانندگی کند. در اینجا به برخی از عوارض قرص آرام بخش اعصاب اشاره می کنیم:

  • احساس آرامش
  • کاهش اضطراب
  • کاهش مهارت های فکری
  • کاهش شدت احساسات فیزیکی
  • سبکی سر
  • خواب آلودگی
  • لکنت زبان
  • تنفس کم عمق
  • کند شدن ضربان قلب
  • عدم هماهنگی عضلات
  • کاهش مهارت
  • اختلال در یادگیری در طول دوره درمان
  • کاهش قدرت حافظه

و گاهی اوقات عوارض جانبی متناقض غیرمنتظره مانند اضطراب، کابوس و افکار خودکشی نیز در فرد رخ می دهد. برای پیشگیری از این عوارض طبق دستور پزشک از این داروها استفاده کنید و در صورت تجربه عوارض ناخوشایند حتما با پزشک مصرف کنید تا داروی شما را تغییر دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا