Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهیعلوم پایه

انواع ترمومتر صنعتی و مزایای آن چیست؟

انواع ترمومتر صنعتی که در صنایع مختلفی چون پتروشیمی، آزمایشگاه ها، پزشکی، سیمان، فولاد، پالایشگاه ها و … به کار برده می شود، آنالوگ، دیجیتال، پروب، مادون قرمز و … است. به طور کلی یکی از ابزارهای آزمایشگاهی پرکاربرد، ترمومتر است که برای اندازه گیری دما و حرارت به کار برده می شود. نام دیگر ترمومتر، دماسنج است که پرکاربردترین نوع آن، ترمومتر صنعتی است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با انواع ترمومتر صنعتی و مزایای آن آشنا می شویم.

خرید و فروش وسایل آزمایشگاهی از جمله ترمومتر و انواع آن در شرکت های مختلف داخلی و خارجی صورت می گیرد.

ترمومتر صنعتی

دماسنج صنعتی وسیله ای برای اندازه گیری و سنجش میزان دما بوده که در صنعت به کار برده می شود. این دماسنج ها در محل های مورد نظر نصب شده و اپراتور، دما را از روی دماسنج می خواند. ترمومترها بر اساس طریقه نصب به انواع نصب ثابت و پرتابل دسته بندی می شوند. در صنعت برای بسیاری از فرایندها نیاز است که دما به طور مداوم کنترل شود. زیرا افزایش ناگهانی دما در این فرایندها، ممکن است باعث صدماتی چون خراب شدن دستگاه ها، تاثیر در کیفیت محصول، صدمه به اپراتور، آتش سوزی و … شود. به همین جهت با استفاده از انواع ترمومتر صنعتی و اندازه گیری دما، می توان از چنین آسیب هایی جلوگیری کرد.

انواع ترمومتر صنعتی

ترمومتر آنالوگ

به ترمومتر آنالوگ، دماسنج عقربه ای گفته شده و بیشترین کاربرد آن در صنایع پتروشیمی است. علت این امر نیز عدم استفاده از جریان برق و الکتریسیته در اندازه گیری دما با کمک این نوع دماسنج است که خطر ایجاد انفجار و آتش سوزی را در این صنایع کاهش می دهد. همچنین مزیت دیگر کاربرد این نوع دماسنج، به صرفه بودن از نظر اقتصادی است. زیرا خرید و فروش وسایل آزمایشگاهی و صنعتی با قیمت مناسب، می تواند به کم کردن هزینه ها کمک کند. از جمله این دماسنج ها که در ایران عرضه می شود، شیشه ای جیوه ای، شیشه ای الکلی، عقربه ای بی متال و عقربه ای گازی است.

ترمومتر آنالوگ
ترمومتر آنالوگ

ترمومتر دیجیتال

دماسنج های دیجیتال توانایی اندازه گیری دمای محیط بین ۵۰ تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد را دارد. دما در این نوع از دماسنج ها روی صفحه نمایش LCD دیجیتالی نمایش داده شده و نیازی به استفاده از جریان برق ندارد. از ترمومترهای دیجیتال برای اندازه گیری دما در محیط های مختلف مانند کارخانه ها، دامداری، جوجه کشی، یخچال سردخانه، گلخانه و منازل استفاده می کنند.

ترمومترهای پروب

یکی از انواع ترمومترهای صنعتی متداول، نوع پروب است. این نوع دماسنج می تواند به طور سریع، دمای مواد غذایی، مایعات و مواد نیمه جامد را اندازه بگیرد. دماسنج های پروب، با نوک تیزی که دارند، وارد مواد غذایی می شوند. از این ترمومترها در آزمایشگاه های مراکز تهیه غذا کنسرو، آزمایشگاه ها و خرده فروشی ها به کار گرفته می شود. دو نوع قلم ثابت و سیمی از دماسنج های پروب در بازار وجود دارد.

از مزایای دماسنج صنعتی پروب، وزن سبک و حمل راحت آن است. همچنین این دماسنج ها، دقت اندازه گیری بالایی دارد. دماسنج صنعتی پروب از نوع سیمی، خطای اندازه گیری نداشته و قیمتی ارزان دارد. علاوه بر نوع، در قیمت خرید و فروش وسایل آزمایشگاهی، نوع برند شرکت تولید کننده نیز موثر است.

ترمومتر صنعتی مادون قرمز

یکی از بهترین ترمومترهای صنعتی، به جهت توانایی اندازه گری دما از فواصل دور، مادون قرمز است. دماسنج مادون قرمز با سطح و محیطی که دمای آن اندازه گرفته می شود، تماسی نخواهد داشت. همچنین این نوع دماسنج ها برای اندازه گیری دماهای بسیار بالا و پایین، بسیار مناسب و مفید هستند. از ترمومترهای مادون قرمز در صنعت خودروسازی، سیستم های تهویه مطبوع و فرایندهایی که نیاز به دمای بالا دارند، استفاده می شود.

از انواع دیگر ترمومترهای صنعتی می توان به ترمومتر دیجیتالی برچسب دما، ترمومترهای نوع K، دماسنج های ثبت کننده داده دما، دماسنج های دو سنسوره و دوربین های تصویربرداری حرارتی اشاره داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا