Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

کاربرد مالتودکسترین در شامپو چه مزیتی دارد؟

کاربرد مالتودکسترین در شامپو به عنوان یک مرطوب کننده و تقویت کننده بافت موها است. این ماده باعث افزایش مزایای مواد ضدپیری در محصولات مرتبط می شود.

امروزه اهمیت دادن افراد به تمیزی و بهداشت، باعث طراحی فرمولاسیون های مختلفی جهت تولید مواد شوینده و بهداشتی شده است. شامپو یکی از این مواد تمیز کننده برای پاک کردن موها است. نقش مرطوب کننده را در ترکیب شامپوها، مالتودکسترین دارد. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، ما را با کاربرد مالتودکسترین در شامپو آشنا می کند.

مالتودکسترین چیست؟

یکی از مواد افزودنی در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، مالتودکسترین است. این ماده پودر سفید رنگی است که از ذرت، برنج، نشاسته سیب زمینی یا گندم به دست می آید. با این که تولید مالتودکسترین از گیاهان است، اما ترکیبی فرآوری شده است. در تهیه ی مالتودکسترین، بعد از پختن نشاسته، اسیدها یا آنزیم هایی مانند آلفا آمیلاز باکتریایی که در برابر گرما پایدار هستند، به آن ها افزوده می شود. در این شرایط، تجزیه بیشتر آن صورت می گیرد.

محصول این واکنش، پودری سفید رنگ با قابلیت انحلال در آب است که طعمی خنثی دارد. شباهت زیادی بین مالتودکسترین و مواد جامد شربت ذرت وجود دارد، به طوری که هر دوی آن ها می توانند هیدرولیز شوند. این دو در میزان قند، با هم تفاوت دارند. به طوری که بعد از هیدرولیز، ۲۰ درصد شکر در مواد جامد شربت ذرت وجود داشته ولی در مالتودکسترین، کمتر از ۲۰ درصد شکر وجود دارد.

مالتودکسترین چیست؟
مالتودکسترین چیست؟

مالتودکسترین و رطوبت مو

در ترکیب شامپو، مالتودکسترین به عنوان یک مرطوب کننده بوده و محافظت از عوامل مرطوب کننده چند لایه اول پوست و مو را انجام می دهد. این عوامل طبیعی، اسیدهای آمینه، لاکتات ها، قندها، نمک ها، اوره و پپتیدها هستند. با این عوامل، لایه های سطحی و عمیق پوست و مو، سالم نگه داشته شده و رطوبت و لطافت آن ها حفظ می شود. اما با بالا رفتن سن افراد، به طور طبیعی، این عوامل از بین می روند. علاوه بر این، تماس با مواد شونده سخت و خشن و الکل ها، سرعت از بین رفتن عوامل طبیعی مذکور را بالا می برد.

در چنین وضعیتی، احساس خشکی در پوست و مو ایجاد شده و حس مردگی در مو و پوسته پوسته شدن، به وجود می آید. مالتودکسترین ترکیبی پلی ساکاریدی است که تقلید از قندهای موجود در عوامل مرطوب کننده طبیعی را انجام داده و باعث حفظ رطوبت مو و پوست می شود.

مزایای مالتودکسترین در شامپو

کاربرد مالتودکسترین در شامپو، باعث حفظ بافت شامپو می شود. زیرا این ماده، تشکیل شده از بلوک های قند ساده بوده و در آب محلول است، در نتیجه می تواند بافتی ژل مانند را در فرمولاسیون ها ایجاد کند. با مالتودکسترین، شامپو بافت سبکی پیدا کرده و به طور یکنواخت روی پوست مالیده می شود. همچنین این ترکیب به عنوان یک اتصال دهنده رفتار می کند.

یکی دیگر از مزایای مالتودکسترین در شامپوها، به عنوان یک عامل تثبیت کننده است که در ترکیباتی با اجزای آب و روغن به صورت مخلوط، به کار برده می شود. زیرا ترکیب روغن و آب در فرمولاسیون ها، مشکل بوده و ممکن است از هم جدا شده و یا ته نشین شوند. مالتودکسترین به عنوان یک تثبیت کننده امولسیون، باعث ایجاد محصولی پایدار می شود.

کاربرد مالتودکسترین در شامپو، دارای خاصیت ضدپیری در این محصول است. اسیدهای هیدروکسی مانند آلفا هیدروکسی اسیدها و بتا هیدروکسی اسیدها، در محصولات مراقبت از پوست و مو به کار برده می شود. چون این مواد ظاهر پوست و مو را بهتر می کند. همچنین این ماده، میزان رنگدانه هایی که در نتیجه ی هورمون ها، ژنتیک، خورشید و رژیم غذایی تولید شده است را کاهش می دهد.

با این که مالتودکسترین، ترکیبی ضدپیری نیست ولی باعث زیاد شدن فعالیت ضدپیری اسیدها شده و تحریکات پوست و مو را کم می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا