Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

اسید سیتریک در مواد شوینده چه نقشی دارد؟

اسید سیتریک در مواد شوینده باعث حفظ حالت قلیایی در محیط شده و به عملکرد بهتر سورفکتانت ها و پاک کننده ها، کمک می کند. از جمله مواد شوینده ای که حاوی اسید سیتریک هستند، صابون لباس شویی، شامپو و انواع پاک کننده ها هستند. همچنین اسید سیتریک در مواد شوینده به عنوان یک خوشبوکننده بوده و باعث حذف آب سخت از روی ظروف می شود. خرید اسید سیتریک می تواند به صورت عمده و یا جزئی بوده و در صنایع مختلف علاوه بر مواد شوینده، به کار برده شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، ما را با اسید سیتریک در مواد شوینده و خواص این اسید آشنا می کند.

اسید سیتریک یا جوهر لیمو

جوهر لیمو با نام علمی اسید سیتریک، یکی از اسیدهای آلی ضعیف است که به طور طبیعی در انواع میوه ها و سبزیجات یافت می شود. اسید سیتریک را به طور عمده می توان در انواع مرکبات، چون لیمو و مواد دیگری چون سیب، گلابی، تمشک، توت، قارچ و برگ توتون یافت. مزه ی این اسید، ترش و خوشایند بوده ولی بدون بو و رنگ است. اسید سیتریک در دمای ۱۵۳ درجه سانتی گراد ذوب شده و در دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد به جوش می آید.

از خواص شیمیایی این اسید، توانایی واکنش با سه مولکول باز است زیرا سه گروه کربوکسیلیک دارد. اسید سیتریک در دو نوع خشک و آبدار (مونو هیدرات) وجود دارد. وقتی نوع آبدار اسید سیتریک تا دمای ۷۸ درجه سانتی گراد حرارت داده شود، به اسید سیتریک خشک تبدیل می شود. درصد خلوص یکی از عوامل موثر در قیمت خرید اسید سیتریک است. به طور معمول عرضه این اسید با درصد خلوص بالا در حدود ۹۸ تا ۹۹ صورت می گیرد.

اسید سیتریک یا جوهر لیمو
اسید سیتریک یا جوهر لیمو

تولید اسید سیتریک

اسید سیتریک را می توان با استخراج از مرکبات به دست آورد ولی چون این روش بسیار پرهزینه است، از روش های صنعتی استفاده می شود. تخمیر میکروبی با آسپرژیلوس نایگر، روشی است که برای تهیه ی این اسید استفاده می شود. این کپک روی شکر کشت داده شده و با فرایند جداسازی و ته نشینی، کلسیم سیترات به دست می آید. کلسیم سیترات به دست آمده را با آب ترکیب کرده و اسید سیتریک و کلسیم هیدروکسید تولید می شود.

اسید سیتریک در مواد شوینده

جوهر لیمو را به عنوان یکی از اسیدهای سازگار با محیط زیست در نظر می گیرند که به راحتی قابل تجزیه است. از اسید سیتریک در فرمولاسیون پاک کننده ها برای از بین بردن لکه های قهوه و چای استفاده می شود. حتی لکه ادرار نیز با کمک این اسید در شوینده ها از بین می رود. علاوه بر تمیز کردن رسوبات کلسیم، آهک و لکه های آب سخت، از اسید سیتریک در ترکیب مواد شوینده به عنوان نگهدارنده استفاده می شود.

اسید سیتریک در مواد شوینده ای چون محصولات پاک کننده خودرو، تمیز کننده ها فلزات، تمیز کننده ماشین ظرفشویی، پاک کننده کف صابون، تمیز کننده اجاق گاز، پاک کننده حمام، پاک کننده وان و کاشی و همچنین در ترکیب فرش شوی ها، مواد شوینده لباس شویی، پاک کننده های پنجره و … به کار برده می شود.

خواص اسید سیتریک در صنایع دیگر

از اسید سیتریک در صنایع غذایی، به عنوان طعم دهنده استفاده می کنند. این ماده با خاصیت ضدمیکروبی خود، نقش نگهدارنده را در محصولات غذایی دارد. اسید سیتریک در مربا و ژله، به عنوان قوام دهنده، تنظیم کننده PH و بالا برنده مدت زمان ماندگاری به کار می رود.

با افزودن اسید سیتریک به ترکیب داروها، طعم خوبی به آن ها داده شده و به عنوان یک امولسیفایر رفتار می کند. اسید سیتریک در ترکیب بی کربنات ها استفاده می شود تا اثر جوشان به آن ها دهد.

برای خرید اسید سیتریک، شرکت های معتبری انتخاب شده و قیمت این اسید با توجه به گریدهای صنعتی و خوراکی آن متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا