Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

استفاده از تیتانیوم دی اکسید در صابون چیست؟

تیتانیوم دی اکسید یک ترکیب معدنی پرکاربرد صنعتی محسوب می‌شود. از کاربرد تیتانیوم دی اکسید در صنایع غذایی، رنگ سازی، صنایع آرایشی و بهداشتی و… بسیار استفاده می شود. استفاده از تیتانیوم دی اکسید در صابون هم به عنوان یک محصول بهداشتی صورت می پذیرد. کاربرد تیتانیوم دی اکسید در صابون موجب سفید شدن صابون شده و اثرات ضد لک دارد. از مزایا کاربرد تیتانیوم دی اکسید در صابون بی ضرر بودن آن است. درواقع استفاده از تیتانیوم دی اکسید در صابون و سایر محصولات بهداشتی به تایید FDA رسیده است. تیتانیوم دی اکسید به دلیل کاربرد های گسترده صنعتی در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می گردد. این محصول در گرید های خوراکی و صنعتی قابل تهیه است. توجه شود که قیمت خرید گرید های خوراکی نسبت به سایر گرید ها بیشتر است.

تیتانیوم دی اکسید چیست

تیتانیوم دی اکسید یک ترکیب بسیار کاربردی است. این محصول با نام های دیگری همچون دی اکسید تیتانیوم، روتایل، تیتانیوم اکسید، روتیل، آناتاز، تیتانیا، تیتان و… شناخته می شود.

تیتانیوم دی اکسید به صورت طبیعی در سنگ های معدنی مختلف یافته می شود. این ماده را به روش صنعتی نیز در مقادیر بالا می توان تهیه نمود. این ماده در گرید های مختلف در اختیار تولید کنندگان و خریداران قرار می گیرد. پایداری این ماده در برابر حرارت و گرما مطلوب بوده و این ماده جزو مواد کم خطر و غیرسمی محسوب می گردد.

تیتانیوم دی اکسید ماده ای است که تمایل به اکسید شدن دارد. به همین علت با قرار گرفتن در مجاورت اکسیژن به سرعت با اکسیژن واکنش داده و اکسید می گردد.

انواع تیتانیوم دی اکسید در صابون

تیتانیوم دی اکسید یا تیتان محصولی با کاربرد های مختلف است. از تیتانیوم دی اکسید خوراکی در صنایع غذایی و از دی اکسید تیتانیوم صنعتی در صنایعی همچون رنگ سازی و… استفاده می شود. برای تولید صابون نیز از گرید مناسب با درجه خلوص مطلوب استفاده می شود. کاربرد تیتانیوم دی اکسید در صابون و بسیاری از محصولات بهداشتی دیگر صورت می پذیرد.

استفاده از تیتانیوم دی اکسید در صابون

از این ماده در صابون سازی به عنوان سفید کننده صابون، سفت کننده، حجم دهنده، افزایش دهنده وزن و به عنوان القای خاصیت ضد لک استفاده می شود. این ماده در صابون ها رنگ سفید ماتی را ایجاد می کند. این رنگ را نمی توان با استفاده از انواع دیگر رنگدانه ها در محصولات ایجاد نمود.

نحوه استفاده از تیتانیوم دی اکسید در صابون

مقدار لازم تیتانیوم دی اکسید در صابون ۳ تا ۶ ٪ است. این ماده ابتدا در مقداری گلیسیرین پخش و له می گردد. بعد از ذوب شدن پایه به محصول مورد نظر اضافه می گردد.

همواره باید این نکته در نظر گرفته شود که افزودن تیتانیوم به پایه، ممکن است موجب شود تا پایه صابون زودتر سفت شود. بنابراین انتقال به قالب باید سریع تر صورت پذیرد.

خطرات دی اکسید تیتانیوم در صابون

دی اکسید تیتانیوم تا زمانی که به عنوان نانو ذرات بلعیده یا استنشاق نگردد، ایمن در نظر گرفته می شود. اضافه نمودن این ماده به عنوان رنگدانه به صابون، بی اثر و پایدار بوده و رنگ سفید ماتی را در بیشتر صابون ها فراهم خواهد نمود.

بنابراین استفاده از آن به صورت موضعی برای پوست بی خطر خواهد بود. کاربرد تیتانیوم دی اکسید در صابون به راحتی توسط شستشو حذف شده و از پوست جذب نمی گردد. از طرفی برخلاف ذرات مورد استفاده در مواد غذایی، گرید های استفاده شده در تولید صابون آن‌قدر کوچک نیستند که از پوست عبور کرده و وارد خون شوند.

نانو ذرات TiO۲ نیز توانایی نفوذ یا آسیب به پوست را نشان نداده اند. این ترکیبات شیمیایی تنها در لایه شاخی و اپیدرم پوست قرار می گیرند. اما قرار گرفتن در معرض شدید این ترکیب، سمیت قابل توجهی نشان خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا