Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

کاربرد تری سدیم سیترات در صنایع آرایشی و بهداشتی

کاربرد تری سدیم سیترات در صنایع آرایشی و بهداشتی شامل محصولات حمام، صابون، مواد شوینده، رنگ مو و محصولات مراقبت از پوست است. تری سدیم سیترات در این محصولات به عنوان تنظیم کننده PH و نگهدارنده عمل می کند. علاوه بر این صنعت از سدیم سیترات در صنعت پزشکی و غذایی نیز استفاده می شود. خرید تری سدیم سیترات می توان از برندهای معتبری چون مرک، نوترون و … صورت گیرد تا محصولی باکیفیت تهیه شود. کاربرد تری سدیم سیترات در صنایع آرایشی و بهداشتی و همچنین خواص این نمک در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک مورد بررسی قرار می گیرد.

تری سدیم سیترات چیست؟

سدیم سیترات که به دو صورت تری سدیم سیترات دو آبه (دی هیدرات) و بدون آب وجود دارد، نمکی معدنی با فرمول شیمیایی Na۳C۶H۵O۷ است. این ماده نمک اسید سیتریک بوده و طعم ترشی دارد. شکل ظاهری تری سدیم سیترات به صورت کریستالی سفید رنگ است که نقطه ذوب آن کمتر از ۳۰۰ درجه سانتی گراد است. در دمای بالاتر از این مقدار، سدیم سیترات تجزیه می شود. نمک مورد بحث، ماده ای بدون بو است و PHی برابر با ۸ تا ۹ دارد. تری سدیم سیترات در آب محلول است ولی در اتانول حل نمی شود.

تری سدیم سیترات چیست؟
تری سدیم سیترات چیست؟

تولید تری سدیم سیترات

سدیم سیترات را می توان به صورت طبیعی از میوه ها و مواد غذایی دیگر با استفاده از فرایند تخمیر و استخراج با حلال به دست آورد. جداسازی مایع تشکیل شده با استفاده از فرایند فیلتراسیون بوده و سپس اسید سیتریک را جدا می کنند.

اما در روش صنعتی اسید سیتریک با هیدروکسید سدیم یا کربنات سدیم با درجه خلوص بالا خنثی شده و بعد از این که فرایند هیدراسیون انجام می شود، تری سدیم سیترات تولید می شود. اسید سیتریک برای کاربرد در این فرایند خالص سازی و کریستالیزه می شود. تری سدیم سیترات دو آبه با دهیدراته کردن ماده حاصل از این فرایند به دست می آید. از نوع بدون آب سیترات سدیم در محصولات حساس به رطوبتی چون قرص ها، پودرها و شوینده ها استفاده می شود.

خرید تری سدیم سیترات به برند مرک یکی از باکیفیت ترین بوده و درجه خلوص بالایی دارد که می تواند در مصارف حساس آزمایشگاهی به کار برده شود.

خواص تری سدیم سیترات در صنایع آرایشی و بهداشتی

کاربرد تری سدیم سیترات در صنایع آرایشی و بهداشتی یکی از موارد مصرف این نمک است. علت کاربرد این نمک در این صنایع، کنترل میزان PH، حفظ فرمولاسیون و پیشگیری از رشد باکتری ها و میکروب ها است. به عبارتی با این خاصیت، تری سدیم سیترات مدت زمان ماندگاری این محصولات را بالا می برد. این ماده در محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی، باعث ایجاد حساسیت و تحریک نمی شود.

با نقشی که به عنوان نگهدارنده و تنظیم کننده PH در این محصولات دارد، آسیبی به پوست نمی زند. زیرا PH اسیدی به پوست آسیب زده و باعث تحریک و سوزش در آن می شود. در صورت قلیایی بودن محصولات به کار رفته در پوست نیز، چربی های طبیعی و حیاتی پوست از بین می رود. در این شرایط است که پوست به آکنه مبتلا می شود. زیرا به میزان اسیدیته زیادی برای مهار رشد باکتری ها نیاز دارد.

تری سدیم سیترات و صنایع غذایی

سدیم سیترات با خاصیت پایداری کنندگی بالا در مواد غذایی به عنوان یک افزودنی و نگهدارنده اضافه می شود. این نمک خاصیت بافرکنندگی داشته و برای تنظیم میزان PH به مواد غذایی اضافه می شود. تری سدیم سیترات ماده ای غیر سمی و تایید شده از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا است که برای ایجاد طعم ترش به نوشیدنی ها اضافه می شود. بستنی، ژله، مربا و شیر خشک از جمله مواد غذایی هستند که دارای تری سدیم سیترات هستند. وجود این نمک در پنیر، از جداشدن چربی ها جلوگیری کرده و باعث ذوب بهتر چربی می شود و پنیر خامه ای با کیفیتی را تولید می کند.

در صنایع غذایی باید از تری سدیم سیترات با کیفیت به دلیل حساسیت بالای این صنعت استفاده شود. قیمت خرید تری سدیم سیترات با درصد خلوص بالا نیز متفاوت از درصدهای خلوص دیگر این نمک خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا