Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

راهنمای خرید کربنات سدیم آزمایشگاهی | سدیم کربنات گرید آزمایشگاهی

قیمت کربنات سدیم آزمایشگاهی تحت تاثیر عواملی مختلفی قرار دارد. به عنوان مثال اعتبار کارخانه تولید کننده کربنات سدیم و کیفیت از جمله این عوامل است. کربنات سدیم یک نمک قلیایی متشکل از یون های سدیم مثبت و کربنات منفی است. این ماده در انواع بدون آب و آبدار در بازار عرضه شده و در صنایع مختلفی چون تولید مواد شوینده، کاغذسازی و ساخت شیشه کاربرد دارد. کربنات سدیم خوراکی گرید دیگری است که قیمت آن نیز با عواملی که گفته شد تحت تاثیر قرار می گیرد. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به بررسی قیمت کربنات سدیم آزمایشگاهی و همچنین خواص این ترکیب می پردازیم.

کربنات سدیم چیست؟

سدیم کربنات نمک اسید کربنیک بوده و فرمول شیمیایی Na۲CO۳ دارد. این نمک قلیایی به صورت پودر سفید رنگ و بدون بو است و با خواص بازی به عنوان یک ضد اسید عمل می کند. کربنات سدیم ترکیبی غیرآلی و محلول در آب است. نقاط ذوب و جوش کربنات سدیم به ترتیب ۸۵۱ و ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد است. این ترکیب در دمای اتاق، غیرقابل اشتعال است.

از خواص کربنات سدیم خشک، پایداری در برابر حرارت و ذوب شدن بدون تجزیه در ۸۵۱ درجه سانتی گراد است. از خواص شیمیایی دیگر این ترکیب این است که با اسیدهای گیاهی ضعیف مانند آب آهک که آزاد کننده دی اکسید کربن است، واکنش می دهد.

کربنات سدیم چیست؟
کربنات سدیم چیست؟

انواع کربنات سدیم

کربنات سدیم در دو گرید خوراکی و صنعتی عرضه شده و با توجه به خواص آن ها، کاربردهای مختلفی دارد.

کربنات سدیم خوراکی

از کربنات سدیم خوراکی در صنایع غذایی استفاده می شود. باید با توجه به حساسیت کاربرد در مواد غذایی، محصولی باکیفیت و با جنس مرغوب خریداری شود. از کربنات سدیم خوراکی در این صنعت، به عنوان تنظیم کننده میزان PH و نگهدارنده استفاده می شود. همچنین نقش این ترکیب به عنوان تنظیم کننده میزان ترشی و پایدار کننده است. در چوب شور به جای هیدروکسید سدیم، کربنات سدیم برای قلیایی کردن به کار برده می شود.

کاربرد کربنات سدیم صنعتی به همراه بوراکس، سدیم فسفات و ترکیبات سدیم دیگر در ساخت شیشه است. کربنات سدیم در صنعت آجر به عنوان مرطوب کننده، در خمیر دندان به عنوان عامل ایجاد کننده کف و تولید مواد شوینده ای چون صابون است. حذف یون های منیزیم و کلسیم آب به کمک کربنات سدیم انجام می شود که منجر به نرم کردن آب می شود.

کربنات سدیم صنعتی

از کربنات سدیم آزمایشگاهی در استانداردسازی اسیدها و به عنوان معرف استفاده می شود. چون این ماده پایدار است به عنوان عامل تیتراسیون کاربرد دارد. قیمت کربنات سدیم آزمایشگاهی متاثر از قدمت و اعتبار بالای کارخانه تولید کننده است. تولید کربنات سدیم باکیفیت با استفاده از انواع زغال سنگ های مرغوب و دستگاه های پیشرفته انجام می شود. در حال حاضر در جهان تعداد کارخانه های زیادی به تولید مواد شیمیایی مانند کربنات سدیم می پردازد.

این ماده در خنثی سازی اسیدها در استخرهای شنا کاربرد داشته و عامل جدا کننده اسیدهای چرب آزاد در تصفیه روغن های گیاهی است. در فرایندهای پتروشیمی نیز به عنوان خنثی کننده در تصفیه نفت خام به کار می رود.

چگونگی تولید کربنات سدیم

کربنات سدیم خوراکی و صنعتی با سه روش مختلف تهیه می شود. در روشی که طبیعی است، تولید این ترکیب را از گیاهان دریایی مقاوم به آب شور و گیاهان خشکی زی به دست می آورند. روش شیمیایی راه دیگری است، سدیم کلرید با اسید سولفوریک در حرارت بالا، باعث تولید این ترکیب می شود. در این فرایند سدیم سولفور و گاز هیدروژن کلرید تولید می شود. سومین روش تولید کربنات سدیم، سولوی است. در این روش، سدیم کلرید با آمونیاک در برابر کلسیم کربنات قرار می گیرد. محصول واکنش، سدیم کربنات، آب، دی اکسید کربن و کلسیم کلرید است.

یکی دیگر از روش ها، اصلاح شده سولوی بوده که تولید محصولات اضافی چون کلسیم کلرید و آمونیوم کلرید کاهش می یابد. به این روش، Hou گفته شده و از بهترین روش هاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا