Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

علت تب در بزرگسالان چیست| درمان های خانگی موثر کاهش تب

تب زمانی تشخیص داده می شود که دمای بدن افزایش یابد. زمانی که سیستم ایمنی در تلاش برای مبارزه با عفونت است افزایش دمای بدن بخشی از یک پاسخ ایمنی است. تب باعث نگرانی نیست زیرا به این معنی است که بدن شما در تلاش برای مبارزه با عفونت است.

اکثر تب ها حتی بدون دارو در عرض چند روز بهبود می یابند. اما اگر دمای بدن شما بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت است و در عرض چند روز کاهش نمی یابد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

دمای طبیعی بدن یک بزرگسال ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتی گراد) است. در بزرگسالان، افزایش ۲ درجه فارنهایت در دمای بدن به عنوان تب در نظر گرفته می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک در رابطه با علت تب در بزرگسالان و روش های درمان آن صحبت می کنیم لطفا همراه ما باشید.

علائم تب در بزرگسالان

تب بسته به عاملی که باعث آن می شود، می تواند علائم دیگری را نیز به همراه داشته باشد. برخی از علائم رایج همراه با تب در زیر ذکر شده است.

  • تعریق مفرط
  • بدن درد
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها و کم آبی بدن
  • تب و لرز
  • تحریک پذیری
  • ضعف و خستگی
  • برافروختگی صورت و داغی پوست

روش تشخیص تب در بزرگسالان

با بررسی دمای بدن فرد با استفاده از دماسنج می توان تب را تشخیص داد. دمای بدن فرد را می توان از طریق دهان، مقعد، زیر بغل و گوش فرد بررسی کرد. تب معمولا با دارو و استراحت در بستر قابل درمان است و هیچ عارضه ای در پی ندارد.

علائم تب در بزرگسالان
علائم تب در بزرگسالان

انواع تب در بزرگسالان

تب یکی از علائم رایج بسیاری از شرایط پزشکی است. افزایش دمای بدن بالاتر از محدوده طبیعی ۹۷ فارنهایت (۳۶.۱ درجه سانتی گراد) و ۹۹ فارنهایت (۳۷.۲ درجه سانتی گراد) آن را مشخص می کند. تب انواع مختلفی دارد که هر کدام علل و ویژگی های متفاوتی دارند.

تب حاد

تب حاد یک افزایش ناگهانی و کوتاه مدت در دمای بدن است که معمولا به عنوان دمای بیشتر از ۳۸ درجه سانتی گراد تعریف می شود. این نوع تب اغلب پاسخی به عفونت یا سایر بیماری های زمینه ای است. همچنین یکی از علائم رایج بسیاری از بیماری ها مانند آنفولانزا، سرماخوردگی یا ذات الریه است.

تب های حاد معمولا به سرعت ایجاد می شوند و می توانند از چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشند. در بیشتر موارد، تب حاد نشانه ای است که بدن در حال مبارزه با عفونت یا بیماری است، اما در برخی موارد، می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای جدی تری باشد.

تب تحت حاد

تب تحت حاد به افزایش دمای بدن به مقدار کم اما بطور مداوم اشاره دارد که بیشتر از تب حاد و معمولا از چند هفته تا چند ماه طول می کشد. اغلب در عفونت ‌ها یا بیماری ‌هایی دیده می‌ شود که به اندازه کافی شدید نیستند که باعث تب شدید و حاد شوند، اما به اندازه ‌ای پایدار هستند که باعث افزایش درجه پایین در دمای بدن شوند. تب تحت حاد در برخی از بیماری های خود ایمنی و انواع خاصی از سرطان نیز دیده می شود.

تب مکرر

تب مکرر به دوره های مکرر تب اطلاق می شود که در فواصل زمانی منظم یا با الگوی خاصی رخ می دهد. این نوع تب است از چند روز تا چند هفته قبل از برطرف شدن ادامه می یابد. شرایط پزشکی زمینه‌ ای مختلف، از جمله عفونت ‌ها، بیماری ‌های خود ایمنی و برخی سرطان‌ ها، می ‌توانند باعث تب مکرر شوند.

تب مزمن

تب مزمن افزایش مداوم در دمای بدن است که برای مدت طولانی، اغلب بیش از سه هفته طول می کشد. این تب می تواند نشانه ای از بیماری های زمینه ای مانند سل یا اچ آی وی، بیماری های خود ایمنی یا سرطان باشد و نیاز به ارزیابی پزشکی کامل دارد. تشخیص سریع و دقیق برای رسیدگی به علت زمینه ای و جلوگیری از عوارض احتمالی حیاتی است.

تب متناوب

تب متناوب با دوره های دمای طبیعی بدن که چند روز یا چند هفته طول می کشد، مشخص می شود. علت می ‌تواند از عفونت‌ های ریکتزیال، مالاریا و بیماری‌ های خود ایمنی گرفته تا سرطان‌ ها متغیر باشد و برای تشخیص و درمان دقیق، مراجعه به پزشک ضروری است.

تب راجعه

تب برگشتی با نوسانات دمای بدن مشخص می شود که بین دوره های افزایش و سطوح طبیعی متناوب است. تغییرات دما می تواند در طول یک روز یا چند روز اتفاق بیفتد و تب به طور موقت قبل از افزایش مجدد به سطح طبیعی باز می گردد.

این الگوی تغییرات دما از تب بالای مداوم که در انواع دیگر تب ها دیده می شود متمایز است. تب مداوم اغلب در عفونت ‌ها، مانند عفونت های باکتریایی یا انگلی، و همچنین در برخی بیماری‌ های خود ایمنی و برخی سرطان‌ ها دیده می‌شود. بنابراین، تشخیص دقیق و درمان سریع برای رفع علت زمینه ای و جلوگیری از عوارض احتمالی مهم است.

هیپرپیرکسی

هیپرپیرکسی یک اصطلاح پزشکی برای توصیف تب بالا است که به عنوان دمای بدن بیشتر از ۱۰۶ درجه فارنهایت (۴۱.۱ درجه سانتی گراد) تعریف می شود. این تب می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای جدی مانند عفونت شدید یا گرمازدگی باشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. علاوه بر این، هیپرپیرکسی می تواند خطرناک باشد و منجر به کم آبی بدن و آسیب اندام ها شود.

تب درجه پایین

تب با درجه پایین به افزایش جزئی دمای بدن اشاره دارد که معمولا به عنوان دمای ۳۸ درجه سانتی گراد تا ۳۸.۹ درجه سانتی گراد تعریف می شود. این یک افزایش خفیف در دمای بدن و یکی از علائم رایج بسیاری از بیماری ها مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی در نظر گرفته می شود. تب های خفیف اغلب با علائم دیگری مانند سردرد، درد عضلانی یا خستگی همراه است.

انواع تب در بزرگسالان
انواع تب در بزرگسالان

علت تب در بزرگسالان

تب به طور کلی یک پاسخ ایمنی در نتیجه عفونت یا آسیب به بدن است. علل دیگری نیز وجود دارد که می تواند منجر به شروع تب در فرد شود. این علل در زیر ذکر شده است.

عفونت ویروسی یا باکتریایی

بسیاری از بیماران به دلیل پاسخ ایمنی تب را تجربه می کنند. دمای بدن آنها افزایش می یابد زیرا سیستم ایمنی بدن آنها در تلاش است تا از شر عفونت خلاص شود.

واکسیناسیون

پس از واکسیناسیون مانند DPT، واکسن COVID-19 و واکسن آبله مرغان، بسیاری از افراد با دریافت اولین دوز واکسن، تب خفیفی را تجربه می کنند. این به این دلیل است که هدف واکسن ها ایجاد ایمنی بیمار در برابر بسیاری از بیماری ها است. واکسن ها همچنین باعث ایجاد پاسخ ایمنی می شوند که می تواند با شروع تب همراه شود.

بیماری های التهابی

بسیاری از بیماری‌ های التهابی مانند آرتریت روماتوئید می‌ توانند منجر به تب در برخی از بیماران شوند، زیرا این شرایط باعث تحریک سیستم ایمنی شده و می ‌تواند منجر به تب شود.

تومورهای بدخیم

بسیاری از تومورهای بدخیم همچنین منجر به شروع تب در برخی از بیماران می شوند زیرا می توانند سیستم ایمنی بدن بیمار را تحریک کنند.

عوارض جانبی داروها

بسیاری از بیمارانی که شروع به درمان دارویی فشار خون بالا یا داروهای تشنج می کنند نیز ممکن است تب را به عنوان یک عارضه جانبی رایج تجربه کنند.

گرمازدگی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما نیز می تواند منجر به ایجاد تب در برخی افراد شود. زیرا گرمازدگی به دلیل قرار گرفتن در معرض دمای بالا رخ می دهد.

داروی تب در بزرگسالان

اگر از تب خفیف رنج می برید دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و می توان آن را در خانه درمان کرد. برای درمان تب می توان از روش های درمانی زیر استفاده کرد.

داروهای بدون نسخه

بسیاری از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن را می توان برای درمان تب استفاده کرد. این داروها می توانند بدن درد را درمان کرده و دمای بدن بیمار را کاهش دهند.

داروهای تجویزی

اگر تب شما ناشی از یک بیماری زمینه ای مانند آرتریت روماتوئید یا عفونت باکتریایی یا ویروسی است. پزشک برای درمان آن دارویی برای شما تجویز می کند. این داروها می توانند شامل آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهابی باشند که علائم دیگر و تب شما را کاهش می دهند.

پایین آوردن تب در بزرگسالان
پایین آوردن تب در بزرگسالان

پایین آوردن تب در بزرگسالان

در حالی که نوزادان معمولا به مراقبت حرفه ای فوری نیاز دارند، تب خفیف در بزرگسالان را می توان در خانه درمان کرد. برای پایین آوردن تب موارد زیر را امتحان کنید:

مایعات بیشتری بنوشید

پزشک به شما توصیه می کند که مایعات بیشتری بنوشید زیرا این کار باعث کاهش گرما از طریق تعریق می شود و دمای بدن شما را پایین می آورد.

استراحت در رختخواب

به شما توصیه می شود که استراحت کامل در بستر داشته باشید زیرا بدن شما برای بهبود تب و بیماری به زمان نیاز دارد.

کمپرس سرد

اگر تب بسیار بالایی دارید، می‌توانید یک حوله سرد روی پیشانی ‌تان بمالید تا دمای بدنتان پایین بیاید. همچنین می توانید لباس های گشاد بپوشید و تنها با یک پتوی سبک بخوابید. محیط زندگی خود را نیز خنک کنید.

درجه تب به فارنهایت

دمای طبیعی بدن می تواند بسته به سن متفاوت باشد. به طور کلی، برای کودکان حدود ۱۱ سال به بالا و بزرگسالان، دمای بدن معمولا بین ۹۷.۵ تا ۹۹.۵ درجه فارنهایت (۳۶.۴ و ۳۷.۴ درجه سانتی گراد) است.

در همین حال، نوزادان نمی توانند دمای بدن خود را به اندازه کودکان بزرگ تر و بزرگسالان تنظیم کنند، بنابراین، در نوزادان، گاهی اوقات می توانید محدوده ای از دما را بین ۹۶ تا ۹۹.۵ درجه فارنهایت (۳۵.۵ تا ۳۷.۴ درجه سانتی گراد) مشاهده کنید. به همین دلیل است که نوزادان در هنگام گرم شدن هوا یا زمانی که داخل ماشین گرم هستند در معرض خطر بیشتری برای گرمازدگی هستند.

درجه تب در کودکان

برای نوزادانی که کمتر از ۲ ماه سن دارند اگر دمای بدن به ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت یا بالاتر رسید با پزشک تماس بگیرید، زیرا گاهی اوقات می تواند نشانه ای از موارد جدی تر باشد. برای کودکان ۳ سال و کمتر، اگر دمای بدن آنها بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت و ۱۰۳ درجه فارنهایت برای کودکان بزرگتر از ۳ سال باشد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که با پزشک مشورت کنید.

تب چند درجه خطرناک است برای کودک

در نوزادان و کودکان بزرگ تر از ۳ ماه، تب دمای بالاتر از ۱۰۱.۵ درجه فارنهایت است. اگر دمای بدن کودک شما به ۱۰۲.۲ درجه فارنهایت یا بیشتر رسید، خطرناک است و باید با پزشک تماس بگیرید. اکثر تب ها در عرض چند روز از بین می روند. با اینحال اگر تب بیش از چهار روز طول کشید با پزشک خود تماس بگیرید.

درجه تب در کودکان
درجه تب در کودکان

تب ۳۸ درجه بزرگسال

متوسط دمای طبیعی بدن حدود ۳۷ درجه سانتی گراد (۹۸.۶ درجه فارنهایت) است. معمولا در طول روز از کمینه ۳۶.۵ درجه سانتی گراد (۹۷.۷ درجه فارنهایت) در صبح به حداکثر ۳۷.۵ درجه سانتی گراد (۹۹.۵ درجه فارنهایت) در اواخر بعد از ظهر افزایش می یابد.

افزایش خفیف تا ۳۸ درجه سانتی گراد (۱۰۰.۴ درجه فارنهایت) می تواند ناشی از ورزش، پوشیدن لباس های زیاد، حمام آب گرم یا بیرون بودن در هوای گرم باشد.

درمان تب و لرز در خانه

چند درمان خانگی برای تب بزرگسالان وجود دارد که ممکن است به طور قابل توجهی موثر باشد. آنها شامل موارد زیر هستند:

اکیناسه- بر اساس مطالعات متعدد، مصرف چای مبتنی بر اکیناسه در اولین تجربه تب به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این دمنوش با بیماری مبارزه کرده و در نتیجه تب شما را سریع تر کاهش می دهد. اکثر فروشگاه های مواد غذایی سالم نوشیدنی های حاوی اکیناسه را عرضه می کنند.

زنجبیل- زنجبیل همچنین می تواند به عنوان یک درمان برای تب های خفیف استفاده شود. تب، سرفه و سایر علائم معمولی را می توان با زنجبیل به دلیل ویژگی های ضد باکتریایی آن درمان کرد.

مایعات: مایعات برای پاکسازی باکتری های مضر، تنظیم دمای بدن و حفظ عملکرد مناسب بدن ضروری هستند.

خواب: استراحت کافی ممکن است بهترین درمان برای تب پایین باشد. بدن انسان تمام تلاش خود را می کند تا از بیمار شدن جلوگیری کند و با بالا بردن دمای بدن انسان را مطلع می کند. استراحت و خواب سیستم ایمنی را تقویت می کند.

تب ۳۷.۵ در کرونا

درجه تب در کرونا طبق گفته پزشکان بسته به شدت بیماری بین ۳۸ تا ۴۳ درجه متغیر است. معمولا دمای ۳۷.۵ درجه در بزرگسالان به عنوان تب در کرونا در نظر گرفته نمی شود.

تب کودک بدون علائم سرماخوردگی

به جز سرماخوردگی هر نوع عفونت های باکتریایی یا ویروسی در قسمت های مختلف بدن می تواند باعث تب در کودک شود. به عنوان مثال عفونت گوش، مسمومیت غذایی و حتی گاستروانتریت ویروسی که شامل اسهال آبکی است، می تواند باعث تب شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا