Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

علت گرفتگی صدا یا خشن شدن صدا | بهترین میوه ها برای گرفتگی صدا

گرفتگی صدا یا خشن شدن صدا (Dysphonia) وضعیتی است که بر زیر و بم صدای شما تاثیر می ‌گذارد. بسته به علت، تغییر صدای شما ممکن است به سرعت از بین برود یا به یک مشکل مزمن تبدیل شود.

دیسفونی زمانی رخ می دهد که تغییری در کیفیت صدای طبیعی ایجاد شود که می تواند به دلایل ساختاری و یا عملکردی باشد. گرفتگی صدا شایع است و می تواند در هر سنی ایجاد شود. تغییرات صدا ممکن است مربوط به اختلالات تارهای صوتی حنجره باشد.

اگر گرفتگی صدای مزمن یا مکرر دارید، ممکن است یک بیماری زمینه ای داشته باشید که بر صدای شما تاثیر می گذارد. گرفتگی صدا یک علامت شایع است. اکثر افراد با صحبت کردن یا آواز خواندن بیش از حد دچار تغییر صدا می شوند. همچنین ممکن است به دلیل عفونت گلو دچار گرفتگی صدا شوید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک به علل گرفتگی صدا می پردازیم لطفا همراه ما باشید.

علائم علت گرفتگی صدا یا خشن شدن صدا

گرفتگی صدا یا خشن شدن صدا تغییر در کیفیت صدای شماست. گرفتگی صدا ممکن است با صدای دمنده، خشن یا کشیده مشخص شود. همچنین ممکن است صدای شما را از نظر حجم ملایم ‌تر یا زیر و بم ‌تر کند. این تغییرات می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و بر توانایی درک شما تاثیر بگذارد. آسیب یا تحریک معمولا علت گرفتگی صدا است. اختلالات صدا می تواند بزرگسالان، نوجوانان و کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم شما بسته به علت ممکن است متفاوت و شامل از دست دادن صدا، خامی یا احساس غلغلک در گلو، سرفه خشک، خشکی گلو و یا گلودرد باشد. همچنین ممکن است احساس کنید که برای صحبت کردن به تلاش بیشتری نیاز دارید، صدای شما به طور غیر طبیعی ضعیف به نظر می‌ رسد و یا موقع صحبت کردن خسته می‌ شوید.

علائم علت گرفتگی صدا یا خشن شدن صدا
علائم علت گرفتگی صدا یا خشن شدن صدا

علت گرفتگی صدا یا خشن شدن صدا

صدای شما توسط تارهای صوتی به وجود می آید که هنگام خروج هوا از ریه ها به هم می رسند، آنها ارتعاش می کنند و صدا تولید می کنند. عوامل مختلفی مانند تورم یا وجود توده ممکن است مانع این ارتعاش شوند و صدا را همانطور که در بالا توضیح داده شد، تغییر دهند. چندین علت احتمالی برای گرفتگی صدا و سایر اختلالات صدا وجود دارد. برخی از علل رایج عبارتند از:

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار می تواند عامل مهمی در گرفتگی صدا یا سایر اختلالات صوتی باشد. مواد شیمیایی موجود در سیگار و سایر محصولات تنباکو می تواند تارهای صوتی را تحریک کرده و به آنها آسیب برساند.

آلرژی

آلرژی و خلط پشت بینی می تواند باعث التهاب تارهای صوتی شود که می تواند منجر به گرفتگی صدا خواهد شد

رفلاکس اسیدی

رفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری بالا می رود و باعث تحریک و تورم تارهای صوتی می شود.

استفاده بیش از حد از صدا

صحبت کردن یا آواز خواندن برای مدت طولانی می تواند تارهای صوتی را تحت فشار قرار دهد و منجر به گرفتگی صدا شود.

عفونت ها

عفونت‌ های ویروسی مانند سرماخوردگی می ‌تواند عاملی برای گرفتگی صدا باشد. عفونت های باکتریایی مانند لارنژیت نیز می توانند باعث التهاب تارهای صوتی و خشونت صدا شوند.

علت گرفتگی صدا یا خشن شدن صدا
علت گرفتگی صدا یا خشن شدن صدا

تشخیص گرفتگی صدا

در طول معاینه توسط پزشک گوش و حلق و بینی، گلو، گردن و سر شما مورد بررسی قرار می گیرد. پزشک شما همچنین ممکن است لارنگوسکوپی را برای بررسی جعبه صوتی یا آزمایشات تصویربرداری از گلو و تارهای صوتی پیشنهاد دهد.

در صورت مشاهده علائمی که بیش از یک هفته طول کشید، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید. اگر متوجه شدید که وضعیت شما بدتر می شود، مانند مشکل در بلع، باید فورا با پزشک گوش و حلق و بینی خود تماس بگیرید.

درمان گرفتگی صدا

درمان بستگی به علت اصلی گرفتگی صدا دارد. اگر مشکل به دلیل عفونت ویروسی باشد، معمولا هیچ دارویی تجویز نمی‌ شود، اما می ‌توان از مسکن‌ های OTC برای کاهش علائم استفاده کرد. در برخی موارد، انتظار برای بهبودی یک گزینه نیست. در این صورت، داروها یا روش هایی برای درمان گرفتگی صدا توصیه می شود.

درمان سریع گرفتگی صدا

گزینه های درمانی برای گرفتگی صدا عبارتند از:

  • تغییرات رفتاری
  • دارو درمانی
  • جراحی گوش و حلق و بینی

درمان چند رشته ای با متخصصانی مانند حنجره شناس، آسیب شناس گفتار زبان، ریه، متخصص گوارش، آلرژیست و فیزیوتراپیست به درمان این عارضه کمک خواهد کرد.

علت گرفتگی صدا در مردان

گرفتگی صدا وضعیتی است که بر صدا تأثیر می گذارد و می تواند باعث صدای خفه یا صدای ضعیف شود. این عارضه می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله افزایش سن، سیگار کشیدن و استفاده بیش از حد از صدا باشد. در برخی موارد، دیسفونی مزمن ممکن است نتیجه یک وضعیت پزشکی، مانند سرطان گلو یا آسیب عصب حنجره باشد.

شایع ترین علل نارسایی مزمن پیری، رفلاکس اسید معده، سیگار کشیدن و استفاده بیش از حد از صدا است. این عوامل می توانند باعث ناهماهنگی عضلات جعبه صدا (حنجره) و سفت شدن و انعطاف ناپذیر شدن تارهای صوتی شوند. در نتیجه، صدا ممکن است خشن، گرفته یا ضعیف به نظر برسد.

آلرژی و گرفتگی صدا

تب یونجه و سایر آلرژی‌ ها اغلب علائم تنفسی مشابه علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را ایجاد می‌ کنند و اثرات مشابهی روی صدای شما دارند. ترشحات پشت بینی در این شرایط می تواند تارهای صوتی شما را تحریک کند و سرفه برای پاک کردن گلو نیز ممکن است شرایطی را ایجاد کند که باعث گرفتگی صدا می شود. ترشح هیستامین ها در بدن نیز می تواند باعث تورم حنجره شود در حالی که برعکس، داروهای آنتی هیستامین می توانند گلوی شما را خشک کنند. بنابراین هر دو می توانند گرفتگی صدا ایجاد کنند.

تشخیص گرفتگی صدا
تشخیص گرفتگی صدا

معجزه برای گرفتگی صدا

لیمو منبع غنی از ویتامین C برای کمک به مبارزه با عفونت است و مانند عسل حاوی کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم است. لیمو حاوی اسید سیتریک است که به تجزیه مخاط گلو کمک می کند و همچنین به تسکین التهابات گلو کمک می کند در نتیجه می تواند بسیاری از موارد گرفتگی صدا را برطرف کند. غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات مانند لیمو، پرتقال و لیموترش حاوی خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند که همگی به مشکلات صوتی مانند لارنژیت کمک می کنند.

میوه برای گرفتگی صدا

میوه های مختلف می توانند برای سلامت صدا مفید باشند. سیب و توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند سموم را از بدن دفع کنند و دامنه صوتی و استقامت را بهبود ببخشند. گلابی برای مرطوب کردن گلو و کاهش التهاب تنفسی عالی است. سایر میوه ها مانند زغال اخته و گریپ فروت حاوی محتوای بالای ویتامینی هستند که می توانند از گلو در برابر عفونت محافظت کنند.

علاوه بر این، خربزه هایی مانند عسلک و طالبی به طور طبیعی برای گلو تسکین دهنده هستند و می توانند التهاب و تحریک را کاهش دهند. در نهایت، موز منبع عالی فولات و پتاسیم است که می تواند به کاهش خستگی صوتی کمک کند.

علاوه بر موارد فوق آووکادو نه تنها فوق العاده خوشمزه و سرشار از امگا ۳ سالم است، بلکه سرشار از خواص درمانی است که گلو را تسکین می دهد. روغن ‌های طبیعی موجود در آووکادو گلو را مرطوب می ‌کند و به نظر می ‌رسد مانند یک لایه آرامش بخش محوطه گلو را می پوشانند. اثر آووکادو تقریبا فوری است بنابراین برای رفع گرفتگی صدا بسیار مفید است. در کنار این میوه های شیرین، خوردن سبزیجاتی مانند هویج و سیب زمینی شیرین نیز می تواند صدای شما را آرام تر کند.

هنگامی که صدای شما گرفته، باید مطمئن شوید که مقدار زیادی مایعات بنوشید. از نوشیدنی ‌های دهیدراته کننده مانند نوشابه و الکل خودداری کنید و در عوض روی نوشیدن آب زیاد تمرکز کنید. آب بهترین انتخاب برای هیدراته نگه داشتن صدای شماست.

پیاز برای گرفتگی صدا

پیاز برای گرفتگی صدا بسیار مفید است و شما می‌ توانید با نوشیدن چای پیاز فورا گرفتگی گلوی خود را برطرف کنید. پیاز قوی ‌ترین آنتی ‌بیوتیک طبیعی است که می ‌تواند با عفونت‌ های ویروسی و باکتریایی مبارزه کند و علائم گلودرد را کاهش دهد. پیاز حاوی ترکیبات گوگردی است که با مخاط مبارزه می کند و به دفع مخاط از مجاری تنفسی کمک خواهد کرد.

این نوشیدنی بی دردسر را فقط در چند دقیقه می توانید تهیه کنید. یک فنجان آب بردارید و نیمی از یک پیاز را در آن بجوشانید. سپس آن را صاف کرده و دو بار در روز بنوشید. همچنین می توانید مقداری آب لیمو و عسل نیز به آن اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود.

گرفتگی صدا از اعصاب
گرفتگی صدا از اعصاب

گرفتگی صدا از اعصاب

تعدادی از اختلالات عصبی مختلف می توانند باعث تغییر صدا شوند. گاهی اوقات، مشکل صدا یا بلع می تواند اولین یا تنها علامت یک بیماری عصبی باشد. اختلالات عصبی رایج که بر صدا تاثیر می گذارد عبارتند از:

دیسفونی اسپاسمودیک

این اختلال در درجه اول بر صدا و بلع تاثیر می گذارد. بسته به اینکه کدام ماهیچه ‌های تارهای صوتی بیشتر تحت تأثیر قرار می ‌گیرند، صدایی کشیده یا نفس‌ گیر به بیماران می ‌دهد و ممکن است بر توانایی بیمار در برقراری ارتباط با دیگران تاثیر زیادی بگذارد.

لرزش صدا

لرزش تارهای صوتی می تواند باعث ایجاد تغییراتی شود که صدا را لرزان یا ناپایدار می کند و ممکن است با تشخیص نارسایی اسپاسمودیک همپوشانی داشته باشد. لرزش صدا ممکن است به تنهایی در ماهیچه های گلو یا تارهای صوتی رخ دهد، اما اغلب بخشی از یک لرزش سیستمیک است که گردن، دست ها، بازوها یا پاها را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیماری پارکینسون

این بیماری عصبی با لرزش و ضعف عضلانی مشخص می شود که هر دو می توانند بر صدا و بلع تأثیر بگذارند. بسیاری از بیماران متوجه می شوند که صدایشان ضعیف و لرزان می شود.

سکته مغزی

سکته مغزی بسته به شدت آسیب می تواند تاثیرات مختلفی بر بدن داشته باشد. تغییر صدا به دلیل دست دادن کنترل برخی از عضلات تارهای صوتی یکی از عوارض سکته مغزی است.

قرص برای گرفتگی صدا

هومیووکس یک داروی هومیوپاتی است که برای ضعف صدا، گرفتگی صدا یا خستگی تارهای صوتی در بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال تجویز می شود. مشکلات صوتی می تواند ریشه های مختلفی از جمله تحریک ناشی از محیط یا تهویه هوا و اعمال کار بیش از حد بر تارهای صوتی داشته باشد.

درمان خانگی گرفتگی صدا در طب سنتی
درمان خانگی گرفتگی صدا در طب سنتی

درمان خانگی گرفتگی صدا در طب سنتی

اگر گرفتگی صدا را تجربه می کنید، احتمالا تغییری در صدا، زیر و بم و کیفیت صدای خود خواهید داشت. گرفتگی صدا نشان دهنده وجود مشکل در تارهای صوتی حنجره است. علل احتمالی می تواند التهاب حنجره، استفاده بیش از حد از صدا، ویروس یا GERD باشد. همچنین می‌تواند ناشی از پولیپ ‌های گلو، پاپیلوم ‌ها، کیست ‌ها یا ندول ‌ها باشد. درمان های خانگی می تواند شامل:

  • پرهیز از صحبت کردن یا آواز خواندن زیاد
  • نوشیدن آب فراوان
  • پرهیز از الکل، کافئین و سایر مایعاتی که بدن شما را کم آب می کند
  • استفاده از رطوبت ساز مخصوصا در شب و در ماه های سردتر سال
  • ترک سیگار و دوری از دود دست دوم
  • دوری از غذاهای تند
  • استفاده از پاستیل های گلو بر پایه پکتین برای روان نگه داشتن صدا
  • اجتناب از محصولات مبتنی بر منتول یا هر چیزی که می تواند صدای شما را خشک کند

در صورت مشاهده علائمی که بیش از یک هفته طول کشید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از گرفتگی صدا

  • برای کاهش خطر دیسفونی می توانید چندین کار انجام دهید. بهداشت صحیح صدا شامل موارد زیر است:
  • برای کاهش خطر گرفتگی صدا و کاهش خطر ابتلا به سرطان، سیگار را ترک کنید و از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض مواد محرک مانند گرد و غبار، بخار و مواد شیمیایی خودداری کنید. اگر نمی توانید از آنها اجتناب کنید، ماسک بزنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید تا غشاهای مخاطی گلوی شما مرطوب بماند زیرا می تواند به محافظت از تارهای صوتی در برابر تحریک کمک کند.
  • اگر احساس می کنید صدای شما در حال خشن شدن است از صحبت کردن یا آواز خواندن خودداری کنید. استراحت صوتی به آن زمان می دهد تا بهبود یابد و خطر آسیب بیشتر را کاهش دهد.
  • هنگام صحبت کردن صدای خود را بالا نبرید. صدای آرام تر به جلوگیری از فشار بیش از حد به تارهای صوتی کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا