Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۱۰ علت احتمالی سوزش پوست | دارو و درمان قطعی سوزش پوست

هنگامی که آسیب بافتی یا هر گونه خطر آسیب پوستی وجود دارد، در انواع مختلفی احساسات درک می شود. می توان آن را به عنوان درد، خارش یا احساس سوزش پوست در نظر گرفت. این احساسات نشانه هایی هستند که ما باید علیه عاملی که باعث آسیب می شوند، اقدام کنیم. ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که در آن احساسات در پوست بدون هیچ دلیل یا دلیل زمینه ای رخ دهد. سوزش می تواند به دلیل آسیب، آلرژی، واکنش دارویی، اختلال عصبی، مسمومیت یا بیماری ایجاد شود.

سوزش پوست می‌ تواند نشانه ‌ای از بیماری ‌های زمینه ‌ای مانند سکته مغزی یا نوروپاتی دیابتی باشد. پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن، ممکن است دچار اختلالات زیبایی یا مشکلات سیستمیک شود. هر گونه تغییر در پوست را نباید نادیده گرفت. در صورت مشاهده هرگونه بثورات پوستی، خارش مداوم، تغییر رنگ یا برجستگی روی پوست، باید فورا به متخصص پوست مراجعه شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با علت سوزش پوست و روش درمان آن ارائه می گردد.

سوزش پوست بدن

پارستزی به احساس سوزش پوست اشاره دارد که معمولا در دست ها، بازوها یا پاها احساس می شود، اما می تواند در سایر قسمت های بدن نیز رخ دهد. این احساس که بدون هشدار اتفاق می افتد، معمولا بدون درد است و به صورت گزگز یا بی حسی، سوزش یا خارش پوست توصیف می شود.

اغلب افراد در زمانی از زندگی خود پارستزی موقت را تجربه می کند که به آن احساس «سوزن و سوزن شدن» نیز می‌ گویند. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که فشار مداوم بر روی یک عصب وارد می شود. پس از کاهش فشار، این احساس به سرعت از بین می رود.

یک تومور یا ضایعه عروقی که بر روی مغز یا نخاع فشار داده می شود نیز می تواند باعث پارستزی شود. سندرم گیر افتادن عصبی، مانند سندرم تونل کارپال نیز می تواند به اعصاب محیطی آسیب برساند و باعث پارستزی همراه با درد شود.

تشخیص بر اساس سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمایش و همچنین تعیین شرایط زمینه ‌ای که باعث ایجاد حس پارستزی می‌شود، صورت می گیرد. پزشک ممکن است بسته به علت آزمایش‌ های اضافی را تجویز کند.

علائم سوزش پوست
علائم سوزش پوست

علائم سوزش پوست

علائم احساس سوزش پوست بین افراد متفاوت است، اما به طور کلی روی پوست صورت، پوست سر، دهان، نیم تنه، پاها یا بازوها تاثیر می گذارد. محتمل ترین علائم عبارتند از:

  • احساس سوزن سوزن شدن
  • حس شعله ور شدن پوست
  • احساس شوک الکتریکی
  • تحریک حتی در اثر لمس سبک یا عدم تماس
  • خارش یا بی حسی

این علائم در غیاب آسیب پوستی مانند بثورات قابل مشاهده ایجاد می شود.

علت سوزش پوست

احساس سوزش روی پوست می تواند ناشی از شرایط مختلف باشد. برخی از آنها سبک هستند و ممکن است خود به خود از بین بروند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نسبتا جدی باشند و به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشند.

اضطراب

وقتی فردی مضطرب است، منجر حساسیت پوست می شود. این باعث می شود که پوست به راحتی تحت تاثیر بثورات و خارش قرار گیرد. این واکنش ها می توانند بدون هیچ دلیل قابل توجهی ایجاد شوند. اضطراب همچنین منجر به استرس می شود که به عنوان یک محرک برای بیماری های پوستی موجود مانند پسوریازیس، تبخال و اگزما عمل می کند. در این شرایط پوست احساس سوزش می کند.

داروها و سموم

احساس سوزش در پوست می تواند به دلیل داروها و سموم ایجاد شود و این می تواند با یا بدون علائم دیگر مشاهده شود. هنگامی که چنین علائمی در اثر داروها دیده می شود، به آن درماتیت دارویی می گویند. قرار گرفتن در معرض داروهای غیر قانونی می تواند باعث تحریک گیرنده ها و اعصاب، تغییر در ترکیب شیمیایی مغز، همراه با احساس سوزش پوست شود.

سمی که به طور عمدی یا سهوی مصرف شود نیز می تواند باعث احساس سوزش پوست شود. این سموم می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند. مسمومیت با آرسنیک که به طور گسترده در مسمومیت های عمدی استفاده می شود، می تواند باعث سوزش پوست شود.

تروما

هنگامی که پوست شما در اثر تشعشع، نیش حشرات، نور شدید خورشید، سوختگی ناشی از گرما یا مواد شیمیایی، آسیب شدید یا ضربه ناشی از نیروی بلانت آسیب دیده است، احساس سوزش خواهد داشت. در این شرایط پوست قرمز، داغ و به دلیل التهاب متورم خواهد شد.

آلرژی

هنگامی که در معرض آلرژن ها قرار می گیرید، پوست به عنوان یک واکنش آلرژیک احساس سوزش خواهد کرد. شناسایی آلرژن همیشه آسان نیست. در صورت درماتیت تماسی آلرژیک، ناحیه مواجهه با آلرژن احساس سوزش دارد. با این حال، در درماتیت آتوپیک، سوزش حتی بدون تماس مستقیم با آلرژن احساس می شود. احساس سوزش در وضعیت آنافیلاکسی نیز تجربه می شود.

علت سوزش پوست
علت سوزش پوست

مصرف گیاهان

برخی از گیاهان یا گیاهان دارویی دارای مواد شیمیایی هستند که در تماس با پوست باعث احساس سوزش می‌ شوند و می توانند باعث تورم، قرمزی و خارش شوند. به عنوان مثال می توان به گزنه، پیچک سمی اشاره کرد. کپسایسین فلفل چیلی در کرم ها برای کاهش درد در شرایطی مانند پسوریازیس استفاده می شود، اما زمانی که رقیق نشده یا به صورت غلیظ باشد، می تواند باعث سوزش پوست شود. به طور مشابه، روغن خردل نیز در صورت رقیق نشدن می تواند باعث سوزش شود.

بیماری های پوستی

در بیشتر بیماری های پوستی، پوست احساس سوزش می کند. با این حال، خارش علامت اولیه است که در نهایت باعث احساس سوزش می شود. درماتیت تماسی، اگزما، کهیر و پسوریازیس بیماری های پوستی شایع با احساس سوزش هستند. بنابراین احساس سوزش ناشی از بیماری نیست، بلکه یک واکنش ثانویه است که در اثر خراش ایجاد می شود.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی/آفتاب

هنگامی که بدن در معرض نور شدید یا بیش از حد خورشید قرار می گیرد، به لایه بالایی یا سطحی پوست آسیب می رسد. همچنین باعث خشک شدن پوست و ایجاد احساس سوزش می شود. برخی از مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و همچنین محصولات مراقبت از پوست می تواند باعث کنده شدن لایه بالایی پوست شود. این وضعیت باعث می شود پوست نسبت به عوامل محیطی و همچنین گرما حساس تر شود که منجر به سوزن سوزن شدن و سوزش می شود.

بیماری رفع فشار

در این حالت پوست احساس سوزش، همراه با قرمز شدن، خارش و تورم را تجربه می کند. این وضعیت پس از غواصی تجربه می شود زیرا گازهای موجود در خون به دام می افتند و در مویرگ های ظریف رسوب می کنند. همچنین می تواند ناشی از نیش یا گاز گرفتن حیوانات آبزی باشد که ممکن است سمی باشد.

نوروپاتی محیطی

هنگامی که اعصاب آسیب می بینند، تحریک می شوند، منجر به احساس سوزش پوست می شود. اختلالات عصبی به عنوان نوروپاتی شناخته می شود و زمانی که این اعصاب در خارج از مغز و نخاع قرار گیرند، به آن نوروپاتی محیطی می گویند. این وضعیت می تواند به دلیل التهاب آسیب زا یا غیر ضربه ای، عفونت، تومورهای عصبی و عوامل متابولیک، سمی یا ارثی رخ دهد. هنگامی که اعصاب حسی تحت تاثیر قرار می گیرند، می تواند باعث گزگز، سوزن سوزن شدن و بی حسی همراه با احساس سوزش شود. هنگامی که فیبرهای حرکتی درگیر می شوند، می تواند منجر به ضعف یا فلج عضلانی شود.

نوروپاتی دیابتی

دیابت به دلیل عواملی مانند مقاومت به انسولین یا کمبود انسولین ایجاد می شود و یک بیماری متابولیک مزمن است. افزایش مداوم سطح قند خون باعث آسیب به اعصاب در قسمت های مختلف بدن می شود. این امر منجر به احساس سوزش پوست و گزگز می شود. نوروپاتی دیابتی فرآیندی غیرقابل برگشت است و در صورت عدم کنترل اولیه می تواند اثرات فاجعه باری داشته باشد.

درمان سوزش پوست

درمان دیستزی می ‌تواند شامل داروها و درمان‌ های غیر پزشکی باشد، از جمله:

  • داروی مسکن موضعی
  • تزریقات درمان درد
  • داروهای ضد تشنج و ضد افسردگی که می توانند به درد نوروپاتیک کمک کنند
  • طب سوزنی
  • درمان شناختی رفتاری
  • ورزش
  • مدیتیشن و ذهن آگاهی
  • کاردرمانی همچنین می تواند به افراد مبتلا به دیسستزی کمک کند تا زندگی خود را مدیریت کنند.

 درمان خانگی سوزش پوست در طب سنتی

استفاده از کمپرس گرم یا سرد در ناحیه آسیب‌ دیده، حمام کردن با نمک اپسوم و جو کلوئیدی، پوشیدن جوراب‌ های واریس و استفاده از آلوئه ورا می تواند احساس سوزش را تسکین دهد. لوسیون کالامین نیز می تواند کمک کند.

درمان سوزش پوست
درمان سوزش پوست

درمان قطعی و فوری سوزش پوست

احساس سوزش روی پوست که ادامه می یابد، می تواند زندگی افراد را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد، مانند ایجاد اضطراب به دلیل ناتوانی در انجام کارهای روزمره، سوزش در نواحی مختلف پوست، خستگی و انزوا. اگر سوزش روی پوست در زندگی روزمره افراد اختلال ایجاد کند، باید با پزشک یا متخصص مغز و اعصاب مشورت کنند. سوزش در پوست لزوما نیازی به مداخله پزشکی ندارد. با این حال، اگر فردی به دنبال درمان باشد، چندین گزینه برای مدیریت این وضعیت و بهبود کیفیت کلی زندگی وجود دارد.

سوزش عصبی پوست

سوزش عصبی پوست اغلب با مولتیپل اسکلروزیس، یک بیماری مزمن که به سیستم عصبی مرکزی آسیب می رساند، مرتبط است، اگرچه می تواند به عنوان نشانه ای از بیماری های دیگر نیز وجود داشته باشد. این وضعیت همچنین می تواند ناشی از سندرم تونل کارپال، سکته مغزی یا سایر شرایط عصبی باشد.

درمان سوزش عصبی پوست

استامینوفن و ایبوپروفن، هر دو مسکن‌ های بدون نسخه، در درمان دردهای عصبی هستند. داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین و دزیپرامین اغلب برای درمان استفاده می شوند، در حالی که کرم های مسکن موضعی حاوی لیدوکائین یا کپسایسین معمولا برای تنظیم حساسیت استفاده می شوند.

علت سوزش پوست پشت بدن

احساس سوزش پوست پشت بدن می تواند به دلایل مختلف فیزیکی یا شرایط زمینه ای باشد. به عنوان مثال، احساس سوزش پوست ممکن است به دلیل سوختگی واقعی پشت باشد. همچنین ممکن است به دلیل یک اختلال زمینه‌ ای باشد که بر سیستم عصبی تاثیر می ‌گذارد و باعث می‌ شود اعصاب پشت احساس سوزش کنید:

بیماری دژنراتیو دیسک یا فتق دیسک: این وضعیت می تواند به دلیل ساییدگی و اثرات پیری بر ستون فقرات اتفاق بیفتد.

آسیب های عضلانی: کشیدگی یا رگ به رگ شدن عضله می تواند باعث دردی شود که ممکن است آن را به عنوان سوزش توصیف کنید.

آسیب نخاعی یا تومور: تومورها یا آسیب های استخوانی می توانند باعث درد ستون فقرات شوند که ممکن است به عنوان احساس سوزش تجربه کنید.

علت سوزش پوست دست چپ

انحطاط مزمن انتهای عصبی که به عنوان نوروپاتی نیز شناخته می شود، می تواند باعث احساس سوزش در دستان شما شود. معمولا بیماران مبتلا به نوروپاتی دارای یک بیماری مزمن زمینه‌ ای مانند دیابت هستند.

علت سوزش پوست پشت بدن
علت سوزش پوست پشت بدن

سوزش پوست صورت

صورت یک مکان رایج برای ابتلا به درماتیت تماسی است. صابون یا رنگ مو می تواند پوست شما را تحریک کند و باعث ایجاد وضعیتی به نام درماتیت تماسی تحریک کننده شود. اگر به چیزی که صورت شما را لمس می کند حساسیت دارید، می توانید به درماتیت تماسی آلرژیک مبتلا شوید. علل شایع درماتیت تماسی آلرژیک عبارتند از پیچک سمی، عطرها و لاتکس.

نیش حشرات مانند زنبورها و عنکبوت ها. واکنش های آلرژیک به لوسیون ها، عطرها، مواد شوینده یا سایر مواد. پوست بسیار خشک، به ویژه در ماه های زمستان و شرایطی مانند اگزما همگی می توانند باعث سوزش پوست صورت شوند. این شرایط را می توان با دوری از مواد آلرژیک یا درمان نیش حشرات و استفاده از محصولات مرطوب کننده به راحتی برطرف کرد.

علت سوزش پوست شکم و کمر

علل احساس سوزش پوست شکم و کمر در قسمت تحتانی شکم ممکن است شامل بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)، بیماری زخم معده (PUD)، سنگ کلیه، برخی بیماری های زنان و سرطان باشد. افراد باید توجه داشته باشند که احساس سوزش در قسمت پایین شکم شایع نیست و بهتر است برای درمان آن به پزشک مراجعه کنند.

سوزش پوست شکم سمت چپ

سوزش پوست شکم سمت چپ شایع ترین علامت پانکراتیت مزمن، دوره های مکرر درد شدید در شکم است. درد معمولا در قسمت میانی یا چپ شکم ایجاد می ‌شود و می ‌تواند در امتداد پشت شما حرکت کند. این وضعیت به عنوان یک درد سوزشی یا تیر کشنده توصیف شده است که می آید و می رود، اما ممکن است چندین ساعت یا چند روز ادامه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا