Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
محصولات شیمیایی

روغن سوزن کاج چیست؟ – خواص و مزایا

روغن سوزن کاج معروف به روغن صنوبر، روغنی اساسی با ارزش زیاد است. این روغن از سوزن و شاخه های سوزنی با تقطیر بخار استخراج شده و اثرات مفید زیادی روی بدن دارد. با خواص زیادی که روغن سوزن کاج دارد در صنایع مختلفی کاربرد دارد. به طوری که در ساخت انواع صابون ها، خوشبو کننده های هوا، عطر و همچنین تولید مواد غذایی چون آب نبات و نوشثیدنی ها، از این روغن استفاده می شود. به همین جهت بازار خرید و فروش روغن کاج رواج زیادی دارد. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، ما را به طور مخصتر با خواص روغن سوزن کاج و کاربردهای آن آشنا می کند.

روغن کاج چیست؟

روغن کاج به عنوان روغنی ضروری به دست آمده از تقطیر تنه، شاخه، برگ های سوزنی و میوه انواع گونه های کاج است. از سال ۱۹۹۵ تولید این روغن به طور مصنوعی آغاز شده به طوری که تا سال ۲۰۰۰ بیشتر از ۹۰ درصد از فروش روغن کاج، به این صورت ساخته می شود.

با این که فرمول شیمیایی روغن کاج را به صورت C۱۱H۱۸O بیان می کنند، ولی ترکیب اصلی آن α- ترپینئول و الکل های ترپن حلقوی دیگر است. این که در ترکیب روغن کاج چه موادی یافت می شود، وابسته به نوع درخت کاج و همچنین بخشی است که روغن از آن استخراج شده است. به طوری که هیدروکربن های ترپن ها، اترها و استرها نیز از ترکیبات دیگر تشکیل دهنده روغن مورد بحث هستند.

روغن کاج چیست؟
روغن کاج چیست؟

روغن سوزن کاج چیست؟

با تقطیر بخار سوزن و شاخه های سوزنی درخت کاج، روغن سوزن کاج به دست می آید. محصول تولید شده شفاف و به رنگ زرد روشن بوده و ارزش کاربردی زیادی دارد. از خواص مفید این روغن روی بدن می توان ضدعفونی کنندگی، ضد باکتری و ادرار آور بودن و موثر بودن در ترمیم برونشیت را نام برد.

α- پنین، β- پنین، ترپن ها، بورنول و بورنول استات از ترکیبات اصلی تشکیل دهنده روغن سوزنی کاج هستند.

خواص روغن سوزن کاج

تغذیه پوست

یکی از خواص مفید روغن سوزن کاج به عنوان روغن گیاهی طبیعی، برای پوست است. زیرا این روغن با غنی بودن، می تواند ویتامین ها و مواد معدنی پوست انسان را تامین کرده و باعث تغذیه پوست های لطیف و ظریف شود. با بهبود خاصیت ارتجاعی در پوست، روند پیری را کند می کند. تولید ملانین با برخی از انواع روغن کاج قطع شده و به سفید شدن پوست کمک کند.

آرامش اعصاب

اگر مقدار مناسبی از روغن سوزن کاج را به طور مستقیم در لامپ عطر بریزید، عطر و بوی آن در اتاق پخش می شود. با جذب عطر ایجاد شده توسط بدن، اعصاب تنظیم و آرام می شود. در نتیجه با ایجاد خواب عمیق و راحت در افراد کمک می کند.

با استفاده از روغن مذکور و ماساژ دادن، علایمی چون سرگیجه، خستگی و ضعف روانی در افراد کاهش می یابد. این روغن توانایی حفظ انرژی را نیز در افراد ایجاد می کند.

بهبود گردش خون

افزایش سرعت گردش خون و تقویت آن با استفاده از روغن کاج امکان پذیر است. به طوری که ورم و تورم را تسکین می دهد. با ماساژ نواحی متورم و درددار در پوست با روغن سوزنی کاج، باعث تسکین درد شده و فرد آسیب دیده بهبود پیدا می کند.

اثر ضدعفونی کنندگی روغن کاج

روغن کاج دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی بالا در برابر قارچ ها، میکروب های آنفلوآنزا و باکتری های روده ای است. برای استخراج مواد معدنی از سنگ معدن به عنوان کف ساز از این روغن استفاده می شود. به طوری که در استخراج مس، برای شناورسازی کف سنگ معدن سولفید، روغن کاج کاربرد دارد. این ترکیب به جای الکل های مصنوعی و اترهای پلی گلیکول به کار گرفته شده است.

خرید و فروش روغن کاج برای مصارف در صنایع و مقاصد مختلف در شرکت ها صورت می گیرد. برای خریدی محصولی باکیفیت، بهتر است شرکت هایی با برندهای معتبر انتخاب شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا