Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم حشره کش متیوکارب (مزورل) چیست و چه کاربردی دارد؟

متیوکارب (methiocarb) یک حشره کش غیر سیستمیک با اثرات گوارشی است که برای از بین بردن حلزون ها و کنه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این سم از گروه کاربامات ها است و با مهار آنزیم کولین استراز و اختلال در عملکرد عصبی باعث فلج شدن و مرگ حشرات و آفات گیاهی می شود. این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم حشره کش متیوکارب (مزورل) است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم حشره کش متیوکارب (مزورل) دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم حشره کش متیوکارب (مزورل) در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم حشره کش متیوکارب (مزورل) در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم حشره کش متیوکارب (مزورل) نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم حشره کش متیوکارب (مزورل) به روزرسانی می‌شود.

حلزون و لیسه ها  از آفات بسیار شایع مزارع هستند و باعث آسیب رساندن به بذرها ، نهال ها ، برگ ها و میوه های درختان می شوند. برای در امان ماندن از این آفات حتما باید مزارع کشاورزی و باغ ها را خصوصا در نواحی شمالی کشور برای کنترل اآنها سمپاشی کرد، در غیر این صورت خسارت جبران ناپذیری به محصولات کشاورزی خواهد رسید.

متیوکارب که با نام مزورل نیز در بازار خرید و فروش می شود یک حلزون کش عالی است که می توان از آن استفاده نمود . قیمت این حشره کش برحسب شرکت تولید کننده و نوسانات قیمت دلار در ایران متغیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این آفت کش با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

موارد مصرف سم حشره کش متیوکارب (مزورل)

این حشره کش را می توان برای کنترل حلزون ها در مرکبات ، مگس های Tipula در غلات و سیب زمینی ، هزارپایان در چغندرقند ،  لیسک در درختان جنگلی و گیاهان غیر مثمر،  کرم طوقه چغندر قند ، راب ها در غلات و محصولات کشاورزی و انواع کلم ها مورد استفاده قرار داد.

زمان و نحوه مصرف سم حشره کش متیوکارب (مزورل)

حشره کش متیوکارب را در مناطق شمالی یا آب و هوای مرطوب بر روی کل سطح مزرعه در زمان فعالیت آفات ، قبل از شخم یا در مرحله پس رویشی مورد استفاده قرار می دهند. این سم  می تواند تعداد هزارپا و کرم طوقه را در مزارع بطور قابل توجهی کاهش دهد. برای سمپاشی مزارع سیب زمینی بهترین زمان مصرف این آفت کش از اوایل تا اواسط فصل است.

اگر از این سم برای طعمه پاشی استفاده می کنید حداکثر دفعات کاربردی برای سیب زمینی ۳ بار، برای غلات ، ذرت ، کلزا و گلرنگ ۲ بار و برای محصولات خوراکی مانند کاهو و کلم ، چغندرقند و توت فرنگی ۱ یکبار در سال است.

توجه داشته باشید که آخرین نوبت طعمه پاشی با حشره کش متیوکارب در غلات قبل از ظاهر شدن اولین گره و  برای محصولات کلزا و گلرنگ پیش از دراز شدن سه گره می باشد.

سم حشره کش متیوکارب (مزورل) چیست و چه کاربردی دارد؟
سم حشره کش متیوکارب (مزورل) چیست و چه کاربردی دارد؟

 احتیاط های لازم در رابطه با سم حشره کش متیوکارب (مزورل)

از آنجاییکه این سم می تواند حشرات مفید را هم از بین ببرد بنابراین هنگام طعمه پاشی در سطوح وسیع باید حداقل حاشیه ۶ متری از مزرعه رعایت شود تا مانع تاثیر آن بر روی حشرات مفید شود.

برای پیشگیری از مسمومیت ،  طعمه های آماده را نباید در کنار محصولات کشاورزی خوراکی قرار دهید . یکی دیگر از کاربردهای این سم برای دور کردن پرندگان از مزارع است و همچنین می توان آنرا برای ضد عفونی بذر نیز استفاده می شود

توجه داشته باشید که دوره کارنس این حشره کش برای انواع کلم ها و کاهو ۱۴ روز ، برای اسفناج و توت فرنگی ۷ روز ، برای سیب زمینی ۱۸ روز و برای چغندرقند حدود  ۶ ماه است .

ملاحظات زیست محیطی سم حشره کش متیوکارب (مزورل)

سمیت آفت کش مزورل برای پستانداران ۳۳ تا ۵۸ میلی گرم بر کیلوگرم ، برای ماهی ها ۰.۴ تا ۳.۸ میلی گرم بر لیتر ، برای پرندگان ۵ تا ۱۰ میلی گرم بر کیلوگرم و برای دافنی ها ۰.۰۱۹ میلی گرم بر لیتر است .

بر این اساس این آفت کش برای پرندگان و حیوانات وحشی سمی و خطرناک است بنابراین طعمه مخلوط با بذر را در داخل خاک قرار دهید تا در دسترس موجودات دیگر قرار نگیرد. همچنین این سم برای ماهی ها و موجودات آبزی مضر است و باید از سمپاشی در اطراف آب های جاری و همچنین از آلوده کردن آب های سطحی و نهرها با شستشوی ظروف سم  خودداری کرد.

هنگام کارکردن با این سم برای پیشگیری از مسمومیت باید از وسایل حفاظت شخصی مانند ماسک ، دستکش و عینک مخصوص استفاده کنید تا تماس این سم با بدن شما به حداقل برسد. با دیدن هرگونه علائم مسمومیت فورا با در دست داشتن برچسب سم به مراکز درمانی مراجعه کنید.

این آفت کش را در انبارهای خشک و خنک و به دور از دسترس کودکان ، حیوانات خانگی و همچنین مواد غذایی انسان نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا