Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

کاربردهای سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون)

فنیتروتیون (Fenitrothion) یک حشره كش غيرسيستمیک است که با نام تجاری سومیتیون در بازار خرید و فروش می شود. این سم از گروه ارگانو فسفره و با اثرات تماسی – گوارشی است بنابراین با مهار آنزيم كولين استراز باعث اختلال در سيستم عصبی حشرات شده و آنها را از بین می برد. این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون) است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون) دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون) در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون) در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون) نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون) به روزرسانی می‌شود.

اين حشره كش را می توان برای کنترل حشرات برگ خوار و انواع حشرات مكنده و کنه ها مورد استفاده قرار داد. لازم به ذکر است که فينتروتيون يكی از كم خطرترين سموم ارگانو فسفره برای انسان است و قیمت آن در بازار با نوسانات قیمت ارز تغییر می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این آفت کش در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

موارد مصرف سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون)

این حشره کش را می توان برای کنترل انواع حشرات سرخرطومی ، تریپس ها، ملخ ها، لارو پروانه ها، سوسک و مگس بکار برد. علاوه بر این فنیتروتیون برای از بین بردن حشرات مکنده مانند شته پسیل، شپشک، سن گندم، جو، برنج، آفات درختان میوه، سبزیجات، مو، پسته، نیشکر، یونجه، توتون، پنبه، مرکبات و همچنین از بین بردن حشرات مزاحم در مراتع و جنگل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیسم اثر سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون)

این حشره کش مانند سایر سموم ارگانوفسفره با اثر ضربه ای شدید آفات گیاهی را به سرعت از بین می برد و میانگین دوره حفاظتی آن حدود ۱۰ تا ۱۵ روز است.

همانطور که گفته شد این آفت کش با مهار آنزیم کولین استراز در سیستم عصبی عمل می کند. استیل کولین یک ناقل عصبی است که موجب تحریک اکسون بعدی می شود. با مهار کولین استراز تحریک رشته عصبی بعدی به صورت مداوم ادامه یافته و منتهی به فلجی حشرات خواهد شد.

مقدار و موارد مصرف سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون)

  • برای کنترل و مبارزه با سن های زيان آور غلات در گندم و جو ۱/۲  لیتر در هکتار
  • برای کنترل و مبارزه با انواع ملخ ها در غلات و مراتع ۱/۵  لیتر در هکتار
  • برای کنترل و مبارزه با کرم سیب ، پسیل گلابی و تریپس در درختان میوه سردسیری ۱/۵ تا ۲ در هزار
  • برای کنترل و مبارزه با سن های ناقل نماتوسپور و سوسک سرشاخه خوار پسته ۱/۵ تا ۲ در هزار
  • برای کنترل و مبارزه با شته های غلات ۱/۵ لیتر در هکتار
  • برای کنترل و مبارزه با کرم ساقه خوار برنج ۱/۵ لیتر در هکتار
  • برای کنترل و مبارزه با ملخ آسیایی نیشکر ۱/۵ لیتر در هکتار
کاربردهای سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون)
کاربردهای سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون)

سازگاری واختلاط سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون)

این سم با بسیاری از سموم قارچ کش و حشره کش به جز ترکیبات قلیایی مثل سم بردو قابل اختلاط است زیرا در محیط های قلیایی به سرعت هیدرولیز می شود. شایان ذکر است که این سم در محیط اسیدی نیز به آهستگی تجزیه شده و اثر خود را از دست می دهد.

مصرف این سم در غلضت های بالاتر از میزان توصیه شده بر روی برچسب می تواند در برخی از سبزیجات مانند کلم حساسیت و برای برخی از انواع سیب زنگار ایجاد کند. این آفت کش در محیط قلیایی با سرعت بالا و در محیط اسیدی به آهستگی هیدرولیز می شود.

ملاحظات زیست محیطی سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون)

این حشره کش پس از محلول پاشی به سرعت وارد بافت گیاه شده و طی ۲۴ ساعت اول بیش از ۵۰% آن تجزیه می شود. سرعت تجزیه آن در خاک نیز بالاست بنابراین باعث تجمع در خاک و مشکلات زیست محیطی نخواهد شد. این آفت کش را می توان برای از بین بردن مگس، پشه و سوسک نیز در امکان عمومی و خانه ها مورد استفاده قرار داد.

این سم برای زنبورهای عسل خطرناک است و حتی تماس آنها با بقایای خشک شده سم نیز می تواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین این حشره کش برای موجودات آبزی و ماهی ها خطرناک است بنابراین باید از سمپاشی در اطراف آبهای جاری یا شستشوی ظروف آلوده به سم در رودخانه ها و آبهای جاری خودداری کرد.

ملاحظات عمومی سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون)

علائم مسمومیت در انسان شامل تهوع، سر گیجه و تنگ شدن مردمک چشم است که در این شرایط فرد مسموم را باید وادار به استفراغ کرد. پادزهر این سم سولفات آتروپین است که تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.

برای پیشگیری از این وضعیت حتما هنگام استفاده از سم باید از ماسک، دستکش و لباس محافظ استفاده کنید و در طول سمپاشی از خوردن، آشامیدن و کشیدن سیگار خودداری نمائید. در صورت مشاهده علائم مسمومیت با همراه داشتن برچسب سم به اولین مرکز درمانی مراجعه نمائید.

روش نگهداری سم حشره کش فنیتروتیون (سومیتیون)

فنیتروتیون را مانند هر سم دیگری باید به دور از تابش مستقیم آفتاب و رطوبت در ظروف در بسته نگهداری کرد. این سم در دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد به مدت ۲سال ماندگاری دارد.

قیمت سم فنیتروتیون

قیمت سم فنيتروتيون براساس شرکت تولید کننده، حجم و نوسانات بازار ارز متغیر است. شما برای اطلاع از قیمت سم فنيتروتيون، می توانید به نمایندگی های فروش محصولات شیمیایی یا سایت های اینترنتی مراجعه کنید. توصیه می شود سم فنيتروتيون را از نمایندگی های معتبر خریداری کنید.

کاربرد سم فنیتروتیون

سم فنيتروتيون توسط کشاورزان برای دفع آفات بسیار استفاده می شود. سم فنيتروتيون کاربرد بسیار زیادی دارد و برای دفع طیف وسیعی از آفات و حشرات مضر استفاده می شود. این سم به صورت غیر سیستمیک و با اثر تماسی – گوارشی آفات مضر را از بین می برد و از محصولات شما محافظت می کند. شما از این سم می توانید برای درختان میوه، سبزیجات، گندم، جو، برنج، پسته و بسیاری از مرکبات استفاده کنید. سم فنيتروتيون به مدت دو تا سه هفته بر روی گیاه باقی می ماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا