Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

سولفات قلع چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سولفات قلع (Tin (II) sulfate) ترکیبی شیمیایی با فرمول  SnSO4 است که به شکل بلورهای سفید و مایل به زرد برای کاربردهای مختلف در صنایع در دسترس است. قلع فلزی نقره ای رنگ است که تحت تاثیر عوامل جوی قرار نمی گیرد و بیشترین کاربرد آن در تولید قوطی های کنسرو است.

سولفات قلع یکی از ترکیبات قلع است که بیشترین کاربرد آن در صنایع آبکاری است ولی در تولید قوطی کنسرو ، باتری سازی و آبکاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب خاصیت جذب رطوبت دارد و تقریبا به راحتی با آب و رطوبت هوا ترکیب می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

روش تولید سولفات قلع

این ترکیب شیمیایی می تواند رطوبت کافی را از هوا جذب کرده و به طور کامل حل شود و یک محلول آبی تشکیل دهد. این خاصیت به عنوان آب شدن شناخته می شود. این ترکیب را می توان با واکنش جابجایی بین قلع فلزی و سولفات مس (II) تهیه کرد:

Sn (s) + CuSO4 (aq) → Cu (s) + SnSO4 (aq)

سولفات قلع (II) منبع مناسبی از یون های قلع (II) است که توسط گونه های قلع (IV) آلوده نشده است.

انواع سولفات قلع

ترکیبات قلع به دو گروه آلی و غیر آلی تقسیم می شوند. ترکیبات آلی قلع حداقل یک پیوند قلع به کربن در ساختار خود دارند اما ترکیبات غیر آلی قلع حاوی کربن نیستند. ترکیبات غیر آلی قلع ساختار مولکولی ساده ای دارند و مانند فلز قلع سمی نیستند. ترکیبات غیر آلی  قلع به دو دسته تقسیم می شوند: ترکیبات استنوس یا قلع  (II)و استننیک یا قلع  (IV).

بیشترین کاربرد ترکیبات غیر آلی قلع در الکترولیت هایی است که برای آبکاری قلع و آلیاژهای قلع مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبات معدنی قلع در آبکاری کلریدها، سولفات ها و فلوئوروبورات ها در الکترولیت های اسیدی استفاده می شوند.

سولفات قلع چیست و چه کاربردهایی دارد؟
سولفات قلع چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی سولفات قلع

سولفات استنوس پودر سفید تا کمی زرد و سنگین است که در محلول اسید سولفوریک ۵٪ حل شده و یک محلول شفاف تولید می کند. محلول سولفات  ۱۶٪ که به آن Palm International  نیز گفته می شود مایعی شفاف / زرد حاوی مقدار کمی اسید آزاد است. محلول سولفات استنوس ۱۶٪ باید در محل خشک و خنک و دور از مواد غذایی نگهداری شود.

کاربرد های اصلی سولفات قلع

بیشترین کاربرد این ماده در آبکاری قلع است. این ترکیب همچنین در آنودایزر رنگی آلومینیوم برای کاربردهای معماری یا خودرو به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

این ترکیب را می توان برای بهبود کیفیت سیمان، ملات و بتن مورد استفاده قرار داد. این نمک همچنین به عنوان عامل کاهنده در اسپکتروفتومتری جذب اتمی برای تشخیص  جیوه ، کبالت و نیکل استفاده شود.

این ماده را می توان به عنوان الکترولیت در ساخت باتری نیز مورد استفاده قرار داد زیرا می تواند در مهار ذرات بزرگتر سولفات در چرخه تخلیه شارژ باتری موثر باشد.

ویژگی های سولفات قلع

سولفات قلع (II) (سولفات استنوس) یک منبع قلع محلول در آب و اسید برای استفاده های سازگار با سولفات ها است. ترکیبات سولفات ، نمک ها یا استرهای اسید سولفوریک هستند که با جایگزینی یک یا هر دو هیدروژن با یک فلز تشکیل می شوند. اکثر ترکیبات سولفات فلز برخلاف فلوریدها و اکسیدهایی که تمایل به نامحلول بودن دارند ، برای استفاده هایی مانند تصفیه آب به راحتی در آب حل می شوند.

فرم های آلی فلزی در محلول های آلی و گاهی در محلول های آلی و آبی محلول هستند. یونهای فلزی همچنین می توانند با استفاده از نانو ذرات معلق یا پوشش داده شده پراکنده شوند و با استفاده از اهداف پراکندگی و مواد تبخیری برای استفاده هایی مانند سلول های خورشیدی و سلول های سوختی بکار روند. این ترکیب شیمیایی در اکثر حجم ها در دسترس است. فرم های خلوص بالا ، زیر میکرون و نانو پودر برخی از انواع این ترکیب هستند.

سولفات قلع چیست و چه کاربردهایی دارد؟
سولفات قلع چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خواص پوشش آبکاری سولفات قلع

  • خاصیت قالب پذیری خوب
  •  مقاومت در برابر گرما و حرارت
  •  قابلیت انعطاف پذیری بالا
  • ایجاد پوشش کامل با چسبندگی بالا
  •  جلوگیری از خوردگی فلز اصلی
  • ایجاد سطحی شکیل و زیبا

سایر کاربردهای سولفات قلع

  • روکش فلزاتی که نیاز به تحمل حرارت پایین دارند مانند ظروف پخت و پز آشپزخانه
  • روکش و آبکاری سطوح و ورق های گالوانیزه
  • چاپ و حک کردن نقشه بر روی مدارهای الکترونیکی
  • ساخت قوطی های کنسرو برای جلوگیری از تماس مستقیم مواد غذایی با فلز قوطی
  • کاربرد در صنایع غذایی، شیمیایی و رنگ سازی برای ساخت قوطی
  • کاربرد در صنایع تسلیحاتی ، نظامی و الکترونیک به دلیل انعطاف پذیری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا