Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

طرز تهیه دمنوش گیاهی اسطوخودوس و فواید سلامتی آن

دمنوش گیاهی اسطوخودوس به طرق مختلف برای ذهن ، بدن و روح مفید است و با کاهش اضطراب و استرس خفیف می تواند به سلامت روانی شما کمک کند. این دمنوش فشار خون را کاهش می دهد و باعث کاهش وزن می شود.

به طور سنتی اعتقاد بر این است که اسطوخودوس دارای خواص درمانی بسیار زیادی است. پزشکان طب سنتی از آن به عنوان یک داروی گیاهی برای انواع بیماری ها  به ویژه استرس ، تغییرات خلقی ، اسپاسم ماهیچه ها ، سوء هاضمه ، سردرد ، گلودرد ، درد قاعدگی ، سوختگی و گزش حشرات استفاده کرده اند. در همین حال ، یونانیان و رومیان باستان بوی آرام بخش آن را استنشاق می کردند تا خواب را القا کنند.

عطر و طعم دمنوش گیاهی اسطوخودوس منحصر به فرد است و از گل شیرین تا طعم خاکی نعناع و رزماری را می توان با خوردن آن احساس کرد. برخی از مخلوط ها طعم دودی یا چوبی می دهند در حالی که برخی دیگر طعم هایی شبیه چای سبز یا سیب سبز دارند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

 

 

دمنوش گیاهی اسطوخودوس چیست؟

اسطوخودوس (Lavandula angustifolia) گیاهی است متعلق به خانواده نعناع (Lamiaceae) که منشاء آن مدیترانه است ، اگرچه از آن زمان در سراسر جهان گسترش یافته است. بیشتر گونه ها تا سه فوت ارتفاع دارند و دارای شاخه های باریک و مستقیم متعددی هستند. در بالای این شاخه ها گلهای بنفش متمایز وجود دارد که عطری قوی و در واقع غیرقابل مقاومت دارند.

چندین محصول خانگی و تجاری حاوی این گل هستند ، از جمله صابون ، شامپو ، کرم ، لوسیون ، کیسه های پارچه ای ، اسانس ها و البته دمنوش گیاهی. از لحاظ تاریخی ، مصریان باستان اولین کسانی بودند که از این گیاه به عنوان بخور استفاده کردند. با این حال ، در مورد مزایای دمنوش اسطوخودوس  به ویژه ما باید از طبیعت شناس یونانی Dioscorides  تشکر کنیم.

وی کشف کرد که اسطوخودوس هنگام مصرف سوء هاضمه ، سردرد و گلودرد را تسکین می دهد و در صورت استفاده موضعی ، می تواند زخم ها را ضدعفونی کند ، سوختگی ها را درمان کرده و به طور کلی سلامت پوست را بهبود ببخشد.

پس از او طبیعت شناس رومی به نام پلینی این گیاه را به طور وسیع مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید که این گیاه ناراحتی معده  و کلیه ، زردی ، آبریزش بینی و نیش حشرات را درمان می کند. بسیاری از کاربردهای قدیمی دمنوش اسطوخودوس هنوز هم مرسوم هستند و ما در حال حاضر به دنبال آنها هستیم.

طرز تهیه دمنوش گیاهی اسطوخودوس و فواید سلامتی آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی اسطوخودوس و فواید سلامتی آن

خواص دمنوش گیاهی اسطوخودوس

افرادی مانند Dioscorides ، پلینی  و آخرین پادشاه تودور انگلستان و ایرلند همگی از مزایای دمنوش اسطوخودوس استفاده می کردند. دلیل اصلی آن خواص چای اسطوخودوس ، به ویژه محتوای ویتامینی، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های آن است. در این دمنوش ویتامین A و C ، کلسیم ، منیزیم و آهن نیز وجود دارد که کمبود هر یک می تواند سلامتی را تحت تاثیر قرار دهد.

این ترکیبات شیمیایی می توانند با مکانیسم های مختلف و در عین حال قابل توجه از زندگی ما حمایت کنند. شاید نکته قابل توجه این واقعیت باشد که آنها با رادیکال های آزاد در بدن که محصول اکسیداسیون طبیعی هستند، مبارزه می کنند. بنابراین دمنوش اسطوخودوس خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

فواید سلامتی دمنوش گیاهی اسطوخدوس

کمک به بهبود خواب

تخمین زده می شود که ۳۰ درصد از مردم بی خوابی را تجربه می کنند ، این وضعیت به عنوان ناتوانی مزمن در به خواب رفتن مشخص می شود. علاوه بر این ، آن دسته از مبتلایانی که سرانجام موفق به خوابیدن می شوند خواب باکیفیتی را تجربه نمی کنند.

پزشکان اغلب برای مقابله با این مسئله قرص های خواب را تجویز می کنند. با این حال ، همه نمی خواهند چنین مسیری را دنبال کنند. بنابراین ، آیا دمنوش اسطوخودوس به خوابیدن شما کمک می کند؟

به زبان ساده باید گفت بله تأثیر اسطوخدوس با اثر آرام بخشی می تواند به بهبود خواب کمک کند. خبر خوب این است که در حال حاضر ، محققان دانشگاه ساوتهمپتون بریتانیا می توانند نحوه عملکرد دقیق آن را توضیح دهند. آنها مطالعه ای را انجام دادند که در آن ده شرکت کننده بزرگسال به دو گروه تقسیم شدند.

گروه اول در اتاقی با دیفیوزری که اسانس اسطوخودوس را خارج می کرد، خوابیدند ، در حالی که گروه دوم از یک پخش کننده روغن بادام پلاسبو استفاده کردند. بعداً در مطالعه ، هر دو گروه مکان خود را عوض کردند.

نتایج نشان داد که اتاق با رایحه اسطوخودوس کیفیت خواب را در اکثر شرکت کنندگان بهبود می بخشد. زیرا این گیاه باعث آزاد شدن انتقال دهنده های عصبی خاصی می شود  که به نوبه خود هورمون های استرس را خنثی می کند.

کاهش استرس و اضطراب

اضطراب یک بیماری شایع است که به عنوان یک احساس غالباً نگران کننده ، ترس یا عصبی شناخته می شود. بسیاری از افراد به خوبی می دانند که این حالت می تواند در هر زمان ، در هر مکان ، از جمله قبل یا حتی هنگام خواب ظاهر شود.

استرس یکی از عواملی است که می تواند باعث بی خوابی شود. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله طب جایگزین و مکمل منتشر شد ، یافته های امیدوار کننده ای را به نمایش گذاشت. مشخص شد شرکت کنندگانی که روغن اسطوخودوس را استنشاق کرده اند ، سطح استرس و اضطراب آنها  به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

طرز تهیه دمنوش گیاهی اسطوخودوس و فواید سلامتی آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی اسطوخودوس و فواید سلامتی آن

کمک به سلامت سیستم تنفسی

مصرف منظم دمنوش اسطوخودوس ممکن است برای بیماری های تنفسی مانند برونشیت ، سرفه ، سرماخوردگی و سایر علائم آنفولانزا تسکین طبیعی ایجاد کند. یک مطالعه این ادعا را تأیید کرده و به طور خاص گزارش داده است که اسطوخودوس ممکن است یک داروی جایگزین برای آسم برونشیال باشد. در این مطالعه ، استنشاق روغن اسطوخودوس باعث کاهش التهاب در بافت ریه مسئول آسم برونشیال و پاکسازی مجاری تنفسی شد.

کمک به رفع سردرد

سردرد یک بیماری شایع است که با درد در سر و صورت مشخص می شود. بسته به شدت آن ، می تواند ضربان دار ، ثابت ، شدید یا کسل کننده باشد. هنگامی که سردرد  دارید  داروهای بدون نسخه به شما کمک می کند. با این حال دمنوش اسطوخودوس برای سردرد نیز یک انتخاب عالی است.

بر اساس تحقیقات انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا ، سردرد و اضطراب اغلب می توانند به هم مرتبط باشند. به عبارت دیگر اگر با اختلال اضطراب عمومی (GAD) یا اختلال وحشت زدگی زندگی می کنید ، احتمال بیشتری وجود دارد که دچار سردرد شوید.

زیرا وقتی مضطرب هستید ، ماهیچه های شما در حالت اسپاسم قرار گرفته و منجر به سردردهای ناشی از استرس می شود. یک فنجان دمنوش اسطوخودوس اضطراب را از بین می برید زیرا هورمون های استرس را تعدیل می کند و خطر ابتلا به سردرد را کاهش می دهد.

کمک به کاهش وزن

دمنوش اسطوخودوس حاوی بیش از هشت کالری در هر فنجان ۸ اونسی نیست. پس یک جایگزین عالی برای نوشابه های شیرین و پرکالری است. برخی از دانشمندان بر این عقیده اند که اسطوخودوس سوخت و ساز سلول های چربی را افزایش می دهد. این مسئله می تواند به این معنی باشد که بدن را قادر می سازد تا چربی را سریع تر و کارآمدتر بسوزاند ، بنابراین شانس کاهش وزن را هنگام ورزش افزایش می دهد.

کمک به سلامت پوست

آیا پوست شما نیاز به احیا دارد در این صورت می توانید از دمنوش اسطوخودوس استفاده کنید. این به دلیل واکنش ضد التهابی قابل توجه این گیاه است که علاوه بر مبارزه با سردرد ، تب و دردهای خفیف آرتروز ، می تواند پوست شما را سالم ، شاداب و جوان نگه دارد.

تحقیقات نشان داد که این گیاه در صورت استفاده موضعی می تواند آکنه ، اگزما و سایر لکه های مربوط به پوست را درمان کند. با این حال ، قبل از اینکه خودتان آن را امتحان کنید  با یک متخصص پوست صحبت کنید زیرا احتمال عوارض جانبی پیش بینی نشده وجود دارد.

کمک به کاهش فشار خون

آمارهای اخیر نشان می دهد که حدود ۴۰ درصد از جمعیت جهان ، در برخی مواقع ، فشار خون بالا را تجربه می کنند. اگرچه  این بیماری معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند اما در صورت عدم درمان می تواند جدی باشد. فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی بیماری های قلبی و سکته های قلبی است. در حالی که مزایای چای اسطوخودوس نباید به عنوان یک درمان ثابت برای همه افراد تلقی شود حداقل می تواند از آنها پشتیبانی کنند.

در درجه اول و همانطور که قبلاً مشخص شد ، این دمنوش با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند و آنها را خنثی می کند. نتیجه این است که به جلوگیری از چندین علت بیماری قلبی – عروقی در سطح مولکولی کمک می کند. در مورد کاهش فشار خون ، به ویژه ، یک مطالعه نتایج امیدوارکننده ای را در جوندگان نشان داد. با این وجود ما قبل از حمایت از چنین ادعایی منتظر مطالعات انسانی هستیم.

طرز تهیه دمنوش گیاهی اسطوخودوس و فواید سلامتی آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی اسطوخودوس و فواید سلامتی آن

مفید برای ریفلاکس اسیدی

ریفلاکس اسیدی وضعیتی است که به سوزش سر دل معروف  است و در ناحیه پایین سینه تشخیص داده می شود و زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به داخل لوله غذا (مری) برمی گردد.

اگر این مورد بیش از دو بار در هفته برای فردی اتفاق بیفتد ، ممکن است بیماری رفلاکس معده (GERD) باشد. حقیقت این است که برخی از افراد برای درمان رفلاکس اسید از دمنوش اسطوخودوس استفاده می کنند ولی شواهد کمی برای حمایت از آن وجود دارد.

آنچه ما می دانیم این است که این دمنوش می تواند به تعدیل سایر مشکلات گوارشی مانند استفراغ و تهوع ، گاز روده و تورم شکم کمک کند. خواص ضدالتهابی این گیاه دارویی به رفع این مشکلات کمک می کند بنابراین می توانید آن را قبل از غذا ، در حین یا بعد از غذا مصرف کنید.

فواید دمنوش اسطوخودوس برای مو

فواید دمنوش اسطوخودوس برای موها ، برخلاف رفلاکس اسیدی شواهد اثبات شده ای دارد. در واقع ، به تازگی به لطف یک مطالعه روی حیوانات در سال ۲۰۱۶  این دمنوش برای تحریک رشد مو مورد توجه قرار گرفته است.

محققان به این نتیجه رسیدند که روغن اسطوخودوس (نه چای) روی موش ها باعث رشد بیشتر موها می شود. علاوه بر این ، موهای این جوندگان ضخیم تر و سریع تر از حد طبیعی رشد کردند.

طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۴ این دمنوش از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می کند. هنگامی که به مو یا پوست سر شما مالیده می شود ، ممکن است مشکلات رایج مو یا پوست سر مانند خارش ، شوره سر و حتی عفونت را متوقف کند. یک پروژه در سال ۲۰۱۱ کشف کرد که روغن اسطوخودوس ممکن است خطر ابتلا به شپش را کاهش دهد.

کمک به رفع میگرن

یک تصور غلط رایج این است که سردرد و میگرن یکسان هستند. سردرد ، همانطور که از نامش پیداست باعث ایجاد درد در سر  و همچنین ، گاهی در صورت و بالای گردن می شود. علاوه بر این ، آنها می توانند در فرکانس و شدت متفاوت باشند.

از سوی دیگر میگرن یک اختلال سردرد اولیه بسیار دردناک است که معمولاً بیشتر از یک سردرد ناتوان کننده است. در حالی که سردرد از علائم میگرن است ، برخی دیگر شامل احساس بیماری و حساسیت به نور است. مسکن ها و دراز کشیدن در یک اتاق تاریک بهترین درمان ها هستند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله European Neurology نشان داد که استنشاق اسانس اسطوخودوس می تواند میگرن را تسکین دهد. بنابراین ، خوب است که دمنوش گیاهی اسطوخودوس را نیز در این شرایط استفاده کنید زیرا دارای رایحه یکسانی هستند.

عوارض جانبی دمنوش گیاهی اسطوخودوس

اگرچه نادر است اما در برخی موارد دمنوش اسطوخودوس باعث ایجاد عوارض در افراد می شود. به عنوان مثال ، یک مورد گزارش شده است که منجر به ضربان قلب غیرطبیعی بالا می شود.

با توجه به تأثیر بالقوه آن بر سیستم عصبی  باید قبل از نوشیدن چای اسطوخودوس در صورت ابتلا به بیماری های قلبی یا مصرف هرگونه ای دارویی با پزشک مشورت کنید.

علاوه بر این ، یک مطالعه نشان داد پسرانی که پیش از بلوغ از این گیاه استفاده می کردند دچار ژنیکوماستی (بزرگ شدن بافت سینه) شدند و وقتی مصرف آن را متوقف کردند این وضعیت برطرف شد.

سایر عوارض جانبی احتمالی دمنوش اسطوخودوس شامل واکنش های آلرژیک ، یبوست ، افزایش اشتها و سوزش پوست است. لطفاً در صورت بروز هرگونه عارضه با پزشک مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی اسطوخودوس و فواید سلامتی آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی اسطوخودوس و فواید سلامتی آن

مصرف دمنوش گیاهی اسطوخودوس در دوران بارداری و شیردهی

موسسه ملی بهداشت (NIH) نسبت به مصرف این دمنوش در دوران بارداری هشدار می دهد زیرا شواهدی مبنی بر ایمنی آن برای جنین وجود ندارد. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند همچنین توصیه می کند که اگر باردار هستید از این نوشیدنی استفاده نکنید.

چندین گزینه جایگزین مفید مانند نعناع ، زنجبیل و چای گیاهی مومیایی لیمو وجود دارد. البته در این موارد نیز باید قبل از مصرف آنها با پزشک مشورت کنید.

در دوران شیردهی نیز بهتر است دمنوش گیاهی اسطوخودوس را مصرف نکنید زیرا تعداد کمی از مطالعات استفاده یا عدم استفاده از آن در دوران شیردهی را بررسی کرده اند. تنها چیزی که به نظر واضح می رسد این است که این گیاه فواید خاصی برای شیردهی ندارد. بنابراین ، بهتر است از مصرف آن در دوران شیردهی خودداری کنید.

در این حالت  بهترین گزینه دمنوش رازیانه است که به دلیل فیتواستروژن های آن ثابت شده است که حجم شیر ، محتوای چربی و افزایش وزن نوزادان را بهبود می بخشد.

آیا دمنوش اسطوخودوس فاقد کافئین است؟

کافئین ، همانطور که اکثر مردم از قبل می دانند  یک محرک طبیعی است. این ترکیب در بیش از ۶۰ گیاه وجود دارد. بدن شما پس از مصرف آن را به سرعت جذب می کند و در نتیجه به کبد می رود. سپس کافئین قبل از انتقال به اندام های دیگر – یعنی مغز تجزیه می شود.

کسانی که اثرات کافئین را تجربه می کنند ممکن است با دانستن اینکه چای برگ اسطوخودوس ۱۰۰٪ فاقد آن است خوشحال شوند. به عبارت دیگر این  دمنوش فاقد کافئین مناسب کسانی است که به کافئین حساس هستند یا می خواهند مصرف آن را کاهش دهند.

طرز تهیه دمنوش گیاهی اسطوخودوس

  • حدود ۳ تا ۴ قاشق چای خوری جوانه اسطوخودوس خشک شده را در پرس فرانسوی یا توپک چای بریزید.
  • یک فنجان آب تازه جوشانده را اضافه کنید.
  • اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد.

همچنین می توانید گیاهان دیگری را به چای اسطوخودوس خود اضافه کنید تا مزایای بیشتری برای سلامتی شما داشته باشد و خوشمزه تر شود. یکی از دستور العمل ها برای یک دمنوش گیاهی آرامش بخش ترکیب اسطوخودوس ، بابونه ، ریشه شیرین بیان و نعناع است.

اگر می خواهید جوانه های اسطوخودوس یا سایر چای های شما بیشتر تازه بمانند ، آنها را در یک ظرف چای نگه دارید که از رطوبت و اشعه ماوراء بنفش محافظت شود.

دمنوش گیاهی اسطوخودوس را از کجا بخریم؟

کیسه های چای اسطوخودوس ، گل های خشک و عصاره های آن در فروشگاه های گیاهی و آنلاین برای راحتی شما در دسترس هستند و شما می توانید هریک را خریداری کرده و از مزایای این چای گیاهی بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا