Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی گلپر چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی گلپر  دمنوشی پر از فواید و خواص درمانی است. دمنوش گلپر به نسبت دمنوش های دیگر آنچنان مصرف نمی شود  اما با این وجود بازهم افرادی علاقه مند به این دمنوش در جهان پیدا می شود. دمنوش های گیاهی به دلیل نداشتن کافئین ، بهترین جایگزین برای نوشیدنی های دیگر می باشند و به صورت طبیعی باعث افزایش انرژی  شما می شوند.

مصرف دمنوش گلپر علاوه بر خاصیت فراوانی که دارد برای سلامتی نیز مفید می باشد. دمنوش گلپر دارای طعمی خاص و رایحه ای منحصر به فرد می باشد و برای درست کردن دمنوش گیاهی گلپر باید جوانه ها ، ساقه ها و غنچه های تازه رشد کرده این گیاه را  جمع آوری و خشک کنید.

علاوه بر این دمنوش گلپر به طور گسترده در طب سنتی برای درمان بسیاری از اختلالات بدن مانند التهاب ، نفخ ، معده درد ، صرع ، پسوریازیس و به عنوان مسکن ، التیام دهنده زخم ، ضد عفونی کننده ، ضد اسهال ، بهبود دهنده مشکلات گوارشی ، مسکن درد ، ضد درد و ضد تشنج استفاده می شود. یکی دیگر از خواص دمنوش گلپر چربی سوزی آن می باشد بنابراین برای کاهش وزن مفید است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

گلپر چیست ؟

گیاه گلپر از خانواده چتریان می باشد، این گیاه گلدار ، بوته ای شکل می باشد و جزء گیاهان چند ساله است. این گیاه متعلق به مناطق کوهستانی ایران است . از این گیاه معطر هم به عنوان گیاه دارویی و هم به عنوان ادویه در آشپزی  استفاده می شود. برگ های خشک شده این گیاه  عطر بیشتری دارند و به عنوان ادویه در آشپزی استفاده می شوند. حتی  از گیاه گلپر به تازگی در صنعت داروسازی نیز استفاده می شود. گیاه گلپر طبعی گرم و خشک دارد و برای افرادی که طبع سرد دارند مناسب می باشد ، زیرا باعث ایجاد تعادل در بدن این افراد خواهد شد.

از گیاه گلپر معمولاً به شکل افزودنی های غذایی و به عنوان داروی گیاهی برای درمان بیماری های کبدی و کلیوی استفاده می شود. ترکیبات موجود در گیاه گلپر دارای فعالیت های دارویی گسترده ای می باشند و به عنوان ضد التهاب ، ضد میکروب ، آنتی کولین استراز ، آنتی اکسیدان ، ضد ویروس و سمیت سلولی و ضد سرطان عمل می کنند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گلپر چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گلپر چیست و طرز تهیه آن

فواید و مزایای دمنوش گیاهی گلپر برای سلامتی :

به بهبود بیماری تشنج  کمک می کند :

دمنوش گلپر خواص درمانی بسیاری دارد زیرا ترکیباتی همچون آلکالوئیدها ، ترپنوئیدها و تری ترپن ها در گیاه گلپر وجود دارند و این ترکیبات باعث درمان سریع تر بیماری تشنج می شوند.

ممکن است به صورت ضدالتهاب عمل کند :

دمنوش گلپر دارای خواص ضد التهابی بسیار قوی می باشد. بیماری هایی همچون آرتروز و نقرس ، باعث بروز التهاب در بین مفاصل می شوند و این مشکلات باعث می شوند فرد احساس درد کند. دمنوش گلپر به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی ، باعث کاهش درد و التهاب در مبتلایان به این بیماری ها می گردد.

باعث کاهش و تنظیم قند خون می شود :

مهمترین عوامل خطرناک برای بروز بیماری دیابت ، افزایش عواملی همچون گلیسیرید و  کلسترول خون می باشد. با افزایش این دو عامل ممکن است ، بیماری هایی مانند آترواسکلروز و بیماری عروق کرونر برای افراد مبتلا به بیماری دیابت رخ دهد. به همین دلیل به افراد مبتلا به بیماری دیابت پیشنهاد می شود ، که دمنوش گلپر را در عرض یک دوره به طور منظم مصرف کنند و شاهد تغییراتی بر روی قند خون و دیابت خود باشند. همچنین مصرف این دمنوش گیاهی ، باعث کاهش مارکرهای خطر در افراد دیابتی می شود.

باعث بهبود دستگاه گوارش می شود :

دمنوش گلپر به دلیل داشتن ترکیبات ویژه و خواص درمانی زیاد ، قادر است نفخ را کاهش داده و همچنین باعث زیاد شدن ترشحات معده شود و با زیاد شدن ترشحات معده سموم بدن را نیز دفع می کند. خواص درمانی دیگر ، دمنوش گلپر این است که باعث افزایش اشتها می شود و می تواند به هضم بهتر غذا به شما کمک کند.

باعث کاهش وزن می شود :

این دمنوش گیاهی ترکیبات منحصر به فردی در خود دارد و می توان گفت این دمنوش گیاهی به عنوان یک چربی سوز عالی عمل می کند . افرادی که قصد دارند که با مواد طبیعی وزن خود را کاهش دهند ، می توانند از دمنوش گلپر به صورت منظم مصرف کننده و به تناسب اندام برسند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گلپر چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گلپر چیست و طرز تهیه آن

ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد :

دمنوش گلپر در زمینه عفونت های باکتریایی همانند یک آنتی بیوتیک عمل می کند و باعث از بین رفتن آنها در بدن می شود و همچنین از دمنوش گلپر ، می توان مانند یک ضد میکروب برای از بین بردن میکروب های داخل معده استفاده کرد.

ممکن است باعث درمان بیماری های قارچی شود :

بیماری های قارچی در افرادی که دچار بیماری دیابت شدید و سیستم ایمنی پایینی هستند ، ممکن است رخ دهد و در صورت بروز قارچ در هر ناحیه از بدن ، می توانید از دمنوش گلپر استفاده کنید ، زیرا گیاه گلپر خاصیت قارچ کشی بسیار قوی دارد. ابتدا دستمالی را آغشته به دمنوش گلپر کنید و بر روی ناحیه مربوطه بمالید و اجازه دهید که عصاره دمنوش بر روی محل قرار گیرد و خشک شود.

این عمل را چندین بار در روز انجام دهید و بعد از گذشت چند روز ، می توانید شاهد بهتر شدن آن ناحیه باشید و تاثیرات شگرف این دمنوش گیاهی را تجربه کنید.

ممکن است باعث تقویت حافظه شود :

هرزمان احساس کردید در یادگیری دچار مشکل شده اید و یا هرچیزی را زود فراموش می کنید ، می توانید از دمنوش گیاهی گلپر استفاده کنید. علت این مشکل ممکن است غلبه سردی به مغز باشد و می توان گفت دمنوش گلپر بهترین گزینه برای غلبه به این سردی می باشد. پس از مصرف این دمنوش گیاهی ، می توانید تقویت شدن حافظه خود را احساس کنید و این یکی دیگر از مزایای  بی نظیر این دمنوش فوق العاده می باشد.

مصرف دمنوش گیاهی گلپر در دوران بارداری و شیردهی :

مصرف دمنوش گلپر برای زنان باردار به هیچ عنوان توصیه نمی گردد ، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود. حتی محققان دریافتند که  مصرف این گیاه در دوران شیردهی باید با احتیاط صورت گیرد. بنابراین قبل از مصرف این دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی گلپر :

تمام دمنوش های گیاهی ، از جمله دمنوش گلپر فواید بسیار زیادی را در خود جای داده است و باعث درمان بسیاری از بیماری ها نیز می گردد ، اما در صورت مصرف بیش از حد ، دارای عوارض جانبی نیز خواهند بود . برخی از عوارض جانبی مصرف این دمنوش گیاهی عبارتند از :

بیماری های قلبی :

افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند و تپش قلب منظمی ندارند ، بهتر است که از این دمنوش گیاهی استفاده نکنند ، زیرا این دمنوش می تواند تپش قلب این افراد را بالا ببرد و این اتفاق برای این افراد به هیچ وجه مناسب نمی باشد.

تداخلات دارویی :

افرادی که به صورت مداوم داروهای مختلفی را مصرف می کنند  بهتر است که از دمنوش گیاهی گلپر استفاده نکنند ، زیرا ممکن است مصرف این دمنوش گیاهی با داروهای مصرفی این افراد تداخلات دارویی ایجاد کند و اتفاقات بدتری برای این افراد بوجود آید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گلپر چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گلپر چیست و طرز تهیه آن

طرز تهیه دمنوش گیاهی گلپر :

عناصر مورد نیاز  :

  • گلپر یک قاشق غذاخوری
  • آبجوش دو لیوان
  • عسل، نبات یا شکر به مقدار لازم

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی گلپر :

مرحله ۱: آب را بجوشانید

در ابتدا و برای درست کردن دمنوش گیاهی ، باید آب جوش داشته باشیم. برای این کار ابتدا باید ، مقداری آب را درون کتری و بر روی شعله گاز قرار داده و اجازه دهید تا آب به جوش آید.

مرحله ۲: تهیه دمنوش

مرحله بعدی این است که یک قاشق گلپر یا پودر گلپر را درون قوری بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید و درب قوری را ببندید و قوری را بر روی شعله غیر مستقیم یا بر روی کتری بگذارید تا با بخار کتری این دمنوش گیاهی خوش عطر و بو دم بکشد و حاضر شود. بهترین زمان برای حاضر شدن این دمنوش گیاهی در حدود ۵-۱۰ دقیقه می باشد.

مرحله ۳ : طعم

این دمنوش بی نظیر را به تنهایی نیز می توانید مصرف کنید ، اما برای داشتن طعم های متفاوت  و جدید می توانید در طول فراهم شدن این دمنوش گیاهی به آن دارچین ، زنجبیل ، گیاه کاکوتی ، گل محمدی و یا هرچیز دیگری را اضافه کنید. طعم دمنوش گلپر کمی تلخ  است و برای شیرین کردن آن نیز می توانید از عسل ، شکر و یا نبات استفاده کنید ، حتی از لیمو نیز می توان برای بهتر کردن طعم این دمنوش استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا