Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی مریم گلی چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی مریم گلی دارای مزایای سلامتی همچون توانایی احتمالی آن در کاهش اضطراب ، کاهش خطر ابتلا به سرطان ، کاهش علائم یائسگی ، سم زدایی از بدن ، کمک به کاهش وزن ، کاهش سطح قند خون ، افزایش اشتها ، تسکین معده و تحریک سیستم ایمنی بدن باشد. دمنوش مریم گلی حاوی یک ترکیب شیمیایی فرار به نام توژون است که در صورت مصرف زیاد می تواند برای سلامتی خطرناک باشد. با این حال ، مصرف متوسط ​​دمنوش مریم گلی ، به ویژه اگر هیچ بیماری کبدی یا کلیوی ندارید ، نباید عوارض جانبی منفی برای شما داشته باشد.

این دمنوش گیاهی از برگ های گیاه مریم گلی (Salvia officianalis) تهیه می شود که بومی منطقه مدیترانه می باشد و یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی است که در آشپزی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال ، به دلیل داشتن غلظت بالایی از ویتامین A ، C، B، K ، E   و مواد مغذی همچون مس ، فیبر ، کلسیم ، آهن  و منیزیم در طب سنتی نیز بسیار محبوب می باشد و به مقدار زیادی به عنوان دمنوش گیاهی استفاده می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فواید و مزایای مصرف دمنوش گیاهی مریم گلی برای سلامتی :

به کاهش علائم یائسگی کمک می کند :

شاید شناخته شده ترین کاربرد دمنوش مریم گلی به عنوان تنظیم کننده یائسگی ، به ویژه در دوران گرگرفتگی ها باشد. مطالعات نشان داده است که گرگرفتگی ها در زنان یائسه که به طور منظم از این دمنوش گیاهی استفاده می کنند ، کاهش بسیار زیادی داشته است. علاوه بر این ، سایر علائم یائسگی مانند نوسانات خلقی و مثانه بیش فعال را نیز کاهش می دهد.

در کاهش وزن به شما کمک می کند :

اگرچه دمنوش مریم گلی می تواند یک محرک مفید برای اشتها باشد ، همچنین تحقیقات نشان داده است که این دمنوش گیاهی باعث کاهش سطح کلسترول (LDL) در بدن می شود  که این امر به افزایش سوخت و ساز در بدن و کاهش وزن بسیار کمک می کند. ترکیبات غنی از آنتی اکسیدان موجود در این دمنوش گیاهی همچنین از استرس اکسیداتیو و کاهش متابولیسم در بدن جلوگیری می کند  در نتیجه از رسوب چربی اضافی در بدن جلوگیری می کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی مریم گلی چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی مریم گلی چیست و طرز تهیه آن

به سم زدایی بدن کمک می کند :

این دمنوش گیاهی در طب سنتی به عنوان یک ادرار آور طبیعی و تقویت کننده برای کبد و کلیه ها  که می تواند روند دفع سموم را از طریق ادرار از بدن تسریع کند ، بسیار شناخته شده است. دمنوش مریم گلی می تواند فشار بر سیستم لنفاوی و همچنین کلیه ها و کبد را کاهش دهد و همچنین ممکن است باعث تعریق بیشتر در بدن شود  که به بیشتر شدن سم زدایی از بدن از طریق پوست کمک می کند.

ممکن است به کنترل دیابت کمک کند :

این دمنوش گیاهی باعث کاهش سطح قند خون ناشتا در بدن می شود  که می تواند به کاهش فشار بر لوزالمعده بسیار کمک کند. این دمنوش گیاه همچنین برای افراد دیابتی که باید از افزایش و افت شدید گلوکز و انسولین در بدن خود جلوگیری کنند ، بسیار مفید می باشد. برای کسانی که دیابت ندارند ، اما در معرض خطر ابتلا به این اختلال هستند ، دمنوش مریم گلی می تواند یک اقدام پیشگیرانه موثر و مفید باشد.

به بهبود گردش خون در بدن کمک می کند :

سطوح قابل توجه آهن در دمنوش مریم گلی ، به این معنی است که این دمنوش گیاهی می تواند به تحریک گردش خون در بدن کمک کند ، زیرا آهن جزء کلیدی در گلبول های قرمز خون می باشد. با وجود گلبول های قرمز اضافی ، بدن می تواند به طور موثرتری سلول ها و اندام های بدن را برای ترمیم و عملکرد بهتر اکسیژن رسانی کند.

ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشد :

این دمنوش گیاهی دارای تعدادی آنتی اکسیدان قوی از جمله فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک و همچنین تعدادی آنزیم آنتی اکسیدانی می باشد. همه اینها به دنبال و خنثی سازی رادیکال های آزاد قبل از ایجاد استرس اکسیداتیو ، جهش و آپوپتوز در بدن هستند. این ترکیبات مفید در دمنوش مریم گلی ، می تواند از بروز بیماری های مزمن و پیری زودرس در بدن جلوگیری کنند.

ممکن است در بهبود اضطراب به فرد کمک کند :

دمنوش مریم گلی به عنوان یک محرک در نظر گرفته می شود ، اما این دمنوش گیاهی می تواند خواص آرامش بخشی بر خلق و خو و اعصاب داشته باشد ، در حالی که تمرکز و حافظه را نیز بهبود می بخشد. دمنوش مریم گلی همچنین می تواند عملکرد فرد را در شرایط پر استرس افزایش دهد و اضطراب مزمن را نیز کاهش دهد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی مریم گلی چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی مریم گلی چیست و طرز تهیه آن

ممکن است اشتها را افزایش دهد :

برای کسانی که از یک تصادف ، جراحی یا بیماری طولانی مدت بهبود می یابند ، ممکن است خوردن غذای زیاد برای به دست آوردن انرژی مهم و سخت باشد. دمنوش مریم گلی دارای خواص تحریک کننده اشتها است ، که می تواند به شما در بازگرداندن وزن از دست رفته بسیار کمک کند.

ممکن است به هضم بهتر کمک کند :

دمنوش مریم گلی حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشد و خواص ضد التهابی نیز دارد  که می تواند ناراحتی معده را تسکین داده و سیستم گوارشی را ارتقا و بهبود دهد. همچنین ویژگی های ضد باکتریایی و ضد ویروسی این دمنوش گیاهی ، می تواند میکرو فلور روده را متعادل کرده و در نهایت مشکلاتی همچون نفخ ، گرفتگی و یبوست را درمان کند و از بین ببرد.

مصرف دمنوش گیاهی مریم گلی در دوران بارداری و شیردهی:

مصرف این دمنوش گیاهی در دوران بارداری و شیردهی به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا اثرات آن بر روی نوزاد ناشناخته است. بهتر است قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی در دوران بارداری و شیردهی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی مریم گلی :

تهیه دمنوش مریم گلی در خانه بسیار آسان است و اگر می خواهید  این دمنوش گیاهی را برای خود تهیه کنید به برگ تازه یا خشک مریم گلی و مقداری آب جوش نیاز دارید. اگر در باغ گیاهان خود گیاه مریم گلی را دارید ، کافی است برخی از برگ های این گیاه را بردارید و آنها را در یک حوله مرطوب بپیچید و در یخچال بگذارید تا برای استفاده آماده شوند. همچنین می توانید برگ های مریم گلی خشک شده را از عطاری ها خریداری کنید  که باید در یک ظرف سربسته در یک مکان سرد ، تاریک و خشک نگهداری شود.

عناصر مورد نیاز :

  • ۱ فنجان آب فیلتر شده
  • ۲ قاشق چایخوری برگ مریم گلی تازه یا ۱ قاشق چایخوری برگ مریم گلی خشک شده
  • ۱ قاشق چای خوری عسل (اختیاری)

دستورالعمل تهیه دمنوش مریم گلی :

آب را به یک ظرف اضافه کنید و آب را به جوش بیاورید ، سپس آن را از روی حرارت بردارید.

برگ های مریم گلی (تازه یا خشک) را درون یک قوری بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید و بگذارید ۵-۷ دقیقه دم بکشد.

مخلوط را صاف کنید تا برگ های مریم گلی جدا شود. دمنوش را در یک لیوان بریزید ، عسل یا لیمو را به دلخواه اضافه کنید و از دمنوش خود لذت ببرید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی مریم گلی چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی مریم گلی چیست و طرز تهیه آن

عوارض جانبی مصرف دمنوش مریم گلی :

این دمنوش گیاهی حاوی سطوح مختلفی از مواد شیمیایی از جمله توژون است که در صورت مصرف زیاد می تواند منجر به آسیب های کبدی و کلیوی و همچنین تشنج در فرد مصرف کننده شود. در حالی که عوارض جانبی دمنوش مریم گلی نادر است ، اما آگاهی از عوارض جانبی احتمالی آن بسیار مهم است. برخی از عوارض جانبی این دمنوش گیاهی عبارتند از :

فشار خون :

به دلیل ماهیت پایین آورنده فشار خون دمنوش مریم گلی ، اگر از قبل داروهای فشار خون مصرف می کنید ، این احتمال وجود دارد که بعد از مصرف این دمنوش گیاهی فشار خون شما بسیار پایین بیاید. این کاهش فشار می تواند منجر به سبکی سر شود و در صورت انجام عمل جراحی بسیار خطرناک است.

قند خون :

دمنوش مریم گلی اغلب برای کاهش سطح قند خون و تنظیم علائم در بیماران دیابتی تجویز می شود. این دمنوش گیاهی می تواند با سایر داروهای تنظیم شده برای کاهش قند خون ارتباط ضعیفی داشته باشد و منجر به هیپوگلیسمی شود .

تشنج :

به دلیل وجود ماده شیمیایی توژون در این دمنوش گیاهی ، در صورت مصرف زیاد می تواند باعث تشنج شود. بنابراین ، اگر از بیماری های مرتبط با تشنج مانند صرع رنج می برید ، دمنوش مریم گلی ممکن است بهترین انتخاب برای شما نباشد.

عدم تعادل هورمونی :

از آنجایی که این دمنوش گیاهی می تواند تعادل هورمونی را تحت تأثیر قرار دهد و تأثیرات مشابه استروژن بر بدن دارد ، برخی از سرطان ها می توانند با استروژن اضافی بدتر شوند. بنابراین ، قبل از افزودن این داروی گیاهی به رژیم غذایی خود ، با متخصص سرطان خود مشورت کنید.

بیماری کلیه یا کبد :

در صورت وجود نارسایی کبدی یا کلیوی از مصرف دمنوش مریم گلی خودداری کنید ، زیرا این دمنوش گیاهی ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا