Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق جعفری چیست ؟ خواص ، فواید و قیمت خرید و فروش آن

عرق جعفری که از برگ ها و سرشاخه های گلدار گیاه جعفری به دست می آید دارای طبیعت گرم و خشک است. در طب سنتی توصیه می شود از آن برای درمان بیماری هایی مانند دیابت، گواتر، نقرس، فشار خون، اوره، زخم های واریسی، کم خونی، آسم، رماتیسم، سندروم پیش از قاعدگی، کلیه ، پوست، رفع چین و چروک و … استفاده شود .

گیاه جعفری با نام های کرفس مقدونی، کرفس رومی و پرسیل معطر نیز شناخته می شود. این گیاه با نام علمی Petroselinum Crispum ، از تیره ی کرفسیان و خانواده ی چتریان بوده و گیاهی علفی و دو ساله و معطر است. ارتفاع ساقه های گیاه از ۷۰ سانتیمتر تا ۱ متر متغیر است .

برگ های جعفری به رنگ سبز تیره بوده و دارای بریدگی های لوزی یا مثلثی شکل با تقسیمات رفعی است. گل های گیاه کوچک، چتری و به رنگ زرد مایل به سبز است. میوه های گیاه جعفری کوچک و بیضی شکل بوده طول ۳ میلیمتر و قطر ۱ میلیمتر دارد.

عرق جعفری بیشتر ترکیبات موجود در گیاه جعفری را در خود دارد. این عرق سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، فلانوئید ها، کارتنوئید ها و مواد معدنی است. این ترکیبات موجب می شوند عرق جعفری به عنوان یک آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال قوی عمل کرده و خاصیت ضد اسپاسم فوق العاده ای داشته باشد.

پیش از این در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی انواع عرقیات گیاهی مانند عرق دارچین، شقایق، آویشن، زعفران، آلوئه ورا، آرتیشو و خار مریم پرداخته شده است.

عرق جعفری
عرق جعفری

فهرست مطالب

عرق جعفری دارای چه ترکیبات شیمیایی است

عرق جعفری تقریبا تمام ترکیبات موجود در سبزی جعفری را در خود دارد . این ترکیبات شامل آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها ( شامل میریستین و آپی ژنین ) و کاروتنوئیدها ، کلروفیل، کاروتن، روغن فرار، آپيول، آليل، تترامتوکسی بنزول، منتا تری آن ( که حدود ۵۰ درصد بوی گیاه و عرق به آن مربوط می شود )، آلفا و بتا – پینن ، آلفا و بتا فلاندرن و فور می باشد. علاوه بر این، کومارین هایی مانند بر گاپتن، اکسی پوسدانین، ایزوپیم پینلین، پسورالن ، گزانتوتوکسین و ایمپراتورین موجود است.

این عرق حاوی پروتئین ، چربی ، کربوهیدرات ، آب، ویتامین های A ،D ،E ،K ،C ، تیامین ( B۱ )، ریبوفلاوین ( B۲ )، نیاسین ( B۳ )، کولین ( B۴ ) ، پانتوتنیک اسید ( B۵ )، ویتامین B۶، فولات ( B۹ )، ویتامین B۱۲ و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم می باشد.

قیمت خرید و فروش عرق جعفری چگونه است

عرق جعفری، از جمله عرقیات سنتی محسوب می شود که به دلیل داشتن فواید بی نظیر از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و طرفداران فراوانی دارد. از این جهت، شرکت های تولیدی بسیاری در داخل کشور اقدام به تهیه ی این محصول نموده اند . قیمت خرید و فروش این عرق همانند عرق دارچین، شاتره، خار مریم، بید مشک و آرتیشو ( کنگر فرنگی ) است. از این رو ، برای تهیه ی نیاز نیازی به پرداخت هزینه های گزاف نیست.

قیمت خرید و فروش عرق جعفری چگونه است ؟
قیمت خرید و فروش عرق جعفری چگونه است ؟

این عرق را می توان به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های اینترنتی معتبر خریداری نمود. هنگام خرید باید توجه داشت این محصول از تائیدیه وزارت بهداشت برخوردار باشد.

چگونه می توان عرق جعفری را تهیه کرد ؟

برای تهیه ی عرق جعفری ابتدا برگ ها و سر شاخه های گلدار گیاه را جمع آوری کرده و به خوبی پاک کرده و شستشو می دهند. سپس آن را با آب حرارت می دهند تا به خوبی بجوشد. بخار حاصل را وارد دستگاه تقطیر می کنند تا سرد شده و مجددا به مایع تبدیل شود.

این مایع به دست آمده همان عرق جعفری است . عرق حاصل را جمع آوری کرده و در ظرف های پلاستیکی شفاف نگهداری می کنند.

خواص درمانی عرق جعفری کدام است

در بهبود سلامت استخوان نقش دارد

عرق جعفری منبعی غنی از ویتامین K می باشد. این ویتامین با حمایت از سلول های استخوان ساز به نام استئوبلاست، موجب ساخت استخوان های قوی تر می شود. علاوه بر این، ویتامین K پروتئین های خاصی رو فعال می کند که تراکم مواد معدنی استخوان رو افزایش می دهند.

به همین دلیل مصرف این عرق تراکم مواد معدنی استخوان را بهبود بخشیده و خطر شکستگی را کاهش می دهد.

در رفع مشکلات گوارشی موثر است

این عرق دارای ترکیبات مفیدی است که به رفع مشکلات دستگاه گوارش کمک می کند. مصرف عرق جعفری باعث تقویت دستگاه گوارش شده و از ایجاد بیماری های گوارشی مانند سوء هاضمه، گرفتگی و اسپاسم معده، نفخ معده، سوزش سردل، ترش کردن معده و حالت تهوع ناشی از اسید معده جلوگیری می کند.

مانع از ایجاد کبد چرب می شود

این عرق حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام پیرولوکینولین کوینن یا PQQ است که منجر به رفع و یا متوقف کردن پیشرفت بیماری کبد چرب می شود. آزمایشات انجام شده روی موش آزمایشگاهی نشان داد که ترکیبات موجود در گیاه جعفری و فرآورده های آن مانند عرق، از پیشرفت بیماری کبد چرب در موش ها جلوگیری می کند.

در درمان دیابت موثر است

مطالعه ‌ای که در سال ۲۰۰۶ در ژورنال Ethnopharmacology انجام شد، مشخص کرد که مصرف عرق جعفری بدن را در برابر آسیب های کبدی ناشی از دیابت محافظت می کند.

محققان با انجام آزمایشاتی روی موش های صحرايی ديابتی، که تحت درمان با عرق جعفری قرار گرفته بودند، دریافتند که سطح قند خون موش ها کاهش یافته و بهبودی حاصل شده است. بنا بر نظر محققان، آنتی اکسیدان های موجود در این عرق نقش مهمی در مبارزه با دیابت دارند.

یک ضد سرطان قوی است

استرس اکسیداتیو به وضعیتی گفته می شود که با عدم تعادل در سطح آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد مشخص شده و با ایجاد برخی بیماری های مزمن مانند سرطان همراه است.

عرق جعفری سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی و ویتامین C است. این امر، استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش داده و خطر ابتلا به برخی سرطان ها را به حداقل می رساند.

در تقویت عملکرد چشم موثر است

کاروتنوئید هایی مانند لوتئین، بتا کاروتن و زئاگزانتین که در جعفری وجود دارند به محافظت از چشم و تقویت بینایی کمک می کنند . کاروتنوئید ها نوعی رنگدانه هستند که در گیاهان دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی یافت می شوند. لوتئین و زاگزانتین می توانند از تخریب ماکولای وابسته به سن ( AMD ) جلوگیری کنند. این بیماری چشم غیر قابل درمان بوده و علت اصلی نابینایی در سراسر جهان محسوب می شود.

سلامت قلب را بهبود می بخشد

این عرق منبعی غنی از فولات ویتامین B به حساب می آید. وجود این ویتامین در رژیم غذایی، می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. برخی از کارشناسان معتقدند فولات موجب کاهش سطح آمینو اسید هموسیستئین می شود. میزان استاندارد این آمینو اسید در حفظ سلامت قلب موثر است .

خاصیت ضد باکتریایی دارد

عرق جعفری دارای خاصیت آنتی باکتریایی است. بر اساس مطالعات انجام شده ، این عرق در برابر فعالیت باکتری، مخمر و باکتری عفونت زای شناخته شده به عنوان استافیلوکوکوس اورئوس اثر مهار کنندگی فوق العاده ای دارد.

علاوه بر این، از رشد باکتری های مضر مانند لیستریا و سالمونلا که به عنوان عامل مسمومیت غذایی شناخته می شوند جلوگیری می کند

به رفع اختلالات قاعدگی کمک می کند

عرق جعفری سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات قاعده آور است. این عرق دارای خاصیتی است که مستقیماً روی عملکرد دستگاه جریان خون تاثیر مثبت گذاشته و با تحریک جریان خون در ناحیه ی رحم موجب بهبود جریان خون در این ناحیه می شود.

علاوه بر این، به عنوان ضد درد و التهاب قوی دردهای دوره قاعدگی و عوارض مربوط به اختلالات این دوره را کاهش داده و مانند یک آرامبخش طبیعی عمل می کند.

در حفظ سلامت کلیه موثر است

باور طب سنتی بر این است که عرق جعفری به عنوان یک ماده ی ادرار آور در کنترل بیماری های کلیوی مانند عفونت دستگاه ادراری، سنگ کلیه و سنگ کیسه ی صفرا نقش قابل توجهی دارد.

بسیاری بر این باورند که مصرف این عرق به اسپاسم‌ و گرفتگی عضلات زنان پس از تولد نوزاد کمک کرده و موجب رفع عفونت‌ های ادراری و ناراحتی ‌های زنانه هنگام وضع حمل می شود.

به کاهش وزن کمک می کند

عرق جعفری کالری کمی دارد و مصرف آن به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند. علاوه بر این، آب اضافی بدن را دفع کرده و موجب پاکسازی کلیه ها و کبد می شود. این ویژگی عملکرد بدن را در سطح مطلوب نگه داشته و به کاهش وزن کمک می کند.

در درمان آکنه و لک های پوستی موثر است

همان طور که گفته شد این عرق سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. علاوه بر این، دارای خاصیت کلاژن سازی و روشن کنندگی پوست داشته و در کاهش اثر زخم ها و لک های روی پوست موثر است. مصرف عرق جعفری تولید چربی پوست را متعادل می کند که این امر در کاهش آکنه بسیار موثر است.

به سم زدایی بدن کمک می کند

ویتامین ها و فلانوئید های قوی موجود در این عرق موجب افزایش قدرت پاک کنندگی و سم زدایی بدن می شوند. عرق جعفری بدن را از فلزات سنگین و سموم دیگر پاک می کند.

در کاهش علائم آرتریت روماتوئید موثر است

ویتامین C و بتاکاروتن موجود در این عرق خاصیت ضد التهابی داشته و به کنترل آرتریت و کاهش درد ناشی از آن کمک می کند. بسیاری بر این باورند که مصرف منظم این عرق باعث سرعت بخشیدن به فرایند دفع اسید اوریک شده و علائم آرتریت را کاهش می دهد.

میزان و نحوه مصرف عرق جعفری چگونه است

برای میزان و نحوه ی مصرف عرق جعفری دستور العمل مشخصی در نظر گرفته نشده است. اما مصرف روزانه ی آن به میزان دو تا سه فنجان ، می تواند برای جلو گیری از التهاب مفاصل، مشکلات دستگاه تنفسی مانند آسم ، اختلالات سیستم گردش خون، دل درد، مشکلات کبدی، اختلالات گوارشی و دیابت مفید باشد.

عوارض احتمالی مصرف عرق جعفری چیست

 

عوارض احتمالی مصرف عرق جعفری چیست ؟
عوارض احتمالی مصرف عرق جعفری چیست ؟

با وجود اینکه مصرف عرق جعفری فواید بیشماری را به دنبال دارد اما ، میزان و نحوه ی مصرف آن باید با نظر افراد متخصص همراه باشد . در این قسمت به عوارض احتمالی مصرف این عرق اشاره می کنیم :

  • مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود .
  • توصیه می شود افرادی که گیاه جعفری حساسیت دارند از مصرف این عرق پرهیز کنند.
  • زیاده روی در مصرف عرق جعفری می تواند باعث ایجاد مسمومیت، درد شکمی، انقباض عضلات مثانه و رحم در زنان، سخت ادراری، خونریزی مخاط و همولیز شود.
  • مصرف زیاد این عرق پوست را نسبت به نور خورشید حساس کرده و موجب ایجاد خارش های پوستی و جوش می شود.
  • مصرف بیش از حد عرق جعفری، جریان خون رو کند کرده و با مشکلاتی در روند گردش خون همراه خواهد بود.

عرق جعفری برای سنگ کلیه

یکی از خواص عرق جعفری، بهبود و درمان مشکلات کلیوی مانند سنگ کلیه است. سنگ کلیه، یک عارضه بسیار دردناک است که بر اثر عوامل زیادی در بدن بوجود می آید. عرق گیاهی جعفری به دلیل داشتن خاصیت ادرار آوری، باعث بهبود عملکرد کلیه ها می شود. همچنین با مصرف بیشتر آب از ایجاد سنگ کلیه در بدن جلوگیری می کند. در طب سنتی مصرف روزانه عرق گیاهی جعفری برای دفع راحت تر سنگ کلیه بسیار توصیه می شود.

عرق جعفری برای کم خونی

در طب سنتی، مصرف این عرق گیاهی برای درمان کم خونی بسیار توصیه شده است. عرق گیاهی جعفری سرشار از آهن است. مصرف منظم این عرق گیاهی، به دلیل داشتن ترکیبات مفید مانند ویتامین C به جذب بهتر آهن در بدن بسیار کمک می کند. این عرق گیاهی، همچنین غنی از آنتی اکسیدان است و سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت می کند.

عرق جعفری برای لاغری

عرق گیاهی جعفری دارای فواید بسیار زیادی برای بدن است. شما از این عرق گیاهی، می توانید برای کاهش وزن نیز استفاده کنید. مصرف این عرق گیاهی قبل از صرف وعده های غذایی، به دلیل داشتن فیبر خوراکی بسیار زیاد، باعث کاهش اشتها می شود. مصرف منظم این عرق گیاهی به همراه ورزش و رژیم غذایی مناسب در کاهش وزن و لاغری بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

طرز تهیه عرق جعفری

شما در منزل می توانید عرق جعفری را برای مصرف خود تهیه کنید. برای این کار شما به مقداری گیاه جعفری، مقداری آب و یک دستگاه عرق گیری خانگی نیاز دارید. طرز تهیه عرقیات گیاهی بسیار راحت است. برای این کار مقداری از گیاه جعفری را درون دستگاه عرق گیری ریخته و به مقدار مناسب آب اضافه می کنیم. سپس مخلوط را حرارت می دهیم. بخارات حاصله را جمع آوری و سرد می کنیم. مایع به دست آمده عرق جعفری است. شما همچنین می توانید این عرق گیاهی را از فروشگاه های اینترنتی و عطاری های شهر خود نیز تهیه کنید.

عرق جعفری برای چاقی

عرق جعفری علاوه به کمک به کاهش وزن ممکن است باعث چاقی نیز شود. مصرف این عرق گیاهی بعد از صرف وعده های غذایی باعث افزایش اشتها و جذب بهتر مواد غذایی می شود. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی، باعث افزایش وزن می شود.

مضرات عرق جعفری

عرق گیاهی جعفری خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اما اگر بیش از حد، مصرف شود ممکن است مضراتی را برای بدن در پی داشته باشد. برخی از افراد ممکن است به این عرق گیاهی واکنش آلرژیک نشان دهند. مضرات دیگر این عرق گیاهی، شامل مشکلات گوارشی، استفراغ، مشکلات مجرایی ادراری، کم آبی و درد در رحم و مثانه است. توصیه می شود از مصرف بیش از حد، این عرق گیاهی شدیدا اجتناب کنید.

خواص عرق جعفری برای پوست

عرق جعفری، یک عرق گیاهی بسیار مفید برای بهبود مشکلات پوستی است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی و ویتامین های مفید مانند ویتامین C، برای پوست بسیار مفید است. شما از این عرق گیاهی می توانید برای بهبود مشکلات پوستی مانند آکنه، چین و چروک، خشکی پوست و جای زخم ها استفاده کنید.

این عرق گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، از ایجاد رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری کرده و در نتیجه روند پیری پوست را کند می کند. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید از بروز سیاهی زیر چشم نیز جلوگیری می کند. عرق جعفری همچنین تولید کلاژن در بدن را تقویت می کند. بنابراین ترمیم و جوان سازی پوست را افزایش می دهد.

آب جعفری برای چی خوبه

آب جعفری دارای ترکیبات بسیار مفید مانند ویتامین های A، C و B است. همچنین غنی از آنتی اکسیدان و مواد معدنی مغذی برای سلامتی است. شما از آب جعفری می توانید برای بهبود و درمان مشکلات بسیار زیادی استفاده کنید. برخی از فواید عبارتند از:

تقویت عملکرد کلیه ها

آب جعفری خاصیت ادرار آوری دارد. در نتیجه باعث تقویت عملکرد کلیه ها می شود. همچنین از ایجاد سنگ کلیه و بروز برخی دیگر از مشکلات کلیوی جلوگیری می کند. آب جعفری کلیه ها را به طور کامل پاکسازی می کند.

آب جعفری به دلیل داشتن ترکیبات مفید مانند فلاونوئیدها، سموم بدن را از بین می برد. آب جعفری در طب سنتی، به عنوان یک سم زدای طبیعی شناخته می شود.

درمان مشکلات گوارشی

یکی از مشکلات گوارشی شایع، نفخ است. آب جعفری به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و درمان نفخ می شود. آب جعفری به دلیل داشتن مواد معدنی مفید، مانند پتاسیم از عوارض جانبی عدم تعادل مواد معدنی جلوگیری می کند.

کنترل بیماری آرتریت روماتوئید

آب جعفری به دلیل داشتن بتاکاروتن و ویتامین C، در کنترل بیماری آرتریت بسیار مفید است. همچنین توصیه می شود برای دفع بهتر اسید اوریک به طور منظم از آب جعفری استفاده کنید. همچنین آب جعفری دارای خاصیت ضد التهابی است و برای کاهش درد در این بیماری بسیار مفید خواهد بود.

درمان کم خونی

آب جعفری غنی از آهن است. بنابراین برای افرادی که دچار کم خونی هستند، بسیار مناسب است. آب جعفری همچنین حاوی ویتامین C است که این ویتامین در جذب بهتر آهن در بدن بسیار کمک می کند. مصرف منظم آب جعفری برای کسانی که کم خونی دارند، بسیار توصیه می شود.

آب جعفری برای بسیاری دیگر از مشکلات، مانند بهبود سطح قند خون، تقویت سلامت قلب، تقویت ایمنی بدن، ارتقاء سلامت کبد، ارتقاء سلامت استخوان ها و بهبود سلامت پوست مفید است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا