Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

طرز تهیه دمنوش گیاهی رازک و فواید و خواص آن

دمنوش گیاهی رازک یکی از دمنوش های آرامش بخشی است که در طب سنتی کاربرد بسیار گسترده ای دارد. دمنوش رازک از گلها و میو های گیاه چند ساله رازک تهیه می شود که به Humulus lupulus نیز معروف است. اگرچه رازک در درجه اول به عنوان یک عامل تلخ کننده و تثبیت کننده در آبجو استفاده می شود ، اما نمی توان از خواص درمانی رازک چشم پوشی کرد.

اثرات ضد باکتریایی این گیاه در برابر میکروارگانیسم های کمتر مطلوب در گذشته بیشتر آبجوسازان را تشویق کرد تا از این گیاه در فرایند تهیه آبجو استفاده کنند. امروزه گاهی از رازک برای طعم دادن به گوشت مرغ ، برخی نوشیدنی ها و تهیه دمنوش گیاهی استفاده می شود.

دمنوش گیاهی رازک خواص فراوانی برای سلامتی دارد و به صورت چای کیسه ای نیز در دسترس است. این دمنوش از سیستم گوارشی سالم پشتیبانی می کند ، علائم بی خوابی را برطرف می کند ، به درمان بیماری های مختلف و رفع مشکلات هورمونی کمک می کند و می تواند با خواص آرامش بخشی از اضطراب و استرس فرد بکاهد. برای آشنایی با خواص دمنوش گیاهی رازک در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

ترکیبات موثره دمنوش گیاهی رازک

گیاه رازک کشت شده حاوی ۱۵-۲۳٪ لوپولین و نوع وحشی ۷-۹٪ لوپولین دارد. سایر ترکیبات مغذی موجود شامل ۳ تا ۴ درصد گلوکز ، کولین ، آسپاراژین ، ۱۰ تا ۱۵ درصد مواد معدنی و ۵ درصد تانن است. اسید ایزووالریک ، ۳-۶ درصد اسانس (میرسن ، فنازین ، کاریوفیلن ) ، ۰.۵-۱٪ اسانس و اسیدهای آزاد (فرمیک ، چربی ، ایزوالریوم ، اکتیل ، نونیل و دسیلن) ، فرمالدئید ، متیل نونیل کتون ، فارنزیل و رنگ دانه ها ترکیبات دیگری هستند که در این گیاه وجود دارند.

گلها حاوی ۰.۵٪ لوپولین و ۲-۳۰ میلی گرم هورمون استروژن هستند و میوه ها حاوی ۱۰-۲۰ l لوپولین و همچنین کولین و سایر ترکیبات گیاهی می باشند.

خواص و فواید درمانی دمنوش گیاهی رازک

رازک در تولید داروها و لوازم آرایشی نیز استفاده می شود. میوه های این گیاه برای تولید فیبر غذایی مناسب هستند. دمنوشی که از گیاه رازک تهیه می شود حاوی ترکیبات آرام بخش ، ضد اسپاسم ، ضد باکتری ، ضد عفونی کننده ، قارچ کش ، بهبود دهنده گوارش و مدر است. در ادامه خواص این دمنوش گیاهی شرح داده شده است:

طرز تهیه دمنوش گیاهی رازک و فواید و خواص آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی رازک و فواید و خواص آن

کمک به خواب بهتر

احتمالاً بهترین استفاده دارویی از رازک برای کمک به بهبود خواب است. این گیاه آرام بخش است و هنگامی که با سنبل الطیب ترکیب شود ، بسیار موثر است. دمنوش رازک را می توانید قبل از خواب برای کمک به خواب بهتر مصرف کنید.

همچنین می توانید با استفاده از رازک خشک شده و سایر گیاهان آرامش بخش مانند اسطوخودوس و بابونه یک دمنوش ترکیبی تهیه کنید که برای بهبود اختلالات خواب بسیار مفید است. شما حتی می توانید یک بالش گیاهی با استفاده از گل رازک برای خواب راحت تهیه کنید.

کاهش استرس و اضطراب

دمنوش رازک علاوه بر کمک به خواب ، برای کاهش استرس و اضطراب نیز بسیار مفید است. مطالعات انجام شده در مورد اثرات رازک در افراد سالم و جوانی که علائم خفیف افسردگی ، اضطراب و استرس را گزارش کرده بودند، نشان داد مصرف روزانه دمنوش رازک می تواند همه این علائم را به طور قابل توجهی در مدت ۴ هفته بهبود ببخشد. برخی منابع بر این باورند که افراد مبتلا به افسردگی شدید به دلیل خواص آرام بخشی قوی این گیاه باید از مصرف آن اجتناب کنند.

کمک به هضم و جذب

رازک به عنوان یک گیاه مقوی به تسکین و تحریک سیستم گوارش کمک می کند. رازک برای رفع مشکلات گوارشی مناسب است و بهتر است قبل از غذا برای تحریک اشتها و کمک به هضم غذا مصرف شود.

کمک به تقویت سیستم ایمنی

نوشیدن دمنوش رازک به طرز شگفت انگیزی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. دمنوش و گیاه رازک دارای خواص ضد ویروسی ، ضد باکتری ، ضد میکروبی و آنتی بیوتیکی هستند. هنگامی که احساس می کنید دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده اید با مصرف این دمنوش گیاهی می توانید مدت زمان بیماری را کاهش دهید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی رازک و فواید و خواص آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی رازک و فواید و خواص آن

مفید برای مراقبت از پوست و مو

رازک سرشار از آنتی اکسیدان است و برای پوست و مو بسیار عالی است. این گیاه دارویی دارای مزایای ضد التهابی است بنابراین برای آرام کردن بثورات پوستی یا پوست ملتهب مفید است. استفاده از دمنوش یا عرق این گیاه برای بیماری های پوستی بسیار عالی خواهد بود.

وقتی از رازک روی موها استفاده می شود به درمان شوره سر و پوسته پوسته شدن پوست سر کمک می کند و حتی می تواند به جلوگیری از ریزش مو نیز کمک کند! برخی از افراد ادعا می کنند که آبکشی موها با دمنوش سرد شده درخشندگی موها را افزایش می دهد.

رازک برای مراقبت از ریش مردان نیز مناسب است. این گیاه و عصاره آن همچنین برای درمان بریدگی ها و زخم های کوچک مفید هستند. سعی کنید دفعه بعد که صدمه دیدید ضمادی از رازک درست کنید تا به بهبود سریعتر زخم ها کمک کند.

فواید دمنوش رازک برای زنان

دمنوش رازک در طول تاریخ برای رفع مشکلات قاعدگی زنان و همچنین برای زنانی که در دوران یائسگی هستند به دلیل سطح بالای فیتواستروژن ها تجویز شده است. این گیاه دارویی با کاهش تحریک پذیری و تسکین گرفتگی ها در کاهش علائم سندرم پیش قاعدگی موثر است.

در زنان یائسه ، رازک به طور طبیعی هورمون ها را تنظیم می کند، گرگرفتگی را آرام می کند و اعصاب را تسکین می دهد. به دلیل دارا بودن فیتواستروژن ها ، زنان باردار یا کودکان خردسال نباید از رازک استفاده کنند.

کمک به بهبود روحیه

رازک ممکن است به بهتر شدن روحیه شما کمک کند این خاصیت به نحوه تعامل این گیاه دارویی با گیرنده های سروتونین و ملاتونین بدن بستگی دارد. بنابراین مصرف این دمنوش گیاهی می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند.

به رفع گرگرفتگی کمک می کند

بر اساس مطالعات انجام شده رازک ممکن است به کاهش گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی کمک کند. فلاونوئید موجود در رازک ، معروف به ۸-prenylnaringenin ، یک فیتواستروژن است ، یک ترکیب گیاهی که ممکن است مانند استروژن در بدن رفتار کند. با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد این اثربخشی برای تعیین ایمنی دوز طولانی مدت مورد نیاز است.

طرز تهیه دمنوش گیاهی رازک و فواید و خواص آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی رازک و فواید و خواص آن

مصرف دمنوش گیاهی رازک در دوران بارداری و شیردهی

مصرف این دمنوش گیاهی به دلیل داشتن فیتواستروژن ها که شبیه هورمون استروژن عمل می کنند در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود. بطورکلی قبل از مصرف هرگونه دمنوشی در این دوران با پزشک خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی رازک

تهیه دمنوش رازک احتمالاً ساده ترین راه برای استفاده از خواص این گیاه است. شما می توانید این دمنوش گیاهی را از رازک تازه یا خشک شده تهیه کنید. اگر خودتان این گیاه را پرورش دهید می توانید از مخروط های سبز و تازه آن دمنوش تهیه کنید و در پایان فصل پرورش آن را خشک کنید و برای طول سال نگه دارید.

برای تهیه دمنوش گیاهی رازک کافی است دو فنجان آب جوش را روی ۵ تا ۱۰ گرم رازک خشک شده بریزید. هرچه رازک بیشتری اضافه کنید دمنوش شما قوی تر و تلخ تر می شود. تلخی این دمنوش ملایم است و اصلا بد نیست اما افراد سلیقه های متفاوتی دارند. در صورت نیاز می توانید با افزودن گیاهان دیگر مانند بابونه یا نعناع به بهبود طعم آن کمک کنید.

در تهیه دمنوش اطمینان حاصل کنید که آب به اندازه کافی گرم است تا طعم و مزایای گیاه را استخراج کند. از آنجایی که این چای مزه تلخی دارد با کنترل زمان دم کشیدن آن می توانید مزه آن را بر اساس سلیقه خودتان کاهش یا افزایش دهید. معمولا ۲ تا ۵ دقیقه برای دم کشیدن کافی است و در این شرایط طعم این دمنوش گیاهی قابل تحمل است.

طرز تهیه دمنوش گیاهی رازک و فواید و خواص آن
طرز تهیه دمنوش گیاهی رازک و فواید و خواص آن

عوارض جانبی دمنوش گیاهی رازک

رازک به طور کلی بی خطر تلقی می شود. با این حال ، برخی از افراد به رازک آلرژی دارند ، بنابراین مراقب علائمی مانند آبریزش یا گرفتگی بینی ، کهیر یا خارش باشید. اگر در گذشته به این دلیل از مصرف آبجو اجتناب کرده اید ، ممکن است عامل آن حساسیت به گیاه رازک باشد.

برای شروع استفاده از دمنوش رازک ابتدا با مقدار کم آن شروع کنید. عوارض جانبی خفیف مصرف رازک ممکن است شامل ناراحتی خفیف معده باشد. با این حال مشخص شده است که رازک برای مدیریت مشکلات گوارشی نیز مفید است. هرکسی که سابقه سرطان پستان با گیرنده های استروژن دارد باید از مصرف رازک به هر شکلی خودداری کند زیرا حاوی فیتواستروژن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا