Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

گربه نژاد راشن بلو (Russian blue) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید 

گربه نژاد راشن بلو علاقه زیادی به جلب توجه دارد به طوری که دوست دارد همیشه در مرکز توجه صاحبش باشد، این گربه از نادیده گرفته شدن متنفر است. خاستگاه این نژاد همان طور که از نامش مشخص است، کشور روسیه است و بین ۳.۵ تا ۹.۵ کیلوگرم وزن دارد و معمولا به طول ۳۵ تا ۴۵ سانتی متر است. گربه راشن بلو معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می کند و به دلیل داشتن اندام ورزشکاری و عضلانی به دوبرمن پینشر گربه ها معروف است.

این گربه آرام و باهوش ظاهر زیبایی داشته و بسیار با وفا و خجالتی است. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خواهیم درباره ویژگی های ظاهری و رفتاری، تغذیه و نحوه نگهداری گربه نژاد راشن بلو صحبت کنیم. در دیگر مقالات این نشریه اطلاعات سودمندی درباره سایر نژاد های گربه از جمله نژاد مین کوون، پرشین، سیامی، رگدال، حبشی، بنگال، اسفینکس، هیمالین، بیرمن و اسکاتیش فولد وجود دارد.

تاریخچه گربه نژاد راشن بلو (Russian blue) :

درباره ریشه و تاریخچه نژاد راشن بلو اطلاعات زیادی در دسترس نیست ولی این نژاد احتمالا از روسیه آمده است. به همین دلیل هم پوشش ضخیم او برای زندگی در آب و هوای سرد مناسب است. این نژاد یک نژاد طبیعی محسوب می شود و اعلام آن به عنوان یک نژاد مستقل از اواخر قرن ۱۹ که نمایش گربه ها در کشور های اسکاندیناوی و انگلیس برگذار می شد، آغاز شد. گربه راشن بلو برای اولین بار در نمایش کریستال پالاس لندن که در سال ۱۸۷۵ برگذار شد، در پیشگاه جهانیان حضور یافت. این گربه که اهل آرچانگل روسیه است، با گربه های آبی از گونه های مختلف رقابت می کند و یک گربه باستانی محسوب می شود. به نقل از گزارش یک روزنامه، راشن بلو بیشتر شبیه به یک خرگوش وحشی خاکستری رنگ است و در زمان قدیم به نام های مالت و فورین بلو هم شناخته می شد.

توسعه گربه راشن بلو در بریتانیا و اسکاندیناوی :

شخصی به نام کارئو کوکس که به گربه ها علاقمند بود، در سال ۱۸۹۰ برای اولین بار پرورش و نمایش گربه های راشن بلو را آغاز کرد. این گربه های شیرین و باهوش دارای صورتی لاغر، خزهای کوتاه نقره ای، چشمانی پهن و گوش هایی بزرگ بودند که این توصیفات تقریبا شبیه شکل امروزی آن ها است.

در پایان جنگ جهانی دوم تعداد بسیار کمی از این گربه ها باقی ماندند و در انگلیس و اسکاندیناوی برای احیا دوباره این نژاد و نجات آن از انقراض، این گربه ها را با نژاد سیامی و آبی بریتانیایی آمیزش دادند. در نتیجه این آمیزش، بافت پوششی گربه های راشن بلو، تحت تاثیر نژاد سیامی حالت افراطی تری پیدا کردند. چندین سال طول کشید تا این نژاد به حالت اولیه خودش بازگردد. این بازگشت از طریق آمیزش نژاد اسکاندیناوی که چشمانی به رنگ روشن و نیمرخی صاف داشت با گربه های نژاد انگلیسی که دارای پوشش مخمل خواب دار و نقره ای بود رخ داد.

توسعه و ورود گربه راشن بلو در ایالات متحده :

ورود گربه های راشن بلو به ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۰۰ انجام گرفت ولی توسعه این نژاد بعد از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۷۴ انجام شد.

گربه نژاد راشن بلو (Russian blue) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید 
گربه نژاد راشن بلو (Russian blue) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

 

ویژگی های ظاهری گربه نژاد راشن بلو :

گربه های راشن بلو بدنی عضلانی، بلند، زیبا و باریک دارند، به همین دلیل هم نام دیگر آن ها دوبرمن پینچر است. این گربه ها سری ظریف و مثلثی شکل با اندازه متوسط دارند و داشتن پوزه ای گرد با گوش هایی پهن که داخلشان مو های کوتاه و ظریفی وجود دارد، از ویژگی ها ظاهری بارز این گربه ها است. گربه راشن بلو چشمان زیبا، درشت و سبز رنگی دارد که در فاصله مناسبی از هم قرار گرفته اند.

در هنگام تولد، چشمان این گربه به رنگ زرد است ولی هر چه بزرگتر می شود چشم هایش سبز تر و روشن تر می شوند. لبخند این گربه بسیار زیبا است و برخی آن را با لبخند مونالیزا مقایسه می کنند. بدن گربه راشن بلو دو لایه دارد که لایه اول آن به رنگ آبی روشن و لایه دوم به رنگ نقره ای است و این پوشش دو لایه، باعث درخشان دیده شدن او می شود. این گربه پاهایی کشیده و استخوانی، پنجه گرد و کوچک و تنه زیبایی دارد. راشن بلو به دلیل داشتن خز متراکم و حجیم، درشت تر از چیزی که هست دیده می شود. جنس ماده این گربه معمولا بین ۴.۵ ۵.۵ تا کیلو و جنس نر آن بین ۳ تا ۴.۵ کیلو وزن دارد.

گربه نژاد راشن بلو (Russian blue) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید 
گربه نژاد راشن بلو (Russian blue) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های رفتاری گربه نژاد راشن بلو :

گربه راشن بلو ساکت، آرام، با جذبه، باهوش و متین است. این گربه به راحتی به محیط خانه و فضای اطرافش عادت می کند. راشن بلو گربه بسیار خوبی برای خانواده است و معمولا با یکی از افراد خانواده ارتباط نزدیک تری برقرار می کند، او معمولا به چشم کسی نگاه نمی کند مگر این که بخواهد عادت های رفتاری او را فرا بگیرد.

شخصیت گربه راشن بلو :

گربه راشن بلو یکنواختی را به تغییرات زیاد و ناگهانی ترجیح می دهد و دوست دارد یک برنامه ثابت و قابل پیش بینی داشته باشد، این گربه در مواجهه با غریبه ها کمی خجالتی است و ممکن است با دیدن آن ها عصبی و وحشت زده شود. راشن بلو می تواند با احتیاط بالا و سرعت بالا طوری که شما متوجه نشوید فرار کند، این گربه در خانه خوشحال و خشنود است ولی در بیرون از خانه حس راحتی ندارد. پروش دهندگان گربه طی سال ها و آموزش های مختلف موفق شدند این گربه ها را اصلاح کنند تا در نمایش های گربه آرام باشند و حس راحتی کنند.

سازگاری گربه راشن بلو با انسان ها و سایر حیوانات :

این گربه ها با افراد خانواده و کسانی که می شناسند رابطه بسیار خوبی دارند ولی نمی توانند با انسان های غریبه ارتباط برقرار کنند. راشن بلو برخلاف رابطه اش با انسان های بالغ غریبه، رابطه بسیار خوبی با کودکان و دیگر حیوانات دارد و حتی با آنها بازی می کند.

سطح فعالیت و بازیگوشی گربه راشن بلو :

این گربه ها در عین ساکت بودن بازیگوش هستند و از بازی کردن با اسباب بازی های مختلف و دنبال کردن نور لذت زیادی می برند. راشن بلو بسیار باهوش است و خیلی سریع یاد می گیرد. این گربه علاقه زیادی به رفتن به جاهای تنگ و تاریک خانه، داخل کابینت، یا جاهای مرتفع و آفتابگیر دارد. این گربه روسی در انجام کار های مختلف با شما همراهی می کند و علاقه زیادی به بازی با اعضای خانه دارد، البته اگر شما با او بازی نکنید نیز راهی برای سرگرم کردن خودش پیدا می کند. این گربه برای کسانی که برای اولین بار است که از گربه نگهداری می کنند، کسانی که در آپارتمان زندگی می کنند و افرادی به دنبال توجه گربه خود هستند، انتخاب درستی است.

گربه نژاد راشن بلو (Russian blue) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید 
گربه نژاد راشن بلو (Russian blue) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه مراقبت و نگهداری از گربه نژاد راشن بلو :

برای بیمار نشدن این گربه ها بهتر است به خوبی از آن ها مراقبت کنیم که بعضی از این مراقبت ها را در ادامه توضیح می دهیم.

مراقبت از مو و ناخن:

بهتر است هفته ای یک بار مو های این گربه را شانه بزنید تا ریزشش کمتر شود. گربه راشن بلو در دسته نژاد های شورت هیر که ریزش موی کمتری دارند قرار می گیرد و برای افرادی که آلرژی دارند مناسب تر است. حمام کردن گربه کمک زیادی به کاهش ریزش موی او می کند. یادتان باشد که هر چند هفته یک بار ناخن های این حیوان را کوتاه کنید و بعد با روغن های معدنی ناخن ها را تمیز کنید.

مراقبت از چشم و گوش :

در صورت چرک شدن چشم راشن بلو و ترشح موکوس، بهتر است دو دستمال جداگانه تمیز و مرطوب تهیه کرده و هر کدام از چشم ها را با یک پارچه مجزا تمیز کنید. برای تمیز کردن گوش های این گربه نیز از گوش پنبه آغشته به روغن بچه استفاده کنید.

بهداشت دهان و دندان :

در صورتی که نمی توانید دندان های گربه خود را روزانه مسواک بزنید، این کار را حداقل هفته ای یک بار انجام دهید.

گربه نژاد راشن بلو (Russian blue) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید 
گربه نژاد راشن بلو (Russian blue) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه گربه نژاد راشن بلو :

تغذیه گربه راشن بلو تاثیر زیادی در سلامتی و طول عمر او دارد، این گربه باید مثل سایر گربه ها یک رژیم غذایی پر پروتئین همراه با کمی کربوهیدرات، اسید های چرب و لبنیات داشته باشد. گربه های راشن بلو در انتخاب غذا وسواسی و حساس نیستند و دست رد به سینه غذا نمی زنند، بنابراین بهتر است در انتخاب نوع و مقدار غذای آن ها دقت کنیم تا دچار چاقی و بیماری های مختلف مثل دیابت نشوند.

سلامتی و بیماری های گربه نژاد راشن بلو (Russian Blue) :

این نژاد هم مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها است که به تعدادی از آن ها را اشاره می کنیم.

* کم کاری تیروئید و مشکلات کبدی که ممکن است در اثر چاقی به وجود بیاید.

* عفونت ادراری و سنگ کلیه

* بیماری ارثی پلی کیستیک کلیه که با آزمایش ژنتیک قابل تشخیص است و در نهایت می تواند باعث از بین رفتن کلیه شود. اگر گربه شما در هنگام ادرار کردن درد می کشد یا این کار برایش بیش از حد معمول طول می کشد، حتما او را پیش یک دامپزشک ببرید.

گربه نژاد راشن بلو (Russian blue) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید 
گربه نژاد راشن بلو (Russian blue) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید گربه نژاد راشن بلو :

قیمت گربه های راشن بلو با توجه به سن، اندازه، جنسیت و پوشش و رنگشان متغییر است. تعیین قیمت دقیق و مشخص این گربه غیر ممکن است زیرا قیمت ها روزانه در حال تغییر هستند. برای خرید گربه راشن بلو مانند خرید حیوانات دیگر می توانید به پت شاپ ها مراجعه کنید یا گربه مورد نظر خودتان را از طریق سایت و به صورت آنلاین سفارش دهید. به سرپرستی گرفتن گربه هایی که واگذار می شوند، گزینه مناسب تری نسبت به خرید است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا