Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس

سلن پلاس و زینک پلاس، دو مکملی هستند که  عنصر سلنیوم و زینک را برای بدن تامین میکنند. بیشتر برای سلامت پوست، مو و ناخن مورد استفاده میشود. فواید دیگری هم دارد.
روی یک ماده معدنی حیاتی است که بدن شما به انواع مختلف از آن استفاده می کند، به ویژه برای حمایت از پوست شفاف، سالم و تعادل هورمونی. همچنین نقش کلیدی در حمایت از ایمنی، باروری، سلامت پروستات مردان و سطح کلسترول سالم دارد. قرص زینک پلاس دوز ۱۵ میلی گرمی روی همراه با منیزیم، منگنز و ویتامین های A و B6 است. سلن پلاس: سلنیوم اساسا یک عنصر کمیاب مهم در انسان است. هر وعده از قرص سلنیوم پلاس (۱ کپسول) حاوی: اسید اسکوربیک ۱۰۰ میلی گرم، ویتامین E  به عنوان d-alpha توکوفرول ۶۰ واحد بین المللی، سلنیوم ۲۰۰ میکروگرم. سایر ترکیبات: ژلاتین (کپسول)، سلولز و استئارات گیاهی. به عنوان یک مکمل غذایی، بزرگسالان روزانه ۱ کپسول یا طبق دستور پزشک مصرف می کنند.
در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد داروها و مکملهای زیادی از جمله نیستاتین، ال کارنیتین، قرص رویال ژلی و قرص مولتی ویتامین مینرال مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب شما را قرص سلن پلاس و زینک پلاس آشنا میکنیم.

قرص زینک پلاس چیست

زینک پلاس در درمان ریزش مو، سلامت پوست، مو و ناخن و بهبود رشد جسمی و ذهنی استفاده میشود. شربت زینک پلاس حاوی زینک، ویتامین آ ، ب ، ث و د سبب تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می شود. زینک پلاس در سلامت پوست، مو و ناخن مفید است. روی، یک ماده مغذی که در سراسر بدن شما یافت می شود، به عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم شما کمک می کند. روی همچنین برای بهبود زخم و حس چشایی و بویایی شما مهم است.
با یک رژیم غذایی متنوع، بدن شما معمولا روی کافی دریافت می کند. منابع غذایی روی شامل مرغ، گوشت قرمز و غلات صبحانه غنی شده است.

 

 

مردم از زینک پلاس برای کمک به درمان سرماخوردگی استفاده می کنند. اما می تواند اثربخشی برخی داروها را کاهش دهد و عوارض جانبی ایجاد کند. مقدار توصیه شده روزانه روی برای زنان ۸ میلی گرم و برای مردان بالغ ۱۱ میلی گرم است.

تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس
تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس

مزایای قرص زینک پلاس

  • حمایت از پوست سالم و شاداب: به خصوص اگر مستعد آکنه، ترک های پوستی، شوره سر، اگزما یا پسوریازیس هستید
  • کمک به بدن برای التیام زخم ها، بریدگی ها و سوختگی ها
  • اگر مستعد لکه های سفید هستید، به داشتن ناخن های شفاف و سالم کمک می کند
  • کمک به مردان برای حفظ غده پروستات سالم و حمایت از سلامت کلی جنسی، تعادل هورمونی و باروری برای مردان و زنان
  • حفظ ایمنی سالم
  • حمایت از سطوح متعادل قند خون و تولید طبیعی انسولین
  • سرماخوردگی: شواهد نشان می دهد که اگر قرص یا شربت روی ظرف ۲۴ ساعت پس از شروع علائم سرماخوردگی مصرف شود، این مکمل می تواند به کوتاه کردن طول سرماخوردگی کمک کند. با این حال، استفاده از روی داخل بینی با از دست دادن حس بویایی در برخی موارد طولانی مدت یا دائمی مرتبط است.
  • التیام زخم: افراد مبتلا به زخم های پوستی و سطوح پایین روی ممکن است از زینک پلاس بهره مند شوند.
  • اسهال: مکمل‌ روی می‌توانند علائم اسهال را در کودکانی که سطوح پایین روی دارند، مانند سوء تغذیه، کاهش دهند. شواهد کافی برای توصیه استفاده از زینک پلاس برای کودکان مبتلا به اسهال که رژیم غذایی سالم و متنوعی دارند وجود ندارد.
  • دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن: تحقیقات نشان می دهد که زینک پلاس ممکن است پیشرفت این بیماری چشمی را کاهش دهد.
  • روی که به صورت موضعی استفاده می شود به عنوان اکسید روی شناخته می شود. کرم، پماد یا خمیر اکسید روی برای جلوگیری از بیماری هایی مانند راش پوشک و آفتاب سوختگی روی پوست استفاده می شود.

زینک پلاس ممکن است برای افرادی که سطوح پایین روی دارند مفید باشد. مصرف روی بلافاصله پس از ظاهر شدن علائم سرماخوردگی، ممکن است طول سرماخوردگی را نیز کوتاه کند.

با این حال، روی داخل بینی را که با از دست دادن حس بویایی مرتبط است، استفاده نکنید.

چرا از قرص زینک پلاس استفاده کنیم

روی یک ماده معدنی ضروری است که به طرق مختلف از پوست سالم و شاداب حمایت می کند. بدن شما از آن برای تولید پروتئین های کلیدی (مانند الاستین و کلاژن) استفاده می کند که به نوسازی و ترمیم پوست کمک می کند. این بدان معناست که روی ممکن است به بیماری های پوستی رایج از جمله آکنه، اگزما، پسوریازیس و شوره سر کمک کند. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول های پوست شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند.

قرص پلاس زینک با قدرت جذب بالا با منیزیم، منگنز و ویتامین های A و B6 به بدن شما کمک کند تا از روی به طور بهینه استفاده کند. این یک فرمول مناسب است. تمام مواد مغذی را فراهم می کند که به شرایط مربوط به سطوح پایین روی کمک می کند.

ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه پایه و اساس یک بدن سالم را تشکیل می دهند. کمیته مشورتی دستورالعمل‌های غذایی در سال ۲۰۱۵ گزارش داد که بسیاری از آمریکایی‌ها در دریافت مقادیر کافی از این مواد مغذی مهم، از جمله ویتامین‌های A، C، D و E، فولات، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فیبر کوتاهی می‌کنند. همچنین، شیوع دریافت ناکافی مواد مغذی با افزایش سن افزایش می یابد. ۳۵ تا ۴۰ درصد از سالمندانی که مکمل‌ها را مصرف نمی‌کنند، مصرف ناکافی B6 دارند و افراد مسن معمولا در دریافت ویتامین B12 کافی از رژیم غذایی خود مشکل دارند. مکمل ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه می تواند نقش ارزشمندی در پر کردن این شکاف ها داشته باشد.

اگر باردار یا شیرده هستید یا داروهای تجویزی مصرف می کنید، قبل از استفاده از مکمل با پزشک خود مشورت کنید. دور از دسترس اطفال نگه دارید. فقط در صورت ایمن بودن استفاده کنید.

تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس
تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس

ایمنی و عوارض جانبی قرص زینک پلاس

قرص زینک پلاس می تواند باعث شود:

زمانی که روی طولانی مدت و در دوزهای بالا مصرف شود، می تواند باعث کمبود مس شود. افرادی که سطح مس پایینی دارند ممکن است مشکلات عصبی مانند بی حسی و ضعف در بازوها و پاها را تجربه کنند.

مؤسسه ملی بهداشت، ۴۰ میلی گرم روی در روز را حداکثر دوز برای بزرگسالان و ۴ میلی گرم روی در روز برای نوزادان زیر ۶ ماه می داند. از روی داخل بینی استفاده نکنید. این شکل از روی با از دست دادن حس بویایی مرتبط است.

تداخلات قرص زینک پلاس

تعاملات احتمالی زینک پلاس عبارتند از:

آنتی بیوتیک ها: استفاده از روی در حین مصرف آنتی‌بیوتیک‌های کینولون یا تتراسایکلین می‌تواند در توانایی آن‌ها برای مبارزه با باکتری‌ها اختلال ایجاد کند. مصرف آنتی بیوتیک دو ساعت قبل یا شش ساعت پس از مصرف روی اثر را کم میکند.

پنی‌سیلامین استفاده از روی همراه با داروی آرتریت روماتوئید پنی‌سیلامین می‌تواند توانایی دارو در کاهش علائم آرتریت را کاهش دهد. مصرف روی حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف دارو ممکن است این اثر را به حداقل برساند.

دیورتیک های تیازیدی این داروهای فشار خون میزان روی از دست رفته در ادرار را افزایش می دهند.

تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس
تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس

قرص سلن پلاس چیست

سلن پلاس ترکیبی از سلنیوم، زینک و ویتامین‌های C ،E و A است. اصلی‌ترین ماده این دارو سلنیوم است. سلنیوم یک آنتی اکسیدان است. رادیکال‌های آزاد که سبب پیری زودرس می‌شوند را خنثی میکند. البته این عمل را روی پوست سر و موها انجام می‌دهد. سلنیوم عنصر کریستالی تیره در گروه گوگرد است. بعنوان یک آنتی اکسیدان بسیار وابسته به ویتامین E است. وقتی سطح سلنیوم پایین باشد. بدن در معرض بیماری‌های مختلف قرار میگیرد. سیستم ایمنی بدن تنبل شده و مواد سمی در بدن ساخته می‌شود.

سلنیوم یک ماده معدنی است که در خاک، آب و برخی غذاها یافت می شود. برای درست کردن بسیاری از فرآیندهای بدن مهم است.

بیشتر سلنیوم موجود در بدن از رژیم غذایی تامین می شود. مقدار سلنیوم در غذا بستگی به محل رشد یا پرورش آن دارد. خرچنگ، جگر، ماهی، مرغ و گندم به طور کلی منابع سلنیوم خوبی هستند. مقدار سلنیوم در خاک ها در سراسر جهان بسیار متفاوت است.

به این معنی که غذاهایی که در این خاک ها رشد می کنند نیز سطوح سلنیوم متفاوتی دارند. در ایالات متحده، دشت ساحلی شرقی و شمال غربی اقیانوس آرام کمترین سطح سلنیوم را دارند. مردم این مناطق به طور طبیعی روزانه حدود ۶۰ تا ۹۰ میکروگرم سلنیوم را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند. اگرچه این مقدار سلنیوم کافی است، اما کمتر از میانگین مصرف روزانه در ایالات متحده است که ۱۲۵ میکروگرم است.

سلنیوم برای کمبود سلنیوم، بیماری که باعث کم کاری تیروئید (تیروئیدیت خود ایمنی) و فشار خون بالا در دوران بارداری می شود، استفاده می شود. همچنین برای بیماری های قلب و عروق خونی، از جمله سکته مغزی، عوارض ناشی از داروهای استاتین، و سطوح غیرطبیعی کلسترول، و همچنین برای بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

چرا از قرص سلن پلاس استفاده کنیم

سلنیوم خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. آنتی اکسیدان از سلول ها محافظت می کند. شواهدی مبنی بر اینکه مکمل های سلنیوم ممکن است شانس ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند متفاوت بوده است. اما بیشتر مطالعات نشان می دهد که هیچ فایده واقعی وجود ندارد. به نظر نمی رسد سلنیوم بر خطر سرطان روده بزرگ یا ریه تاثیر بگذارد. اما مراقب باشید: برخی از مطالعات نشان می دهد که سلنیوم ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوما را افزایش دهد.

در میان افراد سالم در ایالات متحده، کمبود سلنیوم غیر معمول است. اما برخی از شرایط سلامتی مانند HIV، بیماری کرون با سطوح پایین سلنیوم مرتبط هستند. افراد مبتلا به این بیماری از مکمل سلن پلاس استفاده کنند.

سلنیوم برای درمان ده ها بیماری استفاده میشود، از آسم تا آرتریت، شوره سر تا ناباروری با این حال، نتایج غیرقطعی بوده است.

تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس
تفاوت سلن پلاس با زینک پلاس

چه مقدار سلنیوم باید مصرف کنید

مقدار توصیه شده رژیم غذایی شامل کل مقدار سلنیومی است که باید از غذاها و هر مکملی که مصرف می کنید دریافت کنید. مردم سلنیوم را از غذا دریافت میکنند.

در برخی از مطالعات برای تعیین اینکه آیا سلنیوم می تواند به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند، مردان روزانه ۱۰۰ میکروگرم مصرف کردند. حد ایمن برای سلنیوم ۴۰۰ میکروگرم در روز است. بالاتر از آن اوردوز است.

آیا می توان سلنیوم را به طور طبیعی از غذاها دریافت کرد

میزان سلنیوم غذا تا حد زیادی به موقعیت و شرایط خاک بستگی دارد که بسیار متفاوت است.

منابع غذایی طبیعی خوب سلنیوم عبارتند از:

  • آجیل، مانند آجیل برزیلی و گردو
  • بسیاری از ماهی های تازه و آب شور، مانند ماهی تن، ماهی کاد، ماهی قرمز و شاه ماهی
  • گوشت گاو و مرغ
  • دانه ها

غذاهای کامل بهترین منابع سلنیوم هستند. این ماده معدنی ممکن است در طول فرآوری از بین برود.

خطرات مصرف قرص سلن پلاس چیست

مصرف سلنیوم در دوزهای معمولی معمولا عوارض جانبی ندارد. مصرف بیش از حد سلنیوم سبب بوی بد دهان، تب و حالت تهوع و مشکلات کبدی، کلیوی و قلبی میشود. در سطوح بالا، سلنیوم سبب مرگ میشود.

فعل و انفعالات سلنیوم: همچنین ممکن است با سایر داروها و مکمل ها، مانند برخی از آنتی اسیدها، داروهای شیمی درمانی، کورتیکواستروئیدها، نیاسین، داروهای استاتین کاهنده کلسترول و قرص های ضد بارداری تداخل داشته باشد.

سرطان پوست: مکمل های سلنیوم ممکن است با خطر سرطان پوست (کارسینوم سلول سنگفرشی) مرتبط باشد، بنابراین افرادی که در معرض خطر بالای سرطان پوست هستند نباید از این مکمل ها استفاده کنند.

کلام آخر

مصرف مکمل سلن پلاس و زینک پلاس بعلت دارا بودن انواع مواد مغذی در سلامت پوست و مو ضروری و لازم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا