Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص باورنکردنی تخم کاهو و گل کاهو برای سلامت بدن

کاهو یک سبزی برگ‌دار است. انواع مختلفی از کاهو وجود دارد و نام علمی آن Lactuca sativa است. مزایای سلامتی کاهو در درجه اول از محتوای ویتامین آن ناشی می شود. فواید سلامتی بسته به نوع کاهویی که فرد می خورد متفاوت است. کاهو گیاهی یکساله از خانواده گل مروارید Asterceae است. گاهی بذر و ساقه آن به عنوان سبزی کشت می شود. از تخم کاهو برای تولید روغن استفاده می شد، کاهو یک ساله مقاوم است. به منظور جلوگیری از گلدهی سریع در دمای پایین کشت می شود. بومی مدیترانه و سیبری است و همچنین به تمام مناطق جهان حمل می شود.

کاهو به رنگ سبز، بنفش و قرمز ارزش غذایی بالایی دارد. دارای ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین و کاروتنوئیدها است. در نشریه جهان شیمی فیزیک از زاج قرمز، سورنجان و تربد مقالاتی منتشر شده است. در این مقاله از تخم کاهو و کاهو اطلاعاتی در اختیارتان قرار میدهیم.

تاریخچه مصرف تخم کاهو

ابتدا در مصر باستان برای تولید روغن از دانه های آن کشت می شد. این گیاه توسط مصریان پرورش داده شد و به گیاهی تبدیل شد که برای برگ های خوراکی آن کشت می شد. شواهد نشان می دهد که کشت در اوایل ۲۶۸۰ قبل از میلاد ظاهر شد. در دهه ۱۹۰۰، توسعه بسته بندی، فن آوری های حمل و نقل و ذخیره سازی جدید، طول عمر و قابلیت حمل و نقل کاهو را بهبود بخشید که منجر به افزایش در دسترس بودن شد.

گیاه شناسی کاهو

کاهو گیاهی است یکساله یا دوساله معمولا ۱۵ تا ۳۰ تا ۷۰ سانتی متر. تیغه‌های برگ‌های کولین بیضی شکل تا دایره‌ای هستند که حاشیه‌های کامل یا دنتیکوله دارند و تیغه‌های میانی به ندرت خاردار تا غلتکی هستند. سرها کوریمبی شکل هستند.

ارتفاع گیاه کاهو معمولا ۶ تا ۱۲ اینچ است و دارای برگ های رنگارنگ عمدتا سبز است. کاهو از نظر شکل و بافت از سر متراکم گرفته تا برگ های بریده بریده، پرزدار، دلمه دار یا ژولیده متفاوت است. گیاهان کاهو دارای ریشه اصلی و ریشه های فرعی کوچکتر هستند. گونه های موجود در اروپای غربی و ایالات متحده دارای ریشه های باریک و بلند و ریشه های ثانویه کوچک هستند. در انواع آسیایی، سیستم‌های ثانویه گسترده‌تر و ریشه‌های بلندتری یافت می‌شوند.

دمای انجماد باعث رشد کند می شود و ممکن است به برگ های خارجی آسیب برساند. هنگامی که گیاهان به مرحله خوراکی تبدیل می شوند، ساقه های گل تا ۰.۹ متر ارتفاع دارند و شکوفه های زرد کوچکی دارند. تخمدان میوه خشک فشرده بیضی شکلی است که در زمان بلوغ باز نمی شود و طول آن بین ۳ تا ۴ میلی متر است.

هر میوه دارای یک دانه به رنگ های زرد، سفید، قهوه ای یا خاکستری است که به انواع کاهو بستگی دارد. کاهو دارای انرژی، رطوبت، چربی، پروتئین، فیبر غذایی، کربوهیدرات و قند است. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در کاهو شامل آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، پتاسیم، روی و سدیم به همراه ویتامین‌هایی مانند ریبوفلاوین، تیامین، فولات، نیاسین، ویتامین C، K، A، E و B6 است.

مزایای سلامتی کاهو شامل پیشگیری از سرطان، کاهش سطح کلسترول، خواب منظم، محافظت از نورون ها، کاهش التهاب، کنترل اضطراب و طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها است.

خواص باورنکردنی تخم کاهو و گل کاهو
خواص باورنکردنی تخم کاهو و گل کاهو

ارزش غذایی کاهو و تخم کاهو

محتوای غذایی کاهو و تخم کاهو در انواع مختلف متفاوت است. تقریبا همه کاهوها حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A به همراه مقادیر کمی ویتامین C و آهن دارند.

یک فنجان کاهوی کوهی خرد شده حاوی:

  • کالری: ۱۰
  • پروتئین: ۱ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۲ گرم
  • فیبر: ۱ گرم
  • شکر: ۱ گرم

کاهوی آیسبرگ حاوی ۷ درصد از ارزش روزانه ویتامین A است همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین C و آهن است. نسبت به سایر انواع کاهو حاوی ویتامین ها و مواد معدنی کمتری است.

یک فنجان کاهو خرد شده حاوی:

  • کالری: ۷
  • پروتئین: ۱ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۱ گرم
  • فیبر: ۱ گرم
  • شکر: ۱ گرم

کاهو حاوی ۳۶ درصد از ارزش روزانه ویتامین A است، همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین C، آهن و کلسیم است.

یک فنجان کاهو برگ قرمز خرد شده حاوی:

  • کالری: ۴
  • پروتئین: ۰ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۱ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • شکر: ۰ گرم

کاهو برگ قرمز حاوی ۴۲ درصد از ارزش روزانه ویتامین A است همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین C و آهن است.

یک فنجان کاهوی رومی خرد شده حاوی:

  • کالری: ۸
  • پروتئین: ۱ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۲ گرم
  • فیبر: ۱ گرم
  • شکر: ۱ گرم

کاهو رومی حاوی ۸۲ درصد از ارزش روزانه ویتامین A است. همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین C، آهن و کلسیم است.

فواید تخم کاهو برای سلامتی

کاهو با نام علمی Lactuca sativa هزاران سال پیش توسط مصری ها کشت می شد. مصریان از تخم کاهو برای تولید روغن استفاده می کردند و از برگ ها به عنوان سبزی استفاده می کردند. این گیاه در مصر باستان دارای اهمیت مذهبی و فرهنگی است که به عنوان مقدس شناخته می شود. بعدها رومی ها و یونانیان کشت این محصول را آغاز کردند. برای فشار خون، مشکلات صفراوی، بی خوابی، کاهش اشتها توصیه می شد. به عنوان مقوی دستگاه گوارش و روده و همچنین برای رفع میل جنسی استفاده می شد. لاتکس خشک کاهو برای بهبود خواب استفاده می شود و به عنوان قطره بینی استفاده می شود.

خواص باورنکردنی تخم کاهو و گل کاهو
خواص باورنکردنی تخم کاهو و گل کاهو

بهبود متابولیسم

متابولیسم واکنشی است که غذای مصرفی ما را به انرژی تبدیل می کند. برای انجام کار به بدن نیرو می دهد. مواد مغذی غذا نقش حمایتی و همچنین کنترل واکنش شیمیایی سیستم متابولیسم را دارند. کاهو نقش حیاتی در بهبود متابولیسم بدن دارد. دارای منیزیم، آهن و پتاسیم است که به متابولیسم بدن کمک می کند. علاوه بر این، یک منبع عالی از B کمپلکس است که سیستم متابولیسم را تقویت می کند.

بهبود مشکلات قلبی

فرد باید از میزان کلسترول بد بدن آگاه باشد و مراقب باشد. وجود بالای کلسترول بد باعث بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های مضر می شود. کلسترول بد باعث سکته مغزی و حمله قلبی می شود. مطالعات نشان می‌دهد بتاکاروتن و ویتامین C موجود در کاهو با جلوگیری از تشکیل پلاک‌هایی در دیواره سرخرگ‌ها که می‌توانند جریان خون را مسدود و قطع کنند، از اکسیداسیون کلسترول جلوگیری می‌کند. پتاسیم و فیبر همچنین به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. کاهو دارای فیبر، پتاسیم، بتاکاروتن و ویتامین C است که به بیماری قلبی کمک می کند.

دیابت را کاهش می دهد

کاهو برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت مفید است. کاهو حاوی کالری کمی است که باعث می شود شاخص گلیسمی صفر در نظر گرفته شود. میزان پایین قند خون احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. مصرف منظم کاهو از احتمال ابتلا به دیابت جلوگیری می کند.

کاهش التهاب

عصاره کاهو به عنوان یک فعالیت ضد التهابی عمل می کند که توسط بیوکاتالیست هایی مانند کاراگینان و لیپوکسیژناز ترویج می شود. ثابت شده است که کاهو نقش حیاتی در کنترل التهاب دارد.

جلوگیری از رشد سرطان

برگ کاهو دارای مواد مغذی مختلفی است که به کنترل انواع سرطان کمک می کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که سلول های سرطان خون و سرطان سینه را کنترل می کند. به همین ترتیب، مصرف کاهو برای از بین بردن ۵۰ درصد سلول های سرطان خون ضروری است. کاهو حاوی ویتامین A است که به پیشگیری از سرطان کمک می کند و به مقابله با سرطان دهان و سرطان ریه کمک می کند.

جلوگیری از میکروب ها

کاهو دارای خواص ضد میکروبی است. مواد بیوشیمیایی همچنین به بدن برای عمل به عنوان ضد میکروبی کمک می کنند. به دلیل کاردنولیدها و ترپن ها است که از بدن در برابر میکروب ها دفاع می کند. افزودن کاهو به سالاد، گزینه سالم تری برای بدن است. لاتکس دارای فعالیت ضد میکروبی است.

بهبود خواب

وضعیت بی خوابی و مشکل خواب امروزه رایج شده است. مصرف منظم کاهو به مقابله با این مشکل کمک می کند. علت آن لاکتواکاریوم است که مایع سفید رنگی است که با بریدن برگ های کاهو خارج می شود. به آرامش کمک می کند و کیفیت خواب را افزایش می دهد. همچنین مشخص شده است که لاکتواکاریوم خواص مشابهی با تریاک دارد. نباید نگران بود زیرا هیچ گونه عوارض جانبی سمی ایجاد نمی کند.

خواص باورنکردنی تخم کاهو و گل کاهو
خواص باورنکردنی تخم کاهو و گل کاهو

جلوگیری از بیماری آلزایمر

عصاره کاهو باعث کنترل مرگ سلول های عصبی می شود که ناشی از کمبود گلوکز یا سرم است که به مبارزه با بیماری آلزایمر کمک می کند. نورون ها بخش های حیاتی بدن هستند که در ساخت حافظه نقش دارند. با این حال کاهو به عنوان یک محافظ عصبی عمل می کند که می تواند برای بیماری های عصبی کمک کند. کاهو به عنوان یک غذا برای مقابله با احتمال ابتلا به این بیماری استفاده می شود.

از بین بردن سموم

کاهو قادر است دفع سموم از بدن را داشته باشد.

فعالیت آنتی اکسیدانی

مطالعات نشان می دهد که کاهو حاوی آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزاد را از بین می برد. آنتی اکسیدان ها دارای مواد بیوشیمیایی مختلفی هستند که در رژیم غذایی یافت می شوند و برای سلامت انسان ضروری هستند. یک آنتی اکسیدان مانع رادیکال های آزاد می شود که در طی متابولیسم سلولی تولید می شوند. رادیکال های آزاد می توانند به سلول ها، بافت ها و DNA سالم داخل آن حمله کنند. همچنین می‌تواند سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی تبدیل کند که می‌توانند بیماری‌های مختلفی ایجاد کنند. آنتی اکسیدان ها با این رادیکال های آزاد مقابله می کنند و قبل از حمله رادیکال های آزاد آن را خنثی می کنند.

استحکام استخوان

کاهو منبع ویتامین K است که به تقویت استخوان ها کمک می کند. مصرف مقادیر کافی ویتامین K نیز می تواند خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد.

هیدراتاسیون

بیش از ۹۵ درصد کاهوی خام را آب تشکیل می دهد. در نتیجه خوردن کاهو باعث آبرسانی به بدن می شود. اگرچه نوشیدن مایعات ضروری است، آب موجود در غذاها نیز می تواند به میزان قابل توجهی به هیدراتاسیون کمک کند.

بینایی بهبود یافته

کاهو منبع ویتامین A است برای سلامت چشم اهمیت دارد. ویتامین A می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را در افراد کاهش دهد. ویتامین A همچنین به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا کمک می کند.

دیگر مزایای تخم کاهو

در طب عامیانه از آن برای درمان درد، تنش، روماتیسم، سرفه و عصبی استفاده می شود. از آن برای درمان اضطراب، بی خوابی، بیش فعالی، عصبی، سیاه سرفه، سرفه خشک و درد روماتیسمی استفاده کنید.

افزودن کاهو به غذای روزانه

کاهو به سالاد اضافه می شود.

کاهو با سبزیجات، سبزیجات، پنیر و گوشت مصرف می شود.

از آن در ساندویچ، سوپ و بسته بندی استفاده کنید.

از آن در غذاهای گوشتی، کشک باقلا و سرخ کردنی استفاده می شود.

از کاهو در ساندویچ، برگر و روکش استفاده می شود.

از کل سر کاهو در اسموتی استفاده کنید.

کاهو را به چیزبرگر، سالمون پخته شده اضافه کنید.

از سر کاهو می توان در اسموتی استفاده کرد. ابتدا میوه ها را مخلوط کرده و سپس فقط برگ های کاهو را به اسموتی اضافه کنید. اسموتی را می توان با میوه هایی مانند توت فرنگی، موز و انبه با سر کاهوی رومی درست کرد.

نکاتی برای تهیه کاهو

نکاتی برای تهیه کاهو عبارتند از:

برگ ها را باید در آب سرد شست. نباید آن را در آب جاری شست زیرا ممکن است برگها آسیب ببینند.

دسته را باید روی تخته خرد کن محکم بکوبید تا برگ ها شل شده و راحت تر جدا شوند.

موارد احتیاط در مصرف تخم کاهو

ممکن است برای برخی افراد آلرژی ایجاد کند. افراد آلرژیک نباید از آن استفاده کنند. با این حال، در سال‌های اخیر، موارد زیادی از آلوده شدن کاهو به E. coli وجود داشته است. این همه‌گیری‌ها احتمالا به دلیل روان‌آب‌های مزارع حیوانات مجاور است که کاهو را آلوده می‌کند.

خواص کاهو در طب سنتی

کاهو مزاجش سرد و تر است. رطوبت دارد و رطوبت بدن را تامین می کند. بهترین کاهو نوعی است که برگ و ساقه اش نازک باشد باشد و سطح برگ هایش تلخ نباشد.

مضرات كاهو

کاهو ممکن است در بعضی افراد حساسیت و آلرژی ایجاد میکند. ویتامین K در کاهو با دارو های کاهش دهنده غلظت خون تداخل دارد. کاهو سبب تشدید مشکلات پروستات و گلوکوم میشود. زیاده روی در مصرف کاهو سبب کاهش قدرت جنسی، فراموشی، ضعف بینایی و نفخ خواهد شد.

خاصیت کاهو برای معده

فیبر کاهو هضم را بهبود داده نفح را درمان کرده و معده درد را تسکین میدهد.

نحوه انتخاب و نگهداری کاهو

کاهو کل سر تازه تر و مغذی تر از برگ های شل است. برگها باید نرم، ترد و رنگی روشن باشند. سبزیجات سبز تیره سرشار از فولات، آهن، ویتامین C، بتاکاروتن، کلسیم و فیبر غذایی هستند. باید از خوشه های دارای پژمردگی، زنگ زدگی، سوراخ، لنگی، لکه اجتناب کرد.

کاهو برگ سبز را می‌توان به مدت ۴ روز و کاهوی iceberg و romaine را به مدت ۱۰ روز نگهداری کرد. باید آن را در ظرف دربسته و بدون شستن نگهداری کنید و در یخچال قرار دهید. نباید با موز، سیب و گلابی نگهداری شود. کاهو را باید با بسته بندی در یک حوله کاغذی مرطوب یا کیسه زیپی قرار دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا