Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با ماهی شارک و قیمت خرید و فروش آن

ماهی شارک ماهی کوچک متعلق به خانواده کپور ماهیان است که به دلیل شباهت ظاهریش به کوسه به این اسم نامگذاری شده است که به عنوان کوسه آب شیرین نیز شناخته می شود. این ماهی بومی تالاب های آب شیرین تایلند است و ماهی مقاومی است و صلح جو اما کمی قلمرو طلب است و باید در آکواریوم چند عدد از این ماهی نگه داری شود تا باخودشان مشغول باشند و با ماهی های دیگر کاری نداشته باشند.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با ویژگی، انواع، شرایط نگه داری و قیمت و خرید این آبزی بسیار زیبا بیشتر آشنا می کنیم. در دیگر مقالات این نشریه شما را با انواع سگ ها، خرگوش فرانسوی، خرگوش لوپ و مینی لوپ، قناری، طوطی ملنگو، عروس هلندی، ماهی دم شمشیری، دلقک ماهی و … بیشتر آشنا می کنیم.

"آشنایی

ویژگی ماهی شارک

طول بدن شارک در حدود ۱۲ سانتیمتر است و ماهی بسیار زیبایی است که دارای رنگبندی بسیار جذابی است. طول عمر این ماهی در حدود ۸ تا ۱۰ سال است ولی اگر در شرایط نا مطلوب نگه داری شود طول عمر کمتری خواهد داشت. ماهی صلح طلبی است اما کمی قلمرو طلب است و به ماهی های دیگر اجازه تجاوز به حریم خود را نمی دهد، این آبزی کوچک نقش رفتگر در آکواریوم را نیز دارد و به نظافت و تمیز کردن آکواریوم و شیشه های آن می پردازد، آنها دوست دارند در تمام سطوح آب شنا کنند یعنی شما این ماهی را در کف و در بالای آکواریوم می توانید ببنید و علاقه مند است در بین تکه سنگ ها و گیاهان آبزی مخفی شود.

بهتر است از چند تا شارک در آکواریوم نگه داری کنید زیرا این ماهی وقتی تنها باشد حالتی تهاجمی دارد و به ماهی های کوچکتر آسیب می رساند ولی وقتی با هم باشند حالت تهاجمی آن کمتر می شود.

 انواع ماهی شارک

انواع مختلفی از ماهی شارک وجود دارند که عبارتند از: ماهی شارک نقره ای، ماهی شارک رنگین کمان، ماهی شارک آلبینو، ماهی شارک آپولو، ماهی شارک دم قرمز، ماهی شارک فوکس، جلبک خوار سیامی، ماهی شارک کرم، ماهی گلدن شارک ماهی شارک پوزه خرگوشی، ماهی شارک روباه ، ماهی شارک سیاه و… که در زیر به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

سیلور شارک

سیلور شارک با نام شارک نقره ای نیز شناخته می شود از خانواده کپور ماهیان است که بومی سوماترا و تایلند است. طول بدن این ماهی تا ۳۵ سانتی متر نیز رشد می کند اما اگر محل نگه داری از آن کوچک باشد و راحت نتواند شنا کند از این اندازه کوچکتر است. دارای طول عمری در حدود ۱۰ سال است ماهی صلح طلب و اجتماعی است ولی کمی حالت قلمرو طلبی دارد  و رشد نسبتا خوبی دارد و بسیار مقاوم و کم توقع است  و در شنا کردن دارای مهارت خاصی هستند. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۷ تا ۷.۵ است.

تغذیه این ماهی با استفاده از کرم ها و سبزیجاتی مانند نخود فرنگی پخته و له شده انجام می شود البته هفته ای ۲ تا ۳ بار نخود فرنگی داده شود و این ماهی چون گیاه خوار است و از گیاهان آبزی تغذیه می کند برای آکواریوم آنها از گیاهان مصنوعی استفاده شود و گیاه کریپتون که مزه تلخی است نیز پیشنهاد می شود. بهتر است در گروه های ۳ تا ۶ تایی نگه داری شود زیرا اگر تنها باشد دچار استرس می شود و زود از بین می رود، فقط این نکته را به یاد داشته باشید سیلور شارک علاقه دارد که به بیرون بپرد حتما آکواریوم دارای درپوش باشد.

"آشنایی

شارک آلبینو

این ماهی با نام های یاقوت سرخ، کوسه باله قرمز و شارک کرم نیز شناخته می شود و بومی آسیا کشور تایلند است. از ویژگی بارز ظاهری آن می توان به اندام درازش اشاره کرد، دارای رنگ های مختلفی از جمله سیاه روشن، آبی روشن، آبی تیره ویا کرمی است، دارای شکمی صاف است و رنگ باله های آن قرمز و نارنجی است و نواری بسیار باریک در قسمت آبشش، چشم ها و دهانش است. ماهی های نر نسبت به ماهی های ماده رنگ روشن تری دارند، از لحاظ اخلاقی کمی پرخاشگر است البته بر سر قلمرو خود و با هم نوعان خود رفتار صلح آمیزی دارد. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است و ph مناسب برای آنها ۶ تا ۸ است.

تغذیه آنها با استفاده از جلبک ها، پلانکتون ها، بیشترگیاهان، حشرات، حشرات آبی و پیری فیتون انجام می شود، از ماهی های سازگار با شارک آلبینو می توان ماهی های لوچ، پلیکو، رازبورا و گورامی را نام برد. نگه داری و پرورش و تکثیر این ماهی کار سخت و دشواری است، اغلب از این ماهی برای تمیز کردن آکواریوم استفاده می شود، آنها علاقه مند به پریدن هستند بنابراین آکواریوم درپوش داشته باشد.

جلبک خوار سیامی

با نام های شارک فوکس و روباه پرنده نیز شناخته می شود، ماهی از خانواده سیپرینیده وبومی تایلند و آسیای جنوب شرقی است. دارای طول بدنی در حدود ۱۰ سانتی متر است و داری رنگ های مختلفی است، ماهی بسار آرام و بی آزاری است و می توان گفت از صلح طلب ترین نوع شارک ها است فقط کمی نسبت به هم نوعان خود قلمرو طلب است و از محبوبترین شارک ها است از این ماهی برای کنترل جلبک ها استفاده می شود زیرا آنها از جلبک های قرمز تغذیه می کنند. دمای نگه دارای از این ماهی ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۶.۵ تا ۷.۵ است.

بهتر است در گروهای ۶ تایی به بالا نگه داری شوند تا نسبت به هم نوعان خود کمتر حالت پر خاشگری داشته باشند. تغذیه آنها با استفاده از پولک، غذاهای منجمد، سبزیجات پخته شده و جلبک های رشته ای انجام می شود و از ماهیان سازگار با آنها می توان انواع ماهیان صلح جو و ماهیان کوچک مانند تترا، زبرا و گوپی را نام برد.

"آشنایی

شارک سیاه

این ماهی با نام شارک سیاه لبئو نیز شناخته می شود. جزء ماهی های خوراکی است و در بعضی از کشورها غذای بسیار مهمی است، طول بدن این ماهی تا ۶۰ سانتی متر نیز رشد می کند. شارک سیاه بسیار بازیگوش و فعال است و مهارت پرش بالایی دارد بنابراین آکواریوم حتما در پوش داشته باشد. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۶ تا ۷ است و آکواریومی با حجم ۲۶۵ لیتر مناسب است.

تغذیه این ماهی با استفاده از غذاهای خشک، غذاهای منجمد، غذاهای گیاهی و کرم خونی انجام می شود، چون آنها کمی پر خاشگر هستند برای نگه داری با ماهی های دیگر دقت داشته باشید البته این ماهی ها با ماهی هایی مانند بارب، دانیو، گورامی، لوچ و سیچلاید های آمریکای جنوبی سازگاری نسبی دارند، فقط یک نکته در مورد نگه داری شارک سیاه از قرار دادن گیاه در آکواریوم آن خوداری کنید زیرا باعث تغییر عادت های غذایی آن می شود.

شارک جلبک خوار سیامی

این ماهی با نام های مختلفی مانند شارک باله بلند چینی، ماهی مکنده آسیایی و شارک راه راه چینی شناخته می شود. جزء شارک های قدیمی محسوب می شود و دارای بدنی به طول ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر البته در آکواریوم طول بدن آن در طبیعت به  ۹۰ سانتی متر نیز می رسد، دارای باله پشتی بلندی است و بر روی بدن راه راه هایی نقش بسته است، رنگ بدن آنها با گذشت زمان کم رنگ تر می شود. ماهی صلح جو و آرامی است و با گذشت زمان نسبت به شرایط آب حساس تر می شود، دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۱۵ تا ۲۷.۵ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۶.۵ تا ۷.۵ است و آکواریومی با حجم حداقل ۱۲۵ گالن است و نور آکواریوم کم کافی است.

از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و برای تغذیه آنها بهتر است از بیشتر از غذاهای گیاهی مانند خزه، جلبک ها و کرم خونی منجمد استفاده کرد و غذاهایی باشد که در کف آب ته نشین شود. از ماهی های سازگار با آنها انواع ماهی های صلح جو و انواع کت فیش ها را نام برد.

"آشنایی

شارک دم قرمز

با نام شارک سیاه دم قرمز نیز شناخته می شود. ماهی بسار جذاب و زیبایی است، بدن دارای رنگ سیاه براق و دم به رنگ قرمز روشن است. این ماهی بسیار پر جنب و جوش و پرخاشگر است و خیلی سریع شنا می کند و همچنین نسبت به هم نوعان خود قلمرو طلب است به خصوص هنگامی که به بلوغ رسیده باشد.

دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۶.۵ تا ۷.۵ است و آکواریومی با حجم حداقل ۱۹۰ لیتر مناسب آنها است، آکواریوم محل نگه داری این ماهی بهتر است با گیاهان پوشیده باشد و از تخته سنگ و تکه های چوب نیز می توان استفاده کرد. تغذیه آنها با استفاده از غذاهای خشک، غذاهای منجمد، کرم خاکی و غذاهای گیاهی انجام می شود، از ماهی های سازگار با آنها می توان بارب، لوچ، گورامی، دانیو و سیچلاید های آمریکای جنوبی را نام برد.

شرایط نگه داری ماهی شارک

برای نگه داری از آنها آکواریوم متوسط مناسب است. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۷ تا ۷.۵ است. برای کف آکواریوم بهتر است از شن های ریز استفاده کرد و تکه های چوب و سنگ برای تزئین نیز مناسب است.

تغذیه ماهی شارک

شارک همه چیز خوار است و برای تغذیه آنها می توان از غذاهای خشک، کرم خاکی، میگو، میکس دل، جیگر و سبزیجاتی مانند کدو، کاهو، هویج، نخود فرنگی و خیار استفاده کرد. آنها بیشتر در کف آکواریوم دنبال غذا می گردند بهتر است از غذاهایی استفاده کنید تا در کف آب ته نشین شوند.

"آشنایی

ماهی های سازگار با ماهی شارک

همانطور که گفتیم شارک صلح جو است و کمی قلمرو طلب است. در بین انواع این ماهی شارک دم قرمز کمی پرخاشگر است و ممکن است به برخی از ماهی ها آسیب برساند اما شارک آلبینو آرام تر است. از نگه داری ماهی های ریز با شارک خوداری کنید اگر چند عدد شارک را با هم نگه داری کنید با هم سرگرم می شوند و دیگر سراغ ماهی های دیگر نمی رود.

بیماری ماهی شارک

شارک ماهی مقاومی است و کمتر مستعد بیماری است. از عواملی که برسلامت آنها موثر است آب با کیفیت و دمای مناسب است، از بیماری هایی که ممکن است دچار شود بیماری سفیدک، ایک، بیماری های قارچی و پوسیدگی دم و باله است. در بیماری ایک لکه های سفید بر روی بدن ماهی ایجاد می شود و در بیماری پوسیدگی دم و باله، دم و باله ماهی دچار پارگی می شود. یک نکته رعایت بهداشت با بیماری رابطه مستقیم دارد هرچه بهداشت آکواریوم رعایت شود و اکواریوم تمیز باشد ابتلا به بیماری کمتر است.

قیمت خرید و فروش ماهی شارک

برای خرید بهتر است از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید.قیمت خرید و فروش ماهی شارک نسبت به نوع، رنگ و سن آن متغیر است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا