Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

شناخت ماهی آروانا و قیمت خرید و فروش آن

ماهی آروانا (Arowana) یا زبان استخوانی، یکی از انواع ماهی های آکواریومی آب شیرین است که از هر چیزی تغذیه می کند و یکی از بزرگ جثه ترین ماهی های آب شیرین است. این ماهی بزرگ که طول بدنش در مواردی به ۹۰ سانتی متر هم می رسد، بسیار محبوب و معروف است و از ویژگی های بارزش که طی تکامل تغییری نکرده می توان به چشم بزرگ، فلس های درشت، سری با اسکلت سخت و حفاظتی و سبیلک های حسی در آرواره زیرین اشاره کرد.

نام علمی آروانا Osteoglossum bicirrhosum است و از خانواده Osteoglossidae ها محسوب می شود که به آن ها فسیل های زنده نیز می گویند. برخی از فرهنگ ها عقیده بر این دارند که این ماهی خوش یمن است، به همین دلیل هم با قیمت نسبتا بالایی به فروش می رسد. برای این که بتوانید این آبزی را نگهداری کنید، بهتر است آکواریومی بزرگ، با تهویه، فیلتراسیون و اکسیژن قوی تهیه کنید.

مطلبی که در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه می کنید در ادامه درباره نحوه نگهداری، ویژگی ها، انواع، تغذیه و قیمت خرید و فروش ماهی آروانا توضیح می دهد. اگر در زمینه حیوانات خانگی علاقه مند هستید، می توانید به مقالات دیگر این سایت که درباره حیوانات مختلفی همچون فنچ، طوطی کاکادو، ماهی اسکار، ماهی فایتر، ماهی دم شمشیری، ماهی گوبی، ماهی مولی و انواع خرگوش ها هستند، مراجعه کنید.

آشنایی با ماهی آروانا و قیمت خرید و فروش آن
شناخت ماهی آروانا و قیمت خرید و فروش آن

ویژگی ظاهری ماهی آروانا

طول بدن این آبزی در حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر است که ممکن است تا طول ۱.۲ متردر خارج از آکواریوم نیز رشد داشته باشد، طول عمر آنها در حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است اما اگر در شرایط مناسب نگه داری شوند تا ۲۰ سال نیز عمر می کنند. سر در بالاترین بخش از بدن قرار دارد که تا حدودی بزرگ است و بسیار مقاوم که از سه بخش تشکیل داده شده است، دهان دارای لب های بر آمده است و پر از دندان، بدن دارای رنگ نقره ای براق و درخشانی است که با بالا رفتن سن ماهی رنگ های سبز، آبی و قرمز جایگزین فلس های نقره ای رنگ می شود.

دارای باله های بلندی و کشیده است که تا دم امتداد دارند و باله مخرجی در ماهی نر بلند تر از ماهی ماده است، سیبل هایی در نزدیکی فک این ماهی است که از انتهای فک زیری شروع می شود، آرواره پایین با یک شیب تند به سمت بالا کشیده شده است. از ویژگی بارز ظاهری آروانا چشم های برجسته و درشتش و فلس های بزرگ بدنش است.

ویژگی رفتاری ماهی آروانا

ماهی مهاجم است البته به مبارزه با هم نوعان خود علاقه مند است. این آبزی بسیار پر جنب و جوش است ودائم در حال حرکت است و مهارت پرش بسیار بالایی دارد که به طور شگفت انگیزی می پرد و باید آکواریوم حتما در پوش محکم و سفتی داشته باشد و حتما بچه ماهی ها را از آنها دور نگه دارید چون یک آروانای بالغ حتی توانایی این را دارد که یک تانک را بشکند. به عقیده برخی از افراد در صنعت فنگ شویی ماهی آروانا نماد شانس و اقبال است.

انواع ماهی آروانا

انواع مختلفی از آروانا در سراسر جهان وجود دارد که عبارتند از: آروانای سیلور یا نقره ای، آروانای آسیایی (آروانای آسیایی طلایی- آروانای آسیایی قرمز- آروانای آسیایی نقره ای)، آروانای خالخالی، آروانای کوتوله، آروانای آفریقایی، آروانای مشکی، آوانای آمریکایی که در زیر به معرفی مختصر برخی از آنها می پردازیم.

آشنایی با ماهی آروانا و قیمت خرید و فروش آن
شناخت ماهی آروانا و قیمت خرید و فروش آن

ماهی آروانای سیلور

آروانای سیلور که با نام آروانای نقره ای نیز شناخته می شود که بومی رودخانه آمازون است. جزء گرانقیمت ترین و زیباترین گونه از نژاد آروانا است که طول بدن این ماهی در طبیعت به ۱۰۰ سانتی متر می رسد در آکواریوم اندازه آن به کیفیت نگه داری بستگی دارد و طول عمر آن در حدود ۱۰ تا ۲۰ سال است. دمای آب مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است و ph مناسب برای آنها ۶ تا ۷ است، شرایط نگه داری از آنها مشکل است و به مبتدیان توصیه نمی شود. همه چیز خوار است و بهتراست تغذیه آنها با استفاده ازغذاهای خشک، غذاهای منجمد، کرم خونی، دل گاو و میگو انجام شود. فقط یک نکته جالب توجه گفته می شود این ماهی متعلق به زمان ماقبل تاریخ و عصر ژوراسیک است.

ماهی آروانای آسیایی

زیستگاه اصلی آنها جنوب تایلند، جنوب ویتنام، شبه جزیره مالایا، سوماترا و اندونزی است. طول بدن در حدود ۱ متر است و طول عمر آنها در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است، دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است وph اسیدی و آب سبک برای آنها مناسب است. آروانای آسیایی دارای انواع مختلفی از جمله آروانای قرمز، آروانای سبز، آروانای طلایی و …است که دارای رفتارهای مشترکی هستند.

آروانای قرمز آسیایی

ازگرانترین و پر طرفدارترین نژاد آروانای آسیایی است که دارای چند نژاد مختلف از جمله آروانای چیلی رد یا قرمز چیلی، آروانای سووپر رد یا قرمز بی نهایت، آروانای نارنجی، آروانای قرمز خونی و… است.

ماهی آروانای آفریقایی

زیستگاه اصلی این ماهی رودخانه نیل، رودخانه چاد، سنگال، گامبیا و نیجر است و طول آن در حدود ۹۰ سانتی متر است. دمای مناسب برای نگه دارای این ماهی ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است و ph اسیدی مناسب برای آنها است.

ماهی آروانای استرالیایی

زیستگاه اصلی آن رودخانه های استرالیا است و طول بدن آن در حدود ۱۰۰ سانتیمتر است. این آبزی برخلاف آروانا های دیگر فاقد سبیل است و یا دارای سبیل بسیار کوتاه است که به چشم نمی آید و مانند آنها زیبا نیست. از لحاظ اخلاقی آرام و ساکت است و خلق و خوی تهاجمی ندارد و فقط در رودخانه های استرالیا و تانک های بسیار بزرگ تکثیر می شود. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است و ph اسیدی مناسب برای آنها است.

ماهی آروانای سیاه

زیستگاه اصلی آن آفریقای جنوبی است که طول بدن آن در حدود ۱۰۰ سانتی متر است. جزو آرواناهای کمیاب است و در ایران پیدا نمی شود. ماهی تهاجمی است و به ماهی های روی سطح آب شنا می کنند آسیب می رساند ولی با هم نوعان خود رابطه خوبی دارد. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است و ph اسیدی مناسب برای آنها است. از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و هرچیز کوچکتر از دهانش را می خورد.

آشنایی با ماهی آروانا و قیمت خرید و فروش آن
شناخت ماهی آروانا و قیمت خرید و فروش آن

شرایط نگه داری از ماهی آروانای

نگه داری از این آبزی آسان نیست و برای افراد مبتدی اصلا مناسب نیست، این آبزی به فضای آزاد و بزرگ برای شنا و تحرک دارد و بیشتر در بالاو سطح آب شنا می کند بنابراین باید فضای بالا و وسط آکواریوم را خالی نگه دارید تا آزاد باشند ولی در زمان نوزادی باید در فضای کوچکتر باشند چون در فضاهای بزرگ می ترسند و دچار استرس می شوند و زمانی که بزرگتر شد و به بلوغ رسید می توانید مکان بزرگتری در اختیارش قرار دهید. برای نگه داری از یک آروانای بیشتر از ۴۰ سانتی متر به یک مخزن با طول ۱۵۰ سانتی متر و عرض ۵۰ سانتی متر و ارتفاع ۶۰ سانتی متر احتیاج است به طور کلی اندازه مخزن باید سه برابر طول بدن ماهی باشد.

چون این ماهی علاقه به شکار حشرات بیرون از آکواریوم دارد ممکن است برای شکار به بیرون آکواریوم بپرد بنابراین باید آکواریوم حتما در پوش محکمی داشته باشد، به هیچ عنوان نباید آنها را ترساند زیرا این کار آنها را عصبانی می کند. بهتر است آکواریوم خالی بدون تزیئنات باشد، دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۲۸ درجه  سانتیگراد است و ph ۵.۵ تا ۷ مناسب برای آنها است، آنها نسبت به کاهش دما حساس هستند و اگر دمای کمتر است ۲۴ درجه سانتیگراد باشد ماهی از بین می رود. آب آکواریوم باید همیشه تمیز باشد و بهتر است در هفته دو بار ۲۵ تا ۳۰ درصد آب تعویض شود. این ماهی را بهتر است به صورت انفرادی نگه داری کنید و اگر می خواهید با ماهی های سازگار باهم نگه داری می توانید کنید.

تغذیه ماهی آروانا

از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است ولی جزء ماهیان گوشتخوار است و بیشتر دوست دارد تغذیه از سطح آب داشته باشد. در طبیعت از حشرات، خرچنگ ها، مارماهی ها و پرندگان کوچکی که در سطح آب شنا می کنند تغذیه می کنند به طور غریزی برای شکار طعمه خود پنهان می شود وبه طور ناگهانی حمله می کند. برای تغذیه آنها در آکواریوم می توانید از حشرات زنده مانند مگس، پروانه، هزار پا، ملخ، سوسک و حشرات دیگر استفاده کرد و همچنین غذاهای خشک، میگو و ماهی های کوچک مانند کلیکا تغذیه شوند.

آشنایی با ماهی آروانا و قیمت خرید و فروش آن
شناخت ماهی آروانا و قیمت خرید و فروش آن

ماهی های سازگار با آروانا

چون این ماهی جزء ماهیان بزرگ است بهتر است تنهایی نگه داری شود ولی می توانید آنها را با سیکیلید های کوچکتر نه به اندازه ای که آروانا بتواند آن را بخورد و با اسکارهای کوچک و گلد فیش های بزرگ نگه داری کرد.

تخم ریزی ماهی آروانا

زمان تخم ریزی آنها در طبیعت هنگام بالا آمدن آب دریا است که ماهی ماده شروع به تخم ریزی زیادی می کند. وظیفه حمل و نقل و نگه داری از تخم ها بر عهده ماهی نر است، ماهی نر تخم ها ، نوزادها و ماهی های خردسال را برای مدت طولانی حتی در حدود ۲ ماه در دهان خود نگه داری می کند تا ماهی های کوچک مستقل شوند.

آشنایی با ماهی آروانا و قیمت خرید و فروش آن
شناخت ماهی آروانا و قیمت خرید و فروش آن

بیماری های ماهی آروانا

آروانا ماهی بسیار مقاومی است و کمتر مستعد بیماری است و از بیماری های شایع می توان بیماری های زیر را نام برد.

بیماری چشمی از شایع ترین بیماری این ماهی است.

ابری شدن چشم: جزء شایع ترین بیماری است عامل آن آلودگی آب است.

افتادگی چشم: عامل این بیماری ژنتیک، نور زیاد، جستجوی غذا در کف آب و ضربه شدید در اثر برخورد با در پوش آکواریوم در زمان جهش برای جلوگیری از این اتفاق درون آب اشیایی بریزد تا توجه ماهی به آن معطوف شود.

انگل: در مقابل انگل این ماهی مقاوم است فقط در برابر دو نوع انگل آسیب پذیر است که عامل انتقال آن از طریق غذاهای زنده رودخانه ای و حوضچه ای است.

بیماری معده: این بیماری از طریق گوشت گاو، گوسفند و غذاهای فاسد انتقال پیدا می کند که در این بیماری ماهی اشتهایی به غذا ندارد و شکم متورم می شود.

پوسیدگی آبشش: علت این بیماری آب کثیف آکواریوم و تعویض نکردن آب است که در صورت عدم درمان موجب مرگ ماهی می شود.

قیمت خرید و فروش ماهی آروانا

آروانا جزو گرانقیمت ترین ماهی در جهان است که قیمت آن با توجه به نوع، سن و رنگ بندی متفاوت است. برای خرید و فروش ماهی آروانا بهتر است ار پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا