Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از خواص درمانی میوه به و دانه های آن چه می دانیم؟

مصرف میوه به، به دلیل خواص درمانی فراوانی که دارد از سابقه ای طولانی برخوردار است. این میوه و دانه های آن سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان، انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. از این رو، از خاصیت ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی برخوردار است.

در طب سنتی از میوه و دانه به، برای درمان بیماری های گوارشی، عفونی، سرماخوردگی، سرفه، واکنش های آلرژیک، پوست و مو، سرطان و … استفاده می شود. طبع به گرم و معتدل است. به همین دلیل مصرف آن برای افراد با مزاج های مختلف عوارض جدی به دنبال ندارد.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به بررسی خواص درمانی گیاه، میوه و دانه به، نحوه مصرف و عوارض آن می پردازیم.

مشخصات ظاهری گیاه به

گیاه به از خانواده گل سرخیان به شمار می رود. این گیاه به صورت درختچه ای کوتاه و دائمی رشد می کند. پس از گذشت ۴ تا ۵ سال، این درخت بالغ و میوه نوبرانه آن قابل استفاده خواهد بود. عمر اقتصادی درخت به، بیش از ۴۰ سال است.

در فصل بهار شکوفه های درخت به، به شکل گل های سفید و زرد رنگ دیده می شود. این گل ها حشرات مختلفی مانند زنبور عسل و پروانه را جذب می کند. گیاه به، درختی خود گرده افشان است که گرده افشانی آن توسط باد و حشرات انجام می شود.

این گیاه میوه ای گرد، کروی و بیضی مانند دارد که ابتدا به رنگ سبز و هنگام رسیدن به رنگ زرد دیده می شود. میوه به اغلب در سایز متوسط رشد می کند و قسمت گوشتی آن کمی سفت است.

به همین دلیل، معمولا آن را طبخ داده و سپس مصرف می کنند. به دلیل خاصیت دارویی و درمانی فراوان این میوه، بسیاری از افراد در فصل پاییز آن را روی بخاری و یا چراغ گذاشته و پس از پخته شدن میل می کنند.

مشخصات ظاهری گیاه به
مشخصات ظاهری گیاه به

در مرکز قسمت گوشتی این میوه چندین دانه بیضی شکل کوچک و به رنگ سیاه مایل به قهوه ای وجود دارد. این دانه ها نیز به دلیل خاصیت دارویی و درمانی فراوان بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. به طوری که بسیاری از عطاری ها و فروشندگان داروهای طب سنتی دانه های آن را جداگانه به فروش می رسانند.

علاوه بر میوه و دانه به، از برگ های گوشتی و سبز رنگ آن نیز به عنوان دمنوش و چای استفاده می شود. برگ های این گیاه حالتی تخم مرغی شکل، پرزدار و کرکدار دارد.

معرفی انواع میوه به

این میوه دارای ارقام گوناگونی است. به معطر و به آناناسی دو نمونه پر فروش از انواع گوناگون به در بازارهای جهانی است. به معطر از لحاظ شکل ظاهری تقریبا بیضی شکل است. معمولا دارای پوستی زرد رنگ و گوشتی سفید رنگ است. این در حالی است که به آناناسی، ظاهری نزدیک به گلابی دارد. به آناناسی پوست و گوشتی زرد دارد. خواص این دو نوع به تقریبا یکسان بوده و از این لحاظ بسیار شبیه به هم هستند.

پراکندگی جغرافیایی درخت به

این درخت را اغلب بومی مناطقی از ایران، ترکیه و جنوب غربی آسیا می دانند. درخت به برای رشد و نمو به آب و هوایی نسبتا گرم و معتدل نیاز دارد. گلدهی این میوه در فصل گرم سال اتفاق افتاده و به همین جهت برداشت آن در پاییز انجام می شود.

به همین دلیل، درخت به اغلب در مناطق مرکزی کشور مانند نطنز و اصفهان که شرایط آب و هوایی مناسبی برای رشد دارند کشت می شود. علاوه بر آب و هوا، خاک مناسب، آبیاری به موقع، کود دهی و سم پاشی دوره ای نیز در رشد و کیفیت این میوه موثر هستند.

مهم ترین ترکیبات موجود در میوه به

خواص بی نظیر این میوه، به دلیل وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. این میوه دارای مقادیر بالایی از ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B، آهن، پتاسیم، سلنیوم، منیزیم، مس و روی است. مصرف روزانه این میوه به تنهایی می‌ تواند یک چهارم ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین کند.

مهم ترین ترکیبات موجود در میوه به
مهم ترین ترکیبات موجود در میوه به

نحوه مصرف میوه به

در فرهنگ غذایی ایرانی از این میوه، به شکل های مختلفی استفاده می شود. خورشت به، تاس کباب و آبگوشت از معروف ترین غذاهایی هستند که در طبخ آن ها از به استفاده می شود.

مربای به نیز یکی از خوش طعم ترین انواع مربا است که به صورت خانگی و صنعتی تهیه می شود. به خام در تهیه سالاد نیز کاربرد دارد. علاوه بر این، می توان آب میوه به را گرفته و مصرف کرد. تهیه دمنوش به یکی دیگر از روش های مصرف این میوه است که در فصل های پاییز و زمستان طرفداران بسیاری دارد.

روش تهیه دمنوش به

برای تهیه این دمنوش باید ابتدا به‌ رسیده و شیرین ایرانی را تهیه کرد. میوه ها را به خوبی بشویید تا پرز موجود روی آن ها پاک شود. سپس میوه های شسته شده را به کمک رنده، رنده کرده و روی یک سینی پخش کنید. سپس اجازه دهید میوه رنده شده به خوبی خشک شود.

میزان خشکی به رنده شده نباید آنقدر زیاد باشد که بتوان آن را مانند چوب کبریت شکست. در مرحله آخر باید به های خشک شده را تفت داد. برای این کار باید یک تابه فلزی را روی حرارت گذاشت تا به خوبی داغ شود. به های خلال و خشک شده را در تابه ریخته و به سرعت با قاشق چوبی آن را زیر و رو کرد.

این کار موجب می شود تا حرارت به طور یکسان به همه به های خلال شده برسد. این کار را تا وقتی ادامه دهید که رنگ به های خلال شده به قهوه‌ای پررنگ تغییر کند.

روش تهیه دمنوش به
روش تهیه دمنوش به

نکته

اگر حین تفت دادن کمی دود بلند شد هیچ اشکالی ندارد. این کار به خوش رنگ تر شدن دمنوش به، کمک می کند. بنابراین، از برخاستن کمی دود و دم نترسید و نگران نباشید.

پس از اینکه رنگ به های خلال شده  تغییر کرد تابه را از روی شعله برداشته و اجازه دهید تا خنک شود. سپس به های خلال شده را در ظرف دربسته شیشه ای ریخته و دور از رطوبت نگهداری کنید.

برای تهیه دمنوش به، برای هر نفر یک قاشق غذاخوری از به های بو داده را در یک قوری با یک لیوان آب جوش ریخته و برای مدت زمان بیست دقیقه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید. هنگامی که دمنوش خوب دم کشید آماده میل کردن است.

خواص درمانی گیاه و میوه به

این میوه دارای خواص و فواید درمانی فراوانی است. به همین علت، مصرف آن بسیاری از بیماری ها را تسکین می دهد. در این قسمت به بررسی برخی از مهم ترین خواص درمانی به می پردازیم.

 برای زنان باردار مفید است

استفاده از میوه به و دمنوش آن برا خانم ها در حین دوران بارداری و حاملگی خواص و فواید زیادی به همراه دارد. این میوه حاوی مقادیر بالای ویتامین B6 است. به همین دلیل، روی تهوع و استفراغ بارداری موثر است. از این رو، به خانم های باردار توصیه می شود بین هفته ششم تا چهاردهم بارداری، میوه به مصرف کنند.

موجب افزایش هوش کودکان می شود

مصرف این میوه تاثیر مثبت و مفیدی روی جنین دارد. میوه به تاثیر زیادی روی میزان IQ نوزاد متولد شده داشته و موجب افزایش هوش کودکان می شود‌. برخی از مطالعات نشان می دهد مصرف این میوه در زیبایی کودکان نیز بسیار موثر است.

برای مردان بسیار مفید است

مصرف به، برای مردان بسیار مفید است
مصرف به، برای مردان بسیار مفید است

یکی دیگر از خواص به تاثیر این میوه در افزایش انرژی است. به همین دلیل مصرف آن برای آقایانی که کار ‌های سخت انجام می دهند و به انرژی بالایی نیاز دارند مفید است. علاوه بر این، در تقویت قوای جنسی مردان نیز موثر است.

خاصیت ضد سرطانی دارد

این میوه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. این خاصیت از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. از این رو، موجب از بین رفتن سلول های بدخیم سرطانی می شود.

میوه به، دارای ترکیبات قابض به نام‌ تانن، کاتچین (catechin) و اپی کاتچین (epicatechin) است. این ترکیبات با حذف سموم شیمیایی و سرطان زا از غشاهای مخاطی، روده بزرگ را در برابر ابتلا به سرطان محافظت می کند.

به سلامت و زیبایی پوست کمک می کند

یکی دیگر از خواص به، تاثیر آن در سلامت و شادابی پوست است. این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان هایی است که موجب حذف بسیاری از عوامل مضر برای سلامت پوست می شود. به این ترتیب مصرف آن موجب بهبود چین و چروک پوست و حذف لکه های پوستی می شود. علاوه بر این، میوه به از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش نیز محافظت می کند.

فشار خون را تنظیم می کند

از دیگر خواص میوه به، کمک به تنظیم و کنترل فشار خون است. این میوه منبعی غنی از پتاسیم است. پتاسیم موجود در به موجب شل کردن عروق و تنظیم انقباض عروقی می شود. از این رو، به جریان بهتر خون در رگ ها کمک کرده و سبب تنظیم فشار خون می شود.

مصرف به، از بیماری های قلبی جلوگیری می کند

مطالعات انجام شده نشان می دهد ای میوه سرشار از اسید های کلروژنیک، آنتوسیانین ها و فلاونول‌ها به همراه کاتچین ها و پروآنتوسیانیدین ها است. به این ترتیب، مصرف آن به همراه سیب و گیلاس می‌ تواند فشار خون را کاهش داده و یا متعادل کند.

مصرف میوه به، از بیماری های قلبی جلوگیری می کند
مصرف میوه به، از بیماری های قلبی جلوگیری می کند

از دیگر خواص این میوه، تنظیم و بهبود سطح چربی های خونی است. این میوه با بهبود سطح چربی خون می تواند از بروز بسیاری از بیماری های قلبی عروقی مانند سکته، نارسایی احتقانی قلب و بیماری های عروق قلبی جلوگیری کند.

به سلامت و زیبایی مو کمک می کند

مصرف میوه به، برای خون سازی بسیار مفید است. به این ترتیب با تقویت خون سازی و تنظیم گردش خون موجب تقویت فولیکول‌های مو شده و به رشد بهتر مو و زیبایی آن کمک می‌ کند.

در درمان عفونت مثانه موثر است

مصرف این میوه، به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، در کاهش علائم بیماری های التهابی موثر است. میوه به، حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C است. به همین علت دارای خاصیت ضد التهابی و ضد حساسیست است. علاوه بر این، از خاصیت ضد عفونی کنندگی نیز برخوردار است. از این رو، میوه به می تواند به درمان عفونت مثانه کمک کند.

در بهبود عملکرد گوارشی نقش دارد

در طب سنتی ایرانی از به برای حل مشکلات گوارشی استفاده می شود. مطالعات اخیر محققان خواص مهم این گیاه در بهبود عملکرد گوارشی را تایید کرده است. این مطالعات نشان می دهد مصرف به، در محافظت از بافت روده در برابر چندین اختلال گوارشی مانند بیماری های التهابی روده و کولیت اولسروز موثر است.

به درمان زخم معده کمک می کند

مصرف این میوه در بهبود عملکرد سیستم گوارشی بسیار مفید است. این میوه را یکی از خوراکی های مفید و موثر در درمان زخم معده می دانند. به این منظور توصیه می شود افراد مصرف روزانه آب به را در دستور کار خود قرار دهند. استفاده از آبمیوه آن موجب نرم شدن معده و راحت کار کردن دستگاه گوارشی می شود.

واکنش های آلرژیک را کنترل می کند

عصاره این میوه از توانایی کنترل واکنش های آلرژیک برخوردار است. هنگامی که این عصاره به عنوان مرطوب کننده یا ژل روی پوست قرار می گیرد به درمان درماتیت آتوپیک و بیماری های مشابه پوستی کمک می کند. مقادیر بالای ویتامین C در این میوه در کنترل التهاب و بهبود سلامت و ظاهر پوست نقش داشته و مانع از بروز واکنش های آلرژیک می شود.

واکنش های آلرژیک را کنترل می کند
واکنش های آلرژیک را کنترل می کند

به بهبود قدرت بینایی کمک می کند

در طب سنتی برای درمان بیماری‌ های مرتبط با سلامت چشم از گیاهان دارویی مانند به، استفاده می شود. امروزه مطالعات انجام شده این خواص به را تایید می کند. به همین دلیل، در رژیم غذایی بسیاری از افراد معرفی شده است. در واقع مصرف آن علاوه بر بهبود بینایی و وضوح دید، به کاهش خطر ابتلا به بیماری های شدید چشم کمک می کند.

مصرف آن در دوران کرونا توصیه می شود

با توجه به خواص درمانی متعددی که برای میوه به و دانه‌ های آن ذکر شد، می توان از آن به عنوان یک میوه مفید در پیشگیری از ابتلا به کرونا یاد کرد. با مصرف روزانه دمنوش به یا مصرف میوه آن به صورت خام و یا پخته، می توان سیستم ایمنی بدن را تا حد زیادی تقویت کرد.

افراد مبتلا به کرونا نیز با مصرف به، می‌ توانند توان از دست رفته بدن را جبران کنند. علاوه بر این، مصرف دانه به، برای تسکین سرفه های خشک ناشی از این بیماری بسیار موثر است.

خواص درمانی آب میوه به

آب این میوه، از خواص متفاوتی برخوردار است. از جمله این خواص می توان به مواردی نظیر درمان سر درد، جلوگیری از خون ریزی، جلوگیری از تهوع و استفراغ و برطرف کردن تشنگی اشاره کرد.

خواص درمانی روغن میوه به

روغن میوه به، خواص درمانی فراوانی دارد. از جمله این خواص می توان به مواردی مانند جلوگیری از عرق کردن، تقویت قلب، تقویت کبد و تقویت معده اشاره کرد.

خواص درمانی دانه‌ میوه به

علاوه بر میوه به، دانه‌ های آن نیز از خواص درمانی بسیاری برخوردار است. از این دانه ها برای درمان سرفه های شدید استفاده می شود. دم کرده دانه های به، در بهبود بیماری هایی نظیر ذات الریه و گلو درد بسیار موثر است. با توجه به فواید این دانه ها، امروزه از روغن آن برای پیشگیری و درمان برخی از مشکلات استفاده می شود.

خواص درمانی دانه‌ به
خواص درمانی دانه‌ به

نكات مهم هنگام خريد میوه به

توصیه می شود میوه به فقط به رنگ زرد روشن تهیه شود. زيرا، نوع سبز آن مانند بسياری از ميوه های ديگر نارس و بسیار سفت است. اگر در ميان به ها خريداری شده، تعدادی به سبز رنگ مشاهده شد، آن ها را به مدت چند روز در دمای اتاق قرار دهيد تا رسيده شوند.

عوارض جانبی مصرف میوه به

مصرف این میوه در کنار خواص و فواید بسیاری که دارد می تواند به عوارضی نیز همراه باشد. مصرف میوه به، به صورت خام توصیه نمی شود. زيرا رگ های بدن را مسدود می کند. از آن جایی که این میوه طبیعت گرمی دارد به افراد گرم مزاج توصیه می شود از مصرف زیاد آن پرهیز کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا