Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص تائورین چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

تائورین Taurin اسید آلی که دارای جرم مولی ۱۲۵.۱۴ گرم بر مول است. این ترکیب شیمیایی به صورت بسیار وسیع در بدن حیوانات یافت می شود. یک هزارم وزن بدن انسان را تائورین تشکیل می دهد، در بدن انسان در روده بزرگ یافت می شود و همچنین تشکیل دهنده قسمت مهمی از صفرا است.

این ترکیب برای تحریک بسیاری از ارگانیسم بدن به خصوص تحریک عملکرد مغز عالی و مناسب است و همچنین باعث افزایش سطح آب بدن در سطح سلولی شود که این فرایند سبب می شود حجم سلولی تقویت شود که در نتیجه آن مواد مغذی بیشتری به سمت آن هدایت می شود. امروزه بسیاری از تولید کنندگان تائورین به فرمول مواردی مانند شیر خشک، نوشیدنی های انرژی زا و مکمل های بدنسازی و غذایی می افزایند. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را بیشتر با خواص، عوارض، تداخل دارویی این ترکیب بیشتر آشنا می کنیم. در مقالات دیگر این نشریه می توانید درباره دارو های دیگری از جمله قرص آدومدز، قرص دوپاویت، شربت برونسبان، قرص ایموستیم، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص من ویت و قرص جینکوتیدی مطالعه کنید.

قرص تائورین چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن
قرص تائورین چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

قرص تائورین چیست؟

تائورین با نام شیمیایی ۲-آمینواتان سولفونیک اسید، مشتقی از آمینو اسید سیستئین است. یک اسید آمینه سولفور دار است که در بدن به صورت طبیعی تولید می شود و بسیار ضروری است، جزء فراوان ترین آمینو اسید البته بعد از گوتامین در بدن است که در بیشتر قسمت های بدن از جمله درشبکیه چشم، قلب، مغز، نخاع و در داخل عضله ها پیدا می شود وهمچنین در گلبول های سفید خون یا لکوسیت ها و تقویت سیستم ایمنی بدن یافت می شود. نقش بسیار مهمی درچند فرایند بسیار مهم بدن از جمله در تنظیم تعادل آب، میزان انرژی، ضربان قلب، انقباض عضلانی، تنظیم حجم سلول های بدن، تثبیت غشای سلولی، تنظیم مقدار کلسیم در داخل سلول و تولید نمک های صفراوی دارد.

بیشتر آمینو اسیدها  نقشی در ساخت عضله دارند اما تائورین در ساخت عضله به صورت مستقیم نقشی را ایفا نمی کند و با سایر آمینو اسیدها به صورت مستقیم پیوندی برقرار نمی کند برای اینکه جزء آن ۲۰ آمینو اسید تولید کننده پروتئین نیست و چون دارای گروه سولفونات است به عنوان آمینو اسید شناخته می شود و در زنجیره ی پروتئینی پیدا می شود. بر اساس باور برخی از افراد این ترکیب با توجه به معنی آن در زبان لاتین که گاو وحشی است  از ادرار گاو به دست می آید در حالی که در انواع منابع غذایی از جمله تخم مرغ، گوشت، ماهی و لبنیات می توان تائورین تهیه کرد.

یک نکته بادام حاوی سیستئین و متیونین است و فاقد تائورین است و به وسیله بدن برای تهیه و ساخت تائورین مورد کاربرد قرار می گیرد. غذاهای گیاهی و گیاهان حاوی مقدار اندکی از این ترکیب هستند بنابراین افرادی که از رژیم غذایی گیاه خواری استفاده می کنند وجود اسید آمینه برای آنها بسیار مهم و با اهمیت است.

کاربرد و موارد مصرف قرص تائورین در بدن

حفظ تعادل الکترولیت ها در سلول

کمک به حفظ هیدراتاسیون

فعالیت آنتی اکسیدانی و تاثیر آن در تنظیم سیستم ایمنی بدن

همایت از هضم با تشکیل نمک های صفراوی

کمک به فعالیت های اصلی چشم

حمایت از پیشرفت سیستم عصبی

فواید قرص تائورین در بدن چیست؟

مصرف مکمل تائورین با دریافت مقادیر زیادی از اسید آمینه دارای اثرات ویژه ای در بدن است. استفاده از این ترکیب در رژیم غذایی و یا از روش مکمل بسیار مورد توجه قرار گرفته است که دلیل آن می تواند برای این باشد که این ترکیب کمک فراوانی به بهبود نارسایی قلبی، تورم کبد و همچنین بهبود هپاتیت می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده این ترکیب باعث کاهش فشار خون بالا می شود و همچنین این آمینو اسید موجب افزایش انرژی در بدن می شود برای همین در تمرینات ورزشی کاربرد دارد ورزشکارانی که به صورت حرفه ای ورزش می کنند  برای انجام فعالیت ورزشی به تامین انرژی احتیاج دارند استفاده از این ترکیب کمک شایانی در این زمینه به ورزشکاران می کند.

این ترکیب یک آنتی اکسیدان فوق العاده ای محسوب می شود که تانایی این را دارد که از استرس اکسیداسیون در بدن جلوگیری کند. از دیگر دلایل محبوبیت این ترکیب کمک به حفظ سیستم عصبی است که کار تنظیم تعدل الکترولیت های بدن را بر عهده دارد و مانع از کاهش آب بدن می شود. در زیر به توضییح برخی از کاربرد های این ماده در بدن می پردازیم.

کمک به بهبود وضعیت متابولیسمی

این ماده نقش مهم و اساسی در متابولیسم و هضم بدن دارد به دلیل ایجاد نمک های صفراوی در کبد است که این نمک های صفراوی کمک می کند به تجزیه اسیدهای چرب در روده که مهم ترین و اصلی ترین راه برای کاهش کلسترول اسیدهای صفراوی هستند.  یک فرد بالغ روزانه به طور متوسط در حدود ۵۰۰ mg کلسترول را تجزیه کرده و تبدیل به صفرا می کند که برای انجام این فرایند احتیاج به اسید های آمینه خاصی مثل تائورین دارد.

کمک به محافظت از قلب

این ماده از بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کند و برای سلامتی قلب بسیار مفید و سود مند است. بر اساس تحقیقاتی کهدانشمندان انجام داده اند، توسط کشف کرده اند که ارتباط مستقیمی بین کمبود تائورین و کاردیومیوپاتی وجود دارد، کاردیومیوپاتی به شرایطی اطلاق می شود که قلب بیش ار حد توان خود کار می کند که این حالت خطر ابتلا به نارسایی احتقاقی قلب را افزایش می دهد.

در سال ۲۰۱۴ یک بررسی انجام شد که نشان داد که در حیئانات تائورین باعث کاهش پیشرفت آترواسکلروز می شود. آترواسکلروز به حالت تجمع چربی یا پلاک در داخل شریان ها به سبب سطح بالای کلسترول اطلاق می شود که این فرایند موجب یکی از مهم ترین و خطرناک ترین بیماری قلبی و عروقی مثل سکته می شود.

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ بر روی تاثیر مصرف مکمل های آن و ورزشکارانی که بیماری نا رسایی قلبی مبتلا بودند انجام شد نشان داد که ورزشکارانی که دو هفته قبل و بعد از مصرف این مکمل ورزش کرده اند، سطح کلسترول خون و همچنین التهاب در آنها کاهش پیدا کرده است.

قرص تائورین چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن
قرص تائورین چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

کمک به محافظت از چشم

تائورین یکی از فراوان ترین اسید های آمینه موجود در شبکیه چشم است و کمک فراوانی به محافظت در برابر تخریب شبکیه چشم می کند. طبق تحقیقات انجام شده در اختلالات چشمی مانند گلوکوم و رتینوپاتی کاهش مقدار تائورین نقش داشته است و برای درمان حتما از این اسید آمینه استفاده شود.

کمک به محافظت از ماهیچه

در ماهیچه مقادیر زیادی از این ماده وجود دارد و موجب عملکرد بهتر ماهیچه می شود و نقش محافظ کننده در برابر آسیب ها را دارد. در سال ۲۰۱۵ تحقیقاتی که انجام شد نشان داد که این ماده نقش مهمی در درمان اختلالات عصبی- عضلانی مثل دیستروفی عضلانی دارد.

کمک به محافظت در برابر پیری مغز

این ماده تاثیر محافظتی بر روی مغز دارد بر طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داده شد که استفاده از این مکمل برای تقویت حافظه برای بلند مدت بسیار مهم و با اهمیت است زیرا با افزایش سن میزان این ماده در مغز کاهش پیدا می کند که ممکن است کمک کننده برای محافظت از مغز عمل کند و باعث از بین رفتن بعضی از شرایط عصبی وابسته به سن شود.

کمک به مقابله با دیابت

این ماده به کنترل قند خون کمک کرده و با بیماری دیابت مقابله می کند. طبق تحقیقاتی که بر روی موش های صحرایی انجام شد نشان داده شد که مصرف این مکمل ها باعث کاهش سطح قند خون ناشتا در موش های صحرایی مبتلا به دیابت می شود. برای سلامتی قند خون ناشتا بسیار با اهمیت است و اگر میزان آن بالا باشد می تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر باشد. یک نکته جالب اشخاصی که به بیماری دیابت دچار هستند در بدن خود تائورین کمتری دارند و این نشان دهنده آن است که در ابتلا به این بیماری نقش مهمی دارد.

کمک به سلامتی کبد

بر طبق آزمایش هایی که بر روی موش ها انجام شده است مصرف این ماده باعث کاهش تخریب چربی ها و التهاب می شود و همچنین موجب کاهش آسیب کبدی در بیماران مبتلابه هپاتیت مزمن می شود. این ماده نقش محافظت کننده در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال های آزاد را دارد و روزانه مصرف ۲ گرم تائورین در سه نوبت سبب می شود آسیب های کبدی ناشی از استرس اکسیداتیو کاهش پیدا کند.

کمک به افزایش و تقویت عملکرد ورزشی

طبق تحقیقات حیوانی این ترکیب باعث افزایش توانایی عضلات در انقباض و تولید انرژی می شود و باعث افزایش کار عضلات می شود و عضلات سخت تر نیز می شوند و همچنین خستگی و آسیب عضلانی را در طول تمرینات ورزشی کاهش می دهد. بر طبق تحقیقات انسانی این ماده باعث از بین بردن مواد زائد که سبب خستگی و سوختگی عضلات می شود و باعث افزایش چربی سوزی در زمان ورزش کردن می شود و نقش محافظت کننده در برابر آسیب  سلولی و استرس اکسیداتیو را دارد. با مصرف این مکمل در ورزشکاران و بدنسازان عملکرد ورزشی بهتری را از خود نشان می دهند. استفاده از این مکمل به منظور چربی سوزی باعث کاهش وزن نیز می شود.

منابع قرص تائورین

اصلی ترین منابع تائورین مواد غذایی حیوانی مانند گوشت، ماهی و لبنیات است. برخی از مواد غذایی گیاهی نیز که فراوری شده اند حاوی اندکی از این ماده هستند ولی به نظر برای بدن نمی تواند کافی باشد. به نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه ها این اسید آمینه اضافه می شود و در حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم تائورین در هر ۲۳۷ میلی لیتر وجود دارد البته به دلیل مضرات این نوشیدنی ها مصرف بیش از اندازه از آنها را توصیه نمی شود. چون این نوشیدنی ها به صورت مصنوعی تولید می شوند و از فراورده های حیوانی تهیه نمی شوند برای افراد وگن می تواند بسیار مناسب باشد.

قرص تائورین چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن
قرص تائورین چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

نحوه مصرف قرص تائورین

رایج ترین روش مصرف روزانه در حدود ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم است. حتی در دوزهای بالای ۲۰۰۰ میلی گرم نیز به خوبی تحمل می شوند. بر طبق تحقیقات مصرف حداکثر ۳۰۰۰ میلی گرم در روز برای تمام عمر بی خطر است.

عوارض قرص تائورین

مصرف در مقادیر توصیه شده هیچ گونه عوارضی از خود نشان نداده است. اما در کشورهای اروپایی مرگ و میر ورزشکاران با نوشیدنی های انرژی زا حاوی تائورین و کافئین مرتبط بوده و برای همین در برخی از کشورها این مکمل ها ممنوع یا محدود شده اند که به دلیل مصرف در دوز بالاتر باشد. چون این مکمل ها بر اساس اسید آمینه است ممکن است برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی عوارضی را ایجاد کند.

تداخل دارویی قرص تائورین

بر طبق تحقیقاتی که انجام داده اند، این ترکیب با قرص با لیتیوم تداخل دارویی دارد و باعث افزایش عوارض جانبی می شود.

مصرف قرص تائورین در زمان بارداری و شیردهی

اگر زنان باردار این آمینو اسید را از طریق رژیم غذایی دریافت کنند بسیار مفید و سود مند است. چون تحقیقات کاملی در زمان شیردهی و باداری از مصرف این مکمل انجام نشده است بهتر است قبل از استفاده حتما با پزشک مشورت شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا