Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص بادام درختی چیست آیا از بیماری های قلبی پیشگیری می کند؟

خواص بادام درختی برای سلامتی بسیار زیاد است و کاهش کلسترول خون احتمالا مشهورترین مزیت سلامتی بادام درختی است که بارها و بارها در مطالعات به آن اشاره شده است. دلایل زیادی برای مصرف منظم بادام درختی وجود دارد. به عنوان مثال، بادام درختی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع است و حاوی فیبر غذایی، آنتی اکسیدان های فیتوسترول منحصر به فرد و همچنین پروتئین گیاهی است.

بادام درختی از زمان های قدیم ارزشمند بوده است و اعتقاد بر این است که قدیمی ترین آجیل در بین تمام خوراکی های خشک است. امروزه بادام درختی همچنان یکی از محبوب ترین و سالم ترین آجیل ها است و فواید تغذیه ای بادام در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است.

از بادام درختی به روش های مختلفی استفاده می شود. شما می توانید این آجیل را به صورت خام به عنوان یک میان وعده سالم مصرف کنید یا از روغن آن استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص بادام درختی، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

 

 

فهرست مطالب

حقایق تغذیه ای بادام درختی

از نظر گیاه شناسی بادام درختی (Prunus dulcis) در واقع میوه های هسته دار بسیار کوچکی از خانواده گیاهان amygdalus هستند. از آنجایی که بادام درختی خشک است، ابتدا باید آن را از پوسته سختش استخراج کرد. به همین دلیل است که ممکن است هنگام خرید بادام درختی اصطلاح «بادام درختی پوست کنده» را مشاهده کنید.

بادام درختی یکی از سیر کننده ترین آجیل های موجود در جهان است که دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی است. برای بهره مندی از حداکثر فواید سلامتی بادام درختی باید از آن روزانه به مقدار محدود مصرف شود.

در دنیای پزشکی، بادام درختی به دلیل داشتن اسیدهای چرب تک غیراشباع، فیبر غذایی و آنتی اکسیدان ها بسیار توصیه شده است. بادام درختی همچنین حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین E و ریبوفلاوین و مواد معدنی کمیاب مانند کلسیم و منیزیم است.

اگرچه بادام درختی کالری بالایی دارد و به عنوان یک آجیل پرانرژی در نظر گرفته می شود، اما طیف وسیعی از مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی حیاتی را برای سلامتی فراهم می کند. کسانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند، می توانند به راحتی از بادام در برنامه غذایی خود استفاده کنند و از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوند.

بر اساس تحقیقاتی که بر روی داده های تغذیه ای انجام شده است، یک اونس (تقریبا ۲۸ گرم) از بادام درختی حاوی ترکیبات زیر است.

  • ۱۶۱ گرم کالری
  • ۱ گرم کربوهیدرات
  • ۹ گرم پروتئین
  • ۸ گرم چربی
  • ۴ گرم فیبر
  • ۳ میلی گرم ویتامین E
  • ۶ میلی گرم منگنز
  • ۵۷ میلی گرم منیزیم
  • ۳ میلی گرم ریبوفلاوین
  • ۱۳۶ میلی گرم فسفر
  • ۳ میلی گرم مس
  • ۹ میلی گرم کلسیم
  • ۱ میلی گرم آهن
  • ۱۹۷ میلی گرم پتاسیم
  • ۹ میلی گرم روی
  • ۹ میلی گرم نیاسین

علاوه بر این، بادام حاوی مقداری تیامین، فولات، اسید پانتوتنیک، کولین و سلنیوم است.

بادام درختی چیست

بادام درختی ها دانه های بیضی شکل خوراکی هستند که از درخت بادام به دست می آیند. اعتقاد بر این است که بادام بومی شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیا بوده است. با این حال، از نظر فنی آن را آجیل نمی دانند. قسمت خوراکی که به آن آجیل گفته می شود، در واقع یک دانه است.

مغز بادام به عنوان یک خوراکی خوشمزه با چندین فواید سلامتی در نظر گرفته می شود. شما می توانید این آجیل را به هر غذایی اضافه کنید یا آن را به صورت خام یا برشته به عنوان یک میان وعده سالم میل کنید. از بادام برای تولید شیر بادام ، روغن، کره نیز استفاده می شود.

فواید سلامتی مصرف بادام درختی
فواید سلامتی مصرف بادام درختی

فواید سلامتی مصرف بادام درختی

بادام از نظر تغذیه ای بسیار کامل است. به همین دلیل است که گاهی اوقات آنها را یک «ابر غذا» در نظر می گیرند. علاوه بر این، آنها فاقد نمک، گلوتن و کلسترول هستند و برای بیماران دیابتی کاملا بی خطر هستند.

فواید سلامتی بادام به طور مستقیم با مواد مغذی موجود در آن و اثرات آن بر بدن انسان مرتبط است. به عنوان مثال، فلاونوئیدها و فنولیک ها را در نظر بگیرید. این ترکیبات همراه با ویتامین E، به عنوان آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کنند و از التهاب، پیری و حتی سرطان جلوگیری می کنند.

طبق برخی مطالعات، ویتامین E همچنین دارای پتانسیل پیشگیری از بیماری های قلبی و زوال شناختی است. از سوی دیگر، ویتامین B2 موجود در این آجیل برای بهبود تولید گلبول های قرمز در مغز استخوان بسیار مفید است. گلبول های قرمز خون وظیفه حیاتی حمل اکسیژن از ریه ها به سایر اندام بدن را بر عهده دارند. اگر تعداد آنها رو به کاهش باشد مبتلا به  کم خونی فقر آهن یا ویتامین و علائم آن خواهید شد. برخی از فواید سلامتی بادام درختی عبارتند از:

به پیشگیری از بیماری های قلبی و حملات قلبی کمک می کند

اگر در معرض خطر بیماری قلبی هستید، توصیه می شود بادام را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اسیدهای چرب تک غیراشباع سالم (MUFA) و آنتی اکسیدان هایی موجود در این آجیل از سلامت قلب به خوبی حمایت می کنند و از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کنند.

بادام همچنین حاوی مواد مغذی کلیدی از جمله آرژنین، منیزیم، مس، منگنز، کلسیم و پتاسیم برای محافظت از سلامت قلب است. مطالعات نشان داده است که بادام اثر ثابت شده ای بر کاهش کلسترول LDL، به خصوص در افراد مبتلا به کلسترول بالا و دیابت دارد.

یک مطالعه نشان داده است که مصرف بادام درختی به عنوان یک میان وعده روزانه، سطوح کلسترول تام و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را بدون تغییر لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول خوب) کاهش می ‌دهد. بادام از ایجاد آسیب در دیواره سرخرگ ها و از تجمع پلاک های خطرناک جلوگیری می کند.

از عملکرد سالم مغز پشتیبانی می کند

بادام اغلب به عنوان یکی از بهترین غذاهای مغز در نظر گرفته می شود. ارزش تغذیه ای آن تا حدود زیادی منحصر به فرد است، زیرا این آجیل حاوی ترکیباتی همچون ریبوفلاوین و ال-کارنیتین است. دو ماده مغذی کلیدی که قادر به ایجاد تاثیرات مثبت بر فعالیت عصبی و جلوگیری از زوال شناختی هستند.

به نظر می رسد بادام درختی با مبارزه با استرس اکسیداتیو به محافظت از مغز نیز کمک می کند. برخی مطالعات بر روی موش‌ ها نشان داده است که بادام می ‌تواند به بهبود حافظه، مبارزه با بیماری ‌های عصبی و محافظت در برابر اختلالات شناختی مرتبط با سن بسیار کمک کند. این یکی از دلایلی است که توصیه می شود بزرگسالان، به ویژه افراد مسن، چندین بار در هفته آجیل بخورند.

حفظ سلامت پوست

بادام منبع عالی ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان ها مفید است که پوست را تغذیه کرده و علائم پیری را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده است که بادام درختی حاوی غلظت بالایی از آنتی اکسیدان های کاتچین، اپی کاتچین و فلاونول از جمله کورستین، کامفرول و ایزورامنتین است.

این ترکیبات با معکوس کردن استرس اکسیداتیو ناشی از رژیم غذایی نامناسب، آلودگی و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش با سرطان پوست و آسیب‌ های پوستی مبارزه می ‌کنند. چربی های سالم در بادام درختی باعث بهبود گردش خون و بهبود بهتر زخم ها می شود.

به کنترل سطح قند خون و پیشگیری از دیابت کمک می کند

مطالعات انجام شده نشان داده است که بادام درختی اثرات مثبتی بر تحمل گلوکز و عوامل خطر برای سندرم متابولیک دارد. این آجیل به کاهش سرعت افزایش گلوکز (قند) در جریان خون به افراد دیابتی بسیار کمک می کند. علاوه بر مدیریت قند خون و جلوگیری از مقاومت به انسولین، مزایای مصرف بادام شامل توانایی کاهش سایر عوارض رایج بیماری دیابت از جمله وزن ناسالم بدن، التهاب و سطوح بالای استرس اکسیداتیو است.

 به کاهش وزن و جلوگیری از پرخوری کمک می کند

بادام درختی با وجود کالری نسبتا بالایی که دارد، به دلیل داشتن چربی ‌های سالم و فیبر غذایی به کاهش وزن کمک می‌ کنند. مصرف این آجیل به شما کمک می‌ کند احساس سیری داشته باشید و پرخوری و میان وعده های ناسالم را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

اگرچه بادام سرشار از چربی و کالری است، اما احساس سیری را بعد از آن طولانی تر می کند و قند خون شما را نسبت به وعده های غذایی کم چرب ثابت نگه می دارد. مطالعات نشان داده است افرادی که به طور مکرر بادام درختی و سایر آجیل ها را مصرف می کنند، وزن بدن سالم تری دارند و در مقایسه با افرادی که از مصرف آجیل اجتناب می کنند، در طول زمان وزن و سندرم متابولیک کمتری دارند.

برخی از مطالعات نشان داده است که وقتی افراد روزانه بادام مصرف می کنند، احتمال کمتری دارد که کربوهیدرات ‌ها را بیش از حد مصرف کنند و احتمال بیشتری دارد که به وزن سالم‌ تری برسند.

جذب مواد مغذی را افزایش می دهد

بدن برای جذب مناسب مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین A و D، به مقادیر کافی چربی در رژیم غذایی نیاز دارد. سطح pH سالم خون برای هضم مناسب، سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری های مختلف بسیار مهم است. علاوه بر این، مواد مغذی موجود در بادام درختی ممکن است به تنظیم آنزیم های گوارشی نیز کمک کنند که در استخراج مواد مغذی، سنتز کلسترول و تولید اسید صفراوی نقش بسیار مهمی دارند.

چگونه بادام درختی را مصرف کنیم
چگونه بادام درختی را مصرف کنیم

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

علاوه بر چربی های سالم و مولکول های قلیایی ساز، بادام درختی (به ویژه پوست آن) حاوی اجزای پری بیوتیک است. پری بیوتیک ها به هضم، سم زدایی و رشد باکتری های سالم در میکروبیوتا کمک می کند.

مطالعات نشان داده است که بادام درختی و پوست بادام ممکن است منجر به بهبود «میزان میکروبیوتای روده» شود. این بدان معناست که فعالیت های باکتریایی روده به دلیل وجود خواص پری بیوتیک، پیش سازهای پروبیوتیک ها، باعث بهبود و ارتقای فواید سلامتی متعدد می شود.

به مبارزه با سرطان و التهاب به شما کمک می کند

بادام درختی حاوی گاما توکوفرول، نوعی ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود. بنابراین، بادام با رادیکال های آزاد موجود در بدن و استرس اکسیداتیو که با سرطان مرتبط هستند، مبارزه می کند. مطالعات نشان داده است که مصرف آجیل به پیشگیری از سرطان ها، از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات و سینه بسیار کمک می کند.

به حفظ سلامت دندان و استخوان کمک می کند

بادام منبع خوبی از مواد معدنی مفید از جمله منیزیم و فسفر است که در حفظ سلامتی دندان ها و استخوان ها بسیار موثر است. به دلیل داشتن مواد معدنی، مزایای مصرف بادام درختی ممکن است شامل جلوگیری از پوسیدگی دندان، مبارزه با پوسیدگی دندان، کاهش خطر شکستگی استخوان و مبارزه با پوکی استخوان باشد.

چگونه بادام درختی را مصرف کنیم

اول از همه، اگر به آجیل حساسیت دارید، باید از خوردن بادام درختی کاملا خودداری کنید. آلرژی به آجیل با خارش پوست، بثورات، کهیر، آبریزش بینی، آبریزش چشم ها، گلودرد یا ملتهب شدن گلو، تورم صورت و غیره خود را نشان می دهد و در صورت جدی شدن علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

بادام درختی را می توان به صورت خام یا فرآوری شده در بازار یافت. اگر می ‌خواهید از این آجیل به عنوان چیزی فراتر از یک میان‌ وعده ساده استفاده کنید، چندین محصول مبتنی بر بادام درختی وجود دارد که می توانید آنها را خریداری کنید. برخی از محصول های مبتنی بر بادام درختی عبارتند از:

آرد بادام درختی

یک آرد بدون گلوتن و سالم تر از آرد سفید است. می توان آن را با بادام درختی خام یا بلانچ شده در غذاساز یا مخلوط کن مناسب تهیه کرد.

کره بادام درختی

اضافه کردن یک قاشق کره بادام به بلغور جو دوسر، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به کره بادام زمینی برای شما تامین می کند.

شیر بادام درختی

یکی از بهترین جایگزین های لبنیات، شیر بادام درختی است. شما به راحتی می توانید در یک مخلوط کن این محصول را تهیه کنید.

روغن بادام درختی

روغن بادام خوراکی به عنوان سس سالاد و برای پخت و پز با حرارت کم استفاده می شود.

فواید و خواص بادام درختی در طب سنتی

در مصر باستان، بادام درختی یک عنصر ارزشمند بود و از نظر تهیه و فواید سلامتی، یک کالای لوکس به حساب می آمد. در آداب و رسوم رومی و سوئدی اعتقاد بر این بود که بادام درختی باعث خوشبختی می شود. امروزه بادام درختی در همه جا یافت می شود.

از نظر تاریخی، بادام درختی در فرهنگ های مختلف موارد مصرف بسیار زیادی داشته است. سوابق تاریخی نشان می دهد که پادشاه توت چندین مشت بادام درختی را به قبر خود برده است که قدمت آن به سال ۱۳۵۲ قبل از میلاد باز می گردد. بادام درختی در رژیم غذایی مصریان باستان و مردم هند نیز بسیار محبوب بوده است.

امروزه ما هنوز شاهد استفاده های سنتی از بادام درختی در سیستم های پزشکی مانند آیورودا هستیم. تمرین‌ کنندگان آیورودای هند باستان معتقد هستند که خواص بادام درختی می ‌تواند ظرفیت مغز، توانایی فکری و طول عمر را افزایش دهد. بادام درختی همچنین در آیورودا برای کمک به بهبود هضم و آزاد سازی مواد مغذی توصیه می شود.

بادام درختی در دو نوع شیرین و تلخ وجود دارد. روغن ‌بادام، از بادام درختی شیرین استخراج می‌ شوند. روغن بادام، روغنی مفید و آب ‌رسان با بسیاری از فواید برای سلامتی است. در طب سنتی ماساژ دادن روغن بادام گرم شده روی پوست برای تقویت گردش خون، آرامش و سلامت پوست بسیار توصیه می شود.

فواید و خواص بادام درختی در طب سنتی
فواید و خواص بادام درختی در طب سنتی

نحوه خرید و استفاده از بادام درختی

در مورد همه آجیل ‌ها، توصیه استاندارد این است که یک مشت کوچک یا تقریبا یک چهارم فنجان (حدود ۱ تا ۱.۵ اونس) را به صورت روزانه مصرف کنید. مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه بادام درختی به این میزان (۱.۵ اونس) برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و متابولیک در افراد سالم بسیار مفید است.

همه بادام درختی ها یکسان فرآوری نمی شوند. مطمئنا باید از مصرف بادام درختی و هر نوع مغز آجیلی که با شکر، روغن های هیدروژنه و مقدار زیادی سدیم فرآوری می شوند، خودداری کنید. بسیاری از آجیل ها تحت فرآوری هایی قرار می گیرند که فواید سلامتی آنها را بسیار کاهش می دهد. به عنوان مثال، با حرارت دادن آجیل تا دمای بسیار بالا، می توان برخی از آنتی اکسیدان های آنها را از بین برد.

بادام درختی را در بازار می توانید به دو صورت خام و بلانچ شده یافت کنید. بادام درختی خام آنهایی هستند که پخته، بلانچ یا پاستوریزه نشده اند و هنوز پوست قهوه ای رنگشان دست نخورده است. بادام درختی بلانچ شده بادام درختی خامی است که به سرعت، حدود یک تا دو دقیقه در آب جوشانده شده است تا پوست بیرونی آن از بین برود.

بادام درختی حاوی اسیدهای چرب طبیعی و روغن ‌هایی است که به حرارت زیاد حساس است. بنابراین زمانی که به شدت فرآوری شود، ارزش غذایی آن کاهش پیدا می کند. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه فرآوری کمتری روی بادام درختی انجام شود، بهتر است.

فواید بادام درختی برای پوست

مصرف منظم بادام درختی می تواند برای پوست شما معجزه کند. در ادامه برخی از مزایای و خواص بادام درختی برای پوست را برای شما برجسته کرده ایم. این فواید عبارتند از:

یک مرطوب کننده ارگانیک است

شما می ‌توانید بادام درختی خیس‌ شده را خرد کرده و تفاله آن را به عنوان یک مرطوب‌ کننده طبیعی روی پوست خود بمالید. اگر پوست خشکی دارید، خامه فرم گرفته را با مغز بادام درختی خود مخلوط کنید و روزانه به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. پوست شما به اندازه کافی با این روش آبرسانی و تغذیه خواهد شد. در نتیجه پوستی صاف، لطیف و نرم خواهید داشت.

بهبود رنگ پوست

اگر می خواهید پوستی شاداب و درخشنده داشته باشید و رنگ پوست خود را بهبود ببخشید، بادام درختی خیس خورده به شما بسیار کمک می کند. مواد مغذی موجود در بادام درختی باعث تسریع تشکیل سلول های جدید و ترمیم داخلی بافت های آسیب دیده پوست می شود. از این رو، آنها بافت و رنگ پوست شما را بهبود می بخشند.

خواص ضد پیری

بادام درختی به مقابله با پیری به شما کمک می کند. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E که در بادام درختی وجود دارد رادیکال های آزاد موجود در بدن شما را از بین می برد. همچنین می توانید لیمو، عسل یا شیر را به خمیر بادام درختی خود اضافه کنید و از آن به عنوان یک لایه بردار طبیعی برای پوست صورت خود استفاده کنید.

یک پاک کننده آرایش ارگانیک است

شیر بادام درختی و روغن بادام درختی جایگزین‌ های عالی برای پاک‌ کننده ‌های آرایشی شیمیایی هستند که با گذشت زمان، پوست شما را تحت تاثیر قرار می‌ دهند. پاک کننده های آرایش طبیعی بر پایه بادام درختی، التهاب هایی مانند جوش، آکنه، سوختگی را نیز کاهش می دهند.

عالی برای سلامت چشمان شما است

ماساژ معمولی روغن بادام درختی روی پلک ها راه حلی فوق العاده برای رفع چین و چروک چشم، پف چشم و سیاهی دور چشم است. همچنین، اگر دنبال مژه های پرپشت و بلند هستید، زمان آن رسیده است که روغن بادام درختی را روی آن ها بمالید.

خواص بادام درختی برای مو

بادام درختی فقط برای پوست شما مفید نیست. آنها همچنین می توانند به شما در رشد موهای بلند و صاف کمک کنند. در ادامه نحوه استفاده از این غذای جادویی برای مو آورده شده است.

نرم کننده طبیعی مو است

برای نرم کردن مو بادام ها را یک شب در آب خیس کنید. صبح روز بعد آنها را له کنید و خمیر را با روغن زیتون مخلوط کنید تا یک ماسک موی ارگانیک تهیه کنید. این خمیر را روزانه روی موها و پوست سر خود بمالید. این ماسک مو یک نرم کننده مو فوق العاده است که موهایی سالم و صاف را به شما ارائه می دهد.

تقویت کننده رشد مو است

افزودن بادام درختی به غذاهایتان مصرف مواد مغذی مانند ویتامین A، B1، B2، B6 و D و همچنین اسیدهای چرب مونو و غیراشباع را که برای رشد موی سالم ضروری هستند، افزایش می دهد. همچنین، مالیدن روغن بادام به پوست سر، با مرطوب کردن پوست سر، پوسته پوسته شدن پوست سر را کاهش می دهد، تارهای موی شما را تغذیه می کند و آسیب های وارده را کاهش می دهد.

فواید بادام درختی برای پوست
فواید بادام درختی برای پوست

خواص بادام درختی برای رحم

بادام درختی به دلیل داشتن ترکیبات مفید برای سلامتی خانم ها بسیار مفید است. زنان می توانند از خواص بادام برای بهبود عملکرد رحم خود استفاده کنند. از آنجایی که بادام درختی سرشار از اسید های چرب و غنی از کلسترل خوب است، برای از بین بردن فیبروم دهانه رحم بسیار مفید است. توصیه می شود زنان به صورت منظم و به مقدار مناسب از بادام درختی در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

خواص بادام درختی برای چاقی صورت

بادام درختی یک میان وعده بسیار مفید است. این آجیل سرشار از مواد مغذی از جمله اسید های چرب ضروری و فیبر غذایی است. این آجیل به دلیل داشتن ویتامین E باعث بهبود سلامت پوست می شود. در طب سنتی مصرف بادام برای رفع لاغری صورت بسیار توصیه می شود.

خواص بادام درختی برای مردان

مصرف روزانه آجیل و دانه ها یک عادت خوب است و می تواند منجر به داشتن یک سبک زندگی سالم برای مردان شود. این یک واقعیت رایج است که بادام درختی یکی از مغذی ترین و مفیدترین آجیل ها در جهان است. این آجیل شامل تمام مواد مغذی ضروری است که برای بدن شما بسیار مهم است.

بادام منبع خوبی از فیبر، چربی، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. بسیاری از مردم بر این باورند که بهترین زمان مصرف بادام درختی، صبح زود بعد از خیس کردن آنها در آب است.

خواص بادام درختی ناشتا

بادام درختی خواص بسیار زیادی دارد. مصرف بادام درختی به صورت ناشتا در کاهش سطح کلسترول بسیار موثر است. مطالعات نشان داده است که جایگزینی چربی های اشباع شده با بادام درختی، سطح LDL (کلسترول بد) را کاهش می دهد.

بادام درختی همچنین سرشار از پتاسیم و منیزیم است که برای سلامتی قلب بسیار حیاتی هستند. پتاسیم با افزایش اتساع عروق، فشار خون را کاهش می دهد و از بروز بیماری های مانند ایسکمی قلبی و بیماری قلبی عروقی جلوگیری می کند.

خواص بادام درختی برای لاغری

بادام درختی ترکیبی از فیبر، چربی ‌های خوب، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر است که آن‌ را به یک میان وعده سالم تبدیل می‌ کند. این آجیل گرسنگی را از بین می ‌برد و هوس خوردن خوراکی را برطرف می ‌کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ نشان داد که اگر رژیم غذایی با چربی‌ های تک غیراشباع و کم کالری را با بادام درختی ترکیب کنید، نسبت به رژیم کم کالری و کربوهیدرات‌ های پیچیده، کاهش وزن بیشتری را تجربه خواهید کرد. مصرف بادام درختی همچنین می تواند به شما در کنترل وزن نیز کمک کند. افرادی که به طور منظم بادام درختی مصرف می کنند، افزایش وزن نخواهند داشت.

خواص بادام درختی برای کم خونی

بادام درختی فقط خوشمزه نیست بلکه مملو از محرک های انرژی مانند مس، منگنز و ریبوفلاوین هستند. ریبوفلاوین که به عنوان ویتامین B2 نیز شناخته می شود، تولید گلبول های قرمز خون را تقویت می کند و باعث آزاد شدن انرژی از کربوهیدرات ها می شود.

مصرف منظم بادام به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث افزایش تولید گلبول های قرمز در بدن شده و با بیماری کم خونی مبارزه می کند. اما باید توجه داشته باشید از مصرف بیش از حد بادام درختی خودداری کنید.

خواص بادام درختی برای کودکان

بادام درختی خواص بسیار زیادی برای سلامتی و رشد کودکان دارد. این آجیل سرشار از مواد مغذی مفید برای سلامتی است. بادام سرشار از ویتامین E، ریبوفلاوین و مواد معدنی مفید برای رشد و سلامتی مغز است.

مصرف بادام درختی در رژیم غذایی کودکان باعث افزایش هوش کودکان، کاهش کلسترول خون، جلوگیری از ابتلا به دیابت، بهبود و تقویت سلامت استخوان ها، افزایش رشد مغز، افزایش انرژی، کمک به کنترل وزن و تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان می شود.

فواید مصرف بادام درختی برای زنان باردار

بادام درختی سرشار از مواد مغذی انرژی زا مانند مس و منگنز است که سطح انرژی و مواد مغذی ضروری مانند اسید فولیک را افزایش می دهد که به شما کمک می کند بدون دردسر زایمان کنید و کودک خود را از ناتوانی های مادرزادی محافظت کنید. از اینرو توصیه می شود زنان باردار بادام درختی را در رژیم غذایی خود قرار دهند و از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوند.

خطرات و عوارض جانبی مصرف بادام درختی
خطرات و عوارض جانبی مصرف بادام درختی

خطرات و عوارض جانبی مصرف بادام درختی

مانند تمام آجیل ها، مصرف بادام در برخی از افراد می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک شود. کودکان بیشتر مستعد ابتلا به آلرژی به بادام هستند و در صورت داشتن حساسیت شناخته شده باید از مصرف بادام درختی خودداری کنند. برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد این آجیل عبارتند از:

واکنش های آلرژیک

اگر به آجیل آلرژی یا حساسیت دارد، باید حتما از مصرف بادام درختی اجتناب کنید. بعد از گردو و بادام هندی، بادام درختی نیز در بسیاری از افراد منجر به آلرژی به آجیل می شود. پروتئین آمادین موجود در بادام درختی به عنوان یک آلرژن ثابت شده است که می تواند منجر به واکنش آلرژیک شود.

بادام درختی ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد سندرم آلرژی دهان شود. علائم این بیماری شامل خارش در دهان، خارش گلو و تورم زبان و التهاب و تورم در گلو است. بادام درختی همچنین می تواند منجر به یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی شود. این وضعیت علائمی مانند تنگی نفس، کهیر، حالت تهوع یا استفراغ، گیجی، اختلال صدا، فشار خون پایین و سبکی سر را نشان می دهد.

افزایش وزن

اگر به مقدار زیاد بادام درختی مصرف شود، می تواند باعث افزایش وزن شود. بنابراین باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید تا از تمام فواید سلامتی بهره مند شوید. اگر مقدار زیادی بادام درختی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، این آجیل می تواند وزن شما را افزایش دهد.

افزایش وزن به طور خاص برای افرادی اتفاق می افتد که عادت به ورزش روزانه ندارند. احتمال اینکه بادام به تنهایی باعث افزایش وزن شود، بسیار کم است.

تداخل با داروهای مصرفی

یکی دیگر از عوارض مصرف بیش از حد بادام این است که می تواند با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد. ۱۰۰ گرم بادام درختی حاوی ۲.۳ میلی گرم منگنز است که بیش از نیاز روزانه شما به این ماده معدنی است. متوسط نیاز بدن انسان به منگنز ۱.۳ تا ۲.۳ میلی گرم در روز است. یک رژیم غذایی غنی از منگنز می تواند در مصرف داروهای ملین، داروهای فشار خون و برخی آنتی بیوتیک ها اختلال ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین E

افرادی که به طور منظم مکمل های ویتامین E مصرف می کنند و مقادیر زیادی بادام درختی مصرف می کنند، ممکن است دچار عوارض جانبی شوند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان مهم برای پوست و مو است اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به عوارض جانبی مختلفی شود.

مصرف بیش از حد ویتامین E می تواند انعقاد خون را مختل کرده و منجر به خونریزی شدید شود. با این حال، این عارضه جانبی در افرادی که در حال حاضر بیش از حد مکمل های ویتامین E مصرف می کنند، بیشتر دیده می شود.

بروز مشکلات گوارشی

۱۰۰ گرم بادام درختی ۱۳ گرم فیبر دارد. بنابراین اگر مقدار زیادی از این آجیل را به یکباره مصرف کنید، ممکن است مشکلات گوارشی مانند گاز و نفخ برای فرد ایجاد کند. بادام سرشار از فیبر است و این برای سلامتی شما بسیار مفید است.

مصرف بیش از حد فیبر اگر با مصرف آب زیاد همراه نباشد، می ‌تواند منجر به یبوست شود و مشکلات گوارشی دیگری را نیز به دنبال داشته باشد. غذاهای غنی از فیبر می توانند به سیر نگه داشتن شما برای ساعت های طولانی تر و بهبود سیستم گوارش کمک کنند، اما باید در مقادیر صحیح مصرف شوند.

جذب مواد مغذی را کاهش می دهد

مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی فیبر می تواند با سایر مواد معدنی (مانند کلسیم، منیزیم، روی و آهن) ترکیب شود و با کاهش جذب آنها در بدن اختلال ایجاد کند. برای بهره مندی از تمام فواید بادام درختی، باید این آجیل را به عنوان میان وعده مصرف کنید.

مصرف بیش از حد بادام می تواند روده کوچک شما را که عمدتا مسئول جذب غذا است، تحت تاثیر قرار دهد. فیتات ها که در برخی دانه ها و مغزهای آجیل وجود دارند، می توانند جذب بسیاری از مواد معدنی را کاهش دهند.

می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود

سنگ کلیه زمانی ایجاد می شود که سطح بالایی از اگزالات کلسیم در بدن وجود داشته باشد. اگزالات ها در بادام درختی وجود دارند بنابراین اگر مقدار بیشتری از آنها را به طور منظم مصرف کنید، ممکن است باعث سنگ کلیه شود. در واقع بادام درختی سرشار از اگزالات های محلول است که مسئول نارسایی کلیه و سنگ کلیه هستند.

سموم بدن را افزایش می دهد

مصرف بیش از حد بادام درختی به خصوص بادام تلخ می تواند منجر به مسمومیت با سیانید شود. سطح سیانید در بادام درختی تلخ بسیار بالا است. پس از هیدرولیز آنزیمی در بدن، اسید هیدروسیانیک (HCN) می تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی، مشکلات عصبی، خفگی و حتی مرگ شود.

بنابراین برای زنان باردار و شیرده استفاده از بادام تلخ ممنوع است. وقتی صحبت از بادام درختی تلخ می شود، طبق گفته سازمان غذا و دارو، بادام درختی تلخ «سمی» در نظر گرفته می شود. زیرا حاوی اسیدهای چرب خاصی است که در موارد نادر می توانند باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی شوند. بنابراین مصرف این نوع بادام توصیه نمی شود.

سخن آخر

بادام درختی میوه‌ هسته‌ دار درختان خانواده آمیگدالوس هستند. آنها منبع خوبی از چربی های سالم، ویتامین E، منگنز، ریبوفلاوین، منیزیم و آنتی اکسیدان های فیتوسترول محافظ هستند. با وجود اینکه بادام درختی سرشار از انرژی و اسیدهای چرب غیراشباع است، فواید بادام درختی همچنان به عنوان یک آجیل آن را به یک ماده غذایی بسیار مغذی، به ویژه برای سلامت قلب تبدیل کرده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بهترین زمان خوردن بادام درختی

    برای این‌که دریافت فواید بادام رو به حداکثر برسونید، توصیه می‌شه صبح‌ ها این آجیل خوشمزه رو مصرف کنین. مصرف آجیل به همراه صبحانه به تنظیم قند خون کمک می‌کنه. همچنین بادام سبب احساس سیری شده و از طرفی سوخت و ساز بدن تقویت می‌ کنه.
    این تنها یک پیشنهاده. مصرف آجیل‌ها در هر زمانی از روز امکان‌پذیره

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا