Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص کیوی چیست و چه فوایدی برای زیبایی پوست دارد؟

کیوی میوه درختی خزنده شکل Actinidia است. وقتی مردم کلمه کیوی را می شنوند، میوه ای کوچک، گرد و سبز رنگ را تصور می کنند – اما در واقعیت همیشه اینطور نیست. کیوی در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارد. میوه ها می توانند از نظر اندازه، شکل، درجه کرکی بودن، سطح آبدار بودن، بافت، طعم و رنگ متفاوت باشند. گوشت نیز می تواند رنگ متفاوتی داشته باشد. خوش طعمی نیز ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت باشد. برخی از میوه ها بسیار خوشمزه هستند، در حالی که برخی دیگر به وضوح خوراکی در نظر گرفته نمی شوند.

اکتینیدیا یک گیاه چند ساله برگریز است که میوه های کیوی روی آن رشد می کنند. ساقه های گیاه منعطف هستند، پوست صاف و رنگ خاکستری مایل به قهوه ای دارند.. طول آنها می تواند به ۵۰ متر و ضخامت – تا ۳ سانتی متر برسد.

با وجود تنوع گونه ها، معمولا میوه ها با پوست قهوه ای رنگ پوشیده شده اند، گوشت آنها خوش طعم و معطر است. دانه های زیادی در میوه ها وجود دارد، آنها کوچک هستند و در هنگام مصرف تقریبا نامحسوس هستند بنابراین معمولا قبل از استفاده جدا نمی شوند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با خواص کیوی ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

کیوی چیست

این میوه خوشمزه از چین به ما رسیده است. در آغاز قرن بیستم، کیوی به نیوزلند گسترش یافت. در آنجا بود که میوه ها به طور انبوه شروع به رشد کردند و در میان سربازان آمریکایی بسیار محبوب شدند. در آن زمان کیوی، انگور فرنگی چینی نامیده می شد. اما در دهه ۶۰ تولید کنندگان برای افزایش جذابیت محصول به آنها نام جدیدی – «کیوی» دادند. این نام به سرعت محبوبیت پیدا کرد. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از کل تولید کیوی در ایتالیا، نیوزلند و شیلی صورت می گیرد.

 

 

ترکیب و محتوای کالری کیوی

  • ۱۰۰ گرم کیوی حاوی:
  • کالری – ۴۷ کیلو کالری
  • پروتئین – ۰.۸ گرم
  • چربی – ۰.۴ گرم
  • کربوهیدرات – ۸،۱

کیوی ۸۴ درصد آب دارد. علاوه بر آب این میوه ها حاوی پروتئین، چربی و کربوهیدرات هستند. کیوی سرشار از فیبر، اسید نیکوتینیک، مونوساکارید و دی ساکارید است. کیوی دارای ویتامین های زیادی است که اکثر آنها طی فرآیند کنسرو کردن حفظ می شوند. پالپ میوه ها اسیدیته خاصی دارد که به آنها کمک می کند تا عناصر مفید را از دست ندهند.

کیوی چیست
کیوی چیست

فواید و خواص کیوی برای سلامتی

از توسعه سرطان جلوگیری می کند

سرطان بیماری وحشتناکی است و تعبیر «پیشگیری بهتر از درمان است» در رابطه با این بیماری بسیار مفید است. کیوی می تواند خطر سرطان را کاهش دهد. این میوه سرشار از ویتامین C است و به بدن کمک می کند تا با رادیکال های آزاد که باعث سرطان می شوند، مبارزه کند.

یک کیوی متوسط برای رفع ۷۷ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C کافی است. در واقع، کیوی حاوی ویتامین C بیشتری نسبت به ترکیب پرتقال و لیمو است. علاوه بر این، انگور فرنگی چینی می تواند به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند. گوشت این میوه خوشمزه حاوی فیبر محلول است که باعث رشد باکتری های مفید در روده بزرگ شده و خطر ابتلا به سرطان این اندام را کاهش می دهد.

به بهبود بیماری های تنفسی کمک می کند

کیوی به دلیل وجود ویتامین C، محصولی ضروری برای کسانی است که از بیماری های تنفسی رنج می برند. این میوه راه های هوایی را منبسط کرده و علائم بیماری را تسکین می دهد. با مصرف روزانه کیوی در طول بیماری می توانید از شر خس خس سینه و گرفتگی بینی خلاص شوید. در عین حال، تنگی نفس و سرفه مزمن از بین می رود.

از دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند

مطالعات نشان داده اند که گنجاندن کیوی در رژیم غذایی خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد. این میوه استوایی سرشار از لوتئین (۱۷۱ میلی گرم در ۱۰۰ گرم) و آنتی اکسیدان هایی است که از سلامت چشم حمایت می کند. غلظت بهینه این مواد در کیوی آن را به یک محصول ضروری برای پیشگیری از بیماری های چشمی از جمله دژنراسیون ماکولا تبدیل می کند. علاوه بر این، کیوی سرشار از ویتامین A (۱ گرم به ازای هر ۱۰۰ گرم) است که برای چشم نیز مفید است.

خلق و خو را بهبود می بخشد

این میوه گرمسیری سرشار از سروتونین است که به بهبود حافظه و خلق و خوی کمک می کند. مصرف منظم میوه باعث تنظیم اشتها و بهبود خواب می شود. علاوه بر این، کیوی یک دستیار عالی در مبارزه با افسردگی است. یک مطالعه نشان داد که سروتونین موجود در کیوی بازده خواب را تا ۱۵ درصد افزایش می دهد. بنابراین، انگور فرنگی چینی می تواند به رفع بی خوابی کمک کند.

از سلامت استخوان ها حمایت می کند

افرادی که از ضعف و شکنندگی استخوان رنج می برند، باید کیوی را در رژیم غذایی خود بگنجانند. این میوه سرشار از ویتامین K و کلسیم – مواد معدنی ضروری برای سلامت استخوان است. آنها همچنین به کاهش خطر آسیب استخوان و پوکی استخوان کمک می کنند.

خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد

دانه های کیوی به مبارزه با قارچ ها و باکتری ها کمک می کند. همچنین شایان ذکر است که گوشت برخی از انواع انگور فرنگی چینی نیز همین خواص را دارد.

از DNA محافظت می کند

میوه های کیوی قدرت شگفت انگیزی دارند. آنها می توانند به محافظت از DNA در برابر آسیب کمک کنند. آنها دارای مواد مغذی گیاهی هستند – ترکیباتی که به این میوه باشکوه خواص آنتی اکسیدانی خاص می بخشد. علاوه بر آنها، کیوی حاوی فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است – موادی که فعالیت آنتی اکسیدانی دارند و به محافظت از DNA در برابر آسیب کمک می کنند.

فواید و خواص کیوی برای سلامتی
فواید و خواص کیوی برای سلامتی

ایمنی را تقویت می کند

ویتامین C موجود در کیوی می تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. انگور فرنگی چینی همچنین حاوی مقادیر زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ویتامین E است که به افزایش تعداد سلول های T در بدن کمک می کند. در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

تعادل اسید و باز را حفظ می کند

مواد معدنی موجود در کیوی اسیدیته بیش از حد معده را خنثی می کند و ناراحتی و حالت تهوع را تسکین می دهد. تعادل اسید و باز باعث جوانی پوست، خواب خوب و سیستم ایمنی قوی می شود.

از سلامت کلیه ها حمایت می کند

کلیه ها به طور مداوم خون را فیلتر می کنند و مواد زائد را از آن خارج می کنند. با گذشت سال ها، مقدار مواد زائد محلول می تواند در کلیه ها جمع شود و باعث انسداد و ناراحتی شود. در این حالت سنگ کلیه تشکیل می شود که از نمک های مختلف کلسیم تشکیل شده است. پتاسیم موجود در کیوی به کاهش احتمال تجمع این نمکها کمک می کند، بنابراین از تشکیل سنگ جلوگیری می کند.

برای تب دنگی مفید است

این بیماری می تواند منجر به کاهش تعداد پلاکت ها در خون شود. یک مطالعه بر روی بیماران مبتلا به تب دنگی نشان داد افرادی که ۲ تا ۳ میوه کیوی در روز مصرف می ‌کردند در مقایسه با افرادی که کمتر مصرف می ‌کردند یا اصلا کیوی نمی ‌خوردند، افزایش شدید پلاکت‌ ها را تجربه کردند. این میوه همچنین به جبران انرژی از دست رفته و بهبود سریع تر بیماری کمک می کند.

خواص کیوی برای کم خونی

کیوی برای رفع کم خونی توصیه می شود، زیرا این میوه سطح هموگلوبین را متعادل می کند. آهن موجود در میوه نقش حیاتی در تولید و نگهداری گلبول های قرمز خون و همچنین در متابولیسم انرژی ایفا می کند. در این صورت باید کیوی را در ترکیب با محصولاتی که باعث جذب آهن می شوند استفاده کنید و از خوردن غذاهایی که دارای خواص مهارکننده آن هستند اجتناب کنید.

التهاب حفره دهان را تسکین می دهد

کیوی برای افرادی که از زخم و جوش در حفره دهان رنج می برند، توصیه می شود. به عنوان یک قاعده، این وضعیت باعث ایجاد مشکل در خوردن غذاهای شور، تند و یا حتی هنگام نوشیدن آب می شود. در اینجا دوباره، کیوی به کمک می آید، زیرا این میوه حاوی ویتامین C است که التهاب دهان را از بین می برد و می تواند تنها در چند روز به طور قابل توجهی وضعیت را بهبود ببخشد.

به جذب پروتئین کمک می کند

گاهی اوقات بدن در جذب پروتئین دچار مشکل می شود. اغلب دلیل این امر تعداد ناکافی آنزیم هایی است که قادر به تجزیه این ماده هستند. آنزیم های پروتئاز که پروتئین ها را تجزیه می کنند در برخی غذاها از جمله کیوی یافت می شود. بنابراین، مصرف منظم میوه به بدن کمک می کند تا بهتر پروتئین ها را جذب کند.

برای پوست های خشک و موهای شکننده مفید است

محتوای بالای اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن دانه کیوی به خوبی مو و پوست را مرطوب می کند. علاوه بر این، مصرف منظم کیوی باعث تقویت رگ های خونی می شود. این ترکیب به درمان خشکی پوست کمک می کند و شوره سر و اگزما را از بین می برد.

از سفید شدن زودرس جلوگیری می کند

تقریبا از سن ۲۵ سالگی به بعد موهای فرد شروع به خاکستری شدن می کند. خوشبختانه طبیعت راه حلی برای این مشکل دارد. مقدار زیادی مس موجود در کیوی رنگ طبیعی مو را حفظ کرده و از سفیدی زودرس مو جلوگیری می کند.

حلقه های سیاه زیر چشم را از بین می برد

یک برنامه کاری غیرعادی اغلب منجر به مشکلات ظاهری می شود. بیشتر اوقات، این خود را به شکل کیسه ها و حلقه های تیره زیر چشم نشان می دهد. برای حل این مشکل می توانید از کیوی استفاده کنید. کافی است میوه های ریز خرد شده را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روی چشمان خود قرار دهید.

از آسیب پوست جلوگیری می کند

انگور فرنگی چینی سرشار از اسیدهای آمینه است که با اثرات مضر نور خورشید مبارزه می کند و از آسیب پوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، خواص خنک کنندگی میوه به آرام کردن ناحیه آسیب دیده کمک می کند. برای تأثیر فوری، کافی است چند تکه کیوی را روی ناحیه آسیب دیده از خورشید قرار دهید.

با آکنه مبارزه می کند

کیوی دارای خواص ضد التهابی است. میوه ها با پاکسازی منافذ و جلوگیری از التهابات احتمالی به مبارزه با آکنه کمک می کنند. استفاده موضعی از کیوی بر روی پوست می تواند اشکال مختلف التهاب پوست مانند کورک، آکنه و آبسه را درمان کند.

خاصیت ضد پیری دارد

مواد موجود در کیوی برای مبارزه با رادیکال های آزاد طراحی شده اند و در نتیجه شروع پیری، ظاهر چین و چروک و لکه های پیری را کاهش می دهند. علاوه بر این، ویتامین E موجود در کیوی پوست را مرطوب نگه می دارد. در بازسازی سلول های پوست نقش دارد و آن را جوان تر می کند.

خواص کیوی برای خانم ها
خواص کیوی برای خانم ها

خواص کیوی برای خانم ها

میوه کیوی برای زنان بسیار مفید است. این میوه به حفظ جوانی پوست و مو کمک می کند. پوست با افزایش سن شروع به از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود می کند و شما را مجبور می کند اقدامات قاطعی برای حفظ آن انجام دهید. به عنوان مثال، محصولات مراقبت از پوست گران قیمت خریداری می شود و مداخلات جراحی انجام می شود. اما می توانید به جای آن از کیوی استفاده کنید. استفاده از پوره کیوی بر روی پوست یک راه عالی برای انتقال مواد مغذی مهم به لایه های پوست و حفظ استحکام آن است.

این میوه همچنین به حمایت از تولید کلاژن کمک می کند. این امر به بهبود سریع تر زخم ها کمک می کند و از خشکی و ضخیم شدن پوست جلوگیری می کند. کیوی به پوست حالت می دهد، خواب را بهبود می بخشد. مطالعات نشان داده اند که این میوه بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد. مصرف منظم میوه ها به افزایش مدت زمان و بهبود اثربخشی استراحت کمک می کند، بنابراین تاثیر مثبتی بر ظاهر خواهد داشت.

برای زنانی که می خواهند باردار شوند، متخصصان مصرف غذاهای غنی از اسید فولیک را توصیه می کنند. کیوی یک غذای خوشمزه است که حاوی اسید فولیک است. مهم است که به یاد داشته باشید که فولات ها در طول پردازش مواد غذایی از بین می روند، بنابراین خوردن میوه های تازه بهترین گزینه است.

خواص کیوی بری مردان

کیوی یک منبع غنی از روی است. این ماده نقش مهمی در باروری مردان دارد. روی دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از اسپرم در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. بر اساس مطالعات انجام شده، مردانی که سطوح بالایی روی در بدن دارند، تعداد اسپرم با کیفیت بالاتری دارند و این به نوبه خود احتمال بارداری را افزایش می دهد. روی در ترکیب با اسید فولیک می‌تواند به تولید بیشتر اسپرم ها کمک کند (تعداد اسپرم ۵۰٪ افزایش می‌یابد).

خواص کیوی برای ورزشکاران

کیوی همچنین تاثیر مثبتی بر بدن ورزشکاران خواهد داشت. در طول دوره ورزش فعال، تغذیه مناسب ضروری است. علاوه بر مصرف غذاهای پرانرژی، بدن به مواد مغذی برای کمک به ریکاوری پس از تمرین نیاز دارد. کیوی حاوی پتاسیم است که تعادل آب را تنظیم می کند و از عملکرد طبیعی ماهیچه ها پشتیبانی می کند.

خواص کیوی در بارداری

کیوی یک محصول عالی برای مادران باردار است، زیرا به جلوگیری از تظاهرات منفی در این دوره کمک می کند. مواد موجود در این میوه در انتقال ویتامین ها از زن باردار به جنین نقش دارد. روند طبیعی این فرآیندها از برخی نقص های مادرزادی جلوگیری می کند. همچنین از نقص لوله عصبی جلوگیری می کند و به رشد مغز و عملکردهای شناختی کودک کمک می کند.

علاوه بر این، کیوی سرشار از فولات است که یکی از مهم ترین مواد مغذی است. از رشد جنین در رحم حمایت می کند. فولات تولید و نگهداری سلول ها را تحریک می کند، رشد سالم اندام های حیاتی جنین را تضمین می کند.

محتوای بالای ویتامین C در کیوی به تقویت ایمنی نوزاد متولد نشده کمک می کند. این میوه انتقال دهنده های عصبی را تشکیل می دهد که برای عملکرد صحیح مغز مهم هستند. کیوی سرشار از قندهای طبیعی است که بدون آسیب رساندن به بدن میل به غذاهای شیرین را برطرف می کند. انگور فرنگی چینی به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین باعث افزایش انسولین نمی شود. تنظیم قند خون بسیار مهم است زیرا دیابت بارداری در این دوران بسیار شایع است.

همراه با بارداری، نوسانات شدید هورمونی منجر به بی ثباتی عاطفی می شود. سروتونینی که در کیوی وجود دارد، به تعادل نوسانات خلقی کمک می کند.

زنان باردار اغلب از یبوست و بواسیر رنج می برند که در این دوران کاملا طبیعی است. کیوی یکی از بهترین پری بیوتیک هاست. پری بیوتیک ها حاوی آنزیم ها، فیبر غذایی و ترکیبات فنلی هستند که باکتری های پروبیوتیک را در سیستم گوارشی تغذیه می کنند. خوردن کیوی از یبوست، اسهال، ورم معده، نفخ و درد شکم جلوگیری می کند.

برای اطمینان از بارداری سالم و ایمن، مصرف روزانه ۲ تا ۳ کیوی کافی است. در موارد آلرژی، گاستریت یا سایر مشکلات گوارشی، باید از مصرف این میوه در دوران بارداری خودداری کنید.

خواص کیوی در دوران شیردهی
خواص کیوی در دوران شیردهی

خواص کیوی در دوران شیردهی

در طول دوره شیردهی، یک زن باید قوانین مربوط به محدودیت های غذایی را رعایت کند. غذا باید سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بازیابی انرژی زنان باشد. تمام مواد مصرفی به شیر مادر و همراه با آن وارد بدن نوزاد می شود.

کیوی محصولی است که به حذف سموم و محصولات متابولیک از بدن کمک می کند. لازم به ذکر است که کارشناسان در مورد استفاده از انگور فرنگی چینی در دوران شیردهی اختلاف نظر دارند. میوه هایی از جمله کیوی، آلرژن هستند. بنابراین، واکنش بدن به این محصول می تواند غیرقابل پیش بینی باشد. بدترین بخش این است که آلرژی ممکن است در کودک ایجاد شود.همچنین باید در نظر داشت که کیوی خاصیت ملین دارد، بنابراین ممکن است کودک را دچار اسهال کند.

در رژیم غذایی مادر شیرده، کیوی باید به صورت مرحله ای اضافه شود. در مرحله اول باید یک تکه کوچک بخورید، سپس واکنش نوزاد را دنبال کنید. اگر واکنش های آلرژیک وجود نداشته باشد، می توان به تدریج آن را افزایش داد.

مصرف بیش از حد مجاز روزانه (حداکثر ۲ میوه در روز) ممنوع است. مصرف بیش از حد مواد غذایی، به ویژه مواد آلرژی زا، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بزرگسالان شود.

خواص کیوی برای کودکان

کیوی میوه ای سالم و خوش طعم است که کودکان از خوردن آن لذت می برند. کیوی به دلیل محتوای بالای ویتامین C و سایر مواد معدنی مهم مانند کلسیم، منیزیم، آهن و سدیم، از بدن در حال رشد و توسعه حمایت می کند. این میوه به نوبه خود به تقویت سیستم ایمنی، جذب آهن و همچنین به بهبود زخم ها در کودک کمک می کند.

نظرات کارشناسان در مورد سن کودک برای مصرف کیوی متفاوت است. برخی می گویند که این کار را می توان زمانی انجام داد که کودک در ۳ ساله باشد، در حالی که برخی دیگر دادن میوه های عجیب و غریب را به کودکان تا ۵ سالگی توصیه نمی کنند.

در ۳ سالگی، می توان روزانه ۳۰ گرم پالپ (نصف میوه کیوی) به کودک داد، از ۵ سالگی مجاز به خوردن کل میوه تا ۲ بار در هفته است.

خواص کیوی برای مو

میوه های سرشار از ویتامین های C و E به مبارزه با ریزش مو و حفظ سلامت موها کمک می کنند. کیوی سرشار از هر دو ویتامین است. این میوه استوایی همچنین حاوی مواد معدنی – منیزیم، روی و فسفر است که گردش خون را تحریک می کند و در نتیجه رشد مو را تسریع می کند. کیوی حاوی آهن است که برای بهبود سلامت مو ضروری است.

خواص کیوی برای قلب

مواد موجود در کیوی به محافظت از قلب در برابر آسیب های مختلف کمک می کند. این میوه حاوی پتاسیم است که به رقیق شدن خون و از بین بردن لخته ها کمک می کند و در نهایت باعث کاهش فشار روی رگ های خونی می شود.

همچنین سطح HDL را در خون افزایش می دهد. علاوه بر این، کیوی باعث کاهش تری گلیسیرید می شود. این میوه همچنین حاوی کوئرستین، آنتی اکسیدان پلی فنل است که می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

خواص کیوی برای لاغری

کیوی محصولی است که به دلایل مختلفی باعث کاهش وزن می شود. این میوه سرشار از فیبر است و در عین حال کالری کمی دارد. فیبر غذایی باعث ایجاد احساس سیری و کاهش جذب مواد مغذی از روده ها می شود. بنابراین، کارشناسان در هنگام کاهش وزن توصیه می کنند با مصرف مقدار زیادی میوه از جمله کیوی، میزان فیبر را افزایش دهید. مصرف روزانه توصیه شده فیبر باید ۲۵-۳۰ گرم باشد.

خوردن کیوی یک گزینه عالی برای افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی شما است. افرادی که اضافه وزن دارند معمولا تری گلیسیرید خون و کلسترول LDL بیشتری دارند در حالی که کلسترول HDL آنها پایین است. کیوی حاوی پلی فنول ها و آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش سطح چربی کمک می کند. افرادی که حداقل ۱ میوه کیوی در هفته مصرف می کنند نسبت به افرادی که کمتر از ۱ میوه در هفته می خورند، کلسترول HDL بالاتر و تری گلیسیرید کمتری دارند.

کیوی دارای شاخص گلیسمی پایین و حاوی مقدار قابل قبولی کربوهیدرات است که آن را به میوه ای مفید برای کاهش وزن تبدیل می کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف لبنیات و غذاهای غنی از کلسیم (از جمله کیوی)، می تواند مصرف چربی را کاهش دهد و در نتیجه وزن بدن را در محدوده طبیعی حفظ کند. با سطح کافی ویتامین C، بدن ۳۰ درصد چربی بیشتری می سوزاند. افراد مبتلا به کمبود ویتامین C ممکن است در کاهش چربی دچار مشکل شوند. کیوی یکی از غنی ترین منابع میوه ویتامین C است.

انگور فرنگی چینی حاوی آنزیم های پروتئولیتیک است که پروتئین ها را هضم می کند. سرشار از اسید فولیک است که به رژیم غذایی کمک می کند تا ویتامین های گروه B و آهن را جذب کند. این میوه همچنین حاوی ویتامین E است که از افتادگی پوست جلوگیری می کند و به بهبودی آن پس از کاهش وزن کمک می کند.

خواص کیوی برای لاغری
خواص کیوی برای لاغری

فواید و مضرات کیوی خشک شده

میوه های خشک به اندازه تازه سالم هستند. آنها به خلاص شدن از شر یبوست و مبارزه با سندرم روده تحریک پذیر کمک می کنند. کیوی خشک می تواند به عنوان یک پیشگیری کننده برای پریودنتیت عمل کند. این محصول همچنین به تقویت بافت استخوانی کمک می کند، رنگدانه های مرتبط با افزایش سن را از بین می برد و از تعادل آب و چربی پوست پشتیبانی می کند.

میوه های کم آب حاوی ترکیب طبیعی اینوزیتول هستند که مصرف آن به بهبود خلق و خو، فعالیت مغز و مبارزه با افسردگی کمک می کند. شایان ذکر است که میوه های خشک را می توان تا شش ماه (در یخچال) نگهداری کرد، بنابراین به این شکل می توان میوه های خوشمزه و سالم را برای مدت طولانی میل کرد.

مشکل میوه های خشک وجود مقدار زیادی قند در ترکیب آنهاست و کیوی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین خرید کیوی خشک در فروشگاه توصیه نمی شود، اما بهتر است خودتان آنها را خشک کنید.

فواید آب کیوی

مصرف منظم آب کیوی به بدن کمک می کند تا چربی سوزی کند. با مصرف روزانه آبمیوه تازه، پس از گذشت حدود یک ماه حدود ۱۵ درصد از اسیدهای چرب موجود در خون از بدن خارج می شود.

در زمان های قدیم در چین از آب کیوی برای بهبود هضم استفاده می شد. علاوه بر این، آب کیوی از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کرده و به آرام کردن درد در صورت روماتیسم کمک می کند. چنین نوشیدنی می تواند به کاهش روند از دست دادن رنگ طبیعی مو کمک کند.

آب کیوی بدن را با انرژی اشباع می کند، خستگی را کاهش می دهد و فعالیت ذهنی را افزایش می دهد. کارشناسان نوشیدن آب میوه های تازه را برای پیشگیری از بیماری های مختلف و حفظ سلامت عمومی بدن توصیه می کنند.

خواص کیوی در پزشکی

کیوی دارای تعادل ایده آلی از مواد مغذی و کالری است، بنابراین در این زمینه بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. علاوه بر این از بیماری های انکولوژیک، آسیب شناسی عضله قلب، مفاصل، سیستم عصبی جلوگیری می کند و به خلاص شدن از شر تجمع چربی اضافی کمک می کند.

دیابت شیرین

کیوی را می توان برای دیابت استفاده کرد. مواد موجود در این میوه به متعادل سازی سطح گلوکز خون کمک می کند و در روند دفع سموم از بدن نقش دارد. برخی از کارشناسان می گویند که دیابت نوع ۱ می تواند با اختلال در واکنش های ردوکس مرتبط باشد. کیوی حاوی مقدار زیادی ویتامین C و سایر عناصری است که این فرآیندها را تنظیم می کند.

دیابتی ها اغلب دچار کمبود اسید اسکوربیک هستند و کیوی بهترین راه برای تکمیل این ماده است. در مورد دیابت نوع ۲، انگور فرنگی چینی به کاهش خطرات فشار خون، تصلب شرایین، ترومبوز کمک می کند و بدن را با ید غنی می کند. با تشدید بیماری های مزمن دستگاه گوارش و کلیه ها مصرف کیوی ممنوع است.

پانکراتیت

در صورت پانکراتیت مزمن (در دوره بهبودی طولانی مدت) می توان کیوی مصرف کرد. مقدار مجاز روزانه تا ۲ میوه است. میوه های نرم کاملا رسیده بخورید. میوه ها باید پوست گرفته شوند. همچنین قبل از مصرف توصیه می شود میوه ها را با رنده ریز خرد کنید.

در مرحله حاد پانکراتیت، استفاده از کیوی ممنوع است، در غیر این صورت محصول ممکن است باعث تحریک پانکراس شود.

ورم معده

در صورت گاستریت با اسیدیته بالا، کیوی ممنوع است. با اسیدیته کم، وضعیت متفاوت است و می توان از کیوی در رژیم غذایی استفاده کرد. در عین حال، انگور فرنگی چینی در وعده های کوچک و ترجیحا قبل از ناهار مصرف می شود.

برای یبوست

کیوی را می توان برای یبوست استفاده کرد، زیرا این میوه به نرم شدن مدفوع و تسهیل دفع آنها کمک می کند. همچنین در صورت بروز یبوست می توان این محصول را به کودکان، افراد مسن و حتی زنان باردار داد.

نقرس

کیوی حاوی مقدار قابل توجهی اسید اسکوربیک است، بنابراین این میوه می تواند سطح اسید اوریک را تنظیم کند. برای نقرس توصیه می شود از انگور فرنگی چینی به شکل طبیعی خود استفاده کنید. علاوه بر این، این محصول سرشار از ویتامین C است که به جلوگیری از ابتلا به نقرس در مردان کمک می کند.

کولیت

کارشناسان توصیه می کنند مصرف کیوی را در صورت ابتلا به کولیت کنار بگذارید، زیرا این محصول دارای اثر ملین است که در این مورد نامطلوب است و می تواند باعث تشدید علائم بیماری شود.

برای کبد

کیوی یکی از بهترین راه حل ها برای افرادی است که از بیماری های کبدی رنج می برند. همانطور که قبلا ذکر شد، این میوه حاوی ویتامین C است که به محافظت از کبد در برابر آسیب کمک می کند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که رادیکال های آزاد مضر را از بین می برد و به بازسازی سلول ها کمک می کند و در نتیجه تاثیر مثبتی بر این اندام می گذارد.

با هموروئید

کیوی یک ملین طبیعی موثر است، بنابراین می‌توان و حتی باید از آن برای هموروئید استفاده کرد. به لطف این میوه می توانید به سرعت از شر یبوست خلاص شوید و در عین حال احتمال تشدید هموروئید را کاهش دهید.

فواید آب کیوی
فواید آب کیوی

خواص کیوی برای زیبایی

کیوی نه تنها یک میوه خوشمزه و مغذی است، بلکه یک ماده طبیعی فوق العاده برای مراقبت از پوست است. حاوی مواد مفید برای پوست است. به عنوان مثال، ویتامین‌های C و E برای تقویت و جوان‌ سازی سلامت پوست مورد نیاز هستند. آنتی‌اکسیدان ‌ها رادیکال‌های آزاد را که در فرآیندهای بازسازی سلولی اختلال ایجاد می‌کنند، خنثی می‌کنند. مصرف منظم آب کیوی به بدن کمک می کند تا سموم را دفع کند که منجر به التیام پوست می شود.

علاوه بر این، کیوی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به تشکیل کلاژن در پوست سر کمک می کند که تأثیر مثبتی بر خط مو دارد. با این میوه می توانید ماسک های مختلفی برای جوان سازی و التیام پوست و مو درست کنید.

عوارض کیوی

کیوی میوه ای بسیار ارزشمند و حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است. علاوه بر این، این همیشه و در همه موارد تأثیر مثبتی بر بدن ندارد. اسیدهای آلی و سایر ترکیبات آن در صورت وجود بیماری های خاص می توانند بر سلامت انسان تأثیر منفی بگذارند.

  • انگور فرنگی چینی برای گاستریت با اسیدیته بالا و زخم معده مجاز نیست.
  • همچنین در صورت التهاب معده و روده این محصول را در رژیم غذایی خود قرار ندهید.
  • افراد مبتلا به بیماری حاد کلیوی باید مراقب مصرف این میوه باشند و میزان مصرف را به شدت رعایت کنند.
  • به دلیل ملین بودن محصول، در صورت مسمومیت غذایی نباید مصرف شود.

کیوی یک آلرژن قوی است و مشکلات حاصل به شکل بثورات پوستی، التهاب حنجره یا زبان رخ می دهد. در موارد نادر، تورم شدید نازوفارنکس و حنجره ممکن است رخ دهد.

نحوه انتخاب و نگهداری کیوی

در انتخاب این میوه باید به درجه سفتی میوه توجه کرد. میوه باید نسبتا نرم باشد، یعنی با کمی فشردن، میوه باید به راحتی تسلیم شود. بوی آن نیز مهم است – کیوی رسیده با کیفیت بالا دارای عطر میوه ای دلپذیر است. در یک محصول خوب، موها سفت نیستند و به راحتی می توان آنها را از بین برد و میوه نباید لک داشته باشد.

توصیه می شود کیوی را در یخچال (در دمای پایین اما کمتر از ۰ درجه سانتیگراد) نگهداری کنید. میوه ها را می توان حدود ۳۰ روز نگهداری کرد. به عنوان یک قاعده، میوه های سفت می توانند کمی طولانی تر بمانند. کیوی نارس باید در دمای اتاق نگهداری شود. میوه ها را می توان در یک ظرف پلاستیکی قرار داد، در حالی که باید سوراخ هایی برای تهویه در آن وجود داشته باشد (کیوی نیاز به تبادل هوای خوبی دارد).

کیوی را می توان به صورت منجمد نگهداری کرد. در این مورد، میوه را باید به صورت ورقه ای منجمد کرد، نه به طور کامل. برای انجام این کار، میوه ها را باید پوست کند، به حلقه ها یا مکعب های کوچک برش داد، در یک کیسه پلاستیکی یا ظرف قرار داد.

نحوه مصرف کیوی
نحوه مصرف کیوی

نحوه مصرف کیوی

روش های قابل توجهی برای مصرف کیوی وجود دارد. میوه ها هم به صورت پوست کنده و هم همراه با پوست مصرف می شوند. آب میوه ها را می توان از میوه ها خارج کرد یا می توان محصول را در شرایطی مانند فرنی آسیاب کرد و به غذاهای مختلف اضافه کرد.

استفاده از کیوی به صورت ناشتا با افزایش اسیدیته معده، می تواند باعث بروز سوزش سر دل شود. در صورت اسیدیته پایین، می توانید با خیال راحت از کیوی صبح ناشتا استفاده کنید.

خواص کیوی در شب

کیوی را می توان در شب نیز خورد. این میوه اعصاب را تسکین می دهد و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. خوردن میوه یک ساعت قبل از خواب توصیه می شود.

خواص پوست کیوی

پوست کیوی حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به پالپ است. بنابراین، می‌توانید کیوی را همراه با پوست آن استفاده کنید، اما قبل از استفاده از میوه، باید آن را خوب آبکشی کنید. علاوه بر این انواع کیوی را انتخاب کنید که دارای پوست صاف و نرم هستند. شایان ذکر است که دلایلی وجود دارد که استفاده از پوست کیوی توصیه نمی شود. پوست آن حاوی اگزالات کلسیم است، ماده ای که می تواند به بافت های ظریف دهان آسیب برساند.

موارد مصرف کیوی

در زمینه آشپزی، کیوی را می توان تقریبا با هر ماده ای در غذاهای مختلف ترکیب کرد. برای تهیه مربا و شربت از میوه‌هایی با درجه‌ها و اندازه‌های مختلف استفاده می‌ شود و از آن‌ها رویه دسر و سالاد میوه تهیه می‌شود. این محصول برای غذاهای ماهی و گوشت نیز مناسب است. به عنوان یک عنصر تزئینی، میوه ها اغلب در پخت و پز استفاده می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا