Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص پرگنازون چیست؟ موارد مصرف و نحوه استفاده از آن

مولتی ویتامین در بارداری: مولتی ویتامین ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است که معمولا به صورت قرص مصرف می شود. برخی از مولتی ویتامین ها جایگزینی برای یک رژیم غذایی مغذی نیستند. مهم است که تغذیه سالم داشته باشید حتی اگر مولتی ویتامین های دوران بارداری مصرف می کنید. اگر باردار هستید، از مصرف مولتی ویتامین هایی که برای بارداری طراحی نشده اند خودداری کنید. در نشریه جهان شیمی فیزیک از موارد مصرف قرص پرگنازون اطلاعاتی در اختیارتان قرار میدهیم.

قرص پرگنازون چیست

دوران بارداری از حساس ترین دوران های زندگی هر زنی است و تغذیه در بارداری و پیش از آن، ارتباط مستقیم با کیفیت سلامت جنین دارد. هر زنی با مصرف قرص پرگنازون حاوی ۱۲ ویتامین و ۱۱ ماده معدنی مورد نیاز زنان باردار و شیرده است، خواهد توانست نیاز روزانه خود را تامین کند.

فواید ترکیبات قرص پرگنازون

زنان باردار یا شیرده به چه مواد مغذی نیاز دارند؟ در اینجا برخی از مواد مغذی ضروری وجود دارد که به شما و کودک شما کمک می کند. آنها در میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، آجیل، لوبیا، محصولات لبنی و گوشت بدون چربی یافت می شوند. پزشک شما همچنین ممکن است مصرف روزانه مولتی ویتامین قبل از تولد با آهن را توصیه کند.

ویتامین C: ویتامین C از سلول ها محافظت می کند و به حفظ سلامت آنها کمک می کند. این در طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات یافت می شود و یک رژیم غذایی متعادل می تواند تمام ویتامین C مورد نیاز شما را تامین کند. منابع ویتامین سی عبارتند از:

  • پرتقال و آب پرتقال
  • فلفل قرمز و سبز
  • توت فرنگی
  • توت سیاه
  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • سیب زمینیها

کلسیم: کلسیم به ساخت استخوان ها و دندان های قوی کمک می کند و نقش مهمی در کمک به عملکرد صحیح سیستم گردش خون، عضلانی و عصبی دارد. زنان باردار و شیرده باید ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز دریافت کنند. منابع سالم کلسیم شامل محصولات لبنی کم چرب، آب پرتقال غنی شده با کلسیم و جایگزین های شیر، غلات و کلم پیچ است. منابع کلسیم عبارتند از:

  • شیر، پنیر و ماست
  • سبزیجات برگ سبز، مانند موشک، شاهی یا کلم پیچ
  • توفو
  • نوشیدنی های سویا با کلسیم اضافه شده
  • نان و هر غذایی که با آرد غنی شده درست شود
  • ماهی هایی که در آن استخوان ها را می خورید، مانند ساردین و مارپیچ

کربوهیدرات ها: خوردن کربوهیدرات ها به تامین انرژی برای حمایت از رشد و تکامل کودک و پس از زایمان، شیردهی کمک می کند. بهترین منابع کربوهیدرات غلات کامل، میوه ها و سبزیجات هستند که منابع خوبی از فیبر نیز هستند. سعی کنید کربوهیدرات های تصفیه شده – مانند آرد سفید و برنج سفید – و قندهای اضافه شده را محدود کنید.

فیبر: فیبر یک ماده مغذی است که می تواند به کاهش یبوست رایج در دوران بارداری کمک کند. غلات کامل (مانند نان سبوس دار، غلات سبوس دار و برنج قهوه ای) و میوه ها، سبزیجات و حبوبات (لوبیا، نخود فرنگی و عدس) منابع خوبی از فیبر هستند.

قرص پرگنازون چیست؟ موارد مصرف و نحوه استفاده از آن
قرص پرگنازون چیست؟ موارد مصرف و نحوه استفاده از آن

اسید فولیک: اسید فولیک به رشد مغز و نخاع کودک کمک می کند. برای ساخت گلبول های قرمز و های سفید ضروری است. زنانی که روزانه حداقل ۴۰۰ میکروگرم (۰.۴ میلی گرم) اسید فولیک قبل از لقاح و در اوایل بارداری دریافت می کنند.

زنان باردار باید ۶۰۰ میکروگرم (۰.۶ میلی گرم) اسید فولیک در سه ماهه دوم و سوم بارداری دریافت کنند. زنان شیرده به ۵۰۰ میکروگرم (۰.۵ میلی گرم) نیاز دارند. منابع خوب اسید فولیک شامل نان ها و غلات غنی شده است. فولات شکل طبیعی این ویتامین است و در سبزیجات سبز برگ، مرکبات، آووکادو، عدس و لوبیا یافت می شود.

یک قرص اسید فولیک هر روز قبل از بارداری و تا هفته ۱۲ بارداری ضروری است. اسید فولیک می تواند به جلوگیری از نقایص مادرزادی معروف به نقص لوله عصبی، از جمله اسپینا بیفیدا کمک کند. اگر قبل از بارداری اسید فولیک مصرف نکرده اید، باید به محض اینکه متوجه بارداری شدید شروع کنید. سبزیجات برگ سبز و غلات صبحانه و همراه با اسید فولیک مصرف کنید. دریافت مقدار فولات توصیه شده برای بارداری سالم به تنهایی از طریق غذا دشوار است، به همین دلیل است که مصرف مکمل اسید فولیک بسیار مهم است.

چربی های سالم: چربی بخش مهمی از هر رژیم غذایی سالم است. در دوران بارداری، چربی برای حمایت از رشد و تکامل کودک شما مورد نیاز است. چربی های سالم (چربی های غیراشباع) را انتخاب کنید و چربی های اشباع و ترانس ناسالم را محدود کنید. چربی های سالم در روغن زیتون، کانولا و سایر روغن های گیاهی، آجیل و دانه ها، آووکادو و ماهی های چرب مانند سالمون یافت می شوند.

ید: ید به غده تیروئید بدن کمک می کند تا هورمون هایی بسازد که به رشد و تکامل مغز کمک می کند. عدم دریافت ید کافی در دوران بارداری می تواند کودک را در معرض خطر مشکلات تیروئید، تاخیر در رشد و مشکلات یادگیری قرار دهد. زنان باردار و شیرده باید از نمک یددار در آشپزی خود استفاده کنند و از غذاهای حاوی ید مانند غذاهای دریایی و لبنیات استفاده کنند. آنها همچنین باید روزانه یک ویتامین قبل از تولد شامل ۱۵۰ میکروگرم یدید (منبع ید که به راحتی توسط بدن جذب می شود) مصرف کنند. اگر ویتامین دوران بارداری شما کافی نیست، در مورد مصرف مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

اهن: خوردن یک رژیم غذایی غنی از آهن و مصرف روزانه مکمل آهن در دوران بارداری یا شیردهی به پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می کند. زنانی که آهن کافی دریافت نمی کنند ممکن است احساس خستگی و مشکلات دیگری داشته باشند. منابع غذایی خوب آهن عبارتند از: گوشت بدون چربی، مرغ و ماهی، غلات غنی شده، حبوبات (لوبیا، نخود فرنگی و عدس) و سبزیجات سبز برگ.

اگر می خواهید در دوران بارداری بادام زمینی یا غذاهایی که حاوی بادام زمینی هستند (مانند کره بادام زمینی) بخورید، می توانید این کار را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل انجام دهید، مگر اینکه به آنها حساسیت داشته باشید یا متخصص بهداشت به شما توصیه کرده باشد که این کار را نکنید.

بسیاری از غلات صبحانه دارای آهن هستند. اگر سطح آهن در خون شما کم شود، پزشک عمومی یا ماما به شما توصیه می کند که مکمل های آهن مصرف کنید.

پروتئین: پروتئین به ساخت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و سایر بافت‌های کودک کمک می‌کند و به رشد، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری کمک می‌کند. زنان باردار نسبت به زنانی که باردار نیستند به پروتئین بیشتری نیاز دارند اما نباید از مکمل های پروتئینی مانند شیک و پودر استفاده کنند. منابع سالم پروتئین عبارتند از: گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، لوبیا، آجیل و کره آجیل، تخم مرغ و توفو.

ویتامین A: ویتامین A به رشد قلب، چشم و سیستم ایمنی کودک کمک می کند. کمبود ویتامین A در کشورهای توسعه یافته نادر است، اما ویتامین A بیش از حد می تواند باعث نقص مادرزادی شود. ویتامین های دوران بارداری نباید بیش از ۱۵۰۰ میکروگرم (۵۰۰۰ واحد بین المللی) ویتامین A داشته باشند و زنان باردار نباید از مکمل های ویتامین A استفاده کنند. منابع خوب ویتامین A شامل شیر، میوه‌ها و سبزیجات نارنجی رنگ (مانند طالبی، هویج و سیب‌زمینی شیرین) و سبزیجات با برگ‌های تیره است.

ویتامین B12: ویتامین B12 نقش مهمی در تشکیل گلبول های قرمز خون نوزاد و همچنین رشد و عملکرد مغز دارد. ویتامین B12 در محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی، شیر و تخم مرغ و محصولات غنی شده مانند غلات و جایگزین های شیر غیر لبنی یافت می شود. اگر گیاهخوار هستید یا گیاهخوار هستید، با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شود که آیا در دوران بارداری و در دوران شیردهی نیاز به مصرف مکمل های B12 دارید یا خیر.

ویتامین دی: ویتامین D به بدن برای جذب کلسیم برای استخوان ها و دندان های سالم کمک می کند. ویتامین D زمانی ساخته می شود که پوست در معرض نور خورشید قرار گیرد. منابع غذایی خوب ویتامین D شامل شیر کم چرب یا بدون چربی غنی شده، آب پرتقال غنی شده، زرده تخم مرغ و ماهی سالمون است.

شما به ۱۰ میکروگرم ویتامین D در روز نیاز دارید و باید مکملی حاوی این مقدار را بین سپتامبر و مارس مصرف کنید. ویتامین D میزان کلسیم و فسفات را در بدن تنظیم می کند که برای حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها لازم است. ویتامین D نیز در برخی غذاها وجود دارد، از جمله:

  • ماهی های چرب (مانند سالمون، ماهی خال خالی، شاه ماهی و ساردین)
  • تخم مرغ
  • گوشت قرمز

ویتامین D به برخی از غلات صبحانه، پخش چربی و جایگزین های شیر غیر لبنی اضافه می شود. مقادیر اضافه شده به این محصولات می تواند متفاوت باشد و ممکن است فقط کم باشد. از آنجایی که ویتامین D تنها در تعداد کمی از غذاها، چه به صورت طبیعی و چه افزوده شده، یافت می شود، دریافت کافی از غذاها به تنهایی دشوار است.

بیش از ۱۰۰ میکروگرم (۴۰۰۰ IU) ویتامین D در روز مصرف نکنید زیرا ممکن است مضر باشد. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید و واجد شرایط طرح شروع سالم هستید، می توانید مکمل های ویتامین حاوی ویتامین D را رایگان دریافت کنید.

قرص پرگنازون چیست؟ موارد مصرف و نحوه استفاده از آن
قرص پرگنازون چیست؟ موارد مصرف و نحوه استفاده از آن

چرا ویتامین های پس از زایمان مهم هستند

بارداری باعث کاهش چندین ماده مغذی در بدن شما می شود، از جمله فولات، ویتامین D، آهن، اسیدهای چرب، سلنیوم و کلسیم، بنابراین تغذیه بهینه پس از زایمان مهم است. علاوه بر این، اگر شیر می دهید، دوز توصیه شده روزانه شما از بسیاری از مواد مغذی حتی بیشتر از بارداری است. به دلیل افزایش تقاضای مواد مغذی، زنان شیرده در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود مواد مغذی هستند.

در دوران شیردهی، ویتامین های A، B1، B2، B6، B12 و D را دریافت کنید. دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)؛ کولین؛ و ید تا حدی به سمت تولید شیر می رود. در حالی که یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و کامل می تواند به شما کمک کند تا نیازهای غذایی خود را برآورده کنید، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است به شما توصیه کند پس از زایمان مکمل ها را مصرف کنید تا اطمینان حاصل شود که ذخایر مواد مغذی شما به درستی پر می شوند – صرف نظر از اینکه شیر مادر را انتخاب می کنید یا خیر.

ویژگی های قرص پرگنازون

  • حاوی کولین (برای رشد مغزی و شناختی جنین و بهبود حافظه)
  • مناسب برای بیماران مبتلا به عدم تحمل به لاکتوز، سلیاک و پر فشاری خون
  • تامین کننده مواد مغذی در دوران بارداری و شیردهی
  • جلوگیری از کمبود مواد مغذی در جنین
  • مناسب برای گیاه خواران
  • فاقد نگهدارنده
  • فاقد مخمر، گلوتن، گندم

بهترین زمان مصرف قرص پرگنازون در بارداری

روزانه ۱ قرص با غذا میل شود.

فواید قرص پرگنازون در بارداری

هنگام خرید مکمل پس از زایمان، باید مکملی را انتخاب کنید که به خوبی گرد و مورد اعتماد متخصصان مراقبت های بهداشتی باشد. یک مکمل خوب پس از زایمان باید حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مانند امگا ۳، فولات، کولین، آهن، سلنیوم و ویتامین های A، B1، B2، B6، B12 و D باشد.

به خاطر داشته باشید که ممکن است نتوانید مکملی را پیدا کنید که حاوی همه چیزهایی باشد که نیاز دارید، به خصوص در دوران شیردهی. به همین دلیل، ممکن است مجبور شوید چندین مکمل مصرف کنید. به عنوان مثال، ممکن است نیاز به خرید مکمل امگا ۳ حاوی DHA و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) علاوه بر مولتی ویتامین داشته باشید.

خوردن یک رژیم غذایی سالم و متنوع در بارداری به شما کمک می کند تا بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت کنید. اما زمانی که باردار هستید، یا احتمال باردار شدن وجود دارد، مصرف مکمل اسید فولیک نیز مهم است.

توصیه می شود:

۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز – از قبل از بارداری تا هفته ۱۲ بارداری مصرف کنید.

این برای کاهش خطر مشکلات در رشد کودک در هفته های اولیه بارداری است.

در دوران بارداری از روغن کبد ماهی یا مکمل ویتامین A (رتینول) استفاده نشود. زیرا ویتامین A بیش از حد به کودک آسیب میزند.

همچنین باید بدانید که از کدام غذاها در بارداری اجتناب کنید.

رژیم های گیاهخواری، گیاهخواری و رژیم های خاص در بارداری

یک رژیم گیاهخواری متنوع و متعادل باید مواد مغذی کافی را برای شما و کودکتان در دوران بارداری فراهم کند. اما دریافت آهن و ویتامین B12 مشکل ساز است. اگر گیاهخوار هستید یا به دلیل عدم تحمل غذایی (مثلا رژیم غذایی بدون گلوتن برای بیماری سلیاک) یا به دلایل مذهبی از یک رژیم غذایی محدود پیروی می کنید، با یک ماما یا پزشک عمومی صحبت کنید.

قرص پرگنازون چیست؟ موارد مصرف و نحوه استفاده از آن
قرص پرگنازون چیست؟ موارد مصرف و نحوه استفاده از آن

آیا باید مکمل بارداری مصرف کنم

توصیه می شود که تمام زنان باردار از مکمل های اسید فولیک، ید و ویتامین D استفاده کنند. داشتن یک رژیم غذایی سالم مهم است و باید سایر مواد مغذی مورد نیاز شما را تامین کند. برای مشاوره بیشتر، دستورالعمل های رژیم غذایی استرالیا را بررسی کنید. با این حال، برخی از زنان باردار ممکن است علاوه بر اسید فولیک، ید و ویتامین D به مکمل های دیگر مواد مغذی نیز نیاز داشته باشند. کمبود شناخته شده ای دارید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مکمل مصرف کنید. مثلا:

  • گیاهخوار یا گیاهخوار هستید و ویتامین B12 کافی دریافت نمی کنید.
  • کلسیم کافی را که برای سلامت استخوان‌ها حیاتی است، از لبنیات یا سایر غذاهای غنی از کلسیم دریافت نمی‌کنید.
  • آهن کم دارید.
  • ممکن است اسیدهای چرب امگا ۳ کم داشته باشید.

مطمئن نیستید که آیا به مکمل نیاز دارید یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید.

سایر مکمل ها در بارداری

به غیر از اسید فولیک، ویتامین D و ید و هر مکملی که پزشک برای شما تجویز کرده است، شواهد محدودی برای حمایت از استفاده از مکمل ها در دوران بارداری وجود دارد. تحقیقات نوظهور نشان داده است که مکمل های امگا ۳ در دوران بارداری ممکن است به کاهش خطر زایمان زودرس کمک کند و پروبیوتیک ها ممکن است به کنترل سطح گلوکز خون در بارداری کمک کنند. اما مشخص نیست که آیا مزایای مصرف این مکمل ها بیشتر از مضرات احتمالی است یا خیر. تا زمانی که شواهد بهتری در دسترس نباشد، بهتر است از آنها اجتناب کنید مگر اینکه توسط پزشکتان تجویز شده باشد – به ویژه در سه ماهه اول بارداری.

مکمل های بارداری را از کجا تهیه کنیم

می‌توانید مکمل‌ها را از داروخانه‌ها خریداری کنید. اگر می خواهید اسید فولیک خود را از یک قرص مولتی ویتامین دریافت کنید، مطمئن شوید که قرص حاوی ویتامین A (یا رتینول) نباشد.

هشدار در مصرف قرص پرگنازون

در بارداری و یا شیردهی، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
دور از دسترس کودکان و جای خشک نگهداری گردد.
بیشتر از مقدار نیاز مصرف نگردد.
با معده پر مصرف گردد.

محصولات مشابه قرص پرگنازون

اگر قرص پرگنازون در دسترس شما نیست. محصولات مشابه این قرص پرگنازون موارد زیر است:

  • قرص پرگناکر اورجینال
  • قرص پرینامکس برست فیدینگ
  • قرص پرینامکس دیورینگ پرگنسی
  • پرگنالایف گلدن لایف
  • قرص پری ناتال فرمولا نچرال ورد
  • قرص پریناتال نیچرمد
  • ماما لایف
قرص پرگنازون چیست؟ موارد مصرف و نحوه استفاده از آن
قرص پرگنازون چیست؟ موارد مصرف و نحوه استفاده از آن

قرص پرگنازون برای ریزش مو

برای تسریع رشد موها و برای جلوگیری از ریزش موها در دوره بارداری و شیردهی از قرص های مولتی ویتامین بارداری استفاده کنید.

قرص پرگنازون برای افراد عادی

خانم های غیر باردار به دلایلی واهی مانند تقویت مو یا ناخن ممکن است از قرص ویتامین پریناتال استفاده کنند.

قرص پرگنازون ساخت کجاست

قرص پرگنازون ساخت کشور انگلستان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا