Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

ترافل چیست؟ طرز تهیه ی انواع آن چگونه است؟

ترافل نوعی شکلات خوشمزه و پرطرفدار است که از ترکیب شکلات، خامه و انواع مغز ها به دست می آید. این شکلات را می توان به صورت صنعتی و خانگی تهیه کرد. تنوع ترافل به گونه ای است که سلیقه های متفاوت را پوشش می دهد.

از ترافل می توان به عنوان دسر نیز استفاده کرد. مصرف این شکلات به همراه چای تجربه بی نظیری است که می توان از آن لذت برد. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به معرفی انواع ترافل، مواد لازم و طرز تهیه ی آن می پردازیم.

ترافل چیست

ترافل نوعی شکلات گران قیمت است که اولین بار توسط M. Dufour و در دسامبر ۱۸۹۵، در Chambery فرانسه تهیه شد. این شکلات با نام های شاه شکلات و  Chocolate truffleنیز شناخته می شود. برای تهیه ی آن ganache را در مرکز قرار داده و با پودر کاکائو معمولا به شکل کروی، مخروطی و منحنی در می آورند.

از خامه، شکلات مذاب، کارامل، آجیل، بادام، انواع توت ها و سایر میوه های شیرین، نان بادامی، تافی، نعناع و چیپس شکلاتی برای پر کردن آن استفاده می شود.

نام ترافل بر گرفته از یک کلمه ی لاتین به معنای توده، قلمبه یا کلوخه است. نوعی قارچ نیز به همین نام نامیده می شود. برخی بر این باور هستند که شکلات ترافل به دلیل شباهت ظاهری با این قارچ، نام خود را از آن گرفته است.

ترافل چیست
ترافل چیست

این در حالی است که یکی، یک قارچ بسیار گران قیمت در زیر درختان بلوط و دیگری نوعی گاناش شکلاتی است که با پودر شکلات و شکلات ذوب شده، پوشانده می شود.

انواع ترافل

این شکلات خوشمزه و بی نظیر را می توان به شکل های مختلف تهیه کرد. از انواع پرطرفدار آن می توان به ترافل شکلاتی، بیسکوییتی، رنگی و فرانسوی اشاره کرد. در ادامه این مقاله به طرز تهیه ی آن ها می پردازیم.

طرز تهیه ترافل شکلاتی

مواد لازم

  • خامه یک پاکت
  • شکلات شیری ۱۵۰ گرم
  • شکلات تخته ای ۵۰ گرم
  • پودر کیک اسفنجی ۳ لیوان
  • پودر پسته یک دوم لیوان
  • قهوه یک قاشق چای خوری
  • مغز گردو یک چهارم لیوان
  • شکلات تخته ای برای تزئین ۵۰ گرم
  • شکلات شیری برای تزئین ۲۰۰ گرم

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا کیک اسفنجی ساده یا کاکائویی را با دست کاملا خرد کنید. پس از یک دست شدن کیک اسفنجی باید قهوه، پودر پسته و گردوی خشک شده را به آن اضافه کنید. سپس آن ها را به خوبی با هم ترکیب کنید تا مواد کاملا به خورد هم بروند.

مرحله دوم

خامه را داخل ظرفی ریخته و آن را روی حرارت گاز قرار دهید تا کمی گرم شود. بهتر است برای گرم شدن خامه، آن را داخل شیر جوش ریخته و روی شعله ی گاز قرار دهید. قبل از به جوش آمدن خامه، باید شکلات شیری را داخل آن ریخته و به خوبی باهم ترکیب کنید تا باعث ذوب شدن و حل شدن شکلات شود.

مرحله سوم

پس از این مرحله خامه و شکلات را با موادی که از قبل آماده کرده بودید به خوبی ترکیب کنید تا یکنواخت شود. پس از انجام این کار ظرف حاوی مواد را به مدت ۲ الی ۳ ساعت داخل یخچال بگذارید تا کمی سفت و سرد شود.

طرز تهیه ترافل شکلاتی
طرز تهیه ترافل شکلاتی

مرحله چهارم

پس از بیرون آوردن مواد از یخچال، به اندازه یک گردو از آن را برداشته و با دست خود به آن حالت دایره ای شکل و شبیه به گردو بدهید. بهتر است آن ها را پس از انتقال به یک ظرف مناسب، داخل یخچال بگذارید تا کمی سفت شوند.

مرحله پنجم

شکلات شیری را داخل یک ظرف خرد کرده و روی حرارت قرار دهید تا به خوبی ذوب شود. بهتر است آن را روی حرارت کتری که در حال جوشیدن است قرار دهید تا سریع تر و بهتر ذوب شود. شکلات تخته ای را نیز به روش شکلات شیری ذوب کنید.

مرحله ششم

پس از ذوب شدن شکلات ها، مواد اصلی را از یخچال بیرون آورده و جدا جدا داخل شکلات ها بغلتانید. بعد از انجام این کار، ترافل ها را روی کاغذ روغنی و در یک ظرف مخصوص قرار داده، مجددا به داخل یخچال انتقال دهید تا خنک شوند. این شکلات دوست داشتنی را می توان در مدت زمان۲۰ الی ۳۰ دقیقه تهیه کرده و از خوردن آن لذت برد.

طرز تهیه‌ ترافل خانگی

تهیه ی ترافل شکلات خانگی به روش کلاسیک، شامل تهیه ی نوعی گاناش و ترکیبی از شکلات تلخ و ‌خامه‌ سنگین است. برای به دست آوردن طعم های مختلف، با ترکیبات متنوع همراه شد. این گونه بود که امروز انواع مختلفی از ترافل‌های شکلاتی داریم.

گاناش ترافل با جوشاندن خامه ی سنگین و سپس ریختن خامه ی داغ روی تکه های شکلات به دست می آید. این مواد را مخلوط و سرد کنید. می توان این مواد را به یک شکلات متراکم یا یک شکلات مغزدار تبدیل کرد. گاناش را به شکل توپ های کوچک در می آورند. می توان آن را در پودر کاکائو غلتانده و یا با شکلات ذوب شده روی آن ها کاور کرد.

برای تهیه ترافل مغز دار می توان از کرم‌های میوه ای، نارگیلی، کارامل، بادام، شکلات شیری یا فاج، نعنا، تافی، آجیل، مارشملو و کنستانتره ی غلیظ شده ی آبمیوه های مختلف استفاده کرد.

طرز تهیه‌ ترافل خانگی
طرز تهیه‌ ترافل خانگی

طرز تهیه ترافل بیسکویتی

مواد لازم

  • بیسکوییت ساقه طلایی: ۲ بسته
  • کره بادام زمینی: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر کاکائو: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر قند: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر: ۲/۳ لیوان

طرز تهیه

مرحله اول

باید ابتدا بیسکوییت‌ها را خرد کرده و به شکل پودر نسبتا درشت درآورید. برای این کار می توان از گوشت کوب و غذاساز نیز استفاده کرد. سپس کره بادام زمینی را به بیسکوییت ها اضافه، پودر کاکائو را روی آن پاشیده و مخلوط کنید.

سپس کمی پودر قند به محتویات اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. پس از آن کمی شیر به مخلوط اضافه کنید. میزان شیر باید طوری باشد که یک خمیر مناسب برای فرم دهی به دست آید. پس از این مرحله می توان به سراغ تهیه سس شکلات رفت.

مرحله دوم

برای تهیه ی سس شکلات، حدود ۲۰۰ گرم شکلات تخته ای تهیه کنید. توصیه می شود شکلات خالص خریداری کرده و از تهیه ی فرآورده شکلاتی خودداری شود.

شکلات را خرد کرده، روی بخار آب جوش و به روش بن ماری ذوب کنید. سپس ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع به آن اضافه کرده و منتظر بمانید تا کمی خنک شود.

سس شکلات را درون لیوان ریخته و خمیر به دست آمده را گلوله گلوله کنید. سپس یک سیخ چوبی آماده کرده و گلوله های بیسکوییتی را سوراخ کنید.

فرو کردن سیخ چوبی باید به گونه ای باشد که از آن طرف گلوله بیسکوییتی خارج نشود. این محتویات را داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود. سپس، آن را درون سس شکلات فرو کنید تا یک ترافل شکلاتی بیسکوییتی خوشمزه به دست آید.

طرز تهیه ترافل رنگی

برای تهیه ی این ترافل، به مقداری ترافل شکری رنگی نیاز داریم. استفاده از شکرهای رنگی و اکلیلی برای تهیه ترافل رنگی بسیار رایج است.

ترافل رنگی

مواد لازم

شکلات: ۲۰۰ گرم

خامه قنادی: ۲۰۰ گرم

کیک شکلاتی: ۵۰۰ گرم

روغن: ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه

ترافل رنگی در واقع نوع تزیین ترافل محسوب می شود. برای تهیه ی آن کیک شکلاتی را پودر کنید. سپس خامه قنادی که با همزن حجیم شده را به کیک اضافه کنید. شکلات را به روش بن ماری روی حرارت غیر مستقیم ذوب کرده و به مواد اضافه کنید.بخشی از این شکلات را برای تزیین نهایی کنار بگذارید.

مواد را به خوبی هم بزنید تا خمیر یک دست و خوبی تهیه شود. یک قاشق از خمیر را برداشته و کف دست قرار دهید. سپس آن را مانند یک گردو گرد کنید.

برای این کار کافی است کف هر دو دست را در حالی که خمیر مابین آن است، به صورت دورانی حرکت دهید تا شکل بگیرد. سپس گلوله‌ها را داخل یخچال قراردهید تا خنک شود.

پس از خنک شدن، سس شکلات را آماده کرده و روی گلوله ها بریزید. روش دیگر شکلاتی کردن ترافل، فرو کردن قسمتی از آن داخل سس شکلات است. پس از این مرحله می توان از هر نوع تزیینی استفاده کرد. ترافل های مدل دار شکری و شکرهای رنگی از بهترین گزینه ها برای تهیه ی این نوع ترافل است.

طرز تهیه ترافل فرانسوی

مواد لازم

خامه صبحانه: ۵۰ گرم

شکلات سفید یا تلخ: ۱۰۰ گرم

پودر نارگیل یا ترافل شکری: ۱۰۰ گرم

طرز تهیه

تهیه ی این مدل ترافل بسیار راحت است. ابتدا شکلات تخته ای را روی حرارت غیر مستقیم قرار داده و منتظر بمانید تا کامل ذوب شود. سپس خامه صبحانه را از یخچال خارج و به شکلات ذوب شده اضافه کنید.

توجه شود که شکلات زیاد داغ نباشد. اگر شکلات داغ بود، حتما کمی صبر کنید تا به‌خوبی خنک شود. سپس آن را با خامه مخلوط کنید. محتویات به دست آمده را داخل یخچال قرار داده و منتظر بمانید تا خنک شود.

بعد از گذشت یک ساعت مواد را از یخچال خارج کنید. دست خود را کمی روغنی کنید تا شکلات و خامه به آن نچسبد. بعد از این کار، خمیر شکلاتی به دست آمده را مانند گیلاس به شکل کروی گرد کنید.

گلوله ها را داخل نارگیل یا ترافل غلتانده، داخل ظرف مخصوص سرو بچینید. سپس ترافل ها را داخل یخچال قراردهید تا خنک شود. برای داشتن پذیرایی لوکس تر و خوشمزه تر، می توانید مغز بادام، گردو و فندق را نصف کرده و در مرکز آن قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا