Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص بادام زمینی برای سلامتی و زیبایی پوست و مو چیست؟

خواص بادام زمینی برای سلامتی بسیار زیاد است. بادام زمینی دانه ای بسیار مغذی است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. بیشتر مردم به خاطر طعمش آن را دوست دارند و مصرف می کنند.

بادام زمینی بسیار غنی از آنتی اکسیدان است بنابراین برای بهبود انواع مشکلات سلامتی مفید است. سالمندان به ویژه می توانند از فواید این خوراکی بهره مند شوند. بادام زمینی (munfgali) دانه ای است که برای اولین بار در مناطق گرمسیری آفریقا کشت شد.

بیشتر اوقات از روغن بادام زمینی برای تهیه محصولات مفید در جهان استفاده می شود. بنابراین، بادام زمینی به عنوان یکی از بهترین دانه ها در جهان شناخته می شود. این خوراکی فواید بسیاری زیادی برای سلامتی بدن، سلامت پوست و سلامت مو دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص بادام زمینی، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

فهرست مطالب

بادام زمینی چیست

بادام زمینی یک گیاه بومی آمریکای جنوبی است. کشور هند یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان این خوراکی است. در هند، گیاه بادام زمینی در بسیاری از مناطق گرمسیری رشد می کند. اگرچه این خوراکی به عنوان آجیل طبقه بندی می شود، اما یک آجیل واقعی نیست زیرا به خانواده حبوباتی مانند سویا، لوبیا و عدس تعلق دارد.

بادام زمینی گیاهی قوی و درختچه‌ ای با شاخه‌ های بلند تا کوتاه است که نیتروژن را به خاک اضافه می ‌کند و خاک را غنی سازی می کند. بادام زمینی از آنجایی که حاصلخیزی خاک را بهبود می بخشد، اولین انتخاب برای کشت در کشورهای مختلف است.

ساقه های گیاه بادام دارای برگ های مرکب با دو جفت برگچه و گلی به رنگ زرد طلایی با طول حدود ۱۰ میلی متر است. بادام زمینی در زیر زمین رشد می کند و در غلاف های مستطیلی شکل با انتهای گرد شکل می گیرد. هر غلاف شامل دو تا سه دانه است که در توسط یک پوسته نازک، قهوه ای یا سفید رنگ محافظت می شود. بلوغ این غلاف ها به مقدار کلسیم و سایر مواد مغذی موجود در خاک بستگی دارد.

بادام زمینی به صورت خام، آب پز، خیس خورده یا برشته شده در بازار یافت می شود. این خوراکی دارای ارزش تغذیه ای بسیار چشمگیری است. این خوراکی حاوی ۱۳ ویتامین مختلف از جمله ویتامین های گروه های A، B، C و E  و ۲۶ ماده معدنی ضروری مانند آهن و کلسیم، روی و بور است. بادام زمینی کم نمک به عنوان یک سرکوب کننده طبیعی گرسنگی عمل می کند، زیرا سرشار از چربی های خوب است.

مقدار کلسترول در بادام زمینی کاملا صفر است. با این حال، این خوراکی مملو از چربی های خوب تک غیراشباع و چند غیراشباع است. در واقع، بیش از ۸۰ درصد از این چربی‌ ها، چربی‌ های سالم برای سلامت قلب هستند که اغلب در آووکادو و روغن زیتون یافت می ‌شوند.

ارزش غذایی بادام زمینی

ارزش تغذیه ای بادام زمینی بسیار زیاد است. این خوراکی غنی از ترکیبات مفیدی برای سلامتی است. ترکیبات تشکیل دهنده بادام زمینی در ۱۰۰ گرم عبارتند از:

  • چربی اشباع شده ۷ گرم
  • چربی اشباع نشده ۱۶ گرم
  • چربی تک غیراشباع ۲۴ گرم
  • کلسترول ۰ میلی گرم
  • سدیم ۱۸ میلی گرم
  • پتاسیم ۷۰۵ میلی گرم
  • کربوهیدرات ۱۶ گرم
  • شکر ۴ گرم
  • ویتامین B6 15 درصد حجمی
  • آهن ۲۵ درصد حجمی

بادام زمینی سرشار از انواع مواد مغذی و مفید برای بدن است. همه این مواد به مقدار محدود ارائه می شوند و هر کدام نقشی را ایفا می کنند. باید توجه داشت که ویتامین ها برای اهداف سلامتی بسیار مفید هستند.

ارزش غذایی بادام زمینی
ارزش غذایی بادام زمینی

تاریخچه استفاده از بادام زمینی

بادام زمینی اساسا دانه ای است که ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد. بادام حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیادی است که برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید است. شما می توانند روزانه بادام زمینی را مصرف کنند و از فواید و خواص بسیار زیاد آن بهره مند شوید.

بادام زمینی با نام های زیادی از جمله آجیل میمون و پیگنات شناخته می شوند. با این حال حتی اگر به آن آجیل گفته شود، این خوراکی در واقع یک نوع حبوبات سرشار از پروتئین است. مصرف این خوراکی به صورت میان وعده یک عادت غذایی فوق العاده سالم است. اگرچه، برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی باید این خوراکی را به مقدار متعادل مصرف کنید.

بادام زمینی هزاران سال است که کشت می شود. این خوراکی ها نقش مهمی در رژیم غذایی قوم آزتک ها و دیگر سرخپوستان بومی آمریکای جنوبی و مکزیک داشتند. امروزه، هند، چین، نیجریه، اندونزی و آمریکا تولیدکنندگان تجاری پیشرو بادام در جهان هستند.

بادام زمینی که در آیورودای باستان به عنوان کالای نامیده می شد. پزشکان طب سنتی مصرف این آجیل را برای مبارزه با مشکلات پوست و مو، بهبود حافظه، بهبود بیماری دیابت، کاهش وزن و موارد دیگر توصیه می کنند.

فواید مصرف بادام زمینی برای سلامتی

بادام زمینی خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. شما می توانید از این خوراکی برای درمان و بهبودی بسیاری از مشکلات خود استفاده کنید. این خوراکی به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی برای سلامتی بسیار مفید است. اما باید توجه داشته باشید مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک را برای شما به وجود آورد. بنابراین باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

بادام زمینی فقط یک میان وعده نیست و اگر به مقدار مناسب مصرف شوند، می تواند خوراکی مغذی و خوش طعمی باشد که جنبه های مختلف سلامتی را بهبود می بخشد. این خوراکی فواید شگفت انگیز بسیار زیادی دارد که عبارتند از:

از سرطان جلوگیری می کند

بادام زمینی سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنلی است. همچنین منبعی غنی از اسید کوماریک است که به کاهش تولید نیترو آمین های سرطان زا کمک می کند. مصرف این خوراکی باعث کاهش قابل توجه احتمال ابتلا به سرطان معده می شود. بادام زمینی همچنین دارای بتا سیتوسترول است که نوعی فیتوسترول است که در صورت وجود رشدهای بدخیم در بدن به مهار رشد تومور بسیار کمک می کند.

از ایجاد سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند

تحقیقات ثابت کرده است که اگر هر روز تقریبا یک اونس کره بادام زمینی یا بادام زمینی خام مصرف کنید، احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را تا حدود ۲۵ درصد کاهش می دهید. مصرف این خوراکی همچنین به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با کیسه صفرا به شما بسیار کمک می کند.

با اضطراب و افسردگی مبارزه می کند

تنظیم خلق و خو در بدن توسط یک ماده شیمیایی به نام سروتونین انجام می شود. افسردگی زمانی اتفاق می افتد که سلول های عصبی قادر به ترشح مقادیر کافی از این هورمون نباشند. مصرف بادام زمینی می تواند از بروز افسردگی جلوگیری کند. این خوراکی به دلیل داشتن اسید آمینه ای به نام تریپتوفان باعث افزایش ترشح سروتونین در بدن می شود و اثرات ضد افسردگی بر سلامت روان شما دارد.

از دیابت جلوگیری می کند

یکی دیگر از مزایای بسیار زیاد مصرف منظم بادام زمینی، کنترل سطح قند خون است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که مصرف بادام می تواند احتمال ابتلا به بیماری دیابت را نزدیک به ۲۱ درصد کاهش دهد. این خوراکی سرشار از منگنز است. این ماده معدنی مهم در تنظیم سطح قند خون در بدن بسیار مفید است. همچنین به جذب بهتر کلسیم در بدن کمک می کند.

برای دوران بارداری مفید است

تحقیقات نشان داده است بهترین غذا در دوران بارداری، بادام زمینی است. زنانی که در دوران بارداری به صورت منظم بادام زمینی مصرف می‌ کنند، تقریبا ۷۰ درصد احتمال کمتری برای داشتن نوزادی با نقص لوله عصبی دارند. مصرف این خوارکی در دوران بارداری همچنین به کاهش احتمال ابتلای کودک به آلرژی بسیار کمک می کند.

به طور کلی، مصرف این آجیل هر نوع دردی را که ممکن است در دوران بارداری رخ دهد، از بین می برد. همچنین به زنان در دوره قاعدگی بسیار کمک می کند.

فواید مصرف بادام زمینی برای سلامتی
فواید مصرف بادام زمینی برای سلامتی

برای کودکان بسیار مفید است

کودکان خیلی زود جذب تنقلات ناسالم می شوند. این آجیل، سرشار از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری است. مصرف بادام زمینی نه تنها یک میان وعده خوشمزه و مغذی است بلکه به رشد و تکامل اولیه کودکان نیز بسیار کمک می کند.

از آلزایمر جلوگیری می کند

بادام زمینی سرشار از ترکیبات مفید مانند نیاسین است. مطالعات نشان داده است که غذاهای غنی از نیاسین با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر تا حدود زیادی از ابتلا به این بیماری در سالمندان جلوگیری می کند. برای کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر توصیه می شود روازنه یک چهارم فنجان بادام زمینی مصرف کنید.

پوست را پاک می کند

اگر می خواهید پوستی بی عیب و نقص و بدون لک داشته باشید، بادام زمینی را باید در رژیم غذایی خود قرار دهید. این خوراکی به دلیل داشتن چربی ‌های تک غیراشباع مختلف و ترکیب شیمیایی به نام رسوراترول، به دفع سموم موجود در بدن بسیار کمک می کند. مصرف بادام زمینی از ایجاد جوش و تولید بیش از حد روغن بر روی پوست جلوگیری می کند.

از پیری زودرس جلوگیری می کند

مصرف منظم بادام زمینی باعث جلوگیری از روند پیری به دلیل عواملی مانند استرس و آلودگی می شود. این آجیل سرشار از ویتامین C و E است که خطوط ریز و چین و چروک پوست را از بین می برد و پوست را شاداب می کند. همچنین سرشار از رسوراترول است که یک فیتوکمیکال قوی ضد پیری است.

از ریزش مو جلوگیری می کند

مصرف منظم بادام زمینی به جلوگیری از ریزش مو بسیار کمک می کند. این خوراکی به دلیل داشتن ویتامین C فراوان، به تولید کلاژن در بدن کمک می کند. کلاژن مسئول حفظ بافت مو و سلامت آن است. این آجیل همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای تغذیه و درخشندگی موها بسیار مفید است.

سلامت پوست سر را بهبود می بخشد

یکی دیگر از مزایای مصرف بادام زمینی این است که سلامت پوست سر را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. این خوراکی به دلیل داشتن یکی از انواع ویتامین B به نام بیوتین، به رشد مو بسیار کمک می کند. این ویتامین توسط روده ها تولید می شود و می توان آن را به صورت خارجی نیز از مکمل های غذایی دریافت کرد.

به مدیریت وزن کمک می کند

بادام زمینی سرشار از پروتئین و فیبر است که آن را جایگزینی سالم و مناسب برای سایر غذاهای سرخ شده و تنقلات می کند. بنابراین، مصرف منظم این خوراکی به شما کمک می کند احساس سیری کنید، اشتهای شما را کاهش می دهد و در عین حال سطح انرژی شما را حفظ می کند. بنابراین اگر به دنبال کاهش وزن و مدیریت آن هستید، این آجیل یک میان وعده عالی برای استفاده شما است.

حافظه را بهبود می بخشد

بادام زمینی برای پیشگیری از آلزایمر در پزشکی بسیار شناخته شده است. این خوراکی به دلیل داشتن ترکیباتی همچون نیاسین و رسوراترول که هر دو آنتی اکسیدان های قوی هستند، جریان خون را به مغز بهبود می بخشد و در نتیجه عملکرد مغز را بهبود می بخشد. مصرف منظم بادام تاثیر مثبتی بر بیماری های عصبی مغزی مانند آلزایمر و حتی پارکینسون داشته است.

سلامت پوست را بهبود می بخشد

بادام زمینی برای بهبود سریع پوست بسیار موثر است. به همین دلیل است که مصرف این خوراکی برای درمان کبودی ها و بریدگی ها در طب سنتی توصیه می شود. این خوراکی همچنین حاوی بتاکاروتن است که مسئول رشد و ترمیم بافت های بدن است. بادام زمینی به دلیل داشتن ترکیبات مفید به بهبود بیماری هایی مانند روزاسه و بثورات بسیار کمک می کند.

خواص بادام زمینی با عسل
خواص بادام زمینی با عسل

خواص بادام زمینی برای ریه

بادام زمینی یک خوراکی بسیار مغذی است. این خوراکی به دلیل داشتن ترکیبات مفید برای تقویت ریه بسیار مفید است. این خوراکی سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مفید برای بدن است و در صورت نداشتن حساسیت می تواند برای سیستم تنفسی بسیار مفید باشد.

خواص بادام زمینی و نعوظ

بادام زمینی به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث افزایش انرژی در بدن می شود. سیستم ایمنی بخش مهمی از بدن است که به طور منظم به مقداری انرژی نیاز دارد. مصرف منظم بادام زمینی مقدار کافی انرژی برای بدن فراهم می کند. این انرژی ارتباط مستقیمی با بهبود عملکرد بدن شما و درمان مشکلات نعوظ در مردان دارد. در طب سنتی مصرف بادام زمینی برای درمان نعوظ بسیار توصیه شده است.

خواص بادام زمینی برای چاقی صورت

در طب سنتی مصرف بادام زمینی برای چاقی صورت بسیار توصیه می شود. این خوراکی غنی از چربی های مفید برای سلامتی است. این آجیل سرشار از مواد مغذی است و مصرف متعادل این خوراکی برای تقویت و شادابی پوست بسیار مفید است.

خواص بادام زمینی با عسل

عسل یک ماده غذایی بسیار مفید و مغذی برای سلامتی است. ترکیب این ماده غذایی با بادام زمینی برای افزایش وزن بسیار موثر است. شما می توانید مقداری بادام زمینی را با مقدار مناسبی عسل مخلوط کنید و به صورت روزانه برای افزایش وزن از آن میل کنید. این مخلوط همچنین برای تقویت قوای جنسی و بهبود سلامتی بدن نیز بسیار مناسب است.

خواص بادام زمینی برای مردان

مصرف بادام زمینی برای همه افراد مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در این خوراکی بر روی سلول های بدن اثر مثبت گذاشته و بدن را از هر نوع بیماری محافظت می کند. این خوراکی همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. برای بهبود مشکلات خود می توانید بادام زمینی را به طور مستقیم هنگام صرف صبحانه مصرف کنید.

خواص بادام زمینی برای اعصاب

از فواید سلامتی مصرف بادام زمینی می توان به تسکین بیماری های عصبی مانند افسردگی اشاره کرد. افسردگی یا اضطراب مشکلی است که به طور کلی در اثر واکنش های ناخواسته با سلول های مغز مشاهده می شود.

مصرف بادام زمینی بهترین راه حل برای درمان بیماری های عصبی است. زیرا این خوراکی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، سلول های مغز را تغذیه می کند و باعث رشد مجدد آنها می شود. بنابراین، مصرف منظم بادام زمینی بهترین گزینه برای از بین بردن بیماری های عصبی مانند افسردگی به جای مصرف داروهای گران قیمت است.

خواص بادام زمینی برای اسپرم

یکی دیگر از خواص بادام زمینی، تقویت اسپرم و تسهیل باروری است. بیشتر اوقات، سلول های بارور بدن به دلیل کمبود پروتئین ها و ویتامین ها از بین می روند. بادام زمینی یک غذای غنی از مواد مغذی است و دارای ارزش غذایی بسیار زیادی است. مصرف بادام زمین برای تامین پروتئین ها و ویتامین های لازم در بدن بسیار توصیه می شود. این خوراکی باعث می شود تا قدرت باروری افزایش یابد و خون در سراسر بدن به خوبی گردش کند.

بهترین راه برای مصرف بادام زمینی چیست
بهترین راه برای مصرف بادام زمینی چیست

نحوه خرید و ذخیره سازی بادام زمینی

بادام زمینی پوست کنده معمولا در ظروف بسته بندی شده در بازار یافت می شود. در خرید بادام به صورت عمده و یا در ظرف بسته بندی شده، مطمئن شوید که هیچ شواهدی از رطوبت یا آسیب حشرات در این خوراکی ها وجود ندارد. اگر امکان بوییدن بادام وجود دارد، این کار را انجام دهید تا مطمئن شوید که بوی کپک زدگی به مشام نمی رسد.

بادام زمینی پوست کنده شده را باید در ظرف در بسته در یخچال یا فریزر نگهداری کرد. زیرا قرار گرفتن بیش از حد این خوراکی ها در معرض گرما، رطوبت یا نور باعث گندیدگی آنها می شود. بادام زمینی پوست کنده حدود سه ماه در یخچال و تا شش ماه در فریزر قابلیت نگهداری دارد. آنها را نباید قبل از ذخیره سازی خرد کرد.

بهترین راه برای مصرف بادام زمینی چیست

بادام زمینی یک افزودنی سالم به رژیم غذایی شماست. جوشاندن این آجیل قبل از مصرف ضروری است، زیرا ممکن است خطر مسمومیت با آفلاتوکسین را به همراه داشته باشد. مطالعات همچنین نشان می دهد که جوشاندن بادام زمینی می تواند سطح آنتی اکسیدان های آن را افزایش دهد. بادام پخته شده دارای دو تا چهار برابر میزان آنتی اکسیدان ایزوفلاون نسبت به بادام زمینی خام است.

چگونه کره بادام زمینی را در خانه درست کنیم

کره بادام زمینی یک جایگزین عالی برای سایر مواد غذایی پرچرب است. اگر نمی خواهید کره بادام زمینی تولید شده در فروشگاه را خریداری کنید، ما دستور تهیه آن را در اینجا برای شما ارائه داده ایم.

دستور تهیه کره بادام زمینی

  • یک فنجان بادام زمینی پوست گرفته و بدون نمک را تهیه کنید
  • یک و نیم قاشق غذاخوری روغن بادام زمینی را به آنها اضافه کنید
  • این مخلوط را با حدود نصف قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید
  • مخلوط را به خوبی بهم بزنید، سپس به سلیقه خود کمی شکر یا عسل اضافه کنید
  • مخلوط را در مخلوط کن ریخته و دستگاه را روشن کنید
  • کره بادام زمینی شما آماده است

اما به یاد داشته باشید که از آنجایی که این کره، خانگی و بدون مواد نگهدارنده است، بهتر است تا دو هفته پس از تهیه آن را مصرف کنید. حتی می‌ توانید پس از درست کردن این کره، خرده‌ های بادام ‌زمینی را برای مغذی تر کردن به آن اضافه کنید.

آیا بادام زمینی برای قلب مضر است

یک باور عمومی غلط در مورد بادام زمینی در بین دوستداران این آجیل ، متخصصان رژیم غذایی و پزشکان وجود دارد. برخی از تحقیقات نشان داده است که خوردن این آجیل یا روغن آن برای قلب مضر است. زیرا سطح کلسترول بد خون را افزایش می دهد و در نهایت باعث گرفتگی عروق می شود.

درست است که بادام زمینی سرشار از چربی است، اما همه آنها ۱۰۰٪ بدون کلسترول هستند. به عبارت دیگر، این خوراکی مملو از چربی های تک اشباع شده هستند، نوعی چربی که می تواند به طور موثری LDL یا کلسترول بد خون را کاهش دهد. سازمان غذا و داروی آمریکا بیان کرده است که طبق مطالعه انجام شده، خوردن ۳۰ گرم بادام زمینی در روز، به مدت پنج روز در هفته، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد.

عوارض جانبی مصرف بادام زمینی

خواص بادام زمینی برای سلامتی بسیار زیاد است. این خوراکی حاوی پروتئین و بسیاری از مواد مغذی ضروری برای بدن است. اما خوردن بیش از حد آن می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. اگر به صورت منظم بادام زمینی مصرف می کنید، باید از مضرات آن نیز مطلع باشید. مصرف بیش از حد این خوراکی می تواند عوارض جانبی ناشی از محتوای کالری و چربی بالا، سموم و مواد ضد مغذی را برای بدن ایجاد کند.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد بادام زمینی بسیار زیاد است. با این حال، مصرف آن در مقادیر محدود می تواند فواید شگفت انگیزی برای سلامتی داشته باشد. برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد مصرف بادام زمینی عبارتند از:

باعث افزایش وزن می شود

در حالی که کاهش وزن یکی از شناخته شده ترین فواید بادام زمینی است، خوردن بیش از حد آن (یا هر ماده غذایی پر انرژی) می تواند منجر به افزایش وزن شود. به یاد داشته باشید که یک وعده (۲۸ گرم) از این آجیل بیش از ۱۵۰ کالری به کالری های دریافتی روزانه شما می افزاید.

علیرغم اینکه مصرف بادام زمینی می تواند به سلامت کلی شما بسیار کمک می کند، اما می تواند وزن شما را نیز افزایش دهد. اگر سعی می کنید وزن خود را مدیریت کنید، مصرف خوراکی های کالری بالا برای شما مناسب نیست. بنابراین توصیه می شود از این خوراکی در حد اعتدال مصرف کنید.

عوارض جانبی مصرف بادام زمینی
عوارض جانبی مصرف بادام زمینی

واکنش های آلرژیک

بادام زمینی یکی از معروف ترین مواد خوراکی آلرژی زا در جهان است و می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک شود. واکنش های آلرژیک به این خوراکی می تواند غیرقابل پیش بینی باشد. این واکنش ها به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن شما رخ می دهد که پروتئین این آجیل را مضر تشخیص می دهد.

واکنش آلرژیک به بادام زمینی اغلب در عرض چند دقیقه رخ می دهد و حتی می تواند باعث بروز وضعیتی به نام آنافیلاکسی شود، واکنشی که در صورت عدم درمان فوری می تواند کشنده باشد. حساسیت به این خوراکی باعث آبریزش بینی، واکنش های پوستی مانند خارش، کهیر، قرمزی یا تورم، سوزن سوزن شدن در دهان و گلو و مشکلات گوارشی شود.

میزان سدیم را افزایش می دهد

بسیاری از بادام زمینی ها دارای میزان نمک بالایی برای خوش طعم شدن هستند. مقدار بالای نمک در این خوراکی ها می تواند بر فشار خون شما تاثیرات منفی بگذارد. به عنوان مثال، بادام زمینی شور ممکن است میزان سدیم را در بدن شما را به مقدار زیادی افزایش دهد. برای حفظ فشار خون و سلامت قلب، باید مراقب محتوای سدیم این خوراکی ها باشید.

تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد نمک یک عامل خطر کلیدی فشار خون بالا است که می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی یا حتی نارسایی قلبی و مرگ شود.

عدم تعادل اسیدهای چرب امگا

امگا ۶ یک اسید چرب غیر اشباع ضروری است که عمدتا برای تولید انرژی در بدن استفاده می شود. با این حال، برای اینکه امگا ۶ و امگا ۳ برای سلامتی شما مفید باشند، لازم است باهم ترکیب و در تعادل مناسب باشند. بادام زمینی مقدار کمی اسیدهای چرب امگا ۳ دارد.

این عدم تعادل با افزایش التهابات در بدن مرتبط است که به بروز مشکلاتی مانند چاقی، بیماری های قلبی، آرتریت و سایر مشکلات سلامتی مزمن کمک می کند. تحقیقات بیشتر این عدم تعادل را با افزایش مقاومت به انسولین و افزایش وزن مرتبط دانسته است. برای جلوگیری از عدم تعادل، حتما غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی ها و دانه های روغنی را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید.

منجر به مسمومیت با آفلاتوکسین می شود

یکی از عوارض جانبی کمتر شناخته شده مصرف بادام زمینی و محصولات حاوی این خوراکی، مسمومیت با آفلاتوکسین است. آفلاتوکسین ها سمومی هستند که در محصولات کشاورزی مانند ذرت، بادام زمینی، پنبه دانه و بادام درختی یافت می شوند. این سموم توسط قارچ های Aspergillus flavus و Aspergillus parasiticus تولید می شوند که به وفور در مناطق گرم و مرطوب جهان استفاده می شوند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این سموم شیمیایی می تواند منجر به نقایص مادرزادی و توقف رشد در کودکان شود. این ترکیبات همچنین برای سرکوب سیستم ایمنی بدن بسیار شناخته شده اند که شما را در برابر عفونت ها بسیار آسیب پذیرتر می کند. آفلاتوکسین ها همچنین می توانند برای انسان کشنده باشند. آنها ترکیبات سرطان زا بسیار قوی هستند که بیشتر بر سلامتی کبد و کلیه شما تاثیرات منفی می گذارند.

بادام زمینی حاوی چربی اشباع شده است

این خوراکی حاوی سطوح بالایی از چربی اشباع شده است. سطوح بالای چربی اشباع شده می تواند منجر به مشکلاتی مانند حمله قلبی، گرفتگی عروق، مشکلات گوارشی، فشار خون بالا و سایر عوارض سلامتی شود. بنابراین توصیه می شود برای بهره مندی از فواید این خوراکی، آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

قرار گرفتن در معرض مواد ضد مغذی

بادام زمینی حاوی مقادیر کمی مواد ضد مغذی است. ضد مغذی ها ترکیبات گیاهی هستند که توانایی بدن شما را برای جذب مواد مغذی ضروری کاهش می دهند. این ترکیبات گیاهی شامل لکتین ها، اگزالات ها، فیتات (IP6)، گواتروژن ها، فیتواستروژن ها و تانن ها هستند. عدم جذب مقادیر توصیه شده از مواد مغذی در بدن منجر به بروز بیماری های ناشی از کمبود مواد مغذی می شود.

سخن آخر

نمی توان انکار کرد که فواید بادام زمینی واقعا باورنکردنی است و چنین آجیل کوچکی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر سلامت عمومی شما داشته باشد. توصیه می شود این آجیل را به هر شکلی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما می توانید از این خوراکی به عنوان میان وعده استفاده کنید.

فقط به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد بادام زمینی، ممکن است برای سلامتی عوارض جانبی در پی داشته باشد. همچنین توصیه می شود اگر به این آجیل حساسیت دارید از مصرف آن خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا